V Česku jsme skryté tajemství, říká v podcastu David Chmelař. V jihovýchodní Asii stavíme největší srovnávač cen

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

david-chmelar-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Chmelař, spoluzakladatel největšího srovnávače cen v jihovýchodní Asii

0Zobrazit komentáře

Když si chcete srovnat ceny v jednotlivých e-shopech, jdete na Heureku. Uživatelé v Malajsii, Indonésii či na Filipínách zase míří na iPrice. Na tom by z našeho pohledu nemuselo být nic zase tak zajímavého, kdyby za největším srovnávačem cen v jihovýchodní Asii nestál Čech. „V Česku jsem tak trochu nejlépe skryté tajemství,“ usmívá se v podcastu David Chmelař.

Osmatřicetiletý spoluzakladatel startupu iPrice se do malajsijského hlavního města Kuala Lumpur vydal téměř před šesti lety. Tehdy odcházel z vysoké pozice v tuzemské bance, a když svým kolegům oznámil, že si balí kufr a letí dělat vlastní byznys kamsi do Asie, klepali si na čelo. „Zvenčí to mohlo vypadat jako ztřeštěný nápad, ale měl jsem k tomu silné důvody,“ říká Chmelař.

V novém díle CzechCrunch Podcastu mluví o tom, jak ho vůbec napadlo, že si založí vlastní byznys v Asii, jak poznal svého byznysového parťáka, se kterým dnes iPrice řídí, a jak se česko-německé dvojici daří dobývat trh, na němž je obří konkurence. Pustit si ho můžete v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Davidem Chmelařem řeč?

***

Pro představu, v regionu jihovýchodní Asie, na který iPrice míří, žije zhruba 690 milionů obyvatel. Přes tento cenový srovnávač každoročně protečou transakce v hodnotě 3,5 miliardy korun, což z něj dělá největšího hráče široko daleko, přičemž Chmelař podotýká, že to nejlepší ještě přijde. V zemích jako Malajsie, Indonésie či Vietnam k největšímu boomu e-commerce a souvisejících oborů teprve dochází.

„Nebyli jsme samozřejmě jediní, kdo takový nápad měl. Spolu s námi začínalo minimálně pětadvacet hráčů, kteří dělali to stejné a o kterých jsme věděli. My jsme ale na rozdíl od některých měli koule na to dosednout v Asii, začít tam žít, nasávat trh a zároveň přitáhnout know-how a talent z celého světa. Pak ani tolik nevadilo, že nejsme místní,“ popisuje svou asijskou misi Chmelař.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V podcastu mluví také o tom, jak si tehdy vzal v bance na týden dovolenou a odletěl objíždět Singapur, Kuala Lumpur a Bangkok, aby poznal tamní podnikatele a investory. „Když jsem pak dával výpověď v bance, šéf mě hned upozorňoval na konkurenční doložku a ptal se mě, do jaké banky jdu,“ vzpomíná Chmelař s tím, že si o něm asi mnoho kolegů myslelo, že je blázen.

david-chmelar

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Chmelař, spoluzakladatel asijského startupu iPrice

V jihovýchodní Asii se však společně s Heinrichem Wendelem trefili do trendu rychle rostoucí e-commerce a masivního nástupu mobilních telefonů, který se do regionu přeléval z okolních, již rozvinutějších zemí. Během let dokázali do iPrice přilákat také investory, od nichž dnes mají nabráno již 20 milionů dolarů, což je necelá půl miliarda korun.

„Na začátku jsme plánovali dost. Myslím, že první plán byl, že firmu za dva roky vystřelíme do nebes a prodáme. Pak nám došlo, že tak rychlé to nebude,“ usmívá se Chmelař, avšak dodává jednu důležitou věc: „Naštěstí jsme se nespletli v potenciálu trhu, ale v rychlosti, v jaké do něj trh dojde.“

V podcastu hovoří o tom, jaký je život v Kuala Lumpur, proč pro něj byla po škole consulting jasná volba a jak ve 29 letech dostal nabídku z banky, která nešla odmítnout. A zevrubně rozebíráme i jeho asijskou misi, která je naším očím trochu skryta, ale rozhodně stojí za pozornost. Nový díl CzechCrunch Podcastu najdete online jak na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Není důvod, aby ženy braly méně peněz než muži. Ve Femme Palette to pomáháme změnit, říká Lucie Neumanová v podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lucie-neumannova-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Lucie Neumanová, spoluzakladatelka platformy Femme Palette

