V Česku jejich nápad na chytrý filtr propadl. Chytil se ale v Německu a teď jednají i o patentu v USA

Tým z Brna se svým nápadem postaveným na umělé inteligenci nejdřív nepochodil. Nevzdal se ale a zkusil štěstí za hranicemi. A to se mu vyplatilo.

Peter BrejčákPeter Brejčák

brnensky-tym-ktery-vyvinul-ai-funkci-easy-filter-zleva-marek-halas-jakub-djablik-tomas-rysavy_zdroj-archiv-sap_webresStory

Foto: SAP

Brněnský tým, který vyvinul AI funkci Easy Filter Marek Halás, Jakub Djablik a Tomáš Ryšavý

0Zobrazit komentáře

Když vám před nosem zavřou dveře, vlezte dovnitř oknem. Takovou radou se zřejmě inspiroval tým z Brna, když jejich produkt postavený na pokrocích v umělé inteligenci nejdřív neuspěl v interním hackathonu společnosti SAP. Trojice kamarádů Jakub Djablik, Tomáš Ryšavý a Marek Halás to ale nevzdala. Přes kolegy v Německu se dostala až do Silicon Valley a jejich produkt se má nyní nasadit do softwaru, který využívají desítky tisíc firem po celém světě. A ve hře je i americký patent.

Softwarový designér ze Slovenska Jakub Djablik měl vždy blízko ke kreslení, jeho máma jej proto na první hodiny přihlásila už ve čtyřech letech. Když mu bylo devět, začal navštěvovat kurz počítačové grafiky. „V podzemní třídě bez oken jsme kreslili mixéry do barokních obrazů,“ usmívá se Djablik. „Sice mě to fest bavilo, ale vůbec jsem si nedokázal představit, k čemu mi zrovna něco takového v životě bude,“ vzpomíná.

Tyto základy ale Djablika nakonec dovedly k profesi UX designéra a před sedmi lety na této pozici začal pracovat v brněnské pobočce korporace SAP, respektive v jejím vývojovém centru SAP Labs, kde jen v moravské metropoli působí přes 650 lidí. V úplně prvním týmu se přitom seznámil s Ryšavým a Halásem a postupně se stali kamarády, kteří společně trávili čas i mimo pracovní dobu.

brnensky-tym-ktery-vyvinul-ai-funkci-easy-filter-zleva-jakub-djablik-tomas-rysavy-marek-halas_zdroj-archiv-sap_webres

Foto: SAP

Jakub Djablik, Tomáš Ryšavý a Marek Halás

Když pak na podzim roku 2023 firma vyhlašovala interní hackathon se zaměřením na funkcionality využívající pokrok v umělé inteligenci, trojice se rozhodla spojit své síly a přihlásit vlastní nápad. „Jsme super tým – já jsem kreativec s vizí, druhý je vývojář-blázen, který píše nejvíc chaotický kód, jaký jsem kdy viděl, a třetí je jeho pravým opakem, pragmatický a strukturovaný programátor. To je recept na úspěch,“ popisuje Djablik, jenž nápad ke zpracování v hlavě nosil již několik let.

Generativní umělá inteligence ale do té doby neposkytovala dostatečně dobré výsledky. Jeho idea totiž spočívá v používání AI pro lepší filtrování v databázích. Ty totiž v případě velkých firem běžně mívají stovky tisíc záznamů se stovkami parametrů. „Lidé v nich musí filtrovat manuálně. Podobně jako na e-shopu, kde si musíte vyklikat, že chcete boty dané značky, barvy, velikosti… akorát se stovkami vlastností flitry někdy nastavujete i několik minut, pokaždé nanovo,“ přibližuje Djablik.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jejich funkce nazvaná Easy Filter tento problém řeší – zadání v ní stačí napsat jednoduše do vyhledávacího pole ve větách nebo v klíčových slovech. Na pozadí jde z technologického pohledu o zpracování jazyka včetně porozumění chybám a překlepům a automatickou filtraci.

