Pandemie dala možnost urychlit trend práce z domova, práce na dálku a obecně flexibilnější nastavení pracovní doby. Mnoho firem si z minulých dvou let odnáší uvolnění striktních pravidel, změny v měření výkonu zaměstnanců nebo způsobu komunikace v týmu. Že se takový přerod může odehrát i ve firmě, kde byla před lockdownem práce z domova raritní záležitostí, dokazuje český vyhledávač oblečení Glami.
Ačkoliv má Glami distribuované týmy na různých místech, lidé se před koronavirovou pandemií scházeli každý den ve svých lokálních kancelářích. Změna nastala ve chvíli, když se na jaře 2020 příliš nevědělo, co bude následovat. Šéf Glami Tomáš Hodboď se k situaci postavil čelem a kanceláře zavřel ještě předtím, než to nařídila vláda. To ale ještě netušil, že se jeho zaměstnanci do předchozího standardního režimu už nevrátí.
„Při úplně prvním vyhlášení hromadného home office ve firmě, což bylo v půlce března 2020, jsme neočekávali, že bychom v tomto režimu zůstali déle než rok. Proto nás ani nenapadla myšlenka, že bychom možnost práce z domova udržovali dlouhodobě,“ komentuje pro CzechCrunch Gabriela Teplá, happiness manažerka Glami, a dodává, že se během pandemie spousta zahraničních kolegů a kolegyň vrátilo do zemí, odkud pochází.
Pro hlavní pražské kanceláře i liberecký vývojový tým nakonec Glami zavedlo hybridní režim práce. V rámci takzvaných Tuesdays & Thursdays zaměstnanci docházejí do práce jen v úterý a ve čtvrtek, přičemž ostatní dny mohou pracovat odkudkoliv. „Po prvním lockdownu jsme zvažovali, jakým způsobem se znovu začít potkávat osobně a ne jen přes obrazovku. A dva dny v týdnu nám přišly jako dobrý kompromis,“ popisuje Teplá.
Možnost chodit do práce jen v úterý a ve čtvrtek prý v Glami využívá přibližně polovina zaměstnanců. Dohromady jich firma zaměstnává přes 80. Pravidla pro práci ani speciální měřitelné metriky přitom během režimu Tuesdays & Thursdays v Glami nezavedli, ostatně ani výběr konkrétních dnů, kdy všichni musí být v kanceláři, dle vyjádření firmy nevychází z žádných podrobných dat. Volilo se prý i díky dvěma „téčkům“ v anglických názvech dnů, z čehož pochází označení Glami T’s.
Při zavádění nového pracovního režimu se v Glami snaží především bedlivě naslouchat svým zaměstnancům, mimo jiné v rámci obecného měření spokojenosti. „Řídili jsme se podle individuální spokojenosti zaměstnanců. To je pro nás stěžejní i v ostatních větších rozhodnutí – vše se snažíme lidem vysvětlit tak, aby to bylo co nejjasnější a jasně jsme jim vysvětlili, proč jsme k takovému kroku přistoupili,“ doplňuje Teplá.
Na výčet všech činností, kterým se podnikatelské duo Marek Kříž a Martin Šetek v průběhu let věnovalo, je potřeba dlouhý seznam. Založili více či méně úspěšné byznysy, které je nakonec přes různé peripetie přivedly až k současné štaci ve firmě Zaloto, v níž pomáhají napravovat pověst finančních specialistů. Jen během letoška už Češi přes tuto platformu poptali hypotéky za více než 20 miliard korun.
Nejdřív však k peripetiím. Marek Kříž a Martin Šetek svoje první podnikání rozběhli, když jim bylo devět let. „O přestávkách jsme ve škole skládali rapové texty a po škole budovali byznys, protože co jiného by měli dělat správní rappeři,“ směje se na úvod rozhovoru pro CzechCrunch Kříž, který se svým parťákem rozběhl bufet pro dělníky z Třineckých železáren.
Šetkovi rodiče provozovali velkoobchod s potravinami, odkud mladí podnikatelé nakupovali zboží a v rámci arbitráže je ve vedlejší kanceláři, kolem níž dělníci chodili do šaten, prodávali s určitou přirážkou. Problémem bylo, že potenciální zákazníci chodili kolem jen o přestávkách, což se časově krylo s dobou, kdy Kříž a Šetek obědvali.
„Takže jsme zavřeli, dělníci prošli kolem a když tam nikdo nebyl, opět jsme otevřeli. Nebyl to moc udržitelný byznys,“ vzpomíná Šetek. Po základní škole se osudy podnikatelské dvojice na několik let rozdělily a jejich kariérní cesty se na čas vydaly jinými směry.
