V Česku vyšla kniha “Na odpis”, ve které 57letý novinář popisuje odvrácenou stranu startupové bubliny
To, že práce v technologickém startupu se často diametrálně liší od práce v klasické, zaběhlé společnosti, není žádným tajemstvím. Dokonale to pocítil i známý americký novinář a nyní i producent a scénarista televizní stanice HBO, Dan Lyons, který si před lety prošel novinářskými štacemi v prestižních magazínech Forbes nebo Newsweek. Když se však v roce 2012 magazín Newsweek a vlastně i noviny obecně dostaly do krize, Lyons byl propuštěn a v podstatě ze dne na den se ocitl bez práce a příjmů.
Následoval maraton pracovních pohovorů, ve kterých se snažil uspět u nového zaměstnavatele, aby nakonec nastoupil na pozici jakéhosi marketingového vědátora v americkém “unicorn” startupu HubSpot, jehož valuace se dnes pohybuje okolo 3 miliard dolarů. Jeho úkolem pak bylo především psaní blogů a příprava podcastů.
A právě zde začíná hlavní příběh knihy s názvem “Na odpis – nešťastné příhody ze startupové bubliny”, ve které Lyons popisuje odvrácenou stranu startupového šílenství, které není pouze o naleštěných kancelářích, cool šéfech a benefitech. Lyons v ní totiž líčí tragikomické srážky sebe jakožto pragmatického profesionála s firemní kulturou startupů „připomínajících Montessori školky“ a zároveň popisuje temné stránky internetového vizionářství, v němž jde často více o peníze než o revoluční nápady.
V knize například Lyons popisuje i to, že na schůzkách v jednačkách byl často “přítomen”plyšový medvěd Mollie, se kterým zaměstnanci regulerně diskutovali a probírali nadcházející kroky a směr firmy. Dále kritizuje takzvanou “bro” a “hipstr” kulturu a celkový hype, který se kolem startupů tvoří.
Z knihy, kterou je samozřejmě potřeba brát s určitým nadhledem, se poměrně rychle stal celosvětový bestseller a proto není překvapením, že byla nedávno pod brněnským nakladatelem HOST vydána i v českém jazyce. Zakoupit ji můžete zde.