V Česku se rozjíždí automaty na zeleninu, vejce i maso. Týdně jimi projde i jedna celá kráva

Kolem Prahy se dají v automatech koupit čerstvá vejce, v Brně zase mají automat na ovoce a zeleninu. A na severu v něm prodávají farmářské maso.

Eliška NováEliška Nová

Masomat

Foto: Farma Basařova

Na severu Čech prodávají v automatech hovězí maso i zvěřinu

0Zobrazit komentáře

Před deseti lety se Josef Dvořák rozjel po Evropě, aby zjistil, jak se za hranicemi chovají slepice. Narazil přitom na automat, kde si lidé mohou jednoduše koupit vejce, nehledě na den a hodinu. Rozhodl se tak něco podobného zavést i v Česku. Po devíti letech tady provozuje šestnáct vejcomatů, kde prodává čerstvou nadílku přímo od slepic. Automatů na zemědělskou produkci přitom na českém trhu přibývá.

Josef Dvořák ze Statku Dvořák u Dolních Břežan se snaží mít automaty tam, kde si lidé budou moci nakoupit i v noci. Výjimku ale už udělal – vejcomat sídlí například v centru Bořislavka. „V zahraničí se budovy s automaty na noc často zavírají. Já jsem se tomu bránil, ale pak jsem zjistil, že na tom nemusím bazírovat, protože lidé si to najdou. A navíc málokdo nakupuje o půlnoci. Jinak je ale devadesát procent našich automatů přístupných čtyřiadvacet hodin denně,“ říká Dvořák pro CzechCrunch.

Šestnáct vejcomatů lidé najdou převážně na jihovýchodě Prahy a za ní, jedinou výjimku tvoří právě Bořislavka, přičemž další rozšíření zatím Dvořák nemá v plánu. Tam, kde jsou čerstvá vejce nejvíc nedostatkovým zbožím, tedy v centru Prahy, by vejcomat umístil rád, momentálně k tomu ale nebyly vhodné podmínky. „Narážím na problém s nájmy, které jsou za jiných podmínek. Je to pak spíš o finančních limitech. Prodávat vejce není stejné jako prodávat Red Bully,“ říká Dvořák s tím, že třeba s obchodním centrem na Chodově se nedomluvil.

Vejcomat

Foto: Statek Dvořák

Vejcomat je na několika místech kolem Prahy, například v centru Bořislavka

Vejcomaty statek obsluhuje zhruba jednou za dva dny. Jeden automat má sice kapacitu šest set vajec, Dvořák ale lpí na tom, aby byla vejce opravdu čerstvá. Byť podle norem je vejce čerstvé jednadvacet dní od snášky, v jeho hantýrce to znamená asi pět dní. „Snažíme se prodávat velmi čerstvá vejce,“ komentuje farmář s tím, že podobně to funguje i na statku.

Výhoda vejcomatů je podle něj právě v tom, že má kontrolu nad tím, v jakém stavu se k zákazníkům dostanou, protože na prodej v supermarketech by nedohlédl. Co se týče pořizovací ceny, levná záležitost takový automat úplně není – jeden vyjde zhruba na 250 tisíc korun. Snad i proto prý Dvořákovi doma říkají, že to má víc nevýhod než výhod. Jenže jedna stránka je podle zemědělce podnikání a druhá marketing.

Podestýlkové vejce velikosti S prodává Dvořák za čtyři koruny, což už se dnešním cenám vajec, která jsou navíc od slepic z klecového chovu, snadno vyrovná. Výhodou je, že statek ve Středních Čechách dbá na pohodu slepic, a tak nyní končí i s podestýlkovým chovem a najíždí pouze na chov v mobilních kurnících. „Přesouvám slepice z podestýlek pomalu ven, protože to je nejen lepší pro ta zvířata, ale i pro mě, protože tam chodím raději. Práce s tím je víc, ale je to práce hezčí,“ říká farmář.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zatímco vejcomaty jsou na trhu už od roku 2014, teprve předloni otevřel Farmářský dům Vrchlabí automat na maso. „Dřív jsme prodávali maso na dvoře osobně, ale vzhledem k tomu, že jsme celá rodina pracovně na farmě vytížena, často na nás lidé museli čekat a někdo z nás musel nechat práce a jít prodávat maso,“ vypráví Kateřina Basařová z rodinné Farmy Basařova.