Foto: Zaloto
Tým Zaloto
Kříž pak v roce 2013 se společníky, které během dvou let vyplatil, založil full-service digitální agenturu Firemedia. A opět s poměrně specifickým přístupem k podnikání. „Během léta jsem jezdil na brigády do Francie, všechny peníze jsem ale hned rozflákal. Potřeboval jsem si nějak vydělat a hledal jsem možnosti, co bych mohl dělat v podstatě bez vstupních nákladů. Agentura byla dobrý nápad,“ popisuje.
Zkušenosti v oblasti výkonnostního marketingu přitom Kříž získal ještě na střední škole, kdy o přestávkách budoval vlastní e-shop s módními doplňky, přičemž se hodně spoléhal na akvizici zákazníků pomocí Facebooku. Sociální síť tehdy nabízela levné možnosti pro získání velkého dosahu a své zkušenosti pak Kříž využíval i ve Firemedia.
To je ovšem jen několik podnikatelských peripetii v celém příběhu. V agentuře zaměřené na výkonnostní marketing totiž tým vyvíjel také aplikace a webové stránky, což se ale ukázalo jako byznysově neudržitelné, proto Kříž z Firemedia oddělil samostatnou agenturu Devx, kterou shodou náhod před půlrokem prodal.
Firemedia pak do velké míry pracovala pro klienty z řad bank a pojišťoven, když ale účtovala člověkohodiny, nedokázala si na svůj provoz moc vydělat. Proto se Kříž rozhodl vyvinout vlastní produkt v této oblasti. V mezičase pak opět navázal kontakty s Martinem Šetkem a v roce 2017 se domluvili, že do toho půjdou společně. Takovým způsobem vzniklo startupové studio Point FM, jež všechny podnikatelské aktivity dvojice od té doby zastřešuje.
„Vím, že deset nebo patnáct let nedokážu budovat jednu věc, po čtyřech nebo pěti letech mám vždy nutkání pustit se do něčeho nového, ale nechci se vzdávat svých starých firem. Jeden z pragmatických důvodů proto bylo založení Point FM, pod nímž budujeme a budeme budovat několik projektů,“ vysvětluje Kříž.
Cesta k úspěšnému byznysu ani pak ale nebyla úplně přímočará. Své štěstí Kříž a Šetek nejdřív zkoušeli s projektem automatického skenování a sběru dat ze smluv na základě fotek, v roce 2017 však pro tento nápad na trhu nedokázali najít funkční byznys model. Druhým pokusem byl chatbot na Facebooku, který uživatelům přepočítával povinné ručení, respektive přepojištění.
„V té době jsme měli v Česku druhého nejpoužívanějšího chatbota po McDonald’s, co se týče uživatelů. Ale byznys za tím nebyl vůbec žádný,“ přiznává Kříž, který se tak se Šetkem na přelomu let 2018 a 2019 rozhodl pustit do hypotečního trhu, jež vůbec nebyl digitalizován, ale klienti tyto možnosti začali pomalu vyžadovat.
„Naší vizí je kultivovat finanční poradenství, protože má hodně zničenou pověst.“
Přes všechny zmiňované peripetie takovým způsobem vzniklo Zaloto, v němž jeho zakladatelé konečně viděli reálnou byznysovou trakci. Od začátku projektu v roce 2019 už obsloužili přes 90 tisíc klientů a jen během první poloviny letošního roku Češi přes platformu poptali hypotéky za více než 20 miliard korun. Rychlý růst umožnil firmě být už od úplných začátků v zisku, loni jej zaznamenala ve výši pět milionů korun, zatímco dosahovala trojnásobný růst tržeb na 25 milionů korun.
Zaloto přitom původně začínalo jako nástroj pro tzv. lead generation, kdy poptávky po hypotékách od klientů bez větší přidané hodnoty přeposílali bankovním poradcům. Během dvou měsíců si ale zakladatelé uvědomili, že dokážou velmi efektivně získávat nové zákazníky a právě na tom se rozhodli vybudovat byznys firmy.
Teď už Zaloto funguje jako tržiště, kde uživatelé poptávají hypotéku a na druhé straně je propojují s bezmála tisícovkou hypotečních specialistů, ať už různých firem, nebo v případě zájmu i přímo bank a finančních institucí. „Naší vizí je kultivovat finanční poradenství, protože má hodně zničenou pověst. V Česku je asi dvacet tisíc finančních poradců, z nichž v rámci dané vertikály vybíráme ty nejlepší, kteří zákazníkům dokážou reálně pomoct s dobrým výběrem produktu,“ popisuje Šetek.
Foto: Zaloto
Zakladatelé Zaloto Marek Kříž a Martin Šetek
Jak vysvětluje na příkladu hypoték, ověřování schopností specialistů teď už probíhá za základě rychlé zpětné vazby uživatelů – podobně jako třeba u řidičů alternativních taxislužeb. V případě nových vertikál, k nímž se ještě dostaneme, pak na ověřování slouží odborné a hloubkové dotazníky.
