Úspěšný nejen pod košem. Jak ikona NBA Shaquille O’Neal vydělala velké peníze na Googlu

Hvězdný Shaq se činil nejen na palubovkách, ale také v investicích. Jeho vzorem je Warren Buffett – a zjevně mu to v byznysovém tažení pomohlo.

Filip HouskaFilip Houska

Shaquille O’Neil svůj basketbalový původ nezapře ani po konci kariéry

0Zobrazit komentáře

Zpočátku chtěl mít všechny peníze v hotovosti, postupem času ale poznal sílu akcií a zjistil, že se nemusí spoléhat jen na výplaty plynoucí z jeho fenomenálních výkonů na basketbalových palubovkách. Legendární Shaquille O’Neal, jehož jméno se vrylo na desku Síně slávy díky angažmá v Los Angeles Lakers, je dnes úspěšným investorem, který své jmění hodnotí podle toho, zda může pomoci světu. Proto včas trefil Google, nasedl na Lyft a podpořil domácí bezpečnost přes startup Ring. Tím jeho příběh ale nekončí.

O’Neal mezi ostatními vždy vynikal. Na první pohled za to mohla především výška 213 centimetrů, která mu dávala obrovskou výhodu na hřišti. I proto během své devatenáctileté kariéry v NBA stál věčně pod košem, kde doskakoval odražené míče a čekal na přihrávky, o které se ve žluto-fialových dresech Lakers staral hlavně Kobe Bryant, jeho slavný spoluhráč a basketbalová ikona, jež koncem ledna tragicky zahynula. Jejich souhra byla natolik zásadní, že je považována za nejlepší v historii tohoto sportu.

Nikdo by si ale zřejmě nepomyslel, že se z O’Neala od draftu ze strany týmu Orlando Magic v roce 1992, z něhož o čtyři sezóny později přešel do Los Angeles, stane člověk s citem pro dobré investice a zájmem o dění v globálním byznysu.

Ostatně tomu neodpovídal ani jeho mindset – protože byl vychovaný sportem a pravidelnými výplatami, chtěl mít raději hotovost než podíly na firmách, s nimiž nemůže běžně nakládat. „Když jste mladý, chcete mít vše v hotovosti,“ zmínil v nové knize A-List Angels o celebritách, které rozšiřují své zaměření o investice do startupů.

shaq-x2

Foto: Keith Allison/Wikimedia Commons

Shaq ve známé pozici

Jeho postoj se však změnil krátce poté, co se upsal Lakers. Všiml si ho totiž Bill Gross, zakladatel tehdejšího technologické inkubátoru Idealab, který měl vizi vytvořit firmu s potenciálem konkurovat Amazonu – Big.com. Potřeboval však známý obličej pro marketingové kampaně a Shaq se jevil jako dobrá volba. Problém byl v tom, že mu nemohl nabídnout peníze (údajně dvacet milionů dolarů, které O’Neal chtěl), ale podíl ve firmě. Něco, s čím hvězda neměla reálné zkušenosti.

Nedůvěra v tento formát byla silnější než podstoupení rizika a Shaq nabídku odmítl. Pokud mu nemohly přistát peníze na účtu, nechtěl s tím mít nic společného. Zda to byl dobrý krok, je otázka, ale minimálně mu tato nabídka otevřela oči, což se projevilo v následujících letech. O’Neal pochopil, že možnost držet podíly v nadějných startupech může mít smysl i pro něj. O to víc, když zjistil, že mu podstatná suma vydělaná aktivní prací na palubovkách i přes pokrytí jeho životního standardu zbývá.

Měl jsem jich koupit víc

Ačkoliv bylo NBA na přelomu tisíciletí prestižní basketbalovou ligou, které se jiné soutěže nemohly rovnat, finanční situace v klubech nebyla zdaleka tak dobrá, jako tomu je dnes. Velké peníze pak přicházely hlavně v bonusech za ligové vítězství, což se O’Neilovi (respektive Lakers) podařilo v letech 2000 až 2002 třikrát za sebou. Pro mocného Shaqa to tehdy v příjmech znamenalo dosažení hranice 100 milionů dolarů.

