Úspěšný úprk před policisty. Subway Surfers je nejstahovanější mobilní hrou dekády, zazářilo i Clash of Clans

Filip HouskaFilip Houska

subway-surfers

Foto: Microsoft

Subway Surfers

0Zobrazit komentáře

Stejně jako celý herní průmysl i větev mobilního gamingu zaznamenala v posledních deseti letech masivní nárůst, co do počtu aktivních hráčů a titulů na online obchodech App Store a Google Play. Ty dle serveru Statista dohromady čítají více než 600 tisíc herních položek, přičemž některé z nich jsou natolik graficky a dynamicky propracované, že připomínají plnohodnotné počítačové či konzolové počiny.

Z mobilního hraní se tak stal obrovský byznys s tržní kapitalizací okolo 68,5 miliardy dolarů, což je podle analytické firmy Newzoo zhruba 45 procent z celkové hodnoty globálního herního průmyslu. Tento vývoj je zapříčiněn několika faktory, avšak tím klíčovým je ukazatel, jak moc jsou dané tituly oblíbené mezi běžnými uživateli, což se bere podle počtu stažení a návazných mikrotransakcí.

Na to se s ohledem na posledních desetiletí zaměřili analytici ze společnosti App Annie, kteří vyhodnotili, jaké hry se od roku 2010 těšily největší pozornosti mobilních hráčů. Pomyslnou trofej za první místo si odnáší Dánové, respektive vývojářská studia SYBO a Kiloo, která v květnu roku 2012 vyrukovala s nyní již ikonickou skákačkou Subway Surfers.

Mobile gamer

Foto: Daniel Sommer/Red Bull

V zápalu hry

Miliardový útěk před policisty

Titul Subway Surfers se stal synonymem jednoduchých zábavných her s nekonečnou tendencí – princip utíkání před policisty mezi vlaky na železničních kolejích prakticky neměl konce a hráči tak měli neustálou motivaci vylepšovat své skóre napříč několika různými světovými městy, případně si nakupovat nové skiny a personalizovat své hráčské profily.

To je důvod, proč se Subway Surfers stala nejstahovanější mobilní hrou posledních deseti let, která byla na operačních systémech iOS a Android stažena více jak 2,7miliardkrát. Na platformě od Googlu navíc jako první herní titul vůbec pokořil milník v podobě jedné miliardy stažení a aktuálně se drží na bronzové příčce, co se týče stahovatelnosti v letošním roce.

subway-surfers

Foto: Subway Surfers / CzechCrunch

Železnice a nekonečný útěk

Vzhledem k obrovskému úspěchu tvůrci dokonce stvořili i krátký seriál, který vychází z herního pojetí a ukazuje animovaný svět graffiti writerů odolávajícím náporům policejních složek z odlišného úhlu.

Další nejstahovanější hry posledních deseti let:

  • Candy Crush Saga (1,2 miliardy)
  • Temple Run 2 (800 milionů)
  • My Talking Tom (800 milionů)
  • Clash of Clans (700 milionů)
  • Pou (600 milionů)
  • Hill Climb Racing (600 milionů)
  • Minion Rush (600 milionů)
  • Fruit Ninja (600 milionů)
  • 8 Ball Pool (600 milionů)

Supercell s nejvýdělečnějším titulem

Pokud lze jmenovat jedno studio, které zásobuje mobilní gamingový svět vytříbenými kompetitivními počiny, bude to pravděpodobně Supercell z finských Helsinek. Právě jeho vývojáři stojí za fenomenálními hity jako Clash RoyaleBrawl Stars nebo Clash of Clans, přičemž poslední jmenovaný se dle App Annie stal nejvýdělečnější mobilní hrou v letech 2010–2019.

I když je Clash of Clans, v rámci kterého musí hráči strategicky přemýšlet a uzpůsobovat manévry svých vojsk i budov proti doléhajícím soupeřům, aktuálně ve stínu mladšího sourozence Clash Royale, který celý princip posouvá na líbivější a dynamičtější úroveň, stále drží zlato.

clash-of-clans

Foto: Supercell

Clash of Clans

Díky možnosti mikrotransakcí hra utržila (dle posledního loňského měření) více než 6,4 miliardy dolarů, tedy zhruba 147 miliardy korun.

Zajímavé srovnání se pak nabízí s megahitem Pokémon GO, jenž v tržbách dosáhl na hranici tří miliard dolarů. Na druhou stranu titul s kultovními japonskými příšerkami vyšel před třemi lety – Clash of Clans už v roce 2012.

Další nejvýdělečnější hry dekády:

  • Monster Strike
  • Candy Crush Saga
  • Puzzle & Dragons
  • Fate/Grand Order
  • Honour of Kings
  • Fantasy Westward Journey
  • Pokémon GO
  • Game of War – Fire Age
  • Clash Royale