V sortimentu mají zákazníci – ne překvapivě – největší zájem o ovocné destiláty a likéry, které tak tvoří majoritu. Nezanedbatelnou část s 15 procenty na obratu však tvoří například i gin a obchodníci předpokládají, že se do konce roku na stejný podíl dostane také česká whisky.
Ze Stocku k vlastnímu e-shopu
O tři roky později než zmiňované podnikatelské duo se na stejnou odnož e-commerce trhu rozhodl vstoupit i Pavel Švarc, který předtím působil například jako obchodní ředitel společnosti Stock Plzeň-Božkov, která patří k předním producentům lihovin ve střední a východní Evropě. Po působení v několika firmách se však Švarc rozhodl jít vlastní cestou.
„Když se dnes podíváte na regál, tak v něm naleznete zboží domácích lihovin v cenách do 150 korun a pak zahraniční prémiový alkohol nad 300 korun. Trendově roste prémiový alkohol už dlouhodobě, lidé hledají kvalitní pití, ale výběr mají jenom v zahraničním sortimentu. To byl pro mě impuls se nad tím trochu zamyslet, a proto vznikla Destilerka.cz,“ vypráví svůj příběh třiačtyřicetiletý podnikatel.
Foto: Bohemia Spirit
Pavel Švarc, zakladatel Destilerka.cz
Internetový obchod Destilerka.cz zahájil prodej loni v září a od té doby dokázal na tržbách získat první miliony korun. Prodeje však podle slov Švarce jdou lépe, než bylo plánováno, a díky tomu očekává, že se mu podaří udělat e-shop soběstačným dříve. Z konkurenčního a staršího internetového obchodu si přitom vrásky nedělá.
„Abych řekl pravdu, v e-shopech moc konkurenci nevnímám. Ne, že by tady nebyly, ale kopám za české výrobce na celkovém trhu,“ přiznává Švarc. „Pro nás jsou spíš konkurence mezinárodní značky. Klasický levný tuzemák, vodka nebo fernet není naše cílová skupina. Koneckonců, já jsem strávil nějaký rok ve Stocku a Fernet Stock mám hodně rád, jenom to je na nás moc velká masovka.“
„Podpora domácí produkce je zásadní pro českou hrdost, sebedůvěru a ekonomiku.“
Podobně to vidí i zakladatelé Lihovárku, kteří reálně ve svém úzkém zacílení a v práci s budováním značek jako konkurenci vnímají spíše zahraniční whisky a rumy. „S těmi se vlastně přetahujeme o zákazníka,“ zamýšlí se Linc a zmiňuje, že ostatní obchodníci se na trhu zaměřují právě na zahraniční pití. „Zákazníci už vědí, že to dobré a české najdou u nás. Naší cestou, jak proti nim bojovat, je právě důraz na lokálnost a kvalitu.“
Růst i během pandemie
Lihovárek ani Destilérku podobně jako další e-commerce hráče výrazněji neoslabila ani pandemie koronaviru a vládní nařízení o zavření provozoven. V případě prvního jmenovaného alkoholového e-shopu, který v prvním kvartálu meziročně vyrostl osminásobně, se akorát nepovedlo otevření vlastní prodejny, které přišlo v nejnevhodnější chvíli.
Foto: Destilerka.cz
E-shopy Destilerka i Lihovárek staví na českém pitivu
„Pravda je, že kdyby pandemie nedorazila, rostli bychom rychleji. V březnu jsme otevřeli kamenný obchod ve Vršovicích a vláda nám ho obratem zavřela,“ usmívá se nad nepřízní osudu Gottwald. Díky nařízení však podnikatelské duo získalo čas prostory pořádně „vyleštit“, aby mohli plánované degustace probíhat v adekvátním prostředí. Obchod už je teď znovu otevřený, což se podepisuje i na tržbách. Ty přitom během krize nerostly až tak moc, jak by někteří očekávali.
„Většina lidí si myslí, že jsme během krize museli růst doslova překotně, že Češi uzavření ve svých domovech popíjeli. Pokud ano, pak se věnovali pití levnějšího segmentu, což je vzhledem k obavám o příjem domácností pochopitelné. Sami to vidíme na našem aktuálním prodejním hitu – zelené,“ popisuje Gottwald s tím, že se v Lihovárku během uzavření hospod snažili svým dodavatelům, kterých se krize dotkla existenčně, pomoct alespoň reklamou.
Růst prodejů zaznamenala také Destilerka, která je během posledních měsíců dokázala zdvojnásobit. Švarc za tímto růstem vidí několik faktorů, jako například vstup generace třetího věku do e-commerce světa, levnější marketingové možnosti na trhu, další rozšíření sortimentu či iniciativa Kup českou flašku zaměřená na podporu malých domácích likérek, kterým v posledních měsících klesl obrat až o 90 procent.
„Z toho všeho pramení naše cesta. Myslíme si, že podpora domácí produkce je zásadní pro českou hrdost, sebedůvěru a ekonomiku, což teď ukazuje současná situace. Náš cíl je proto vybudovat středně velký e-shop, který bude vždy jenom o českém zboží. A naše vize je strašně jednoduchá, my chceme docílit toho, aby v domácnostech i barech bylo alespoň 50% zastoupení prémiových českých a moravských destilátů,“ dodává Švarc na závěr.