V Asii se nosí společný úspěch. Lidé nepřemýšlí individualisticky, říká David Chmelař, který tam buduje startup iPrice
Někteří si svůj byznys vybudují v Česku a pak se s ním pokusí rozletět do světa. David Chmelař ovšem na tuzemský, potažmo evropský trh vůbec nevsadil. Naopak se s jedním kufrem sbalil, nasedl do letadla a vycestoval směr Kuala Lumpur, kde následně rozjel startup iPrice založený na srovnávání cen v jednotlivých e-shopech. A teď s ním zažívá úspěch po celé jihovýchodní Asii.
„Jihovýchodní Asie je pro mnoho lidí z Čech spíše destinace na dovolenou, ale byznys, který tam děláme, zase tak vzdálený není. V Česku totiž máme Heureku, takže často říkám, že děláme Heureka.cz v jihovýchodní Asii pro 650 milionů lidí,“ zmínil Chmelař hned na úvod konference CzechCrunch Onlajn, ve které jsme se věnovali expanzím na zahraniční trhy.
I když se dnešní svět v rámci postupné globalizace sjednocuje, mnoho lidí považuje Asii stále za exotické místo. Proto je z podstaty zajímavé, proč se Chmelař rozhodl podnikat zrovna tam. Důvodů to mělo několik, přičemž ten nejdůležitější byl snadno pochopitelný – růst. „Říkal jsem si, že když už začít budovat byznys, tak někde, kde ten růst bude mega,“ vysvětluje Chmelař.
„V momentě, kdy jsme před pěti lety začínali, se růst v jihovýchodní Asii očekával. Byl to pro nás primární driver, proč tam jít. Nebyl ale však jediný, jihovýchod Asie mě baví kvůli své rozmanitosti, dobrému jídlu a dobrým lidem. Zkrátka se tam skvěle žije,“ dodává Chmelař, který do malajsijského Kuala Lumpuru vycestoval se svou přítelkyní (dnes manželkou), a to velmi nalehko – každý s jedním kufrem.
Poté, co si tam přestěhovali prakticky celý svůj život, začal Chmelař poznávat jednotlivé aspekty asijského podnikání. Jsou totiž výrazně odlišné od byznysových zvyklostí z Evropy nebo Spojených států, a jak dodává, je nutné se na ně adaptovat. „Základní odlišnost, kterou je třeba respektovat, je fakt, že jsou byznysové vztahy založeny na poměrně úzkém vztahu s lidmi, kteří ten byznys dělají,“ popisuje.
„V Evropě a Americe jsme hrozně transakční. Pokud nám dává smysl spolupracovat, podepíšeme kontrakt a je to. V jihovýchodní Asii je to jinak, tam je potřeba si vztah s člověkem vybudovat,“ uvádí na pravou míru Chmelař a myslí si, že důvodem, proč tam vztahy fungují více na osobní bázi, je nedostatečně silný regulatorní framework.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVysvětluje to především na situaci, kdy by vás někdo v byznysu podvedl. Sice ho budete moci zažalovat, ale neexistuje žádná jistota, že byste soud vyhráli. Proto Chmelař doporučuje si najít jiné pojistky, jak tomuto problému předejít. Třeba se s dotyčným spřátelit a poznat jeho soukromý i podnikatelský background, což by mohlo riziko, že se něco špatného stane, snížit.
Další odlišností je upřímnost. Možná jste už někdy slyšeli, že Češi (potažmo Evropané) patří k upřímným lidem, kteří vám do očí řeknou, že jim něco nevyhovuje. V jihovýchodní Asii se na takovou upřímnost nehraje. Alespoň na byznysové rovině. „Když tam lidem řeknete, že se vám jejich nápad nelíbí, vyznívá to velmi tvrdě a mohou to pochopit i tak, že jste na ně až příliš hnusní,“ zmiňuje Chmelař.
***
Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o zahraniční expanzi a jejích specifikách mluvil i David Chmelař, zakladatel asijského srovnávače cen iPrice.
