Úskalí českého mediálního trhu? Postoj vlády, problém s Googlem a Metou a nekolegiální novináři
Zástupci několika různých českých médií se sešli na diskuzi věnované budoucnosti jejich oboru. Aby zhodnotili, jakým výzvám čelí.
Mediální svět prochází po celém světe dynamickými změnami a Česko není výjimkou. Zatímco tradičním úkolem médií bylo předávat objektivní informace, na základě kterých si mohla veřejnost vytvořit obrázek nejen o aktuálním dění, ale především o jeho společenském kontextu, s růstem síly technologických gigantů se informační tok zásadně proměnil a do popředí se dostaly jiné zájmy. Ze zodpovědných novinářů a novinářek se tak stali spíše kurátoři relevantního obsahu – o tom jsou alespoň přesvědčení zástupci domácího mediálního sektoru, kteří se sešli na panelové diskuzi Budoucnost českých médií.
Významní hráči na českém mediálním trhu si dobře uvědomují, jakým výzvám v současnosti čelí a jaké mezery novinářská praxe u nás má. Přesto se mezi sebou příliš nepotkávají, nediskutují, ve většině případů pak dochází spíše ke konfrontaci kolegů a kolegyň z jiných redakcí na sociálních sítích. Prostor k diskuzi nově vytvořila Kateřina Borovanská, která pořádá soutěž Fénix content marketing a stojí také za soutěží zaměřenou na český mediální trh Fénix Media.
V jejím rámci probíhá také seriál VIP eventů s názvem Inovace v médiích zaměřená na to, kam domácí média kráčí. První se uskutečnil 30. května a setkali se na něm Libuše Šmuclerová, předsedkyně představenstva vydavatelství CNC, Lenka Černá, CEO a předsedkyně představenstva mediálního domu Economia, Michal Ptáček, zakladatel CzechCrunche, Tomáš Tkačík, šéf vydavatelství BMCzech a místopředseda správní rady Unie vydavatelů ČR, Jiří Kubík, šéfredaktor Seznam Zpráv, a Kamil Houska, ředitel zpravodajství TV Nova.
Panelové diskuzi věnované budoucnosti médií se zúčastnilo šest zástupců a zástupkyň novinářské branže
„Dnes se sedmdesát procent všech informací k lidem dostává z onlinu, do kterého patří i sociální sítě. V onlinu je ale řada nových hráčů, kteří však nehrají za stejných podmínek jako novináři. Operují tam technologické společnosti, které nemají ani společenskou zodpovědnost, ani nepodléhají mediálním zákonům a jejich cílem, na rozdíl od médií, není ani vzdělávat, ani se podílet na demokracii společnosti. Jejich cílem je čistě jen byznys,“ uvedla celý panel Libuše Šmuclerová.
V online prostředí přitom 26 procent lidí čerpá zpravodajská sdělení ze sociálních sítí, z vyhledávačů jde o 25 procent a přibližně stejné množství pak čerpají z dalších agregátů a aplikací. Zbytek připadá na vyhledávání konkrétní domény – jen asi třetina lidí tak jde informacím naproti cíleně. Drtivou většinu z nich si spíše nechávají servírovat právě algoritmy vyhledávačů a sociálních sítí, které dokáží výběr zpráv „ušít na míru“. Problém ale je, že jde často o zprávy, které mají schopnost na sebe nabalit největší míru pozornosti.
„Technologické platformy fungují tak, že zprávy, o které je zájem, umí multiplikovat – nabízet je daleko většímu množství cílových skupin. Tyto procesy však zcela jinak tvarují celý informační prostor. Dochází totiž k umělému navyšování množství vybraných informací, které staví především na nízkých pudech, jako je strach, vztek, radost, smutek, údiv a odpor,“ dodala Šmuclerová.
Umělá inteligence může novinařinu vylepšit
Nové technologie sice přinášejí celou řadu změn a hrozeb, panelisté se ale shodli na tom, že mediální trh mohou obohatit. Ukazují totiž, jakou hodnotu novinářské řemeslo má a že existuje především proto, aby lidem dodávalo kontext. Výdobytky současnosti, jako je třeba často skloňovaný program ChatGPT, pak spíše mohou přispět k tomu, že médiím v některých oblastech rozváží ruce.