Samotní specialisté, banky či pojišťovny přitom Zalotu platí za každý zprostředkovaný kontakt na klienta, tedy i na takového, s nímž se jim nakonec nepodaří uzavřít smlouvu. Většina konkurenčních platforem na trhu přitom funguje na principu, že dodavatel platí jen za uzavřené transakce.
V případě Zalota má takový systém fungování několik důvodů – kdyby specialisté měli platit jen za uzavřené konverze, hodně těžko se tento fakt reportuje a ověřuje. Zároveň to může narušovat cash flow firmy, protože uzavření smlouvy trvá i měsíce. Dalším důvodem je, že všichni specialisté platí fixní ceníkovou cenu, zatímco konkurence podle Šetka běžně posílá nejvíc klientů těm, kteří aktuálně platí nejvyšší provize.
„Pro lidi je takový systém transparentnější a všichni dělají co možná nejlepší práci,“ popisuje spoluzakladatel Zalota, jehož byznys se v poslední době pomalu začíná rozšiřovat i do dalších vertikál mimo zprostředkování hypoték.
Od hypoték přes pojištění k autům a investicím
„Jako všichni na trhu jsme si mysleli, že hypoteční trh už loni narazil na svůj strop a začne se ochlazovat, což už pomalu pozorujeme. Zamýšleli jsme se nad tím, co musíme udělat, abychom si ve firmě udrželi tempo růstu, přičemž jedna možnost byla expandovat do nových zemí a druhá vstoupit do nových produktových vertikál. Pustili jsme se do obou,“ říká Šetek.
Takovým způsobem došlo k rozšíření tržiště Zaloto do oblastí, jako je financování aut, v němž si firma věří na cíl profinancovat půl miliardy korun ročně, životní pojištění nebo do investic. Ve všech přitom působí stejně jako v případě hypoték – jako tržiště, kde budou propojovat zájemce o služby s co možná nejlepšími specialisty svých oborů.
„Jediné dva hypoteční trhy v Evropě, které pro nás dávají smysl, jsou Maďarsko a Francie.“
„Investice jsou dnes velké téma, všichni si přes eToro nebo Robinhood nakupují nějaké akcie. My ale vnímáme, že se trh dlouhodobě víc uklidní a investování skrz investiční poradce, i když možná konzervativnější, opět nabere na atraktivitě. Jde o další oblast, kde mají poradci poměrně zničenou pověst, což chceme pomoct napravit,“ přibližuje Kříž.
Aktuálním úkolem pro Zaloto je stabilizovat všechny zmiňované nové vertikály, pomalu ale dozrává také čas na expanzi. Poprvé se platforma chtěla vydat do zahraničí již loni, v lednu 2020 z tohoto důvodu Kříž strávil měsíc v Paříži. Pandemie koronaviru však tehdejší plány zbořila, počátkem příštího roku tak dojde na druhý pokus dobýt Francii.
Během rozhodování o možnostech expanze se tým díval na data z Googlu o vyhledávání klíčových slov na jednotlivých trzích, kolik prostoru je vykoupeno konkurenty a jaká je cena prokliku. „To jsme pak porovnávali s produktovou propozicí a řešili, jaká je hypoteční situace na daných trzích v Evropě. Následně jsme si vyhodnotili, že jediné dva trhy v Evropě, které pro nás dávají smysl, jsou Maďarsko a Francie,“ doplňuje Kříž.
Zaloto tak chce své hlavní poslání – kultivovat nabídku finančních služeb online – postupně naplňovat i za hranicemi České republiky. Zakladatelé přitom chtějí vybudovat dlouhodobě udržitelnou firmu. Zajímavostí navíc je, že o chod firmy se Kříž se Šetkem starají oba společně z pozice co-CEOs, tedy společných ředitelů.
„Vzniklo to historicky. V Point FM jsme budovali dvě různé firmy Zaloto a iPov, které jsme vedli samostatně. Pak jsme je spojili do jedné společnosti a nedokázali se rozhodnout, kdo by měl být ředitel, tak jsme se dohodli, že to zkusíme oba. A od té doby tak fungujeme,“ zmiňuje Kříž, který zároveň pro případy rychlejšího rozhodování vytvořil přesně definovanou tabulku s váhou hlasu obou z nich.
„Nastavili jsme si pravidla podle procent. Například v rámci produktu má můj hlas osmdesát procent a Martinův dvacet, v obchodu je to obráceně. Když se neumíme shodnout, systematicky se umíme rozhodnout, čí názor je ten správný,“ dodává Kříž s úsměvem.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.