0Zobrazit komentáře

Má za sebou studia u nás i v zahraničí a šest let ve světovém startupovém centru v Silicon Valley, odkud se vrátila s jasnou misí – pomáhat ženám v jejich kariéře. Třeba aby se nebály šlápnout do práce naplno nebo si říct o náležitou odměnu. „Snažíme se ženám pomoci, aby byly nejlepší v tom, co dělají,“ říká v CzechCrunch Podcastu Lucie Neumanová, spoluzakladatelka Femme Palette.

Několik štací v amerických startupech dalo věčně usměvavé podnikatelce mnoho. I díky tomu se nakonec pustila do vlastního byznysu a za oceánem také poznala všechny možné překážky, které často na rozdíl od svých mužských kolegů musí ženy překračovat. A jelikož se tato témata ve Spojených státech hodně řešila, rozhodla se je otevřít i v Česku.

„V Česku znamená být feministka pořád ještě něco hanlivého. Moderní feminismus je přitom hlavně o tom, že by žena měla mít možnost vybrat si takový život, jaký chce, aniž by ji za to společnost jakkoliv odsuzovala,“ popisuje Neumanová v podcastu, který si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Lucií Neumanovou řeč?

***

Třicetiletá Neumanová se do Spojených států dostala nejprve jako studentka, ale následně už v Mekce startupů zůstala. „Pro zahraničního studenta jsou začátky těžké. Nejprve vůbec sehnat práci, a když ji seženete, tak jen pracujete, abyste si vůbec mohli dovolit bydlení,“ popisuje své začátky v Kalifornii a v podcastu svou americkou misi podrobně rozebírá.

Jako marketérka a později už i jako designérka prošla několika startupy a nakonec zakotvila ve Springboardu, který se věnuje vzdělávání lidí v různých technologických oborech. Zároveň se pohybovala v komunitě, kde se stále více řešila témata jako genderová rovnost či rovné platy, a tak do sebe vše zapadlo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Hlavní inspirace pro založení Femme Palette byla právě z Ameriky, kde jsem viděla, jak lze jinak přistupovat ke vzdělávání, mentoringu a dalším aktivitám,“ říká Neumanová, která platformu založila s Klárou Holíkovou a společně se vydaly na misi pomáhat ženám v rozvoji, ať už to v jejich fázi kariéry znamená cokoliv.

Sama Neumanová říká, že toho už sama zejména v San Francisku zažila hodně a udělala spoustu chyb, které chce předávat dál, aby se jich ostatní vyvarovali. A hlavně se nebáli. Jedním z častých problémů je totiž i ze zkušenosti ve Femme Palette takzvaný impostor syndrom, kdy je člověk přesvědčen o vlastní neschopnosti, byť k tomu objektivně nemá důvod.

lucie-neumannova2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Lucie Neumanová, spoluzakladatelka platformy Femme Palette

„Ženy bývají skromné, nedokáží přesně ohodnotit svou cenu. Kdyby věděly, kolik na stejné pozici vydělávají muži, tak by se nebály říct si o víc,“ zmiňuje Lucie Neumanová další problém týkající se platových rozdílů mezi ženami a muži. Ví o čem mluví, protože si pamatuje, jak se cítila, když zjistila, že její kolega vydělává na stejné pozici o několik tisíc eur víc. „To člověka naštve,“ říká dnes již s úsměvem.

Právě s těmito zkušenostmi a dalšími mentory, které mají velké zkušenosti z byznysu, nyní ve Femme Palette pomáhá dalším kolegyním, aby se nebály a šly si za svými cíli. Co si myslí o diverzitě ve firmách a kvótách? Proč je důležité, aby ve vedení firem nebyli jen bílí muži středního věku? A nemají vlastně muži často podobné problémy jako ženy?

O tom všem mluvíme s Lucií Neumanovou v novém díle CzechCrunch Podcastu, který najdete online jak na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.