Už nejsme značka jen pro skalní fanoušky, říká Jelič z Winegeeku. Ročně chce prodat půl milionu lahví
„Věřím, že segment vín, v němž se tolik let pohybuji, má mnohem větší potenciál,“ míní známý propagátor naturálních vín. I proto nyní mění strategii.
Přestože vyrůstal v Praze, k vínu měl Marko Jelič blízko odjakživa. Vyráběli ho již jeho moravští předkové a rodinnou tradici přerušila až kolektivizace. Druhou polovinu vinařských genů má ze Srbska, kde jeho rodina vlastní vinařství s dvaceti hektary a titulem Vinařství roku. Při sbírání zkušeností ve vinných regionech však přišel na to, že ho nejvíc fascinuje, když vinař k vinicím i výsledným produktům přistupuje udržitelně a s respektem. Vína, která splňovala tyto parametry, začal před deseti lety dovážet do Česka pod značkou Winegeek. Po první dekádě Jelič chystá další fázi růstu a začíná zásadní proměnu, která má značku posunout na novou úroveň.
Svět vín z udržitelné produkce začal Pražan se srbskými kořeny do hloubky objevovat už před osmnácti lety. Během nich se z rodinného vinařství přesunul do Itálie, kde obor začal studovat na vysoké škole, a také absolvoval stáže na vinicích v dalších evropských regionech a Jihoafrické republice.
„V zahraničí jsem byl celkem dlouho, a když jsem působil v jednom špičkovém vinařství v Itálii, cítil jsem, že je na čase se vrátit do Česka. Nejprve jsem se živil vinným marketingem, který mě bavil už od doby rozvíjení rodinného byznysu. Stále jsem ale pendloval mezi Itálií a Českem, měl jsem spoustu kontaktů přímo na vinaře – někteří se postupně rekrutovali i z mých spolužáků z vysoké, takže nějak přirozeně došlo na to, že jsem začal jejich vína vozit do Česka,“ vzpomíná Jelič.
Marko Jelič je posledních několik let na české gastronomické scéně známý především jako vinný geek a propagátor naturálních vín. Tedy takových, pro která je réva pěstována v souladu s principy ekologického nebo ještě o úroveň přísnějšího biodynamického zemědělství a která jsou zároveň vystavena co nejmenším zásahům při zpracování ve sklepě. Výsledkem je nápoj, u něhož co možná nejvíce vyniká jeho původ a charakter.
„Velká část vín, která mě zaujala a která jsem začal do Česka dovážet, tyhle parametry splňovala ještě v době, kdy se pojem naturální víno vůbec nepoužíval. Winegeek jsem tak nezaložil primárně se záměrem soustředit se pouze na tento segment. Moji přátelé z Itálie tenhle způsob zemědělství a výroby žili, aniž by ho měli vědomě marketingově formulovaný. Až postupně se začalo ukazovat, že je pro tahle vína stále více užívána škatulka naturální, dodnes vlastně nestandardizovaná,“ říká Jelič.
Společně s několika dalšími obchodníky na českém trhu se tak zařadil mezi hrstku lidí, která upozorňovala na to, že vína z udržitelné produkce mají velkou přidanou hodnotu ve svém ekologickém rozměru. A kdo má s naturálními víny, jakkoliv je tento termín legislativně nezakotvený, osobní zkušenost, ví také, že mají ještě jednu výhodu. Hlava po nich bolí podstatně méně – samozřejmě pokud se pijí se zdravou mírou.