„Stávalo se i to, že občas nikdo z nás nebyl doma a zákazník tak odjel bez masa. Automat na maso je tedy skvělý způsob, jak zákazníka kdykoliv uspokojit a zároveň se moci věnovat jiné práci na farmě,“ doplňuje.

Zákazníci si díky automatu mohou pro maso přijet v jakoukoliv denní hodinu každý den v týdnu. Jeden automat je přitom přímo na farmě v obci Prosečné, další se nachází v automatové prodejně ve Vrchlabí, kde jsou rovněž automaty sloužící pro výdej zboží z e-shopu. Do budoucna uvažují o umístění dalšího stroje, konkrétní plány se ale vykrystalizují až podle poptávky.

Masomat

Foto: Farma Basařova

Masomat provozuje Farma Basařova

Rodinná farma je majitelem i provozovatelem automatů a z velké většiny se v nich prodávají také její výrobky. Jde hlavně o hovězí maso a zvěřinu. Ta je z honitby Malé Labe Prosečné, kterou má farma v pronájmu. „Máme ale také pár okolních farmářů nebo menších producentů, kteří nám dodávají své výrobky. Ty pak v automatech prodáváme také,“ líčí Basařová.

Po stránce doplňování se masomaty plní zpravidla jednou denně, v pátek a sobotu dokonce dvakrát. Podle Basařové ale záleží na sezóně. Přibližně prý automaty projde jeden kus dobytka za týden, přičemž k dispozici jsou například sumeček africký z farmy z Prostředního Lánova, hovězí masné výrobky z Biofarmy Pod Hájkem a další produkty.

Nezapomíná se ani na ovoce a zeleninu

Na začátku letošního roku otevřel v Brně-Kohoutovicích také automat na ovoce a zeleninu. O jeho umístění usilovala sama městská část, stroj nicméně vlastní jeden ze zemědělců, Petr Grunwald. V místním automatu je možné si nakoupit čerstvá jablka, cibuli, česnek nebo brambory. Ovoce a zelenina je přitom regionální. Automat se doplňuje denně, díky speciálnímu vybavení jeho provozovatel dokonce ví, jaká je v něm momentálně kapacita.

Ovoce a zelenina z výdejního stroje vzbudila v Brně-Kohoutovicích velký zájem, městská část má proto už další plány. „Zvažujeme umístnění obdobného automatu na vejce v horní části Kohoutovic,“ uvedl pro CzechCrunch starosta městské části Jakub Hruška.

Michelle Obamová stojí za novou značkou nápojů pro děti. S jejich pomocí chce snížit závislost na cukru

Přesvědčit děti, aby pily vodu, není v konkurenci sladkých nápojů snadné. Michelle Obamová se jim tak snaží do jídelníčku dostat zdravější alternativu.

Bývalá první dáma Spojených států Michelle Obamová

0Zobrazit komentáře

Bývalá první dáma Spojených států amerických Michelle Obamová se dlouhodobě zabývá tím, co jedí malé děti. Proti dětské obezitě v minulosti brojila prostřednictvím kampaně Let’s Move, zaměřila se také na to, jak zpřístupnit obědy ve školách dětem ze sociálně slabých skupin. Nyní se její snahy posouvají do byznysové roviny. Spoluzaložila značku PLEZi Nutrition, s jejíž pomocí chce změnit současný stav na trhu nápojů pro děti.

Nadměrná konzumace slazených nápojů v dětství i v dospělosti je spojována se zvýšeným výskytem obezity, cukrovky 2. typu či s vysokým krevním tlakem. Doporučená maximální dávka cukru se v případě dětí pohybuje kolem 25 gramů denně, což odpovídá asi šesti lžičkám. Přitom jen malá láhev Coca-Coly o objemu 350 mililitrů obsahuje asi 39 gramů cukru ve formě glukózo-fruktózového sirupu.

