V Asii se nosí společný úspěch. Lidé nepřemýšlí individualisticky, říká David Chmelař, který tam buduje startup iPrice
Někteří si svůj byznys vybudují v Česku a pak se s ním pokusí rozletět do světa. David Chmelař ovšem na tuzemský, potažmo evropský trh vůbec nevsadil. Naopak se s jedním kufrem sbalil, nasedl do letadla a vycestoval směr Kuala Lumpur, kde následně rozjel startup iPrice založený na srovnávání cen v jednotlivých e-shopech. A teď s ním zažívá úspěch po celé jihovýchodní Asii.
„Jihovýchodní Asie je pro mnoho lidí z Čech spíše destinace na dovolenou, ale byznys, který tam děláme, zase tak vzdálený není. V Česku totiž máme Heureku, takže často říkám, že děláme Heureka.cz v jihovýchodní Asii pro 650 milionů lidí,“ zmínil Chmelař hned na úvod konference CzechCrunch Onlajn, ve které jsme se věnovali expanzím na zahraniční trhy.
I když se dnešní svět v rámci postupné globalizace sjednocuje, mnoho lidí považuje Asii stále za exotické místo. Proto je z podstaty zajímavé, proč se Chmelař rozhodl podnikat zrovna tam. Důvodů to mělo několik, přičemž ten nejdůležitější byl snadno pochopitelný – růst. „Říkal jsem si, že když už začít budovat byznys, tak někde, kde ten růst bude mega,“ vysvětluje Chmelař.
„V momentě, kdy jsme před pěti lety začínali, se růst v jihovýchodní Asii očekával. Byl to pro nás primární driver, proč tam jít. Nebyl ale však jediný, jihovýchod Asie mě baví kvůli své rozmanitosti, dobrému jídlu a dobrým lidem. Zkrátka se tam skvěle žije,“ dodává Chmelař, který do malajsijského Kuala Lumpuru vycestoval se svou přítelkyní (dnes manželkou), a to velmi nalehko – každý s jedním kufrem.
Poté, co si tam přestěhovali prakticky celý svůj život, začal Chmelař poznávat jednotlivé aspekty asijského podnikání. Jsou totiž výrazně odlišné od byznysových zvyklostí z Evropy nebo Spojených států, a jak dodává, je nutné se na ně adaptovat. „Základní odlišnost, kterou je třeba respektovat, je fakt, že jsou byznysové vztahy založeny na poměrně úzkém vztahu s lidmi, kteří ten byznys dělají,“ popisuje.
„V Evropě a Americe jsme hrozně transakční. Pokud nám dává smysl spolupracovat, podepíšeme kontrakt a je to. V jihovýchodní Asii je to jinak, tam je potřeba si vztah s člověkem vybudovat,“ uvádí na pravou míru Chmelař a myslí si, že důvodem, proč tam vztahy fungují více na osobní bázi, je nedostatečně silný regulatorní framework.