V Brně vzniká hra s Chuckem Norrisem a dalšími hvězdami 90. let. Tvoří ji veteráni z Vietcongu

Crime Boss: Rockay City od Ingame Studios bude jako akční film. Dále hrají Danny Trejo, Michael Madsen, Danny Glover, Kim Basinger a další.

Michal MančařMichal Mančař

chuck-norris-crime-boss-rockay-city-ingame-studios

Foto: Ingame Studios

Čeští vývojáři z Ingame Studios chystají kooperativní střílečku z 90. let s Chuckem Norrisem a dalšími slavnými herci

0Zobrazit komentáře

Kim Basingerová, osudová žena z burtonovského Batmana nebo L. A. – Přísně tajné. Danny Trejo, masakrátor z Machete a Od soumraku do úsvitu. Michael Madsen, největší oblíbenec Quentina Tarantina. Danny Glover ze Smrtonosné zbraně a druhého Predátora. Rapper Vanilla Ice, ice, baby. Michael Rooker, Yondu ze Strážců galaxie. Chuck Norris. To nejsou titulky akčního filmu z roku 1994. To je obsazení nové české hry Crime Boss: Rockay City.

Crime Boss: Rockay City vás už 28. března přenese do devadesátek se vším všudy. Ve městě plném zločinu se prostřílíte k bohatství, nebo sami skončíte s kulkou v hlavě. Doprovázet vás při tom budou tváře a hlasy hollywoodských hvězd, které dnes už možná nezáří tolik jako před čtvrt stoletím, ale pro spoustu hráčů byly ikonami mládí. A pro někoho jsou jimi dodnes.

Hru třetím rokem tvoří čeští Ingame Studios pod vedením Jarka Koláře, jednoho z nejvýznamnějších domácích herních vývojářů. Firma vznikla ze studia BadFly Interactive a čítá veterány mnoha povedených titulů od série Arma přes Mafii až po Vietcong. Na poslední jmenované hře si jméno udělal i Kolář, kterého videoherní pamětníci mohou znát i z veselých adventur Tajemství Oslího ostrova nebo 7 dní a 7 nocí.

Teď už však v Brně vede vývoj střílečky s devadesátkovou atmosférou, devadesátkovým zasazením a devadesátkovými hvězdami Hollywoodu. Třeba právě s Chuckem Norrisem. „Dohodnout s nimi spolupráci bylo časově velice náročné. Stejně tak bylo složité sladit se s jejich stále nabitými harmonogramy. Ale protože hráčům chceme poskytnout opravdu filmový zážitek, bylo pro nás velmi důležité získat přesně ty herce, které jsme chtěli,“ říká pro CzechCrunch. Tedy Kolář, ne Norris.

„Stálo to za to, jejich zkušenosti byly při natáčení dabingu nesmírně cenné. Zážitek ze hry to dramaticky vylepšuje,“ slibuje šéf studia blahodárný vliv na hru, která kromě hlášek z úst známých herců bude bavit především coby akce z pohledu první osoby. Crime Boss příznivce sólo hraní postaví do role Travise Bakera (s tváří a hlasem Michaela Madsena) na cestě za ovládnutím podsvětí titulního města. V multiplayeru nabídne kooperativní zábavu až pro čtyři kumpány při adrenalinových loupežích i divokých únicích trochu jako v sérii Payday.

Ve hře pro jednoho hráče nicméně nepůjde jen o prostřílení se skrz nepřátelské gangy. Mezi akční náplní se totiž musíte projevit jako protřelý boss a strategickými rozhodnutími postupně vybudovat obávanou zločineckou organizaci. Rockay City může mít jen jednoho krále, ale uchazečů o trůn je spousta. „Městu vládne zločin a strážci zákona s ním marně bojují. Trochu to připomíná komiksové město hříchu Sin City, ze skutečného světa pak byly největšími inspiracemi Miami a Los Angeles. Ačkoliv situace ve hře je realitě samozřejmě vzdálená,“ popisuje Kolář.

Vzory fiktivní metropole nicméně perfektně zapadají do časového zasazení hry. „Tedy do doby, která už je podobná dnešku, ale v lecčems je úplně jiná. Mobily teprve začínají, do kanceláří se dostávají počítače, není rozšířený internet, zprávy jsou v papírových novinách, televize je relevantní, neexistují sociální sítě. Všichni devadesátky vnímají jako jednodušší, veselejší dobu. Pamatujeme si je z vlastního mládí a popkultury. Rap, rock, grunge, rave párty, neony, MTV, dnes možná už trochu úsměvné akční filmy, to jsou devadesátky,“ připomíná pětačtyřicetiletý vývojář.