První prototyp trojice vytvořila během několika dnů a přihlásila se do zmiňovaného interního hackathonu, do nějž se zapojilo asi dvacet týmů ze čtyř zemí střední Evropy. „Říkali jsme si, že jde o hodně jednoduchou a dobrou ideu i na škálování – SAP má desítky tisíc aplikací, které by z ní mohly těžit. Mysleli jsme si, že vyhrajeme bez zaváhání,“ popisuje Djablik. Realita byla ale jiná.

Mysleli jsme si, že vyhrajeme bez zaváhání. Vypadli jsme rovnou v prvním kole.

„Nedostali jsme se do finále, vypadli jsme rovnou v prvním kole,“ pokračuje. Porota prý upřednostnila spíš pokročilejší projekty s wow efektem. Tým to ale nevzdal a své demo video trojice poslala i dalším známým například v německých vývojových centrech SAPu. „A najednou se nám ozývali i lidé, s nimiž jsme neměli ani společné známé. Video se šířilo dál,“ popisuje Djablik s tím, že v Německu nakonec projekt dostal zelenou.

Vznikl tak mezinárodní tým, jehož součástí se stala i trojice z Brna a přidali se také další kolegové od Silicon Valley po Indii a Čínu. Začátkem loňska se Easy Filter začal vyvíjet, během léta se v omezené verzi začal testovat u tří desítek vybraných klientů a postupně se vylaďoval i na základě jejich feedbacku. Aktuálně je již funkce součástí softwaru SAP pro veřejný cloud, od léta se má zapracovat i do řešení pro privátní cloud a být tak k dispozici 34 tisíc podnikům po celém světě. Vzniklý tým stále pracuje na dalších souvisejících projektech a rozšířeních včetně ovládání hlasem.

Kromě toho ale Easy Filter čeká i na patentovou ochranu ve Spojených státech. „Vývoj již od začátků sledoval i známý, který je součástí patentového týmu SAPu, a poradil nám, abychom patentovou žádost podali. Dostali jsme zelenou a do věci se pustili právníci, kteří připravili šedesátistránkový draft – namísto kódu se prodírat právničinou bylo fakt psycho,“ směje se Djablik.

Aktuálně žádost čeká na posouzení u amerických úřadů, což prý může zabrat několik týdnů, ale možná i několik let. „Pevně ale doufáme, že nám ji schválí,“ věří Djablik. Pro něj a pro jeho tým by šlo o další z několika validací jejich nápadu – jedním z nich byla i možnost prezentovat tuto funkci na stadionu pro několik tisícovek lidí. „Nejhezčí na úspěchu ale je, když je sdílený s kamarády. Máme radost z toho, že z tmavé meetingovky nakonec vznikl produkt, na kterém spolupracujeme s celým světem,“ uzavírá Djablik.

Nejen sklo a pivo, ale především byznys. České firmy dobývají skrze Expo japonský trh

Letošní Expo šlape do byznysu, českým firmám se tu tak otevírají dveře do Japonska, další podobná příležitost prý přijde třeba až za 30 let.

Eliška NováEliška Nová

purposia-6

Foto: Purposia

Předseda představenstva Purposie Jan Hasík na Expu 2025

0Zobrazit komentáře

Říká se, že to je přehlídka toho nejlepšího, co jednotlivé země mají. Češi na Expo pravidelně jezdí představit svoji kulturu a oblíbené vývozové artikly – sklo, umění či pivo. Světovou výstavu ale provází kritika, že tohle všechno díky globalizaci už dávno nedává smysl. Byznysový potenciál má ale Expo podle firem velký. Obzvlášť v zemích jako je Japonsko. A právě tam se koná letošní ročník.

Ostravská holdingová společnost Purposia, která vznikla kolem svých stavebních firem, se letos stala hlavním partnerem české účasti na Expu. Proč, chtělo by se zeptat. Purposia, která loni měla celkové tržby ve výši 3,6 miliardy korun, je vidět v celé Evropě, přesto cestu do Japonska vzala přes český pavilon. „Můžeme se tady vidět a mluvit s lidmi z celého světa napřímo. Zároveň se tady ale chceme prezentovat Japoncům, kteří jsou v rámci realitního trhu druhý největší investor v Česku a na Slovensku, máme tedy nasmlouvaná konkrétní jednání v japonských firmách,“ vypráví pro CzechCrunch předseda představenstva Jan Hasík.

