V herním průmyslu máme jedny z nejtalentovanějších lidí. Podívejte se, jak se tvořila hudba do legendární Mafie

mafiaii-vitojoeInsider

Foto: Ivan Rylka / 2K

Hlavní postavy druhého pokračování ikonické české hry Mafia

0Zobrazit komentáře

Tvorba prvního dílu českého herního klenotu Mafia zabrala přes tři a půl roku bezesných nocí a neuvěřitelné dřiny. Na svou dobu šlo o pokrokovou hru, jež se mohla měřit s áčkovou produkcí největších zahraničních studií. Nabízela nejen propracovaný engine, ale především skvěle napsaný příběh a také profesionální hudební doprovod, který si nezadá s hollywoodskými filmy.

Příběh hry doplňovala dobová hudba jazzových muzikantů Django Reinhardta, The Mills Brothers, ale i Louise Armstronga nebo Louise Primy. Původní hudba prvního dílu, který vytvořilo brněnské studio Illusion Softworks v čele s Danielem Vávrou, byla vytvořena v rukou Vladimíra Šimůnka a nahrál ji Český symfonický orchestr. Dodnes jde o jednu z nejlepších tvoreb na českém herním trhu.

Stejně jako první díl měl i druhý díl Mafie, který vyšel v roce 2010, na starosti převážně český, potažmo slovenský tým, a tak se vedle scénáristy a herního designéra Daniela Vávry objevili česko-slovenští tvůrci právě i u hudebního soundtracku. Ten byl v případě druhého dílu vůbec nejkomplexnější a obsahoval celkem tři hodiny nahrané orchestrální hudby. Pracovali na něm spolu s Pražským filharmonickým orchestrem Matúš Široký a také Adam Kuruc.

Právě s těmi jsme si u příležitosti koncertu Mafia Live, který se uskuteční už na začátku března a jehož je CzechCrunch mediálním partnerem, bavili o tom, jak se k tvorbě hudby pro druhou Mafii dostali, jak tvorba probíhala, kolik práce je za jednotlivými skladbami, ale i o celém herním průmyslu.

matus-siroky

Foto: Matúš Široký

Hudební skladatel a jeden z autorů hudby pro Mafii II Matúš Široký

„V 2K jsem jako in-house skladatel začal pracovat už v roce 2006 (tehdy šlo ještě o Illusion Softworks). Začínal jsem díky výběrovému řízení na jiných projektech, kde jsem se osvědčil, a postupně se dostal právě i k Mafii 2,“ popisuje své začátky v jednom z nejznámějších tuzemských herních studií skladatel Matúš Široký. Když se dostal k druhému dílu Mafie, přišel na to, že jde o tak komplexní projekt, že budou potřebovat v rámci studia posily.

Tehdy začal aktivně vyhledávat dalšího kolegu, který by měl zkušenosti nejen s orchestrální hudbou, ale také jazzem, který už od prvního dílu dobovou Mafii logicky doprovází. Mezi nejslibnějšími kandidáty byl tehdy Adam Kuruc, který se nakonec vedle Širokého stal hlavní tváří soundtracku pro druhý díl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hudba do hry je jedna z prvních věcí, na které se musí začít pracovat. Doplňuje celkový emociální zážitek jednotlivých scén i filmových sekvencí a zároveň pomáhá vývojářům k lepší představě o vývoji hry. Druhá Mafie byla kompletně jiná, místo samplovaných zvuků už využívala převážně vlastní hudbu, navíc je nutno dodat, že máme v Česku jeden z nejlepších orchestrů na světě, takže to na zážitku jen přidává.

„Na začátku vzniklo obrovské množství různorodých návrhů, ze kterých se vyprofiloval směr, kterým při tvorbě hudby půjdeme. Představy byly různé, takže jsme museli kombinovat vše tak, aby se to líbilo většině, včetně kreativního vedení. Na začátku se řeší hlavní téma, ale finální podoba paradoxně vznikla až těsně před nahráváním v Praze,“ říká dvojice skladatelů.

orchestra-mafia2

Foto: 2K

Orchestr při nahrávání hudby do druhého dílu Mafie

Ne vždy je ale nahrávání hudby v počáteční fázi tak jednoduché, jak to může na první dobrou vypadat. Tím, že se začíná s hudbou už v rané fázi vývoje, se jednotlivé části hudby řeší postupně. „Hudba vznikala průběžně s vývojem hry a byla komponovaná přesně na míru každé jednotlivé části, která si to vyžadovala,“ říká Široký.