A právě akční filmy oné doby jsou další obrovskou inspirací pro Crime Boss: Rockay City. Tedy ještě lépe řečeno – jejich hrdinové. Právě na ně (a možná na padouchy) by si hráči při sledování příběhových scén chystaného titulu měli vzpomenout. Tvůrci hry podle Kolářových slov nevzali prostě známé herce a neobsadili je do vývojáři vymyšlených rolí: „Místo toho jsme jim dali příležitost, aby se vrátili v čase a připomněli si největší slávu z před třiceti let. Hrají své nejikoničtější postavy z devadesátek.“

Coby hlavní designér Vietcongu bych se k tématu války ve Vietnamu chtěl jednou vrátit.

Pomocí technologie Unreal Enginu navíc herce omladili, aby si je hráči užili ve vrcholné formě. Znamená to, že by Chuck Norris v motion capture studiu předváděl svůj legendární kop s otočkou? Kdepak, do kaskadérských scén se herci nepouštěli. „Přece jen panu Norrisovi je už 82 let. Ale při nahrávání replik si například scénář upravovali tak, aby seděl k postavám, které vlastně už hráli,“ vysvětluje Kolář. Nezaměnitelný hlas a tvář jsou navíc pro vyvolání toho správného dojmu z šerifa Norrise víc než dostačující.

Velká jména si nicméně žádají i velké peníze. A byť konkrétní částky Ingame Studios neprozrazují, kvůli nákladům na hollywoodské hvězdy – a také na práva na dobovou hudbu – prý lze hovořit o poměrně vysokém rozpočtu. Přinejmenším na české standardy. To ilustruje i růst brněnské společnosti, Crime Boss: Rockay City v posledních třech letech naplňoval pracovní dobu přibližně dvou stovek vývojářů. Některých v Brně, jiných coby externích spolupracovníků i ze zahraničí.

Přímo Ingame má na sedmdesát zaměstnanců, přičemž jen zhruba za poslední rok se jádro týmu téměř zdvojnásobilo. Hru vydávají italští 505 Games, kteří zajišťují marketing, administrativní podporu pak poskytuje i jejich mateřská společnost Digital Bros. „Takže my se můžeme soustředit pouze na vývoj,“ říká Kolář. Právě Digital Bros v Ingame předloni získali nadpoloviční podíl a zařadili je do své vývojářské stáje, což byl podle šéfa studia přirozený vývoj tehdy už dva roky trvající spolupráce s 505 Games.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S blížící se březnovou premiérou hry navíc už teď v Brně přemýšlejí o budoucnosti. „Do příštích let máme spoustu nápadů týkajících se aktuálního projektu i potenciálních nových her, ale teď se samozřejmě soustředíme na vydání. Snad se bude Crime Boss: Rockay City hráčům líbit, abychom dostali příležitost naše ambice realizovat,“ dodává Kolář. A když je řeč o možných dalších hrách, nejde si nevzpomenout na „jeho“ Vietcong.

Před odhalením Rockay City se totiž divoce spekulovalo o tom, že Ingame pracují právě na pokračování oblíbené hry z historického konfliktu. Dříve vypouštěné střípky informací o připravovaném titulu mezi příznivci tuto naději rozhodně nijak nenarušily, finální odhalení devadesátkové střílečky však už ano. Přesto si nejpozornější fanoušci nemohli nevšimnout toho, že v traileru se pár „vietnamských“ okamžiků s vojáky v džungli objeví.

„O těch záběrech nesmím nic říct, abychom hráčům nic neprozradili. Ale co se budoucnosti týče, coby hlavní designér Vietcongu bych se k tématu války ve Vietnamu chtěl jednou vrátit,“ znovu zažehl nakrátko sfouknutý plamínek naděje pro nejskalnější milovníky Vietcongu šéf Ingame Studios. Výlet do šedesátkové a sedmdesátkové minulosti je však otázkou úspěchu přestřelek v letech devadesátých. „Samozřejmě vše záleží i na úspěchu naší prvotiny,“ uzavřel Kolář.

Náročné hry i software skrze stream. Že to Googlu krachlo? To pro nás moc neznamená, věří si Češi

Český startup AppOnFly se odvážně vydává směrem, na kterém ztroskotal projekt Stadia. Na dálku propojí váš počítač s výkonnou mašinou.