Americké dítě v průměru zkonzumuje asi 66 gramů cukru denně, což odpovídá ročnímu přísunu 24 kilo. V současnosti zde tak obezitou trpí jedno z pěti dětí. A právě slazené nápoje k této pomyslné hromadě sladkého bílého prášku nejvíce přispívají. Naopak jiných surovin potřebných ke zdravému fungování, jako jsou například ovoce, zelenina, luštěniny, celozrnné produkty a mastné kyseliny, se americkým dětem v takové míře nedostává.

„O této problematice jsem se toho naučila už hodně a vím, že pokud chcete něco změnit, musíte začít zevnitř. Musíte najít způsob, jak změnit samotný potravinářský a nápojářský průmysl,“ oznámila Michelle Obamová na festivalu, který 3. května pořádal deník Wall Street Journal a na kterém představila značku PLEZi Nutrition, za jejímž založením stojí.

plezi

Foto: Plezi Nutrition

Michelle Obamová představila novou značkou nápojů s nízkým obsahem cukru

Prvním stavebním kamenem nové značky je nápoj, který má o 75 procent méně cukru než běžně dostupné ovocné džusy. Neobsahuje žádné přidané cukry, naopak je obohacený o vlákninu, sladkou stévii a nutrienty jako draslík, hořčík a zinek. V budoucnosti přibudou do portfolia značky další nápoje a také menší snacky. Hlavním cílem je uvést na americký trh výrobky s přirozeně nízkým obsahem cukru, díky kterým si děti nevytvoří závislost na sladkém.

Společnost přitom zdůrazňuje, že chce děti motivovat především k tomu, aby pily zejména vodu a jedly co nejvíce ovoce a zeleniny, což má v plánu dělat prostřednictvím vzdělávací kampaně. Do té plánuje investovat značnou část ze svého marketingového rozpočtu.

„Voda a mléko jsou pro vaše děti tou nejlepší možností. A pravidelně by neměly pít nic jiného, dokud jim není alespoň pět let. Ale jakmile začnou chodit do školy, víme, že není reálné, aby pily jen vodu a mléko. Téměř dvě třetiny dětí konzumují slazené nápoje každý den,“ uvedla Obamová na svém Facebooku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Někdejší první dáma během festivalu dodala, že nová firma se spuštěním daruje milion dolarů iniciativě FoodCorps‘ Nourishing Futures, která garantuje přístup k bezplatným obědům pro 50 milionů studentů napříč Spojenými státy. Zároveň PLEZi Nutrition bude 10 procent svého výdělku investovat do podpory a propagace dětského zdraví.

Za značkou PLEZi Nutrition stojí investiční společnost Juggernaut Capital Partners, která v minulosti podpořila mimo jiné projekt vody VOSS nebo energetických nápojů ZOA, John Shulman, zakladatel investiční společnosti, je zároveň spoluzakladatelem PLEZi.

Michelle Obamová se do problematiky potravinářského průmyslu a dětské stravy ponořila kolem roku 2010, kdy sama řešila nadváhu svých dětí. Osobní problém se tak postupně stal politickým a začala více vystupovat proti dětské obezitě. Zahájila tak práci na kampani Let’s Move, jejímž cílem nebylo jen naučit děti zdravěji jíst, ale také do jejich života zakomponovat pravidelný pohyb.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Kampaň byla též zaměřená na školy. Během ní vstoupil v Americe v platnost zákon, který zakazoval propagovat ve vzdělávacích institucích potraviny s vysokým obsahem cukru, tuku či soli. Naopak vyžadoval, aby se do popředí dostaly zdravé svačiny s nízkým obsahem kalorií a vysokým obsahem živin. Školám také usnadnil proces, jehož prostřednictvím mohly začít nabízet jídla zdarma dětem ze sociálně slabých skupin.

Ze studie, kterou dali dohromady výzkumníci z Washingtonské univerzity v roce 2020, vyplynulo, že změny, za nimiž Michelle Obamová stála, skutečně přispěly k lepší stravovací situaci na školách. „Dosah programu byl obdivuhodný. V době před pandemií se obědy dostaly ke 30 milionům dětí denně, což znamená, že pozitivně ovlivnil ohromný počet jednotlivců,“ uvedla jedna z autorek studie, profesorka Jessica Jones-Smithová.