I díky pandemii rychle roste počet lidí, kteří pracují z domova či z jiných „nekancelářských“ míst, což z pohledu firem přináší výzvy v oblasti zabezpečení přístupu zaměstnanců k firemním nástrojům, datacentrům či cloudům. Řešení tohoto problému nabízí český startup GoodAccess, jenž na posílení vývoje a své pozice na trhu získal přes dvacet milionů korun od tuzemského fondu Nation 1.
Za firmou stojí bratři Michal a Martin Čížkovi s Jiřím Hromádkou. Martin a Jiří se znají ze studií softwarového inženýrství v Plzni a společně podnikají od roku 2009, kdy jako jedni z prvních na světě začali nabízet virtuální privátní síť (VPN) jako službu pro běžné zákazníky. V roce 2014 vznikla společnost Samohyb, přičemž GoodAccess vznikl jako produkt zaměřený na firemní zákazníky před rokem z vlastní potřeby.
„Potřebovali jsme pro naše zaměstnance zřídit bezpečný vzdálený přístup k IT systémům odkudkoliv. Na trhu ale nebylo pro menší a střední firmy, jako jsme my, řešení, které by to umožnilo, aniž bychom museli nákladně budovat hardwarovou infrastrukturu. Začali jsme tedy vyvíjet vlastní řešení, které by bylo flexibilní, méně nákladné a snadno se používalo,“ popisuje ředitel startupu GoodAccess Michal Čížek.
„Zároveň jsme viděli tržní příležitost přinést síťové a IT bezpečnostní funkce, tradičně využívané velkými firmami, do segmentu malých a středních podniků. V roce 2019 jsme pak rozšířili tým, zajistili financování, vytvořili robustní platformu a následně v srpnu 2020 uvedli na trh GoodAccess,“ doplňuje Čížek.
Foto: GoodAccess
Tým GoodAccess
Tým z Ústí nad Labem loni začal nabízet cloudovou službu, díky níž si firmy mohou vytvořit vlastní VPN, skrze kterou se pak mohou zaměstnanci bezpečně a odkudkoliv připojit k aplikacím, nástrojům nebo datům. GoodAccess prezentuje, že jeho klienti nepotřebují investovat do vlastní infrastruktury.
Aktuálně produkt využívá přes tisíc zákazníků v celkem 120 zemích, většina z nich přitom spadá do segmentu menších a středních podniků. Měsíční obrat z prodeje služby vyrostl z 240 tisíc korun na konci loňského roku na nynějších 606 tisíc korun, přičemž za celý letošní rok GoodAccess očekává tržby mezi 6,5 až 8 miliony korun.
S budoucím vývojem teď ústecké firmě pomohou také investoři, respektive český venture kapitálový fond Nation 1, který do startupu vkládá jeden milion dolarů (21 milionů korun). Prostředky chce GoodAccess využít hlavně na posílení vývoje a marketingu na klíčových trzích, mezi které se řadí Spojené státy a Velká Británie.
„GoodAccess má skvěle rozjetý produkt s velkým potenciálem a výjimečnou energii celého týmu. Naším cílem je investovat do českých startupů se zahraničním přesahem a potenciálem zlepšit ve svém oboru svět. Michal nás přesvědčil, že má ty správné předpoklady nabídnout přesně takový produkt a být zároveň inspirací pro ostatní jak svým přístupem, tak způsobem řízení a přátelskou a otevřenou firemní kulturou,“ říká Jaroslav Trojan, Managing Partner Nation 1.
„Od začátku bylo naší vizí vytvořit globální produkt s ambicemi podobnými Esetu nebo Avastu. Máme skvělý tým a technologický náskok oproti konkurenci. V následujících pěti až deseti letech chceme tento potenciál plně vytěžit. Investice od fondu Nation 1 je na této cestě důležitým mezníkem,“ dodává Čížek.
Univerzální recept na úspěšný startup neexistuje. Musí toho secvaknout vícero a nejde pouze o skvělý nápad, jeho perfektní realizaci a dostatek peněz. Zásadní je také psychologická stránka věci, na niž se často zapomíná. Ať už jste začínající podnikatel a právě si stavíte vlastní firmu, nebo do dravého týmu naskakujete, brzy zjistíte, že nelze hledět pouze na výkon, ale je třeba také řešit další aspekty, aby firma úspěšně fungovala.
