Už po maturitě založil nadační fond. Dnes 25letý David Procházka pomáhá vybírat peníze i díky známým osobnostem

Peter BrejčákPeter Brejčák

davidprochazka

Foto: Donio

Zakladatel a šéf českého dárcovského projektu Donio David Procházka

David Procházka už během studií na střední škole dělal malá gesta na pomoc druhým. Například v zimě s batohem plným termosek rozléval čaj lidem bez domova. Později se začal dobročinnosti věnovat i profesně. Spoluzaložil nadační fond Společný cíl, pomocí kterého chtěl naučit lidi navzájem si pomáhat „jen tak“, bez očekávání odměny.

Díky práci v této organizaci získal Procházka zkušenosti s pomocí lidem bez finančních prostředků. A tyto zkušenosti teď využívá ve svém dalším neziskovém projektu – online crowdfundingové platformě Donio zaměřující se na získávání finančních prostředků pro ty, kteří se ocitli v nelehké situaci.

Oproti podobně orientovaným organizacím však Donio navíc spolupracuje se známými osobnostmi, které pomáhají upozornit na příběhy konkrétních lidí. Ti zároveň slouží jako inspirace, jak se na problematiku podívat komplexněji. Na druhé straně mají přispěvatelé na dobrou věc možnost vyhrát netradiční zážitek se slavnou osobností, které působí jako patroni konkrétních sbírek.

Za tři měsíce půl milionu korun

„Donio vzniklo proto, aby byla pomoc druhým co nejjednodušší. Zároveň se nám podařilo najít zajímavý prvek ve spojení s osobnostmi, díky kterým se žádost o pomoc dostane k širšímu okruhu potenciálních dárců,“ popisuje pětadvacetiletý Procházka.

donio-tym

Foto: Donio

Tým stojící za českým projektem Donio

„Patroni nám zároveň pomáhají upozornit i na témata samotná, na což se nyní budeme soustředit ještě více. Dárci finanční podpory pak mohou vyhrát setkání s patrony sbírek coby poděkování za pomoc – výherci z řad dárců se tak už mohli osobně setkat s Jakubem Kohákem, Lucií Bílou nebo Helenou Třeštíkovou,“ doplňuje.

Donio bylo spuštěno teprve koncem září loňského roku (tehdy ještě pod názvem Donwio, přičemž pod současným názvem působí od prosince), za necelé čtyři měsíce se mu však podařilo vysbírat 650 tisíc korun.

Letošní cíl na 600 sbírek s desítkami milionů korun

Donio umožňuje stát se dárcem díky rychlé registraci, na konkrétní dobročinný projekt pak uživatel může přispět částkou v minimální výši 100 korun. Aby bylo losování o výhru férovější, každá darovaná stokoruna znamená jeden lístek do slosování ceny, a tedy jednu možnost vyhrát. Pokud uživatel přispěje například osm stovek, získává tak osm lístků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dárce pak může sbírku sledovat, obdobně jako na crowdfundingových portálech, do předání cílové částky, produktu nebo služby, kterou daný člověk či organizace potřebuje. Skrze hashtag #DonioPribehy pak lidé mohou na sociálních sítích sledovat, jak se daří těm, které podpořili. Tady však plány na další rozvoj platformy nekončí, brzy by například měla přibýt možnost přispět do kampaně libovolnou částkou.

V naplňování tohoto cíle Procházkovi pomáhá mladý osmičlenný tým. Pro myšlenku se v samém začátku nadchla Lada Brůnová, která stála například u zrodu kampaně #prsakoule pro Loono a působila v proseniorské organizaci Elpida.

donioweb

V průběhu letošního roku má dále Donio v plánu realizovat přes 600 sbírek s cílem vybrat desítky milionů korun. Brzy začnou tzv. „Donio měsíce“, ve kterých se projekt bude věnovat jedné konkrétní problematice. V budoucnu pak plánuje rozšířit spektrum projektů. Platforma tak bude umožňovat založit sbírku na společný dárek pro kamaráda nebo se skrze ni složit na aktivitu, která zlepšuje sousedské vztahy.

„Již brzy poskytneme možnost si přes naši online platformu založit vlastní sbírku. Pokud dnes máte ve svém okolí příběh, který byste chtěli podpořit, nebyla tu dosud platforma, přes kterou byste ho mohli jednoduše komunikovat a finance transparentně předat těm, kdo je potřebují. Velkou výhodou u vlastních sbírek také bude, že předáme 100 % vybrané částky, žádné provize,“ dodává Procházka.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Hledají se startupové zakladatelky. Women Startup Competition v Česku už počtvrté motivuje ženy k podnikání

Nela VítováNela Vítová

women-startup-competition-2019_1

Foto: WSC

Finalisté Women Startup Competition

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv se genderová propast mezi muži a ženami za poslední roky značně zužuje, co do počtu podnikatelů mají muži bezpochyby stále navrch. A právě to byl jeden z motivů k založení mezinárodní soutěže Women Startup Competition, která vznikla původně v Maďarsku, ale za poslední roky se stihla rozšířit do dalších více než 10 zemí.

