Už za dva roky chce mít Maersk uhlíkově neutrální loď na hladinách oceánů. Do roku 2030 sníží emise o 60 procent

Patrik SvatošPatrik Svatoš

Obří kontejnerová loď společnosti Maersk

0Zobrazit komentáře

V dnešní době se mnoho nadnárodních společností začíná dívat i jiným směrem než je ten, jak vydělat co nejvíce peněz a uspokojit investory. Ekologie se stala velkým tématem a firmy musejí na tyto změny reagovat. Týká se to i lodní dopravy, která je jedním z největších znečišťovatelů životního prostředí, a proto se výrobci lodí snaží přicházet na způsoby, jak se také chovat ekologičtěji.

Jedním z příkladů je společnost Maersk, která chce do světových vod poslat první uhlíkově neutrální loď již za dva roky. Snaha fungovat zeleněji, tedy šetrněji k životnímu prostředí, je dnes vidět ve všech oblastech. Všem dobře známým příkladem je třeba fastfoodový řetězec McDonald’s. Tam už svůj oblíbený nápoj nedostanete s plastovým, ale s papírovým brčkem, případně vám k objednávce přibalí dřevěný příbor.

Nejde však jen o rozhodnutí, jak nevytvářet velké množství odpadu, který se následně těžko recykluje, ale také o image značky, což v mnoha případech hraje ještě větší roli než jen samotné ulevování naší planetě. Jakýkoli krok, který pomůže udržet planetu čistší a příjemnější i pro následující generace, je samozřejmě dobrým krokem. O to se snaží také například LEGO, které své kostičky začíná balit do papírových obalů.

Lodní doprava se bude měnit

Začít se tedy může i u zdánlivých maličkostí, ale daleko důležitější bude, jak se k této světové problematice postaví ti největší hráči, kteří podnikají například v lodní přepravě. Nemusíte být odborníci, abyste si na internetu našli, že právě tato forma dopravy je jeden z největších světových problémů, co se týká emisí CO2.

Lodní přeprava je ovšem minimálně regulovaná a je těžké docílit nějakého systematického snižování emisí tak, jak se to děje třeba v případě automobilů v Evropě. Navíc když velké zaoceánské dopravní lodě spalují s trochou nadsázky jakékoli palivo, které dokáže mnohatunový kolos rozhýbat.

Na trhu však existují společnosti, které chtějí jít dopředu a používat nejmodernější technologie dané doby. Jednou takovou je A.P. Moller – Maersk, největší světový provozovatel kontejnerových lodí. Právě dánský gigant chce už v roce 2023 pustit na hladiny oceánů své první uhlíkově neutrální plavidlo. Pokud by se to opravdu povedlo, jednalo by se o naplnění ambicí o rovných sedm let dříve oproti původnímu plánu.

kontejner-maersk

Foto: Noel Broda/Unsplash

Maersk je největším provozovatelem kontejnerových lodí na světě

Maersk je obrovská společnost, která aktuálně působí ve 130 zemích světa, zaměstnává zhruba 80 tisíc lidí a v loňském roce utržila téměř 40 miliard dolarů, tedy bezmála 900 miliard korun. EBITDA, zisk před započtením úroků, daní a odpisů, pak přesáhla 8 miliard dolarů (180 miliard korun). Ačkoliv firma loni kvůli pandemii obecně přepravila o něco méně nákladu než v předchozích letech, přesto dokázala meziročně vyrůst.

Uhlíkově neutrální nákladní loď Maersku bude mít kapacitu 2 000 dopravních kontejnerů. Plánované plavidlo bude od prvního dne spalovat e-methanol, popřípadě bio-methanol. Bude nicméně připraveno pracovat i se standardním palivem, které se označuje zkratkou VLSO (Very Low Sulphur Oil).

„Náš úspěch závisí na tom, jak rychle se povede nastartovat vývoj uhlíkově neutrálních paliv, aby se následné zvětšila produkce. Věříme, že naše první uhlíkově neutrální plavidlo pomůže urychlit veškeré kroky, které jsou potřeba k rozšíření tohoto druhu pohonu,“ říká Henriette Hallberg Thygesenová, generální ředitelka strategického vývoje Maersku.

Uhlíkově neutrální budoucnost lodní dopravy vyžaduje velké inovace, testování, ale také spolupráci několika různých průmyslů. Na jedné straně jsou společnosti jako Maersk, na straně druhé potom výrobci paliv, kteří mají mnohaleté zkušenosti. A právě firmy z těchto segmentů musejí začít spolupracovat, aby to přineslo výsledky.

Jedním z cílů dánské logistické skupiny je celý segment nových paliv nastartovat tak, aby bylo reálné splnit cíle, které si Maersk nastavil. Konkrétně v roce 2030 by společnost chtěla zredukovat podíl emisí CO2 o šedesát procent. O dvacet let později by už měla být jejich lodní doprava zcela bez emisí.

„Naše ambice je mít uhlíkově neutrální flotilu do roku 2050. V roce 2018 to bylo velmi odvážné tvrzení. Dnes to považujeme za náročný, ale dosažitelný cíl,“ řekl Søren Skou, CEO skupiny A.P. Moller – Maersk.

arrival-van4-min

Přečtěte si takéModerní užitkový vůz na baterky. Britský Arrival ukázal elektrickou dodávkuModerní užitkový vůz na baterky. Britský Arrival ukázal elektrickou dodávku, kterou chce příští rok začít vyrábět

V minulém roce svůj pohled na ekologický způsob přepravy ukázala loď Oceanbird, která chce vrátit lodní dopravě vítr do plachet. K dosažení co nejefektivnějšího pohonu využívá nejmodernější technologie, do útrob se ukryje až sedm tisíc osobních automobilů a její maximální rychlost je necelých 20 km/h. Využití plachet je navíc jen jedna varianta, protože v záloze jsou připravené baterie.

I to by mohla být cesta, jak v lodní dopravě snížit emise oxidu uhličitého. Navíc v době, kdy je Evropa aktuálně doslova zasažena elektromobily, a dává tedy smysl veškeré zkušenosti z jejich konstrukce využít i v lodní dopravě. Ostatně o to se snaží první autonomní loď na světě Yara Birkeland. Jestli je ovšem tohle ta nejlepší cesta také pro dopravu po světových mořích a oceánech, ukáže až čas.