Ve spolupráci se startupem Soulmio Simony Zábržové, jehož vizí je přinést psychickou pohodu do celé společnosti a pomáhá s tím zatím hlavně firmám, jsme proto spustili velký seriál nazvaný Psychologie úspěšného startupisty, v němž se s předními odborníky postupně podíváme třeba na to, jak podpořit své psychické zdraví, jak předcházet syndromu vyhoření nebo jak ve firmě zavést program péče o psychickou pohodu.
Ve třetím díle píše psycholog a HR manažer Milan Pavlíček o tom, proč je důležité mluvit o chybách a jak pracovat se strachem ze selhání, který může startupistu provázet prakticky na každém kroku.
***
Hned v úvodu si záměrně vypůjčím citát mistra Yody z kultovního filmu Star Wars: Poslední z Jediů: „Nejlepší učitel selhání je.“ Nabádá jím jednoho z hrdinů sci-fi ságy Luka Skywalkera, aby své žáky učil i ze svých chyb. A je jasné, že nemusíte být právě znalci série Star Wars, abyste pochopili, jak zásadní jeho myšlenka je.
Založení startupu patří mezi nejrizikovější věci, do kterých se ve svém životě můžete pustit. Jdete do toho naplno nejen profesně, ale i osobně, navíc s vidinou nejasného výsledku. A od samého začátku se tak můžete potýkat s nejrůznějšími výzvami, překážkami, ale i strachy.
Tlak na výkon a stres nám brání být šťastnými
Mnoho z nás vyrůstalo v prostředí, kde se chyby netolerovaly. Ať už to bylo ve škole, v zájmových kroužcích, nebo v rodině. Všudypřítomný tlak na výkon, ale i trest, pokud jsme selhali, nás nutil podávat vysoké výkony za všech okolností.
I proto si spousta z nás v sobě nese nedostatečný pocit vlastní hodnoty a naše vnitřní dítě stále touží po pochvale, kterou nikdy nedostalo (a nedostane). Není výjimkou, že i když na společenském žebříčku stoupáme stále výš, a stejně tak stoupá i náš socioekonomický status, vnitřně máme ke spokojenosti pořád stejně daleko jako na samém začátku pracovní kariéry.
Tak moc toužíme po úspěchu, že si odpíráme pocit pohody a štěstí na dobu, až toho úspěchu dosáhneme. Jenže ono je to s tím úspěchem a pocitem štěstí přesně naopak, jak píše ve své knize The Happiness Advantage Schawn Achor, který strávil dvanáct let tím, že sledoval, co dělá šťastnými lidi na Harvardově univerzitě.
Dlouhodobý stres a tlak na výkon nám brání v optimálním výkonu, jsme náchylnější k chybám a jsme pomalejší, protože mozek zaplavený stresovými hormony nefunguje tak dobře, jak by měl. Pokud ale máme svůj mindset nastavený tak, že se cítíme spokojení a šťastní, mozek funguje na plné obrátky a cesta k našemu úspěchu je kratší a jednodušší.
„Ten, kdo se nikdy nedopustil chyby, se nikdy nepokusil o něco nového,“ pronesl kdysi Albert Einstein.
Největší chybou je, když o chybách nemluvíme
Chyby děláme všichni. To je prostý fakt. Jsou neoddělitelnou součástí naší schopnosti učit se. A tak první věc, kterou bychom měli udělat, je začít si je připouštět. Přerámovat si chybu z nežádoucího jevu do příležitosti pro náš růst. V mnoha startupech je to jediná možnost, jak se posouvat dál. Zvlášť, pokud se pohybujete ve zcela nových vodách, kde je cesta dopředu prošpikovaná pokusy a omyly.
Jakmile si chybu připustíme, rozeberme ji do detailu:
Jak se stalo, že chyba nastala?
Který krok v mém postupu byl chybný?
Ovlivnil vznik chyby nějaký vnější vliv?
Jak můžu chybu příště zachytit dřív/včas?
Není ostudou o chybách mluvit. Naopak je žádoucí svou zkušenost otevřeně sdílet s ostatními kolegy. Jen tak vybudujete inovativní a extrémně úspěšné týmy. Pokud chybu dobře podáte a popíšete, učí se z ní i ostatní.