Společnost vyrazila už na Expo, které se na přelomu let 2021 a 2022 konalo v Dubaji, to však pojala spíš jako teambuildingový a vzdělávací zájezd. Tehdy si ale vedení společnosti uvědomilo, že účast na Expu může být poměrně užitečná záležitost. „Připravovali jsme se na to tři roky, protože jsme si řekli, že Expo v Ósace pojmeme o něco šířeji,“ dodává Hasík.

purposia

Foto: Purposia

Předseda představenstva holdingu Purposia Jan Hasík s maskotem českého pavilonu na Expo

Purposia si splnila svůj úkol maximálně, a tak ví, že aby na japonském trhu uspěla, potrvá to několik měsíců. Japonci nestvrzují byznys po jedné schůzce, a tak se firma podívá do Ósaky během letošního roku hned několikrát. Zástupci společnosti tu byli na úvodním týdnu a chystají se sem znovu za měsíc. V červenci, kdy se bude konat Český národní den, sem pak pojede celé vedení a ještě jednou se sem firma chystá v září, kdy tu pro změnu bude mít svůj den její domácí Ostrava.

Purposia si tu domluvila několik jednání s potenciálními zákazníky, kterým se chce v zásadě představit a zajistit tak, že v případě nějaké zakázky se firma obrátí právě do Ostravy. Zároveň chce ale společnost navštívit konkrétní firmy, které se věnují tomu samému, čemu Purposia v Česku a na Slovensku – půjde tak například o výrobce hliníkových oken, výrobce prefabrikátů či stavební firmy. „Chceme jim prezentovat, jak to děláme my a zkonzultovat s nimi jejich práci. Jedeme tam tedy také nabýt nějaké know-how,“ vysvětluje Hasík. Jeho firma se mimochodem představí na byznysové konferenci Money Maker, která proběhne poprvé také v Ostravě.

Už jen to, že se díky tomu s námi sešel japonský velvyslanec, mělo obrovský vliv a díky tomu nás tady berou.

„Třeba se ale podaří dovézt i nějakou technologii. Můžeme nakoupit stroje, které používají tady. Rok co rok se snažíme naše procesy digitalizovat, na stavbu nyní reálně začneme využívat třeba 3D tisk. Na takových místech, jako je Expo, můžete narazit na celou řadu nových technologií, protože jednotlivé země sem skutečně jedou s tím nejlepším, co mají,“ dodává Tomáš Kosa, ředitel stavební skupiny HSF System, která Purposii patří. V neposlední řadě tu holding může najít i nový trh pro potřebné materiály.

Expo v tomhle všem otevírá dveře. „Už jen to, že se díky tomu s námi sešel japonský velvyslanec, mělo obrovský vliv a díky tomu nás tady berou,“ líčí Hasík s tím, že jedna japonská firma je pozvala na jednání přímo do výroby. „Čekali jsme, že se sejdeme v kanceláři, ale oni nám zcela evidentně věří a chovají se maximálně přátelsky,“ dodává.

Trh velký jako pět největších evropských zemí

Že je japonský trh náročný a opora v českém pavilonu se hodí, ví i společnost 2N. Původem česká firma, která se v roce 2016 stala součástí rodiny švédské společnosti Axis Communications, už na něj jednou vstoupila. Bylo to ale bez pečlivé přípravy, a tak příliš úspěšná nebyla. Nepomohlo ani to, že Axis má pobočku v Ósace a velké centrum v Tokiu.

„V Japonsku jsou reference důležité. Když děláte pro svůj stát, dává vám to velkou míru důvěryhodnosti. Spolehlivost je přitom klíčový faktor, podle kterého dělají nákupní rozhodnutí. To že jsme partnerem české účasti na Expu, bude podle nás rezonovat, protože nás budou chápat jako firmu, která podporuje český stát,“ vysvětluje generální ředitel 2N Michal Kratochvíl.