Michal MančařMichal Mančař

vaclav-svatek-cmis-apponfly-01

Foto: ČMIS

Václav Svátek, zakladatel ČMIS i startupu AppOnFly

0Zobrazit komentáře

Český startup AppOnFly se vydává cestou, na které klopýtal a nakonec i upadl samotný Google. A na níž se potká s gigantickou konkurencí v podobě značek Nvidia a Amazon. Nabízí totiž připojení k virtuálnímu stroji, jehož výkon využijete podle libosti pro práci i zábavu. Zatím je jeho služba v betaverzi, ale do konce roku by AppOnFly chtělo spustit ostrý provoz. A už teď má za sebou úspěchy – od Ameriky až po Zetor.

Váš počítač má ještě cédéčkovou (nebo disketovou!) mechaniku. Případně je to obrovská krabice, která se přehřívá při otevření jedné záložky prohlížeče. K nejnovějším hrám se na něm přiblížíte jen v okamžiku, kdy si otevřete galerii screenshotů. Video raději ani neriskujete. O náročné práci ve Photoshopu potom ani nesníte, aby to PC nevycítilo a neshořelo. V takové situaci by dávalo smysl pomýšlet na upgrade hardwaru. Ale existuje i alternativa. Připojení na virtuální stroj a streamování obsahu z něj, ať už herního, nebo pracovního.

Předchozí odstavec je samozřejmě plný nadsázky – až na poslední větu. Streaming softwaru, jehož požadavky přesahují možnosti vaší počítačové výbavy, funguje. Existují platformy Amazon Luna nebo Geforce Now, donedávna byla v provozu služba Google Stadia. Nyní se v oboru pokouší prosadit český startup AppOnFly, jenž své streamovací portfolio rozšiřuje právě herním směrem. Tedy tím, na kterém Google ztroskotal. Ale kromě hráčů cílí třeba i na náročné tvůrce videa nebo designéry, kteří projektují 3D modely.

„Projekt Stadia byl založen na tom, že jste si mohli vybrat hru z velmi omezeného seznamu. A i když jste ji měli jinde koupenou, museli jste ji kupovat znovu. To nemohlo nikdy fungovat,“ říká pro CzechCrunch Václav Svátek, zakladatel startupu a současně ředitel technologické firmy ČMIS. „Google je nejlepší v reklamě, ale ne ve všem – i přes neomezené možnosti, které mají – se jim daří. Tím chci říct, že když něco nejde Googlu, tak to pro nás vlastně moc neznamená,“ dodává s úsměvem.

Naše původní vize byla: Potřebuješ Photoshop na hodinu práce? Zaplať dva dolary a jdi na to. Ale klienti na to nebyli připravení.

Pomocí AppOnFly se přes svůj prohlížeč pomyslně připojíte ke stroji výkonným hardwarem. A následně prostě hrajete nebo pracujete, jako byste gamingové železo měli ve vlastním PC. Oproti zmiňovanému projektu od Googlu má česká služba výhodu třeba toho, že se přihlásíte na vlastní účet na Steamu a nepořizujete si hry nanovo. Díky průzkumům s uživateli víme, jak otravná je nutnost si něco nejdříve do svého profilu nainstalovat. Když ale lidé vidí rychlost stahování 450 megabajtů za sekundu, tak jsou často příjemně překvapení a těch pár minut navíc jim nevadí,“ zmiňuje Svátek.

AppOnFly je prozatím v betaverzi, pod stromeček by tvůrci klientům rádi nadělili ostrou verzi. Nabízí různé plány předplatného, jež se liší cenou i poskytovanou výbavou. Ta přitom nemusí být nutně určená pro videohry, ačkoliv právě u nich je poptávka nejvyšší. „Pečlivě zkoumáme trh v Evropě i Spojených státech. Zatím nám výrazně lépe vychází gaming, ale některá specifická použití pro byznys, například projektování 2D a 3D modelů, mohou být také velmi zajímavá,“ uvádí zakladatel.

Výrazný rozdíl mezi oběma potenciálními aplikacemi není v použitých technologiích, ale diametrálně odlišné jsou prý požadavky trhu. „Když hodinu nepojede vaše herní mašina, tak je to nepříjemné. Kdyby ale nejel konstrukční CAD software pro dvacet inženýrů a nedej bože se ztratila firemní data, tak to znamená konec služby,“ dodává Svátek. Přitom z počátku si v AppOnFly pomýšleli právě na byznysovější uplatnění.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Naše vize byla: ‚Potřebuješ Photoshop na hodinu práce? Zaplať dva dolary a jdi na to…‘ Ale byli jsme za potenciálními klienty moc brzy. Nebyli připraveni na měsíční, natož na denní nebo hodinové účtování,“ přibližuje Svátek. Dnes už jsou prý výrobci softwaru k podobným požadavkům o něco vstřícnější, stále však operují přinejlepším s měsíčními předplatnými. Možnost pomyslného pronájmu Photoshopu jen na chvilku tak stále není reálná.