To už byla suma, se kterou mohl vyrazit i vstříc investičnímu riziku. Mezi prvními želízky v ohni se objevil Google, který byl okolo roku 2002 na vzestupu a připravoval se na burzu. Tehdy jeho byznys stál výhradně na internetovém vyhledávači, což se basketbalové hvězdě původem z New Jersey zamlouvalo – napsat cokoliv do malého políčka, stisknout Enter a během pár vteřin očekávat relevantní výsledek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Google znal, ale až zcela náhodně v restauraci vycítil příležitost, že by se do firmy Larryho Page a Sergeje Brinna dalo vhodně investovat. Nadhodil mu to jeden z velkých investorů Googlu, kterého v podniku potkal (a kterému hlídal děti). A zatímco mu v mysli rotovala hláška zakladatele Amazonu Jeffa Bezose o tom, že investice do čehokoliv, co zlepší svět, má dobrou hodnotu, rozhodl se do firmy před jejím vstupem na burzu investovat.

I když se přesně neví, kolik O’Neil do Googlu investoval, zhruba deset let poté, co se stala firma veřejně obchodovatelnou společností (19. srpna 2004), se mu každý investovaný dolar zhodnotil o 1 500 procent.

Pro legendárního pivota šlo navíc o prozření a vytvořil nový vzorec, který může být výhodný pro obě strany. Důležitá pro něj však byla myšlenka investování do startupů těsně předtím, než se upíšou burze. „Bylo mi to (Google, pozn. red.) prezentováno jako hit. Mou jedinou výčitkou doteď je, že jsem akcií nekoupil víc,“ vzpomíná Shaq.

Afroameričané kávu nepijí

Investování a skupování akcií O’Neilovi zachutnalo. Mířil jak na malé podniky typu myček aut, prodejce typických amerických koblih (kterých má zhruba dvacet) nebo noční kluby v Las Vegas, tak na nadnárodní giganty jako Apple, Pepsi, Coca-Cola nebo General Motors. V jeden moment vlastnil i 155 restaurací franšízy Five Guys a 40 fitness center s nonstop otevírací dobou. Jeho portfolio bylo rozmanité a pro někoho i šílené.

Náklonnost projevoval také oblasti s alternativní taxi dopravou, respektive startupům Lyft nebo Uber, do nichž investoval předtím, než začaly operovat se statusem veřejně obchodovatelných subjektů. Konkrétně pro Lyft mimo jiné točil sérii inspirovanou oblíbeným formátem Carpool Karaoke Jamese Cordena, kdy si do auta zval různé hosty a vedl s nimi diskuze.

Investoval mimo jiné do firmy Ring, která se zabývala domácím zabezpečením. Jakmile ji pak koupil Amazon za zhruba jednu miliardu dolarů, Shaq se mohl radovat z velkého výnosu. Byť se toto všechno jeví jako úspěšná jízda, je pár situací, kterých i mohutný Shaq lituje. Třeba té se Starbucks.

V rozhovoru pro Yahoo před časem řekl, že investici do nyní největšího kavárenského řetězce zamítl z toho důvodu, že „neviděl příliš mnoho Afroameričanů, kteří by pili kávu“. Nevěřil ani vizi Howarda Schultze (tehdejšího šéfa Starbucks) ohledně rozmístění poboček do většiny afroamerických lokalit.

„Zůstal jsem věrný svému srdci a mé víře. Nikdo z mé rodiny nepil kafe. Pili jsme horkou čokoládu nebo černý čaj. Pokud by někdo chtěl otevřít podnik s černým čajem, souhlasil bych,“ vysvětloval své rozhodnutí.

Naslouchat a dělat to pro lidi

Každý investor má svůj styl, na základě kterého se rozhoduje. Samozřejmě okolo sebe může mít i početný tým lidí s bohatými zkušenostmi. Ani Shaq své rozhodování neponechává čisté náhodě a nerozhazuje své jmění, které je odhadované na zhruba 400 milionů dolarů, jak se mu zachce. Řídí se základními pravidly, které se kdysi naučil – ověřování, naslouchání a sociální zodpovědnost.

