V Česku vzniká spousta skvělého pití, které lidé často neznají. E-shopy Lihovárek a Destilerka se to snaží změnit

Peter BrejčákPeter Brejčák

lihovarek-boxedStory

Foto: Lihovárek

Zakladatelé e-shopu Lihovárek Jakub Gottwald a Zdeněk Linc

0Zobrazit komentáře

Duo Jakub Gottwald a Zdeněk Linc před čtyřmi lety vyrazilo do Ostravy na Marketing Festival a také na Stodolní. Jak sami říkají, nejprve za vzděláním a pak za zábavou. Při tahu známou ulicí plnou barů a klubů se dvojice kamarádů zhrozila, že tamní podniky nabízejí moře zahraničních značek alkoholů, ať už šlo o whisky nebo rumy, zatímco klasickou českou pálenku maximálně tak jednu.

Vznikl proto nápad na tvorbu specializovaného e-shopu s nabídkou ryze českých, řemeslných pálenek. Kvůli zaneprázdněnosti obou kamarádů se však realizace nápadu pořád odkládala, a to až do Zdeňkovy svatby, kdy Jakub nakoupil a nafotil první sortiment, připravil e-shop, získal potřebná povolení a spustil Lihovárek – o kterém dal Jakub Gottwald Zdeňkovi Lincovi vědět během svatební gratulace.

„Chceme, aby alkohol, který u nás vzniká, byl brán vážně. Patří k nám a je čas ho vrátit na přední pozice, kam patří. Vzniká u nás spousta skvělého pití, které lidé často ani neznají. Vezměte si kdoulovici, to je pálenka, která je extra zajímavá a konzumenty po ochutnání obvykle hodně baví,“ popisuje pro CzechCrunch třiatřicetiletý Linc.

lihovarek-2

Foto: Lihovárek

Zdeněk Linc a Jakub Gottwald

„Nejzajímavější je fakt, že trh s tuzemským alkoholem je hodně zajímavý a v zásadě si myslíme, že se na něm moc neinovovalo a neměnil způsob prodeje. To se prostě snažíme postupně změnit a věříme, že se nám povede potrápit stávající velké hráče. Máme k tomu dobré předpoklady naším marketingovým a produktovým backgroundem,“ doplňuje Lincův dvaatřicetiletý parťák Gottwald.

Svatební dar se na trhu ujal – zatímco předloni alkoholový e-shop zaznamenal prodeje na úrovni stovek tisíc korun, loni to už byly miliony a podle plánu by měly letos tržby narůst na nižší desítky milionů korun. Díky tomu a také díky podpoře od FFF, tedy přátel, rodiny a bláznů (z anglického friends, family and fools), se dokáže Lihovárek ufinancovat sám.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V sortimentu mají zákazníci – ne překvapivě – největší zájem o ovocné destiláty a likéry, které tak tvoří majoritu. Nezanedbatelnou část s 15 procenty na obratu však tvoří například i gin a obchodníci předpokládají, že se do konce roku na stejný podíl dostane také česká whisky.

Ze Stocku k vlastnímu e-shopu

O tři roky později než zmiňované podnikatelské duo se na stejnou odnož e-commerce trhu rozhodl vstoupit i Pavel Švarc, který předtím působil například jako obchodní ředitel společnosti Stock Plzeň-Božkov, která patří k předním producentům lihovin ve střední a východní Evropě. Po působení v několika firmách se však Švarc rozhodl jít vlastní cestou.

Když se dnes podíváte na regál, tak v něm naleznete zboží domácích lihovin v cenách do 150 korun a pak zahraniční prémiový alkohol nad 300 korun. Trendově roste prémiový alkohol už dlouhodobě, lidé hledají kvalitní pití, ale výběr mají jenom v zahraničním sortimentu. To byl pro mě impuls se nad tím trochu zamyslet, a proto vznikla Destilerka.cz,“ vypráví svůj příběh třiačtyřicetiletý podnikatel.

svarc

Foto: Bohemia Spirit

Pavel Švarc, zakladatel Destilerka.cz

Internetový obchod Destilerka.cz zahájil prodej loni v září a od té doby dokázal na tržbách získat první miliony korun. Prodeje však podle slov Švarce jdou lépe, než bylo plánováno, a díky tomu očekává, že se mu podaří udělat e-shop soběstačným dříve. Z konkurenčního a staršího internetového obchodu si přitom vrásky nedělá.

