V Česku vzniká spousta skvělého pití, které lidé často neznají. E-shopy Lihovárek a Destilerka se to snaží změnit

Peter BrejčákPeter Brejčák

lihovarek-boxedStory

Foto: Lihovárek

Zakladatelé e-shopu Lihovárek Jakub Gottwald a Zdeněk Linc

0Zobrazit komentáře

Duo Jakub Gottwald a Zdeněk Linc před čtyřmi lety vyrazilo do Ostravy na Marketing Festival a také na Stodolní. Jak sami říkají, nejprve za vzděláním a pak za zábavou. Při tahu známou ulicí plnou barů a klubů se dvojice kamarádů zhrozila, že tamní podniky nabízejí moře zahraničních značek alkoholů, ať už šlo o whisky nebo rumy, zatímco klasickou českou pálenku maximálně tak jednu.

Vznikl proto nápad na tvorbu specializovaného e-shopu s nabídkou ryze českých, řemeslných pálenek. Kvůli zaneprázdněnosti obou kamarádů se však realizace nápadu pořád odkládala, a to až do Zdeňkovy svatby, kdy Jakub nakoupil a nafotil první sortiment, připravil e-shop, získal potřebná povolení a spustil Lihovárek – o kterém dal Jakub Gottwald Zdeňkovi Lincovi vědět během svatební gratulace.

„Chceme, aby alkohol, který u nás vzniká, byl brán vážně. Patří k nám a je čas ho vrátit na přední pozice, kam patří. Vzniká u nás spousta skvělého pití, které lidé často ani neznají. Vezměte si kdoulovici, to je pálenka, která je extra zajímavá a konzumenty po ochutnání obvykle hodně baví,“ popisuje pro CzechCrunch třiatřicetiletý Linc.

lihovarek-2

Foto: Lihovárek

Zdeněk Linc a Jakub Gottwald

„Nejzajímavější je fakt, že trh s tuzemským alkoholem je hodně zajímavý a v zásadě si myslíme, že se na něm moc neinovovalo a neměnil způsob prodeje. To se prostě snažíme postupně změnit a věříme, že se nám povede potrápit stávající velké hráče. Máme k tomu dobré předpoklady naším marketingovým a produktovým backgroundem,“ doplňuje Lincův dvaatřicetiletý parťák Gottwald.

Svatební dar se na trhu ujal – zatímco předloni alkoholový e-shop zaznamenal prodeje na úrovni stovek tisíc korun, loni to už byly miliony a podle plánu by měly letos tržby narůst na nižší desítky milionů korun. Díky tomu a také díky podpoře od FFF, tedy přátel, rodiny a bláznů (z anglického friends, family and fools), se dokáže Lihovárek ufinancovat sám.

V sortimentu mají zákazníci – ne překvapivě – největší zájem o ovocné destiláty a likéry, které tak tvoří majoritu. Nezanedbatelnou část s 15 procenty na obratu však tvoří například i gin a obchodníci předpokládají, že se do konce roku na stejný podíl dostane také česká whisky.

Ze Stocku k vlastnímu e-shopu

O tři roky později než zmiňované podnikatelské duo se na stejnou odnož e-commerce trhu rozhodl vstoupit i Pavel Švarc, který předtím působil například jako obchodní ředitel společnosti Stock Plzeň-Božkov, která patří k předním producentům lihovin ve střední a východní Evropě. Po působení v několika firmách se však Švarc rozhodl jít vlastní cestou.

Když se dnes podíváte na regál, tak v něm naleznete zboží domácích lihovin v cenách do 150 korun a pak zahraniční prémiový alkohol nad 300 korun. Trendově roste prémiový alkohol už dlouhodobě, lidé hledají kvalitní pití, ale výběr mají jenom v zahraničním sortimentu. To byl pro mě impuls se nad tím trochu zamyslet, a proto vznikla Destilerka.cz,“ vypráví svůj příběh třiačtyřicetiletý podnikatel.

svarc

Foto: Bohemia Spirit

Pavel Švarc, zakladatel Destilerka.cz

Internetový obchod Destilerka.cz zahájil prodej loni v září a od té doby dokázal na tržbách získat první miliony korun. Prodeje však podle slov Švarce jdou lépe, než bylo plánováno, a díky tomu očekává, že se mu podaří udělat e-shop soběstačným dříve. Z konkurenčního a staršího internetového obchodu si přitom vrásky nedělá.

