Úspěšný nejen pod košem. Jak ikona NBA Shaquille O’Neal vydělala velké peníze na Googlu
Hvězdný Shaq se činil nejen na palubovkách, ale také v investicích. Jeho vzorem je Warren Buffett – a zjevně mu to v byznysovém tažení pomohlo.
Shaquille O’Neil svůj basketbalový původ nezapře ani po konci kariéry
Zpočátku chtěl mít všechny peníze v hotovosti, postupem času ale poznal sílu akcií a zjistil, že se nemusí spoléhat jen na výplaty plynoucí z jeho fenomenálních výkonů na basketbalových palubovkách. Legendární Shaquille O’Neal, jehož jméno se vrylo na desku Síně slávy díky angažmá v Los Angeles Lakers, je dnes úspěšným investorem, který své jmění hodnotí podle toho, zda může pomoci světu. Proto včas trefil Google, nasedl na Lyft a podpořil domácí bezpečnost přes startup Ring. Tím jeho příběh ale nekončí.
O’Neal mezi ostatními vždy vynikal. Na první pohled za to mohla především výška 213 centimetrů, která mu dávala obrovskou výhodu na hřišti. I proto během své devatenáctileté kariéry v NBA stál věčně pod košem, kde doskakoval odražené míče a čekal na přihrávky, o které se ve žluto-fialových dresech Lakers staral hlavně Kobe Bryant, jeho slavný spoluhráč a basketbalová ikona, jež koncem ledna tragicky zahynula. Jejich souhra byla natolik zásadní, že je považována za nejlepší v historii tohoto sportu.
Nikdo by si ale zřejmě nepomyslel, že se z O’Neala od draftu ze strany týmu Orlando Magic v roce 1992, z něhož o čtyři sezóny později přešel do Los Angeles, stane člověk s citem pro dobré investice a zájmem o dění v globálním byznysu.
Ostatně tomu neodpovídal ani jeho mindset – protože byl vychovaný sportem a pravidelnými výplatami, chtěl mít raději hotovost než podíly na firmách, s nimiž nemůže běžně nakládat. „Když jste mladý, chcete mít vše v hotovosti,“ zmínil v nové knize A-List Angels o celebritách, které rozšiřují své zaměření o investice do startupů.
Jeho postoj se však změnil krátce poté, co se upsal Lakers. Všiml si ho totiž Bill Gross, zakladatel tehdejšího technologické inkubátoru Idealab, který měl vizi vytvořit firmu s potenciálem konkurovat Amazonu – Big.com. Potřeboval však známý obličej pro marketingové kampaně a Shaq se jevil jako dobrá volba. Problém byl v tom, že mu nemohl nabídnout peníze (údajně dvacet milionů dolarů, které O’Neal chtěl), ale podíl ve firmě. Něco, s čím hvězda neměla reálné zkušenosti.
Nedůvěra v tento formát byla silnější než podstoupení rizika a Shaq nabídku odmítl. Pokud mu nemohly přistát peníze na účtu, nechtěl s tím mít nic společného. Zda to byl dobrý krok, je otázka, ale minimálně mu tato nabídka otevřela oči, což se projevilo v následujících letech. O’Neal pochopil, že možnost držet podíly v nadějných startupech může mít smysl i pro něj. O to víc, když zjistil, že mu podstatná suma vydělaná aktivní prací na palubovkách i přes pokrytí jeho životního standardu zbývá.
Měl jsem jich koupit víc
Ačkoliv bylo NBA na přelomu tisíciletí prestižní basketbalovou ligou, které se jiné soutěže nemohly rovnat, finanční situace v klubech nebyla zdaleka tak dobrá, jako tomu je dnes. Velké peníze pak přicházely hlavně v bonusech za ligové vítězství, což se O’Neilovi (respektive Lakers) podařilo v letech 2000 až 2002 třikrát za sebou. Pro mocného Shaqa to tehdy v příjmech znamenalo dosažení hranice 100 milionů dolarů.
To už byla suma, se kterou mohl vyrazit i vstříc investičnímu riziku. Mezi prvními želízky v ohni se objevil Google, který byl okolo roku 2002 na vzestupu a připravoval se na burzu. Tehdy jeho byznys stál výhradně na internetovém vyhledávači, což se basketbalové hvězdě původem z New Jersey zamlouvalo – napsat cokoliv do malého políčka, stisknout Enter a během pár vteřin očekávat relevantní výsledek.