Odlišností však jihovýchod Asie skrývá mnohem víc. Podle Chmelaře, který se ani za ty roky, co iPrice pro tamní trh buduje, nenaučil všechny výjimečnosti Asiatů, hraje velkou roli v rozjíždění byznysu i firemní kultura. Není tam totiž zaměření na jednotlivce, ale mnohem více se přemýšlí skupinově. V Asii se zkrátka nosí společný úspěch.
„Pro člověka, který tam přijede dělat byznys, je to dobré, protože ví, že lidé budou chtít pomáhat,“ zmiňuje Chmelař a dodává, že to má svým způsobem i návaznost na to, jak se v Asii dodržuje firemní hierarchie. Ta je u tamních zaměstnanců silně zakořeněná a vedení ji vyžaduje, což může být výhoda pro fungování společnosti jako celku (nikdo se neptá, proč je něco tak a něco jinak), na druhou stranu i nevýhoda, jelikož chybí otevřenost.
„Je tam výrazně složitější přimět lidi k otevřenosti a nechat nějaké iniciativy i na nich. My to vyřešili tak, že stavíme odlišnou kulturu, než je ta, kterou v Asii považují za tradiční. Jsme otevření, globální, startupoví a moderní,“ vysvětluje Chmelař nastavení iPrice, přes jehož cenový srovnávač každoročně protečou transakce v hodnotě 3,5 miliardy korun.
Singapur jako vstupní brána
Jak David Chmelař zmiňoval už během našeho prosincového podcastu, e-commerce v jihovýchodní Asii svůj boom teprve zažívá, a proto je nyní možná dobrá chvíle se porozhlédnout po příležitostech. Pro potenciální nové byznysy ze světa je ale pod něj klíčové, aby nejprve zhodnotily, jak rozvinutý trh ke své expanzi potřebují. A pokud si nebudou jisté, mohou vždy zvolit Singapur.
„Pokud někdo potřebujete vstupní bránu do asijského světa, je to Singapur, kosmopolitní místo, kde je třetina expatů, tudíž není problém s přijetím externího produktu,“ vysvětluje Chmelař a reaguje na fakt, že v Asii může být obtížnější se prosadit bez lokálních kontaktů a partnerství. Silně ovšem záleží na produktu, s jakým tam daná firma vstupuje.
Chmelař během CzechCrunch Onlajnu zmiňuje i vývoj digitálního trhu na asijském trhu a za příklad dává Indii a Čínu, které již mají druhé i třetí generace lidí, jež v digitálním byznysu vyrostly. „V těchto zemích je velká spousta talentu a udávají trendy,“ zmiňuje osmatřicetiletý podnikatel a dodává, že v jihovýchodní Asii tento trh zdaleka není tak rozvinutý.
Právě rozvinutost trhu může být pro nové startupy naprosto klíčová a je zapotřebí, aby si uvědomily, jak moc příležitostmi rozmanitý trh potřebují k úspěchu. Chmelař zároveň připomíná, že nad jihovýchodní Asií nelze smýšlet jako nad jedním „velkým trhem“, jelikož je příliš roztříštěná, a to jak po stránce náboženství, která lidé vyznávají, tak po stránce geografie. „Není to tak jednoduché jako v Evropě,“ zmiňuje Chmelař.
***
Proč se firmy v jihovýchodní Asii inspirovaly západem? V čem je Singapur jiný oproti okolním zemím? A jak se mění pohled Asiatů z jihovýchodu na startupové prostředí? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn na téma expanze na zahraniční trhy. Mimo Davida Chmelaře vystoupili například Jan Bednář ze ShipMonku, Linda Šejdová ze Snuggs, Hubert Palán z Productboardu či Tereza Macháčková, talent partner v Credo Ventures.
Partnery čtvrtého CzechCrunch Onlajnu jsou společnost Geetoo, která se zaměřuje na cloudové technologie a poskytování cloudových služeb, K2 e-shop, což je komplexní e-commerce řešení od skupiny K2, startup Productboard tvořící platformu pro produktové manažery a také fintechový startup Twisto, který se svou aplikací přináší moderní způsob placení.