„Abych řekl pravdu, v e-shopech moc konkurenci nevnímám. Ne, že by tady nebyly, ale kopám za české výrobce na celkovém trhu,“ přiznává Švarc. „Pro nás jsou spíš konkurence mezinárodní značky. Klasický levný tuzemák, vodka nebo fernet není naše cílová skupina. Koneckonců, já jsem strávil nějaký rok ve Stocku a Fernet Stock mám hodně rád, jenom to je na nás moc velká masovka.“

„Podpora domácí produkce je zásadní pro českou hrdost, sebedůvěru a ekonomiku.“

Podobně to vidí i zakladatelé Lihovárku, kteří reálně ve svém úzkém zacílení a v práci s budováním značek jako konkurenci vnímají spíše zahraniční whisky a rumy. „S těmi se vlastně přetahujeme o zákazníka,“ zamýšlí se Linc a zmiňuje, že ostatní obchodníci se na trhu zaměřují právě na zahraniční pití. Zákazníci už vědí, že to dobré a české najdou u nás. Naší cestou, jak proti nim bojovat, je právě důraz na lokálnost a kvalitu.“

Růst i během pandemie

Lihovárek ani Destilérku podobně jako další e-commerce hráče výrazněji neoslabila ani pandemie koronaviru a vládní nařízení o zavření provozoven. V případě prvního jmenovaného alkoholového e-shopu, který v prvním kvartálu meziročně vyrostl osminásobně, se akorát nepovedlo otevření vlastní prodejny, které přišlo v nejnevhodnější chvíli.

destilerka

Foto: Destilerka.cz

E-shopy Destilerka i Lihovárek staví na českém pitivu

„Pravda je, že kdyby pandemie nedorazila, rostli bychom rychleji. V březnu jsme otevřeli kamenný obchod ve Vršovicích a vláda nám ho obratem zavřela,“ usmívá se nad nepřízní osudu Gottwald. Díky nařízení však podnikatelské duo získalo čas prostory pořádně „vyleštit“, aby mohli plánované degustace probíhat v adekvátním prostředí. Obchod už je teď znovu otevřený, což se podepisuje i na tržbách. Ty přitom během krize nerostly až tak moc, jak by někteří očekávali.

„Většina lidí si myslí, že jsme během krize museli růst doslova překotně, že Češi uzavření ve svých domovech popíjeli. Pokud ano, pak se věnovali pití levnějšího segmentu, což je vzhledem k obavám o příjem domácností pochopitelné. Sami to vidíme na našem aktuálním prodejním hitu – zelené,“ popisuje Gottwald s tím, že se v Lihovárku během uzavření hospod snažili svým dodavatelům, kterých se krize dotkla existenčně, pomoct alespoň reklamou.

zoot

Přečtěte si takéOzdravený Zoot spouští módní tržiště. Ve svém e-shopu nabídne značky Under Armour, Styx i ekozboží z EconeaOzdravený Zoot spouští módní tržiště. Ve svém e-shopu nabídne značky Under Armour, Styx i ekozboží z Econea

Růst prodejů zaznamenala také Destilerka, která je během posledních měsíců dokázala zdvojnásobit. Švarc za tímto růstem vidí několik faktorů, jako například vstup generace třetího věku do e-commerce světa, levnější marketingové možnosti na trhu, další rozšíření sortimentu či iniciativa Kup českou flašku zaměřená na podporu malých domácích likérek, kterým v posledních měsících klesl obrat až o 90 procent.

„Z toho všeho pramení naše cesta. Myslíme si, že podpora domácí produkce je zásadní pro českou hrdost, sebedůvěru a ekonomiku, což teď ukazuje současná situace. Náš cíl je proto vybudovat středně velký e-shop, který bude vždy jenom o českém zboží. A naše vize je strašně jednoduchá, my chceme docílit toho, aby v domácnostech i barech bylo alespoň 50% zastoupení prémiových českých a moravských destilátů,“ dodává Švarc na závěr.

Válka pohonů může začít. Automobilka Nikola vstoupila na burzu a chce rozjet vodíkovou revoluci v nákladní dopravě

nikola_tre_5

Foto: Nikola

Nikola míří do nové éry vodíkové budoucnosti

0Zobrazit komentáře

NKLA, tak zní nový ticker, pod kterým lze od čtvrtka nalézt automobilku Nikola na americké burze Nasdaq. Trevoru Miltonovi, zakladateli automobilky, se díky tomu otevřela možnost potvrdit význam vodíku pro dopravní průmysl a rozpoutat v něm zásadní revoluci.

Revoluční změny ovšem vyžadují notnou dávku odhodlání, energie a také financí. Energie a odhodlání Trevoru Miltonovi a celému týmu automobilky Nikola rozhodně nechybí, jak dokazuje hned několik konceptů elektrických tahačů i vodíkový pick-up. Ty Nikola Motor Company, jak zní kompletní název automobilky, byla schopna vyvinout za šest let působení v domovské Arizoně.