Ačkoliv neměl ambice, stát se špičkovým investorem, dokázal se v této specifické oblasti dostatečně dobře zorientovat. Když narazil na firmu, do které by mohl investovat, ověřil si, co vlastně dělá. Poté se sám sebe zeptal, zda to pro něj dává smysl a jestli je on ta cílová skupina zákazníků. Pokud není (viz příběh se Starbucks), dává ruce pryč. Pokud je, má otevřenou náruč.

shaq-x4

Foto: OfficialHoophall/YouTube

Shaq během proslovu k přijetí do Síně slávy NBA

Jeho velkou inspirací je pochopitelně Warren Buffett, který je prvotřídním investorem s letitými zkušenostmi. I proto se slavný basketbalista netají tím, že se snaží aplikovat podobné postupy jako Věštec z Omahy, jak se 89letému Buffettovi přezdívá. O’Neil si nicméně stále zachovává svou pověstnou pokoru. „Máma by byla zklamaná, kdybych mluvil o číslech,“ říká. „Vypadalo by to, jako že se vytahuju, a to já nechci,“ dodává, když přijde řeč na to, jak vysoké jmění dnes vlastně má.

Co je ale nejdůležitější – nechce to podle svých slov dělat pro osobní zisk, nýbrž pro okolní svět. Obyčejné lidi, kteří jsou jako on v dobách, kdy hrál za univerzitní tým a v koutku duše snil o tom, že v šatně nějakého týmu z NBA bude jeho místo s dresem a teniskami. Není tak ani divu, že se podílí na filantropickém projektu pro podporu dětí s nejistou budoucností.

Česká aplikace, kterou má v mobilu 1,3 milionu uživatelů. Záchranka pomáhá ve chvílích, kdy jde o život

malenakStory

Foto: Záchranka

Tvůrce aplikace Záchranka Filip Maleňák

0Zobrazit komentáře

Cesty osudu jsou nevyzpytatelné a někdy nás bohužel přivedou do situace, ve které jde o život. Takovým situacím se sice nevyhneme, můžeme se na ně ale připravit a tím zmírnit jejich následky. Jedním ze způsobu, jak být na eventuální problémy připraven, je mít v mobilním telefonu nainstalovanou aplikaci Záchranka, která dokáže proces záchrany urychlit v některých případech až o desítky minut. A právě ty mohou být v mnoha situacích zcela rozhodující.

Již odmala je nám do hlavy vtloukáno číslo 155, tedy přímé spojení na operátora zdravotní záchranné služby. Ten je nám k dispozici vždy, když se my sami, nebo někdo v našem okolí, dostane do zdravotních komplikací. Osoba na druhém konci linky nám pomůže nejen s nezbytně nutnými úkony první pomoci, ale zároveň nás v náročné situaci uklidní, zjistí, kde se nacházíme a vyšle na dané místo rychlou záchrannou službu.

Pokud jste se někdy dostali do situace, ve které šlo o život, jistě víte, že se jedná o momenty plné stresu, nervozity, strachu a často i bezmoci. Alespoň částečně na takovou situaci dokáže připravit kurz první pomocí, který ukáže, jak rozpoznat nejrůznější typy zranění a dalších zdravotních komplikací, a naučí vás, jak osobu s daným postižením ošetřit. Zároveň se zde dozvíte, že nedílnou součástí každé první pomoci je volání onoho známého čísla 155.

zachranka-1

Foto: Záchranka

Mobilní aplikace Záchranka

Poslední čtyři roky však existuje v České republice ještě jedna možnost, jak si rychle přivolat pomoc, a to prostřednictvím červeného tlačítka v mobilní aplikaci Záchranka. Její nainstalování, které je zcela zdarma, patří mezi ony kroky, jak se připravit na nenadálou situaci a mírnit její následky.

Budiž Záchranka

Za šikovnou aplikací, která dokáže zachránit lidský život, stojí Filip Maleňák. Na nápad vytvořit podobný systém jej přivedla práce jeho otce, který pracoval ve firmě vytvářející informační systémy pro záchranky.

„Díky tomu jsem se setkal se záchranáři, kteří mi vyprávěli o své práci. Za největší problém v té době považovali právě lokalizaci pacienta volajícího z mobilu. Záchranáři měli velmi nepřesné informace, kde se mobilní telefon volajícího nachází. Rozptyl byl od jednotek metrů až po desítky kilometrů,“ objasňuje Maleňák problémy s lokalizací, se kterou se museli záchranáři potýkat.