„Abych řekl pravdu, v e-shopech moc konkurenci nevnímám. Ne, že by tady nebyly, ale kopám za české výrobce na celkovém trhu,“ přiznává Švarc. „Pro nás jsou spíš konkurence mezinárodní značky. Klasický levný tuzemák, vodka nebo fernet není naše cílová skupina. Koneckonců, já jsem strávil nějaký rok ve Stocku a Fernet Stock mám hodně rád, jenom to je na nás moc velká masovka.“

„Podpora domácí produkce je zásadní pro českou hrdost, sebedůvěru a ekonomiku.“

Podobně to vidí i zakladatelé Lihovárku, kteří reálně ve svém úzkém zacílení a v práci s budováním značek jako konkurenci vnímají spíše zahraniční whisky a rumy. „S těmi se vlastně přetahujeme o zákazníka,“ zamýšlí se Linc a zmiňuje, že ostatní obchodníci se na trhu zaměřují právě na zahraniční pití. Zákazníci už vědí, že to dobré a české najdou u nás. Naší cestou, jak proti nim bojovat, je právě důraz na lokálnost a kvalitu.“

Růst i během pandemie

Lihovárek ani Destilérku podobně jako další e-commerce hráče výrazněji neoslabila ani pandemie koronaviru a vládní nařízení o zavření provozoven. V případě prvního jmenovaného alkoholového e-shopu, který v prvním kvartálu meziročně vyrostl osminásobně, se akorát nepovedlo otevření vlastní prodejny, které přišlo v nejnevhodnější chvíli.

destilerka

Foto: Destilerka.cz

E-shopy Destilerka i Lihovárek staví na českém pitivu

„Pravda je, že kdyby pandemie nedorazila, rostli bychom rychleji. V březnu jsme otevřeli kamenný obchod ve Vršovicích a vláda nám ho obratem zavřela,“ usmívá se nad nepřízní osudu Gottwald. Díky nařízení však podnikatelské duo získalo čas prostory pořádně „vyleštit“, aby mohli plánované degustace probíhat v adekvátním prostředí. Obchod už je teď znovu otevřený, což se podepisuje i na tržbách. Ty přitom během krize nerostly až tak moc, jak by někteří očekávali.

„Většina lidí si myslí, že jsme během krize museli růst doslova překotně, že Češi uzavření ve svých domovech popíjeli. Pokud ano, pak se věnovali pití levnějšího segmentu, což je vzhledem k obavám o příjem domácností pochopitelné. Sami to vidíme na našem aktuálním prodejním hitu – zelené,“ popisuje Gottwald s tím, že se v Lihovárku během uzavření hospod snažili svým dodavatelům, kterých se krize dotkla existenčně, pomoct alespoň reklamou.

zoot

Přečtěte si takéOzdravený Zoot spouští módní tržiště. Ve svém e-shopu nabídne značky Under Armour, Styx i ekozboží z EconeaOzdravený Zoot spouští módní tržiště. Ve svém e-shopu nabídne značky Under Armour, Styx i ekozboží z Econea

Růst prodejů zaznamenala také Destilerka, která je během posledních měsíců dokázala zdvojnásobit. Švarc za tímto růstem vidí několik faktorů, jako například vstup generace třetího věku do e-commerce světa, levnější marketingové možnosti na trhu, další rozšíření sortimentu či iniciativa Kup českou flašku zaměřená na podporu malých domácích likérek, kterým v posledních měsících klesl obrat až o 90 procent.

„Z toho všeho pramení naše cesta. Myslíme si, že podpora domácí produkce je zásadní pro českou hrdost, sebedůvěru a ekonomiku, což teď ukazuje současná situace. Náš cíl je proto vybudovat středně velký e-shop, který bude vždy jenom o českém zboží. A naše vize je strašně jednoduchá, my chceme docílit toho, aby v domácnostech i barech bylo alespoň 50% zastoupení prémiových českých a moravských destilátů,“ dodává Švarc na závěr.