Nejčastější strachy ve startupu
Statistika říká, že až 9 z 10 startupů neuspěje. Založit nový byznys je jednoduše velký risk a takto vysoké číslo „selhání“ zakladatelům na klidu zrovna nepřidá. Žádné překvapení. Dáváte všanc svou dosavadní kariéru, své renomé, odhalujete se až na dřeň a investujete spoustu peněz, energie i času.
Strach je často zcela iracionální a velmi dobře tak funguje racionalizace a přerámování. Jednou z věcí, kterou můžete udělat, je pragmatické prozkoumání důvodů, proč startupy krachují a svou energii následně věnovat maximalizaci úsilí, abyste se těchto chyb vyvarovali.
Tři nejčastější důvody krachu startupu dle Failory:
34 % startupů se svým produktem nestrefí po požadavků trhu.
18 % nepostaví dostatečně kvalitní tým.
16 % se dostane do finančních problémů.
Proto je naprosto pochopitelné, že vás na cestě za úspěchem mohou provázet nejrůznější strachy. Důležité je nenechat se jimi paralyzovat nebo dokonce od svého podnikatelského záměru ustoupit.
Mezi nejčastější strachy ve startupu patří:
strach z neznámého,
strach z obchodního neúspěchu,
strach „být vidět“,
strach ze ztráty peněz a postavení
a strach z toho, že váš nápad není dost dobrý.
Jak se svými strachy naložit?
Práce se strachem nám pomáhá odbourat vnitřní bloky, které nás mohou významně (a také naprosto zbytečně) brzdit v nejrůznějších životních situacích. Díky strachu se v nás hromadí stres a negativní emoce, které v dlouhodobém měřítku způsobují nejen psychická, ale i fyzická onemocnění. Pojďme si proto ukázat, jak si práci se strachem osvojit.
Soustřeďte se na to důležité a učte se
Zaměřte se na svůj nápad, na to, co chtějí vaši klienti, poznávejte a zkoumejte trh, své konkurenty a učte se za pochodu. Je mnoho firem, které na začátku chybovaly, ale ze svých chyb se poučily a úspěšně fungují už celé roky. Proč by to tedy právě u vašeho startupu mělo být jinak?
Uvědomte si svůj strach
Své vnitřní strachy si v první řadě pojmenujte. Můžete využít následujícího jednoduchého postupu, kdy sami sobě nahlas řeknete, co nejhoršího se může stát, když se daný strach naplní. Ukažme si to na příkladu strachu ze ztráty zaměstnání.
„Co nejhoršího se může stát, když ztratím práci?“ – Nebudu schopný splácet hypotéku.
„Co nejhoršího se může stát, když nebudu schopný splácet hypotéku?“ – Budu to muset říct partnerce/partnerovi.
„Co nejhoršího se může stát, když to budu muset oznámit partnerce/partnerovi.“ – Budeme se muset přestěhovat, budeme se hádat.
A takhle pokračujte dál. Tímto jednoduchým cvičením si své strachy, kterých může být nakonec mnohem víc, než jste si původně mysleli, skutečně uvědomíte.
Přijměte své strachy a nechte je odejít
Jakmile víte, jaké strachy v sobě máte, je mnohem snazší se jich takzvaně pustit. A i zde velmi dobře funguje, když si nahlas řeknete, že svůj konkrétní strach přijímáte, dovolujete si ho prožít a pustit pryč.
Pokud vás ale přece jen v nějaké situaci přemůže intenzivní strach, zavřete oči, prodýchejte se a uvědomte si emoce, které právě prožíváte. S každým výdechem se je pokuste „setřást“ a pustit ven. Účinným nástrojem je při dlouhodobém strachu také psychoterapie nebo psychologická konzultace a pohled nezávislého odborníka, který vám pomůže vrátit se na správnou kolej.
Na závěr si dovolím osobní zkušenost, kterou jsem ve startupu získal já sám. Vykašlete se na rčení „hlavně se z toho nepo*er“. Ono se to totiž nejspíš stane a ne jednou. Nejzásadnější je utřít se, obléct a jít dál.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.