Kamenem úrazu ale byly až doposud finance, jejichž nedostatek je jednou z příčin, proč dodnes nenajdeme na trhu ani jeden model této automobilky. I tento problém se zdá být vyřešen. Nikole se totiž podařilo dokončit avizovaný vstup na newyorskou burzu Nasdaq za pomoci fúze se společností VectoIQ.

nikola_tre_3

Foto: Nikola

Tahač Nikola Tre

Po deseti letech tak vstupuje do hry další hráč, který má potenciál proměnit tvář automobilové dopravy tak, jak ji známe dnes. Před deseti lety to byla Tesla, kdo zažehnul elektrickou jiskru v sektoru osobní automobilové dopravy, a o to samé se chce pokusit i Nikola, ovšem namísto akumulátorů chce využít síly vodíku.

Jméno srbského génia Nikoly Tesly by nemuselo být spojováno jen s objevením schopností střídavého proudu a událostí dnes známých jako „Válka proudů“. Dost možná bude symbolem další velké bitvy mezi automobilkami, které si osvojily jeho jméno.

Válka pohonů

Tato bitva se již rozhořela. Oba výrobci si nemohou přijít na jméno a vzduchem létají i žaloby za kopírování designu. Na první pohled to sice vypadá jako souboj obra s Goliášem na bitevním poli sektoru nákladní dopravy, ovšem Nikola je zde tím, kdo třímá prak s kamenem.

Zatímco Tesla disponuje již fungující produkční infrastrukturou a nemalým kapitálem, v souboji nekonvenčních tahačů je reprezentována pouze modelem Semi. Naopak Nikola stojí na téměř úplném začátku s kapitálem získaným od investorů, kterým byly prodány akcie v hodnotě 10 dolarů za kus. Aktuálně se cena akcií Nikoly pohybuje okolo 36 dolarů za kus a její tržní hodnota se vyšplhala na 12,1 miliardy dolarů (bezmála 285 miliard korun).

nikola-badger-pick-up1

Foto: Nikola

Nikola Badger, první vodíkový pick-up této americké společnosti

Bohatší je ovšem na zkušenosti, jak dokazují koncepty tahačů One, Two a Tre. Ty by navíc měly být časem schopny provozu na vodíkový pohon, který se prozatím jeví pro těžkou dopravu vhodnějším řešením než klasická elektřina z akumulátorů. Vodíkové tahače lze tankovat stejně rychle jako konvenční tahače a na jedno takové natankování jsou schopny jet mnohem dál než tahače bateriové.

Výrobce Nikola by měl mít v současné době uzavřená partnerství s celou řadou vlivných jmen. Mezi nimi dominuje Bosch, Meritor a také Iveco. Právě díky partnerství s jedním z největších evropských producentů tahačů sjedou první tahače s modrým N ve znaku z výrobní linky již během příštího roku.

Stane se tak v Německém Ulmu a první z vozů poputují i do pivovarů gigantu Anheuser-Busch. Ten má u Nikoly objednávku na 800 tahačů, přičemž celková výše ceny předpobjednávek od všech zájemců o ekologické tahače od Nikoly je vyčíslena na 10 miliard dolarů.

nikola-stanice

Foto: Nikola

Plánované vodíkové stanice startupu Nikola

První vyráběné tahače budou vybavovány pouze klasickým elektrickým pohonem s akumulátory. Vodíkové varianty by ale měly dorazit v průběhu několika příštích let, jak naznačují plány automobilky. Ta jich chystá do roku 2024 vyrobit či pronajmout na 5 tisíc. K tomu chce navíc nabízet i samostatné pohonné systémy, u kterých počítá se sedmitisícovou produkcí ve stejném časovém horizontu. Celkově je výše tržeb rivala Tesly do roku 2024 odhadována na 3,2 miliardy dolarů (přibližně 75 miliard korun).

Nezbytná infrastruktura

Výhody vodíkových tahačů již byly zmíněny, ovšem ani vodík není bez chybičky. Jeho výroba prozatím není příliš ekologická, je poměrně drahý, a co je největší problém, všude po světě je absolutní nedostatek stanic, kde jej lze natankovat.

nikola_hydrogen_facility02

Foto: Nikola

Vizualizace jedné z vodíkových stanic Nikoly

Poslední nákupy u společnosti Nel Hydrogen ovšem dokazují, že Nikola chce tyto problémy řešit. Od norského výrobce za 30 milionů dolarů nakoupila vodíkové elektrolyzéry, které jsou dohromady schopny produkovat až 40 tisíc kilogramů zeleného vodíku, tedy vodíku získávaného z obnovitelných zdrojů, denně.

Tyto elektrolyzéry by se měly stát stavebním kamenem nové vodíkové infrastruktury, tvořené prozatím pěti stanicemi. Jejich přesná poloha není známa, ovšem podle slov Miltona by měly pokrývat dopravní trasy vedoucí napříč několika státy v USA.

Milton, který je největším akcionářem Nikoly a hodnota jeho podílu nyní činí přibližně 3,7 miliardy dolarů, chystá v nákupech u Norů pokračovat a dále tak vodíkovou síť protkávat novými body.