V 90. letech se spálil na vadných telefonech tak, že Češi stáli fronty. Pak sem dostal Samsung i Nokii
Kamil Vacek ví, jak prodat mobily. Jeho TCCM s obratem přes tři miliardy se o světové značky stará tam, kam se jim nevyplatí jít na vlastní pěst.
Jindřišská ulice v Praze, deset hodin dopoledne. Vytahuju z kapsy mobil, abych zkontroloval, že jsem na správném místě. A podle mapy, jež svítí na displeji modrého Pixelu 8, který v Česku nedávno uvedl Google, jsem dorazil do cíle. Jdu si promluvit s mužem, který výrobce telefonu v mé ruce dostal do Česka. Stejně jako mnoho dalších, namátkou Samsung, Nokii, Honor, HTC nebo CAT. Kamil Vacek mobilní byznys rozjel v devadesátých letech a dnes na jeho TCCM v zemích mezi Německem a Ruskem spoléhá řada světových výrobců telefonů.
Vacek se v telekomunikacích pohybuje už téměř 28 let, sedmnáct z toho se svou firmou TCCM, která mobilním značkám poskytuje kompletní servis nejen pro český trh. „Působíme jako importér. Připravujeme strategie na tři až pět let a vyděláváme pomalu, ale jistě,“ vysvětluje Vacek, jehož společnost měla loni obrat 3,5 miliardy korun a provozní zisk před zdaněním 120 milionů. „Náš úkol začíná vytipováním toho, které prodejní kanály jsou pro kterou značku vhodné, abychom zasáhli správné zákazníky,“ říká byznysmen.
Od devadesátých let, kdy v branži začínal, má v Česku na svědomí příchod tolika značek mobilních telefonů, že musí chvíli přemýšlet, než řekne správné číslo: 27. Za sebou má i Samsung, globálně jednu z těch vůbec největších. Nejnovějším přírůstkem je pak Google s jeho osmou generací smartphonů Pixel. Celkem TCCM podle Vacka dlouhodobě stojí v pozadí jednoho až dvou milionů prodaných telefonů za rok.
Úspěch se ale nerodil bez problémů. Ještě před založením TCCM byl Vacek třeba u toho, když měl na přelomu století jeden z modelů francouzské značky Sagem problém s baterií. „Anglicky se tomu říká epidemic failure, vada je jako nákaza. U nás jsme zažili druhou největší v branži. Čtyřicet procent ze dvou set tisíc mobilů, které jsme prodali, se tehdy vrátilo do servisu,“ vzpomíná Vacek na závadu, která ho tehdy málem položila.