Úskalím digitalizace jsou pro firmy často ony samy. Transformaci neoddalujte a nepodceňujte přípravu, říká šéf NetDirectu
Pandemie koronaviru v letošním roce zdůraznila potřebu firem digitalizovat své procesy a vzhledem k mnoha zavřeným kamenným obchodům také nutnost posílit aktivity online, pokud je doteď obchodníci zanedbávali. Taková transformace se relativně dlouho vyhýbala segmentu B2B, stejně jako v B2C si však i tyto firmy uvědomily, že svůj přístup musí nutně změnit.
Chybovost, rigidita a zároveň snižování marží je totiž něco, co už firmy nemůžou přehlížet. Jak popisuje zkušenosti z trhu šéf NetDirectu Daniel Lupinski, B2B společnosti o tomhle vývoji věděly již delší dobu, ovšem jejich transformace do onlinu znamená, že něco musí dělat jinak, a povaha Čechů je mnohdy taková, že co je jiné, je špatné, složité a komplikované.
Lupinski pro CzechCrunch popisuje, jak se letos změnil celkový B2B trh, co vůbec digitální transformace znamená, co ji provází nebo čemu se vyvarovat. Zaměřuje se také na to, jak se změnila poptávka firem po e-shopových řešeních, které NetDirect vyvíjí na míru, pronajímá je i nabízí jejich kombinaci v rámci hybridního řešení.
***
Aktuální trendy na B2B trhu jsou jasné. I firmy, které vyrábějí produkty na míru, chtějí digitalizovat své služby a obchod a mít svůj vlastní B2B portál. Firmy, které prodávají či vyrábějí sériové produkty a mají pravidelné odběry, by již vlastní B2B portál mít měly, protože to nemusí být pouze o objednávání.
Mohou mít svou vlastní online kancelář, online asistentku, která odpovídá na nejčastější otázky, konfigurátor, rozpočtář pro odběratele, na jednom místě veškeré online dokumenty jako faktury, dodací listy, korespondenci mezi firmami, manuály, fotky, návody, katalogy a podobně.
Za deset let již zákazníci do obchodů na rodinný nákup dojíždět nebudou. Obecně se retail pravděpodobně změní na spíše výdejní místa. Již nyní se prodej potravin transformoval do online prostředí a náklady, jež zákazník vynaloží společnosti za doručení zásilky, v konečném důsledku stojí méně než čas, který člověk stráví cestou do obchodu, nákupem samotným a cestou zpět domů. V dnešní uspěchané době je čas čím dál dražší veličinou a populace si bude svůj „free time“ šetřit více, než je tomu nyní.
Roste tlak na cenu, rychlost doručení i kvalitu dodávek
Business-to-business (B2B) trh jako takový se tedy neustále vyvíjí. Klesá marže a roste tlak na cenu, rychlost doručení i kvalitu dodávek zboží. Ovšem tím, že svůj obchod chtějí všichni transformovat do onlinu, musí firmy nabídnout něco navíc, musejí chytat a bojovat o zákazníka.
V některých oblastech se již opouští od klasických obchodníků, protože mnohdy jsou náklady spojené s těmito lidmi vyšší než moderní metody skrze online, který funguje 24 hodin denně. Spektrum marketingových kanálů je v dnešní době tak široké, že v jednu chvíli mohou oslovit stovky až tisíce potenciálních zákazníků.
Jak dlouho bude to samé trvat obchodníkovi, než objede stovky až tisíce zákazníků? Ano, vždy zde bude snaha udržet osobní kontakt s klíčovými partnery, dodavateli i zákazníky, ale doba se posouvá a efektivita práce s důrazem na cíl je neúprosná.
Aktuální situace na B2B trhu je taková, že 30 procent hráčů již svůj B2B e-shop nebo portál vlastní. Dalších 30 procent trhu provozuje pouze webový katalog nebo prezentaci. Firmy, které si projdou digitalizací do onlinu, ušetří nemalé provozní náklady – zrychlí a zpřesní výrobu, vytvoří nové konkurenční výhody a odstraní chybovost.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.