Stále více lidí nakupuje online. Matadoři tuzemské reklamní i mediální scény proto loni spojili síly, aby společně umožnili hráčům v e-commerce rozvíjet nový zdroj příjmů. Jdou na to skrze takzvaná retailová média, která značkám umožňují oslovit spotřebitele prostřednictvím různých reklamních formátů přímo na e-shopech. A tak vznikl startup Cruxo, jenž vyvíjí platformu, která umožňuje prodej právě takové reklamy.
Služby Cruxa dnes využívají velké e-shopy jako je Dr. Max, Astratex nebo Lékárna.cz. Už loni startup získal dvacetimilionovou investici od Presto Ventures, Zaka VC a Czech Founders VC. A teď do něj přiteklo dalších 15 milionů korun – tentokrát od Rockaway Ventures, Czech Founders VC a několika andělských investorů. Cruxo navíc hlásí, že už má zákazníky v šesti zemích a jeho měsíční obrat se pohybuje v jednotkách milionů.
„Za poslední rok jsme si ověřili, že dodavatelský marketing jde dělat efektivněji a s lepší výkonností. Na velkých e-shopech často běží stovky kampaní za měsíc v různých reklamních formátech, což vyžaduje značné manuální kapacity na obou stranách. A právě tento manuální management retailerů umíme předat technologii – a tím uvolnit kapacity na oblasti, kde je jejich využití smysluplnější,“ říká spoluzakladatel Cruxa Michal Trunkát.
Podle Václava Pavlečka, partnera investičního vehiklu Czech Founders, panuje v oblasti e-commerce tuhý konkurenční boj o marži i zákazníka. „Proto věříme, že mnohamiliardový trh s online retail reklamou potřebuje technologické řešení, které umožní značkám efektivněji zacílit i mimo obvyklý a nákladný prostor sociálních sítí – a monetizovat prostor na stránkách retailerů,“ zdůvodňuje investici.
Cruxo tvrdí, že jeho platforma zjednodušuje procesy plánování, objednávání, nasazování i vyhodnocování kampaní. Na základě dat se stará i o efektivní využití reklamního prostoru e-shopu. Značkám i internetovým obchodům tak prý zajišťuje vyšší obraty z prodeje zboží a méně času stráveného nastavováním reklamy. Startup nyní také nabízí možnost časového omezení reklamy v průběhu dne.
Právě čtete webové vydání našeho newsletteru Startup. Na začátku každého nového měsíce v něm shrnujeme to nejdůležitější, co se v tom právě skončeném na poli českých startupů stalo, abyste byli neustále v obraze.
Zaostřeno na defence tech
Jak jsou na tom investice do startupů působících v oblastech dual use (duální využití na civilní i obranné účely), respektive defence tech (obranné technologie)? Záleží, na koho – a kde – se zeptáte.
Tato tematika se objevila z ústředních také na konferenci Engaged.Investments. I během rozhovorů, které jsem během tří dnů absolvoval s desítkami lidí z různých zemí, nebyly názory jednoznačné.
Téma startupů v obranném průmyslu se začalo více skloňovat v souvislosti s invazí Ruska na Ukrajinu.
O to větší nutnost reagovat na toto dění cítí zejména investoři z našeho regionu.
Na druhé straně téma investic do startupů v obranném průmyslu až tak moc nerezonuje v západních zemích jako Francie.
„Zejména ve východním křídle NATO má mnoho lidí skutečný pocit naléhavosti a rádi by na tuto věc přispěli – takže se zde spojuje jak finanční motivace, tak poslání,“ uvedl pro Sifted Mikolaj Firlej, jenž působí mimo jiné v bezpečnostním a obranném VC fondu Expeditions.
I když válka probíhá už dva a půl roku, změny přichází jen pomalu. Průkopníkem mezi českými venture kapitálovými fondy je Presto Tech Horizons, které se spojilo se zbrojařskou Czechoslovak Group Michala Strnada. Společně cílí na částku přesahující čtyři miliardy korun – má jít o největší fond svého druhu v Evropě.
V říjnu již Presto hlásilo první investice do tří startupů, další mají přibývat v blízké době.
Svou první investici do obranného průmyslu uzavřel také fond Depo Ventures.
Do zbrojního průmyslu ještě na jaře investoval například Jakub Havrlant z Rockaway.