Technologická společnost se zaměřuje především na výrobu a vývoj přístupových systémů. Těmi vybavila i český pavilon, jehož zaměstnanci se tady tak pohybují jen s mobilním telefonem v kapse, který jim dokáže otevřít dveře skrze bluetooth, aniž by museli přikládat nějakou kartičku nebo čip.

2n

Foto: 2N

Generální ředitel 2N Michal Kratochvíl s generálním komisařem české účasti Ondřej Soška

Japonsko je pro firmu další logický krok, polovinu byznysu má aktuálně ve Spojených státech, druhou v Evropě. Zastoupení má i v Austrálii a na Novém Zélandu, působí i v Singapuru a Indonésii. Teď se chce pokusit o největší zemi v Asijském Pacifiku. „Japonsko dává největší smysl, protože je obrovské. V segmentu, ve kterém se pohybujeme, je srovnatelné s pěti největšími zeměmi v Evropě, zároveň je to ale těžké, takže jsme si ho nechali nakonec,“ říká Kratochvíl s tím, že kdyby se to podařilo, může jít o významný trh. Ten chce dobýt převážně s přístupovými systémy a interkomy, kterými se v zemi vycházejícího slunce zabývají v podstatě jen dva významní konkurenti – Panasonic a Aiphone.

„Technologicky toho můžeme nabídnout víc, hodně se zaměřujeme na kancelářské a rezidenční budovy, tady v Japonsku se ale chceme zaměřit na datová centra a velké developmenty, jako jsou školy či nemocnice,“ říká generální ředitel 2N. Ještě jedna věc ale může být pro Japonce zajímavá. Země se hodně orientuje na handicapované lidi, což je vidět i na technice. Každý výtah v Japonsku má tak pro znevýhodněné například speciální tlačítko. Původem česká firma má svoje zařízení na tento aspekt připravené a jak Kratochvíl dodává, v nabídce mají třeba indukční smyčku pro lidi se sluchovým handicapem, nebo zvukovou navigaci pro lidi se zrakovým postižením.

Těch, kteří spoléhají na to, že jim Expo pomůže v Japonsku otevřít dveře, je ale víc. Patří mezi ně například i firma Jan Societé, za kterou stojí módní návrhář Jan Černý. Ten navrhl po olympijské kolekci také oblečení pro zaměstnance českého domu. „Uniformy pro Expo neberu jen jako zakázku, ale i jako příležitost, jak se na Expu prezentovat a navázat nové kontakty,“ vylíčil v březnu pro CzechCrunch. V průběhu Světové výstavy tu návrhář představí novou kolekci na módní přehlídce.

lapidarium

Přečtěte si takéVýstaviště otevřelo Lapidárium, krásná budova prošla rekonstrukcíVýstaviště otevřelo Lapidárium. Jedna z nejkrásnějších budov prošla rekonstrukcí

Dohromady se každopádně v českém pavilonu od architektonického studia Apropos představí podle generálního komisaře Ondřeje Sošky okolo stovky firem. Svou akci tady chystá například výrobce strojů z Liberce Elmarco, představí se tu české firmy, které se točí okolo cyber security, řeší se i konference zaměřená na energetiku a bezpečnostní konference ve spolupráci s NATO.

„Světová výstava je nejlepší příležitostí pro český byznys v Japonsku, která se příštích třicet nebo čtyřicet let nebude opakovat. Je to platforma, kterou mohou firmy využít pro to, aby si zkrátily cestu i čas nezbytný pro budování vztahu,“ říká generální komisař české účasti Ondřej Soška. Podle něj je to přitom poprvé, kdy se Česko v rámci Expa zaměřuje i na byznysovou stránku, v Dubaji podobné příležitosti využila například Austrálie, která má dnes podle Sošky v Ósace mnohem větší pavilon než v Dubaji, ve kterém každý den pořádá nějakou byznysovou akci. Podobné bude letos dělat i Česko.