Celkově se tak nahrálo kolem tří hodin hudby, která vznikala téměř dva roky. „Intenzivní produkce byla možná půl roku. Důvodem bylo to, že vývoj hry byl velmi dlouhý, plný předělávek a různých ladění a až v závěru jsme mohli vše vidět v takřka finální podobě,“ vzpomínají tvůrci. „Vedle Mafie 2 jsme ale pracovali ještě na třech dalších projektech a nových prototypech, kde se komponovala hudba,“ doplňují.

Při tvorbě hudby se Matúš Široký a Adam Kuruc několikrát potkali také s Danem Vávrou, který měl z podstatné části hru na starosti a který stál za scénářem a návrhem designu i pro první díl. „On sám ale neměl kvůli velikosti projektu šanci z časového hlediska hudbu připomínkovat. Hlavní komunikace kolem zpětné vazby na hudbu probíhala přes hudebního producenta, aby se zamezilo protichůdným požadavkům,“ říká Široký.

jaroslav-beck-boxed1

Přečtěte si takéV Česku je obří talent. Úspěch Beat Saberu dokázal, že jsme na světové úrovni, říká Jaroslav Beck v CzechCrunch PodcastuV Česku je obří talent. Úspěch Beat Saberu dokázal, že jsme na světové úrovni, říká Jaroslav Beck v CzechCrunch Podcastu

Na hudebním doprovodu jedné z nejúspěšnějších tuzemských her pracovaly desítky lidí. Samotný orchestr měl vedle dirigenta Andyho Bricka zhruba 60 členů, nahrávaly se také bicí (Stano Kociov), piánové sekvence (Adam Kuruc) a basová kytara (Juraj Griglák). V režii při nahrávání byli součástí celkem čtyři lidi, konkrétně sound engineer Jan Kotzmann, assistant engineeři Cendra Kotzmann a Pavel Ridoško a recording manager Petr Pýcha. Na finálním mixu a masteringu poté pracoval Michal Pekárek. Celá hudba se nahrávala v Českém národním symfonickém orchestru Praha.

Pokud byste si chtěli orchestrální hudbu z první a druhé Mafie poslechnout naživo, už 4. března se bude v prostorách pražského Fora Karlín konat speciální orchestriální koncert Mafia Live v podání Filharmonie Brno a aranžmá z rukou Petra Jiráka. Návštěvníky čekají téměř dvě hodiny té nejlepší hudby z obou dílů a CzechCrunch bude u toho jako hlavní mediální partner. Vstupenky lze pořídit za necelých 900 korun.

Z Brna do světa mobilních stříleček. Čeští Madfinger Games uvádí novou hrou inspirovanou hitem Fortnite

Filip HouskaFilip Houska

shadowgun-war-games-9

Foto: Madfinger Games

Shadowgun War Games

0Zobrazit komentáře

Rychlá týmová akce, originální hrdinové na originálních mapách a špičkové grafické provedení. Těmito slovy nám Tomáš Nawar z vývojářského studia Madfinger Games úderně popsal čerstvě vydaný titul Shadowgun War Games. Skrývá toho však mnohem víc, především pak globální potenciál zasáhnout vlivný segment hráčů akčních stříleček.

Brněnští Madfinger Games nejsou žádnými nováčky. Na tuzemském herním trhu působí již od roku 2010 a během první dekády své existence stihli vytvořit oceňované hry jako například Dead Trigger (respektive Dead Trigger 2), kde se hráči musí vypořádat s apokalyptickým přívalem zombie. Stojí také za úspěšnou sérií Shadowgun, jejíž díly jsou založeny na nefalšované sci-fi střílečkové akci.

Právě tuto sérii se tvůrci pod taktovkou spoluzakladatele a CEO Marka Rabase snažili posledních zhruba dvanáct měsíců rozšířit o další titul. Takový, který by vycházel z předem nastaveného světa Shadowgun, v němž hrdinové bojují o záchranu galaxie, ale zároveň by čerpal herní dynamiku ze svěžích animovaných stříleček z pohledu první osoby, jež hýbou dnešním herním světem. A výsledek se dostavil.

shadowgun-war-games-3

Foto: Madfinger Games

Důraz na nebojácné animované vojáky

Tento týden Madfinger Games oficiálně na mobilní platformy iOS a Android vypustili Shadowgun War Games, na jehož příchod čekalo více než 1,5 milionu předregistrovaných hráčů z celého světa. Ti se těšili na přepracování oblíbeného herního formátu ve formě uzavřené multiplayerové arény, v níž se mohou zapojit do intenzivních soubojů s ostatními vyzyvateli.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Po Shadowgun Legends (předchozí díl série Shadowgun, pozn. red.) jsme chtěli udělat čistý multiplayer, rychlou akci a trochu změnit grafický styl. Zároveň jsme se nechtěli oprostit od našeho propracovaného světa, na němž sérii stavíme,“ říká pro CzechCrunch Tomáš Nawar z marketingové oddělení studia.