„A my už nechceme být ti, kdo bude korporace přesvědčovat, že by to ta hodina mohla být. Ohledně her je to mnohem lepší, s vývojářskými studii je dobrá dohoda,“ vysvětluje Svátek změnu směřování AppOnFly do videoherního světa. „V něm nám zatím dobře vychází přístup dodávat co nejlepší herní stroj, ale neřešit, co na něm budou lidé hrát. To necháváme na nich a přihlašují se tak k vlastním účtům třeba na Steamu. Nicméně nevylučujeme, že připravíme předplatná, která už budou obsahovat nejpopulárnější hry. To bude na dohodě s vývojáři. Nejdřív ale chceme ukázat, co umíme,“ poodhaluje plány do budoucna.

Václav Svátek je více než zakladatel AppOnFly známější jako ředitel ČMIS, jedné z největších českých firem na poli hostingu a cloudových technologií. Což je skvělý základ pro službu, která klientům na dálku poskytuje možnosti výkonného hardwaru. Kromě značek jako Rohlík, Knihy Dobrovský nebo Pilulka spolupracuje ČMIS i se Zetorem. A právě se známým výrobcem traktorů firma prvně úspěšně prozkoumala možnost poskytnout konstruktérům a vývojářům výkonnou pracovní stanici „na dálku“, což opět ověřilo potřebu služby jako AppOnFly.

Filuta

Přečtěte si takéČeské startupy mají nový rekord. Projekt Filuta funguje pátý měsíc a právě získal 56 milionůČeské startupy mají nový rekord. Projekt Filuta funguje pátý měsíc a právě získal 56 milionů

Samotné AppOnFly se navíc už v minulých měsících osvědčilo, a to rovnou ve Spojených státech, kde má od začátku pobočku. „A to trochu nečekaným způsobem. U mladší komunity hrající populární online videohru Roblox a díky rozšíření Chromebooků na školách, kde hru jinak nelze spustit,“ vysvětluje Svátek. Byznysový potenciál byl u této nepředpokládané cílové skupiny minimální, ale úspěch AppOnFly byl inspirací pro proměnu na streamovací platformu.

„Kolik je v USA dětí, které dostanou ve škole Chromebook a chtějí si na něm zahrát Roblox? Tak snad všechny někdy využily AppOnFly,“ odpovídá oklikou zakladatel na dotaz ohledně počtu uživatelů služby. „Přesná čísla se komplikovaně měří, protože my po uživatelích nechceme nic, co nezbytně nemusíme ze zákona. Například pro zřízení zkušební verze nechceme vůbec nic, zaznamenáme si jen IP adresu. Ale dá se na to jít z druhé strany: ve špičce zřizujeme jeden zkušební účet každých šest sekund a špička někdy trvá půl dne,“ naznačuje alespoň.

startup-academy-1

Přečtěte si takéStartup Academy ukončila další běh. Vítěz pomáhá s napájenímPomáhají s nabíjením během vojenských operací. S produktem teď vyhráli Startup Academy od CzechCrunche

AppOnFly se odlehčeně označuje za trojku na trhu, kterému po pádu Google Stadia vévodí Nvidia Geforce Now a Luna od Amazonu. „Pak dlouho nic a pak jsme my,“ říká Svátek. Podle jeho slov má služba stovky tisíc aktivních uživatelů a v současnosti pracuje na jejich konverzi na platící. A to především mezi hráči, aktuálně totiž videoherní zájemci tvoří zhruba jen desetinu platících zákazníků AppOnFly. Poměr se pomalu obrací, ale stále devět z deseti klientů službu využívá pro pracovní účely. Tržby firma zatím nezveřejňuje.

Nadšence do her chce AppOnFly zlákat vícero způsoby. „Hledáme optimální nastavení pro různé trhy a typy hráčů. Chce český gamer, který tráví hraním osm hodin denně, hrát hru z cloudu? Ten si spíš koupí vlastní stroj klidně za 80 tisíc korun. Ale v jiných zemích je to pro hráče nepředstavitelná částka,“ míní Svátek. „Ale co ten český hráč po deseti letech? Chodí do práce, hraje jen občas. Ten si herní PC co dva roky kupovat nebude. V různých zemích jsou různé požadavky a na to vše se teď snažíme odpovědět,“ uzavírá.