V Česku jsme skryté tajemství, říká v podcastu David Chmelař. V jihovýchodní Asii stavíme největší srovnávač cen
Když si chcete srovnat ceny v jednotlivých e-shopech, jdete na Heureku. Uživatelé v Malajsii, Indonésii či na Filipínách zase míří na iPrice. Na tom by z našeho pohledu nemuselo být nic zase tak zajímavého, kdyby za největším srovnávačem cen v jihovýchodní Asii nestál Čech. „V Česku jsem tak trochu nejlépe skryté tajemství,“ usmívá se v podcastu David Chmelař.
Osmatřicetiletý spoluzakladatel startupu iPrice se do malajsijského hlavního města Kuala Lumpur vydal téměř před šesti lety. Tehdy odcházel z vysoké pozice v tuzemské bance, a když svým kolegům oznámil, že si balí kufr a letí dělat vlastní byznys kamsi do Asie, klepali si na čelo. „Zvenčí to mohlo vypadat jako ztřeštěný nápad, ale měl jsem k tomu silné důvody,“ říká Chmelař.
V novém díle CzechCrunch Podcastu mluví o tom, jak ho vůbec napadlo, že si založí vlastní byznys v Asii, jak poznal svého byznysového parťáka, se kterým dnes iPrice řídí, a jak se česko-německé dvojici daří dobývat trh, na němž je obří konkurence. Pustit si ho můžete v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:
O čem dalším byla v podcastu s Davidem Chmelařem řeč?
***
Pro představu, v regionu jihovýchodní Asie, na který iPrice míří, žije zhruba 690 milionů obyvatel. Přes tento cenový srovnávač každoročně protečou transakce v hodnotě 3,5 miliardy korun, což z něj dělá největšího hráče široko daleko, přičemž Chmelař podotýká, že to nejlepší ještě přijde. V zemích jako Malajsie, Indonésie či Vietnam k největšímu boomu e-commerce a souvisejících oborů teprve dochází.
„Nebyli jsme samozřejmě jediní, kdo takový nápad měl. Spolu s námi začínalo minimálně pětadvacet hráčů, kteří dělali to stejné a o kterých jsme věděli. My jsme ale na rozdíl od některých měli koule na to dosednout v Asii, začít tam žít, nasávat trh a zároveň přitáhnout know-how a talent z celého světa. Pak ani tolik nevadilo, že nejsme místní,“ popisuje svou asijskou misi Chmelař.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV podcastu mluví také o tom, jak si tehdy vzal v bance na týden dovolenou a odletěl objíždět Singapur, Kuala Lumpur a Bangkok, aby poznal tamní podnikatele a investory. „Když jsem pak dával výpověď v bance, šéf mě hned upozorňoval na konkurenční doložku a ptal se mě, do jaké banky jdu,“ vzpomíná Chmelař s tím, že si o něm asi mnoho kolegů myslelo, že je blázen.
V jihovýchodní Asii se však společně s Heinrichem Wendelem trefili do trendu rychle rostoucí e-commerce a masivního nástupu mobilních telefonů, který se do regionu přeléval z okolních, již rozvinutějších zemí. Během let dokázali do iPrice přilákat také investory, od nichž dnes mají nabráno již 20 milionů dolarů, což je necelá půl miliarda korun.
„Na začátku jsme plánovali dost. Myslím, že první plán byl, že firmu za dva roky vystřelíme do nebes a prodáme. Pak nám došlo, že tak rychlé to nebude,“ usmívá se Chmelař, avšak dodává jednu důležitou věc: „Naštěstí jsme se nespletli v potenciálu trhu, ale v rychlosti, v jaké do něj trh dojde.“
V podcastu hovoří o tom, jaký je život v Kuala Lumpur, proč pro něj byla po škole consulting jasná volba a jak ve 29 letech dostal nabídku z banky, která nešla odmítnout. A zevrubně rozebíráme i jeho asijskou misi, která je naším očím trochu skryta, ale rozhodně stojí za pozornost. Nový díl CzechCrunch Podcastu najdete online jak na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.