Proto když během studií biomedicínské techniky na brněnském VUT přišel čas zvolit téma bakalářské práce, měl Filip Maleňák celkem jasno. Ve své práci se začal zabývat možnostmi, jak lokalizovat pacienta při zavolání na linku 155, a zároveň přišel s novým řešením v podobě aplikace. Její koncept spočíval v lokalizaci dané osoby prostředním SMS odeslané na číslo 155, která obsahovala přesné GPS souřadnice volajícího. Tedy určení místa, kde se právě volající nachází.

zachranka1

Foto: Záchranka

Červené tlačítko je středobodem aplikace Záchranka

Ona aplikace však nezůstala schovaná jen na stránkách bakalářské práce, ale Maleňák, tehdy vybavený základy programování ze školy a knihami o programování pro mobilní telefony, se pustil do jejího vývoje. Ovšem trvalo další tři roky, než celý projekt dostal jasné obrysy.

„V roce 2014 se projektu ujal tehdejší provozovatel letecké záchranné služby v České republice Pavel Müller a jeho společnost Alfa-Helicopter. Společně jsme našli pro projekt podporu dalších partnerů, České pojišťovny a Jihomoravského kraje, a také odborné veřejnosti. Nakonec jsem se ještě na poslední chvíli přihlásil do soutěže Nadace Vodafone Startup roku,“ popisuje zlomové události Maleňák.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Neměl jsem byznys plán, můj projekt nebyl výdělečný, ale zkusil jsem to. Nazvali mě sociálním podnikatelem a dostal jsem od nich ocenění za projekt s významným společenským přesahem. A tak vlastně začala naše spolupráce, Nadace Vodafone je až dodnes generálním partnerem projektu. Bez jejich financí by aplikace rozhodně nebyla tam, kde je.“

Avšak ani s podporou velkých partnerů neměla aplikace Záchranka zdaleka vyhráno. Projekt byl představen na záchranářské konferenci, ale další dva roky se toho moc nedělo. Aplikace narážela na byrokracii, ale i na potřebu napojit se na každou krajskou zdravotnickou záchrannou službu zvlášť.

V rámci České republiky totiž fungují záchranky autonomně, nejsou centrálně spravovány. Naštěstí se na každé záchrance našel někdo, kdo se pro aplikaci nadchl a pomohl mi s jejím prosazováním,“ vysvětluje Maleňák složitou cestu.

c343ee05719ac8b65f68e876dbe69af7

Foto: Záchranka

Aplikace Záchranka dokáže pomoci v těch nejtěžších chvílích

V momentě, kdy se Záchranka dostala do rukou odborné veřejnosti, začaly se objevovat připomínky, na základě kterých byl celý systém vyladěn ke spokojenosti obou stran, tedy volajícího i záchranáře na druhé straně. „Troufám si říct, že dnes už vnímají všichni záchranáři aplikaci Záchranka jako přínosnou. Při vývoji totiž nemyslíme jen na lidi v nouzi, ale právě i na záchranáře, operátory tísňové linky 155,“ popisuje Maleňák jeden z klíčů k úspěchu.

corovent-mico1-min

Přečtěte si takéUkážeme, že Češi mají opět světový produkt. Budeme vyrábět tisíce ventilátorů CoroVent denně, hlásí šéf MICo Jiří DennerUkážeme, že Češi mají opět světový produkt. Budeme vyrábět tisíce ventilátorů CoroVent denně, hlásí šéf MICo Jiří Denner

„Chceme, aby byla aplikace naprosto funkční v rámci jejich zavedených systémů, aby pro ně neznamenala žádnou zátěž navíc, ale naopak aby jim v práci ulevovala. Nesmírně si vážím spolupráce každého z nich, protože jsou to právě oni, kdo lidem pomáhají, a tak můžou s tou nejvyšší kompetencí říct, jaké funkce jsou pro ně v aplikaci užitečné a jak by si to představovali,“ kvituje práci záchranářů devětadvacetiletý autor Záchranky.

