V Česku se rozjíždí automaty na zeleninu, vejce i maso. Týdně jimi projde i jedna celá kráva
Kolem Prahy se dají v automatech koupit čerstvá vejce, v Brně zase mají automat na ovoce a zeleninu. A na severu v něm prodávají farmářské maso.
Před deseti lety se Josef Dvořák rozjel po Evropě, aby zjistil, jak se za hranicemi chovají slepice. Narazil přitom na automat, kde si lidé mohou jednoduše koupit vejce, nehledě na den a hodinu. Rozhodl se tak něco podobného zavést i v Česku. Po devíti letech tady provozuje šestnáct vejcomatů, kde prodává čerstvou nadílku přímo od slepic. Automatů na zemědělskou produkci přitom na českém trhu přibývá.
Josef Dvořák ze Statku Dvořák u Dolních Břežan se snaží mít automaty tam, kde si lidé budou moci nakoupit i v noci. Výjimku ale už udělal – vejcomat sídlí například v centru Bořislavka. „V zahraničí se budovy s automaty na noc často zavírají. Já jsem se tomu bránil, ale pak jsem zjistil, že na tom nemusím bazírovat, protože lidé si to najdou. A navíc málokdo nakupuje o půlnoci. Jinak je ale devadesát procent našich automatů přístupných čtyřiadvacet hodin denně,“ říká Dvořák pro CzechCrunch.
Šestnáct vejcomatů lidé najdou převážně na jihovýchodě Prahy a za ní, jedinou výjimku tvoří právě Bořislavka, přičemž další rozšíření zatím Dvořák nemá v plánu. Tam, kde jsou čerstvá vejce nejvíc nedostatkovým zbožím, tedy v centru Prahy, by vejcomat umístil rád, momentálně k tomu ale nebyly vhodné podmínky. „Narážím na problém s nájmy, které jsou za jiných podmínek. Je to pak spíš o finančních limitech. Prodávat vejce není stejné jako prodávat Red Bully,“ říká Dvořák s tím, že třeba s obchodním centrem na Chodově se nedomluvil.
Vejcomaty statek obsluhuje zhruba jednou za dva dny. Jeden automat má sice kapacitu šest set vajec, Dvořák ale lpí na tom, aby byla vejce opravdu čerstvá. Byť podle norem je vejce čerstvé jednadvacet dní od snášky, v jeho hantýrce to znamená asi pět dní. „Snažíme se prodávat velmi čerstvá vejce,“ komentuje farmář s tím, že podobně to funguje i na statku.
Výhoda vejcomatů je podle něj právě v tom, že má kontrolu nad tím, v jakém stavu se k zákazníkům dostanou, protože na prodej v supermarketech by nedohlédl. Co se týče pořizovací ceny, levná záležitost takový automat úplně není – jeden vyjde zhruba na 250 tisíc korun. Snad i proto prý Dvořákovi doma říkají, že to má víc nevýhod než výhod. Jenže jedna stránka je podle zemědělce podnikání a druhá marketing.
Podestýlkové vejce velikosti S prodává Dvořák za čtyři koruny, což už se dnešním cenám vajec, která jsou navíc od slepic z klecového chovu, snadno vyrovná. Výhodou je, že statek ve Středních Čechách dbá na pohodu slepic, a tak nyní končí i s podestýlkovým chovem a najíždí pouze na chov v mobilních kurnících. „Přesouvám slepice z podestýlek pomalu ven, protože to je nejen lepší pro ta zvířata, ale i pro mě, protože tam chodím raději. Práce s tím je víc, ale je to práce hezčí,“ říká farmář.