Uživatelé utíkají za větším soukromím k Signalu a Telegramu. Více dat o nich přitom WhatsApp sbírá dlouho
Osobní data a ochrana soukromí na jedné straně a Facebook či další aplikace, jež mu patří, na druhé. Tato kombinace téměř vždy znamená třaskavou směs. Namíchána byla i tento týden poté, co populární komunikační aplikace WhatsApp zveřejnila nové podmínky, jež začnou platit začátkem února. Původní zprávy říkaly, že její uživatelé v podstatě nebudou mít jinou možnost, než nově sdílet citlivá osobní data se samotným Facebookem, který je mateřskou firmou WhatsAppu. A lidé začali utíkat ke konkurenci.
Pro začátek je však třeba říct, že předchozí tvrzení, které bylo hojně sdíleno napříč sociálními sítěmi i médii, není zcela pravdivé. Po silné vlně odporu ze strany uživatelů WhatsApp situaci ozřejmoval s tím, že aktualizace podmínek nemá nic společného se soukromými konverzacemi nebo daty osobních profilů. Soustředí se prý hlavně na firmy, které WhatsApp používají pro zákaznickou podporu.
V rámci nových podmínek, jež uživatelům dorazily k odsouhlasení v jejich aplikacích, jde především o to, že obchodníci, kteří komunikují se svými zákazníky na WhatsAppu, si nově mohou nechat ukládat své konverzace na serverech Facebooku. Díky tomu pak mohou tato data využívat pro své reklamní kampaně na největší sociální síti světa. Pro lepší zacílení reklamy budou moci být mezi WhatsAppem a Facebookem sdílena také některá data o platbách a transakcích.
Nové podmínky, naposledy aktualizované 4. ledna, oproti předchozí verzi také doslova říkají, že obchodníci na WhatsAppu mohou dát třetím stranám (včetně Facebooku samotného) přístup ke svým komunikacím, aby mohli své zprávy se zákazníky spravovat. Tato třetí strana pak může jednotlivé komunikace posílat, ukládat nebo číst.
WhatsApp tyto změny avizoval už loni v říjnu. Nepřesné zprávy o změně v přístupu k osobním datům se ale v posledních dnech již dávno rozšířily, a to i přesto, že WhatsApp se je usilovně snažil korigovat a ujišťovat uživatele, že se pro ně nic nemění. S ohledem na špatnou pověst Facebooku v oblasti ochrany soukromí uživatelů se mu to však příliš nedařilo.
Na celé situaci tak vydělaly konkurenční služby, které mají ochranu soukromí ve svém DNA a od svých uživatelů vyžadují minimum osobních dat. Jde především o aplikace Telegram a Signal. Duo alternativních komunikačních aplikací v posledních dnech shodně zaznamenalo enormní nárůst v počtu uživatelů.
V případě Signalu se o to jistým dílem zasloužil už minulý týden Elon Musk, který v reakci na diskutované novinky ve WhatsAppu tweetnul jednoduše: „Používejte Signal.“ A mnoho z jeho více než 40 milionů followerů ho podle všeho následovalo.
Signal je aplikace, která je mezi komunikátory považována za vůbec nejbezpečnější, s největším důrazem na soukromí a pochopitelně s plným end-to-end šifrováním. Je vyvíjena neziskovou organizací, její kód je open-source a podporují ji mnohé osobnosti i odborníci. Za jejím založením stál i Brian Acton, spoluzakladatel WhatsAppu, který ho opustil po akvizici Facebookem, i právě kvůli sporům o ochraně dat.