Pomoc už je na cestě

Jak tedy aplikace vlastně funguje? Po jejím nainstalování do mobilního telefonu a vyplnění základních údajů se vám otevře poměrně jednoduché prostředí, kterému dominuje velké červené tlačítko. Pokud toto tlačítko na tři vteřiny podržíte, dojde k odeslání tzv. nouzové zprávy, která obsahuje vaši přesnou polohu, stav baterie mobilního telefonu, osobní informace včetně zdravotního stavu, které jste při instalaci vyplnili a kontakty na blízké osoby.

Spolu s tím je automaticky vytáčena také linka 155. Díky tomu, že je aplikace schopna poznat, kde se právě nacházíte, umí vyhodnotit, zda do záchranné akce nezapojit i další záchranné složky. Pokud jste například v lese či u vody, jsou do akce zapojeny i horské či vodní záchranné služby.

Aplikace myslí i na situaci, kdy je stav volajícího natolik vážný, že mu znemožňuje hovořit. V takovém případě lze v pravém horním rohu aplikace stisknout tlačítko „Nemohu mluvit“, které zobrazí nabídku nejčastějších poranění. Operátoři tak mají jasno, proč se z druhé strany nikdo neozývá, a mohou tuto skutečnost zohlednit v další komunikaci.

mobilni-rozhlas-zachranka

Foto: Neogenia

Zakladatel aplikace Záchrana Filip Maleňák a zakladatel Mobilního rozhlasu Ondřej Švrček

Přivolání pomoci je zcela základní a nejdůležitější funkcí aplikace. Mimo ni však Záchranka nabízí například návod na první pomoc, který je užitečný v případě, kdy se volající stává i osobou, jež poskytuje první pomoc. Návod je velice jednoduchý a zachraňujícího dovede až k fázi masáže srdce, při které mu i udává rytmus, v jakém by měla být masáž srdce prováděna.

Další užitečnou funkcí je tzv. Lokátor. „Jedná se o systém navigující k nejbližší pohotovosti, pohotovostní lékárně, zubní pohotovosti nebo stanovišti horské/vodní záchranné služby. Lokátor obsahuje i největší databázi AED (automatizovaných externích defibrilátorů) v České republice. V současnosti je jich nahlášených už více než 2 000,“ přibližuje jeho fungování Filip Maleňák.

0036-lubo-7268-min

Přečtěte si takéMěsíčně lepíme mezeru 12 milionů korun. Jde o jeden z nejzajímavějších momentů, které jsem zažil, říká Lubo Smid z STRVMěsíčně lepíme mezeru 12 milionů korun. Jde o jeden z nejzajímavějších momentů, které jsem zažil, říká Lubo Smid z STRV

Od minulého roku nabízí aplikace i varovná upozornění, systém varování obyvatel na vybraném území v krizových situacích. Aplikace uživateli v takovém případě zašle varovnou notifikaci, která jej může upozornit na únik chemikálií nebo rozsáhlý požár. Do tohoto systému je již zapojen Jihomoravský kraj, Plzeň a Praha s tím, že by další měla přibývat.

Varovný systém je využíván také Ministerstvem zdravotnictví při aktuální pandemii koronaviru. V rámci tohoto systému Maleňák upozorňuje na důležitost spolupráce s dalšími subjekty, mezi které patří například aplikace Mobilní rozhlas.

Doma i v zahraničí

Aplikaci Záchranka, která je mimochodem uzpůsobena i pro osoby se zrakovým a sluchovým handicapem, lze využít jak v České republice, tak díky nedávné expanzi také v Maďarsku, Rakousku a na slovenských horách. Uživatel navíc nemusí při překročení hranic nic nastavovat. V momentě, kdy je odeslána prosba o pomoc, jsou kontaktováni tamní záchranáři.

Aplikace myslí na jazykovou bariéru a podobně jako v případě nemožnosti mluvit, je volajícímu nabídnuta tabulka s nejčastějšími poraněními, ze které vybere, co se přihodilo.

7d3087119b8b13362e3b2d0330737b9a

Foto: Záchranka

Záchranka dnes funguje i v Maďarsku

Aplikace funguje i v dalších státech, zde však stisknutí tlačítka vytočí tamní linky obdobné naší 155. Polohové a další údaje ale odeslány nejsou. V blízké době by aplikace měla stejně jako u nás fungovat také v Chorvatsku a na Slovinsku.