Inspirace megahity Overwatch a Fortnite

Protože se jedná o střílečku z pohledu první osoby, herní princip je poměrně přímočarý: na výběr dostanete z několika hrdinů (vojáků) a vrhnete se do boje na jedné z předurčených map. Nebudete v tom ale sami – k sobě dostanete další čtyři spoluhráče a utvoříte pětičlenný tým, s nímž musíte porazit vaše protihráče.

Menší obtíž však přijde v momentě, kdy si uvědomíte, že musíte umět dobře taktizovat a ideálně pochopit kroky vašich spoluhráčů, jejichž herní dovednosti mohou být na jiné úrovni. V neposlední řadě potřebujete co nejlépe poznat danou arénu, zajistit si případná ochranná stanoviště a adaptovat se na celkovou rychlou akci, ve které se na nic nečeká.

Ve výhodě mohou být ti, kteří se již dříve setkali s úspěšnými hrami jako Overwatch a Fortnite, od nich se Shadowgun War Games inspirovala, a to jak v procesu výběru hrdinů, tak samotnou stylizací hry. Na druhou stranu není tak „zběsilá“ a svým tempem může připomínat loňský hit Call of Duty Mobile.

„Inspirovali jsme se jejich grafickým stylem a oblíbeným žánrem takzvané hero-based střílečky. V ostatních parametrech se však od Overwatch i Fortnite dost lišíme, což hráči ihned poznají,“ objasňuje Nawar.

Za peníze více muziky

Shadowgun War Games je v základu zcela zdarma, od čehož si tvůrci slibují rychlejší budování hráčské komunity, kterou chtějí udržovat různými způsoby. Jedním z nich je průběžné přidělávání nových sezón, v nichž se hráči mohou těšit na nový obsah (podobně to dělá i právě Fortnite, který nedávno odpálil dosud nejvelkolepější sezónu).

Dalším prvkem pro udržení hráčů ve světě hry je slibovaná přímá komunikace se samotným studiem v případě dodatečných otázek nebo řešení problémů. Počítá se také s propojením na sociální sítě. Pro Madfinger Games je ovšem nejdůležitější aspekt odměn, které si hráči mohou za peníze sami vybírat.

shadowgun-war-games-1

Foto: Madfinger Games

Ryze pro mobilní platformy

Jde především o rychlejší zisk zkušeností pro herní hrdiny a kosmetické doplňky typu speciálních skinů, póz, talismanů a různých ikonek. Díky nim si hráči mohou vylepšovat své postavy, byť Madfinger Games uvádí, že upgrade nebude mít vliv na sílu samotného hrdiny, což je fér proti těm, kteří nemají v plánu za hru utrácet peníze.

Solidní ambice, ale je třeba zamakat

Novinka je venku zatím dva dny, tudíž zatím nelze hodnotit, jak velkou stopu v herním světě zanechá. O tom bude možné hovořit až po několika týdnech, potažmo měsících. Madfinger Games nicméně vyrukovali s ambiciózním titulem, který se může stát velmi volbou pro mobilní hráče, jež vyhledávají rychlou akci spojenou s dobrým grafickým výkonem, o něhož se v tomto případě stará engine Unity.

_mg_3559-2-min

Přečtěte si takéOd vlastních failů ke sdílení zkušeností. Jak mladý Čech a Slovák budují po celé zemi školky pro podnikateleOd vlastních failů ke sdílení zkušeností. Jak mladý Čech a Slovák budují po celé zemi školky pro podnikatele

„Madfinger Games jsou experti v používání Unity pro tvorbu překrásné grafiky, která může být optimalizována pro přehršel zařízení, aniž by však utrpěl výkon, který je tak potřebný pro kompetitivní střílečky. Shadowgun War Games je pro ně zatím nejambicióznějším projektem,“ dodává Brett Bibby z Unity Technologies.

shadowgun-war-games-1

Foto: Madfinger Games

Oficiální plakát k Shadowgun War Games

Zatím je zahrnuto málo map a existují omezení ve formě herních módů (například formát Capture the Flag se otevře až po několik deathmatchových zápasech). Pokud se ale Madfinger Games budou o novou hru starat stejně dobře jako o Shadowgun Legends, která se na App Storu těší téměř 100% hodnocení, může jít o titul s velice slibnou (možná esportovou) budoucností.