Napříč celým kontinentem pak působí přes osm desítek fondů a angel investorů s projeveným zájmem podporovat tuto oblast.
Za tvorbou hezkého seznamu stojí Uwe Horstmann z německého fondu Project A.
Výrazným hráčem je pak také přímo NATO s vlastním projektem Innovation Fund o celkové velikosti přesahující miliardu eur (25,4 miliardy korun) nebo svým akcelerátorem Diana.
Zmiňované příklady jsou ovšem jen kapkou v moři. Jaká je reálná situace na celém trhu? Obrázek a trendy ve svém reportu ze září popisuje server Dealroom:
18 miliard dolarů: tolik se od roku 2018 investovalo v členských zemích NATO a u spojenců
370+: počet zainvestovaných defence startupů v zemích NATO, v Austrálii a na Novém Zélandu
161 miliard dolarů: celková hodnota defence a dual use startupů
83 procent: podíl investorů z USA na celkových investicích
4x: globální růst investic do oblasti od roku 2018
Dle Dealroomu se jen v Evropě od roku 2020 pětinásobně zvětšil objem prostředků do defence startupů a letos směřuje k překonání hranice jedné miliardy eur.
Chtěl nahradit Visu a Mastercard, skončil v insolvenci. Litevský startup Kevin měl téměř dvě miliardy korun od investorů, ale nestačilo to. Působil i v Česku, kde měl menší tým, desítky zákazníků a vlastní prodejní metodu s ním testoval například Slevomat.
Spoluzaložil šest firem. Některé nevyšly, ale vydělal desítky milionů. Teď Zdeněk Fred Fous pomáhá dalším zakladatelům ve fondu PurposeTech. Věří, že i na zdraví, vzdělávání a udržitelnosti se dají postavit velké a úspěšné byznysy.
Nové tváře. České venture kapitálové fondy hlásí personální novinky, které se týkají známých tváří startupového světa.
Lucie Brešová, která řídila růst v Kiwi či pomáhala otáčet Groupon, jako partnerka posílí Presto Tech Horizons.
Jana Sedláková, zakladatelka Sedlakova Legal, se přesouvá z advokacie a bude partnerkou nového fondu StartGuide.
„Stát má k dispozici nástroje, které by nestály nic a startupům by pomohly. Jenže o tom nechce nikdo ani slyšet,“ říkají v rozhovoru známí investoři Karel Obluk (Evolution Equity Partners) a Petr Šíma (Depo Ventures).
Boj za opravdu rovná pravidla. Evropští investoři a startupisté včetně Tomáše Čupra žádají reformu Evropské unie. V rámci projektu EU Inc. chtějí sjednocení regulací, což by pomohlo škálování startupů i přeshraničním investicím po celém kontinentu.
V mezičase CzechInvest s ministerstvem průmyslu a obchodu rozběhl novou iniciativu s cílem podpořit naplňování standardů Europe Startup Nations Alliance v Česku.
Pokles navzdory boomu AI. Portál Crunchbase v deseti grafech za třetí kvartál ukazuje, že financování startupů napříč světem nadále klesá.
Jak se v této době nabírají peníze? Je to na nic, říká Filip Lukáš ze startupu Sloneek, který nedávno získal přes devadesát milionů.
Kam se přihlásit
Více andělských investorek a investorů. Akademie od ESIL a CBAA naučí, jak investovat do startupů – účastnice a účastníky zdarma naučí základy andělského investování a klíčové dovednosti pro podporu inovativních firem. Ambicí akademie je pak přilákat především ženy, kterých je mezi andělskými investory nedostatek. Přihlašování je otevřené do 4. listopadu.
CzechInvest: Pátá výzva projektu Technologická inkubace nabídne začínajícím firmám 105 milionů korun, trvá do 29. listopadu.
Říjnové dealy českých zakladatelů
Startup (obor): suma | kolo | investoři
E2B (AI): 8,6 milionu dolarů (201 milionů korun) | seed | Decibel, česká Kaya VC, Sunflower Capital, andělští investoři
Díky za pozornost! Pokud se vám tento newsletter líbil, sdílejte jej se svými přáteli. Pokud se vám nelíbil, pošlete ho svým nepřátelům. K odběru se můžete přihlásit zde.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.