Aby aplikace fungovala, není vyžadováno internetové připojení. Záchranka je s ním však schopna fungovat přehledněji a jednodušeji. Když internet nemáte, dokáže vám vygenerovat veškeré potřebné informace formou šifrovaného kódu, který pak odešlete jako klasickou SMS.

Tři sekundy od záchrany

Ve svém mobilním telefonu má v současné době Záchranku nainstalováno přibližně 1,3 milionu uživatelů. Za jeden den je červené tlačítko aplikace stisknuto průměrně padesátkrát. Za celou dobu existence aplikace lidé prostřednictvím ní volali o pomoc již ve 40 tisících případech.

A lze odhadovat, že v některých z nich bylo použití Záchranky rozhodnutím, které znamenalo záchranu života. Jak totiž Filip Maleňák připomíná, pokud se zraněný nachází kdesi hluboko v lese, je jeho přesná lokalizace bez aplikace téměř nemožná. V takovém případě může aplikace urychlit záchranou akci až o několik desítek minut, které mohou být rozhodující.

Jak celý tento systém funguje, si může dotyčný vyzkoušet, pokud aplikaci přepne do testovacího režimu. Následně může alarm aktivovat nanečisto a fungování si vyzkoušet. Případně je zdarma ke stažení i výuková verze aplikace, která umožní nácvik tísňového volaní v rámci zážitkového vzdělávání první pomoci.

Aby nedošlo k volání záchranářů omylem, je nutné tlačítko držet déle než ony tři vteřiny, díky kterým je náhodné volání v podstatě nemožné. Jak ale Filip Maleňák upozorňuje, pokud k hovoru přeci jen dojde, rozhodně není na místě jej ihned pokládat.

„Pokud se něco takového stane, prosíme vždy uživatele o to, aby volání dokončili a operátorům se omluvili, že to bylo omylem. Pokud se totiž odešle nouzová zpráva, ale volání z daného čísla nepřichází, záchranáři volají zpět a zjišťují, co se děje,“ objasňuje.

Plány, které se neobejdou bez financí

Jelikož je Záchranka neziskovým projektem, je nutné neustále hledat způsoby, jak ji financovat, což se aktuálně děje třemi způsoby. Tím prvním je podpora od partnerů, v jejichž čele stojí Nadace Vodafone ČR. Druhou cestou jsou funkcionality, které neslouží primárně k přivolání pomoci, tedy zmíněná varovná hlášení, jež jsou provozována spolu s kraji a městy, které přispívají na chod těchto funkcí i na chod celé aplikace.

„Třetí možností je něco, o co nás žádali sami uživatelé. Chtěli mít možnost dobrovolně přispět na fungování systému. To jsme umožnili díky platformě Darujme.cz,“ vysvětluje třetí způsob získávání financí pro Záchranku Maleňák a zároveň nastiňuje poslední, prozatím řešený způsob: „Posledním, čtvrtým zdrojem, který ještě není dotažený, je zapojení aplikace Záchranka pod oficiální částečné spolufinancování ze strany státu. Zde jednáme s Ministerstvem zdravotnictví.“

filip-malenak

Foto: Záchranka

Filip Maleňák, tvůrce aplikace Záchranka

Díky těmto zdrojům je Filip Maleňák spolu se svým týmem schopen aplikaci neustále posouvat kupředu a přinášet nové funkce, které pomáhají záchranářům v jejich práci. V současné době tak například rozvíjejí funkci, díky které bude možné přenášet obraz přímo na dispečink ZZS. „Pokud se nám ji podaří zprovoznit, budu to považovat za velký úspěch,“ říká Maleňák.

K tomu by se Záchranka mohla brzy dočkat i své verze pro tlačítkové telefony, aby bylo její používání pohodlné i pro seniory. Rozšiřování jejího fungování i na další složky integrovaného záchranného systému, tedy hasiče a policii, však prozatím v plánu není. I když Maleňák nic nevylučuje.

Plánů je však podle Maleňáka daleko víc a bude trvat ještě hodně dlouho, než se využije veškerý potenciál, který v ní podle jejích autorů dříme. „Pružně reagujeme na veškeré technologické novinky a snažíme se je do Záchranky dostat tak, aby pomáhaly v nouzi,“ uzavírá Filip Maleňák.