Od roku 2017 funguje soutěž i u nás a její cíl je zde stejný jako jinde – nejen zviditelnit a ocenit firmy vedené ženami, ale také motivovat další, aby se nebály pustit do podnikání.

„Cílem Women Startup Competition je nejen ocenit dobré nápady a práci ženských podnikatelek, ale primárně motivovat další, aby s podnikáním začaly,“ vysvětluje spoluorganizátorka soutěže Pavlína Zychová, která se v roce 2015 sama této soutěže zúčastnila.

Tehdy se se svým cestovatelským startupem MyStay vydala do Maďarska, kde již Women Startup Competition probíhala, a koncept soutěže si jí natolik zalíbil, že se ho nakonec rozhodla přivést i do Česka. U nás ho nyní pořádá spolu s Janou Hodboďovou a projektem Vodafone Nápad roku.

pavlina-zychova

Foto: WSC

Pavlína Zychová, spoluorganizátorka soutěže v Česku

Soutěž organizátoři vyhlašují každoročně a jejím vrcholem je tradičně finálový večer konaný v pražském coworkingovém centru HubHub Palác ARA. V Česku letos proběhne čtvrtý ročník a nadějné startupy, v jejichž čele stojí alespoň jedna žena, se do něho mohou přihlašovat až do 8. února. CzechCrunch bude jako hlavní mediální partner u toho.

Vybraní finalisté se poté sejdou 25. února a svůj projekt budou muset obhájit před sedmičlennou porotou složenou z investorů a osobností českého byznysu. Samotnému finále však předchází výukový bootcamp, který se koná den před vyhlášením.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během něho se všichni semifinalisté vzdělávají v šesti různých oblastech, které by měl každý z nich dobře ovládat ke správnému vedení svého podnikání. Vybranými oblastmi jsou sales a marketing, finance, tvorba byznys plánu, jak jednat s investory, právo a nechybí ani trénink prezentačních dovedností.

Vítěz získá pozornost médií a vyjede do Londýna

Finálový večer potom přinese jednoho vítěze, který za svůj projekt získá kromě dalších cen především také mediální pozornost, cenné kontakty a především na podzim odjede do Londýna, kde bude mít možnost obhájit svou českou výhru i v mezinárodním finále. Tam však bude mít znovu nemalou konkurenci v podobě všech regionálních vítězů z dalších zúčastněných států.

grason-jarmila-kowolowska-milan-zemanek-miton

Foto: Miton

Milan Zemánek, Partner v Mitonu, a Jarmila Kowolowská, spoluzakladatelka Grasonu

Loňským výhercům se daří

V loňském kole se tuzemským vítězem stal projekt Grason, který přišel s inovativním způsobem na zprostředkování zaměstnání pro pracovníky v restauračních zařízeních a do kterého loni poslal 10 milionů korun investiční fond Miton. Od svého vítězství se firma pod vedením Jarmily Kowolowské a Karla Maříka stihla nejen rozšířit na sousední Slovensko, ale také lidem zprostředkovat desítky tisíc hodin směn.

tomas-cupr-rohlik3

Přečtěte si takéPřes 4 miliardy korun v obratu a dvakrát větší zisk. Rohlík Tomáše Čupra dál roste a potvrzuje svou pozici jedničkyPřes 4 miliardy korun v obratu a dvakrát větší zisk. Rohlík Tomáše Čupra dál roste a potvrzuje svou pozici jedničky

„Přínosné pro nás byly postřehy a podněty mentorů soutěže. Úspěch nám přinesl prestiž a zájem médií i dalších subjektů,“ říká ředitelka a spoluzakladatelka Jarmila Kowolowská. Právě díky rychlému růstu firmy a jejímu úspěchu se do Grasonu rozhodli investovat jak v Mitonu, tak ve vývojářském studiu Futured (dříve The Funtasty).

Daří se ale i dalším projektům, které se v loňském kole soutěže umístily na stupních vítězů. Jedním z nich je například startup Snuggs, který se se svými menstruačními kalhotkami stal výrazným hráčem v českém byznysu nejen v oblasti projektů vedených ženami.

linda-sejdova-snuggs

Foto: Snuggs

Linda Šejdová, spoluzakladatelka a CEO Snuggs

Firma nabízející inovativní menstruační kalhotky z nanovláken po svém umístění na třetím místě od té doby stihla prodat přes 10 tisíc kusů a těší se také velkému zájmu investorů. V současné chvíli má namířeno za hranice a tým Snuggs hledá spolehlivé distributory, skrze které by mohly nakoupit produkt i ženy v dalších zemích.