V IT máme světový talent, říkají Lhotková, Mikolov a Wichterle. V Innovators 20 spolu s vámi hledáme inovátory roku

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

innovators-cl2
0Zobrazit komentáře

Měnit svět k lepšímu. V dnešní propojené společnosti může životy změnit opravdu kdokoliv, a to nejen ty naše, ale klidně lidí na opačné straně polokoule. Proto jsme společně s Hospodářskými novinami spustili projekt Innovators 20, jehož cílem je najít a vyzdvihnout dvacítku nejkreativnějších lidí nejen z českého byznysu, kteří svým talentem a úsilím v roce 2020 posunuli svět k lepšímu.

Takový výběr jsme nechtěli dělat sami, a tak nám můžete tipy na své favority poslat přímo na webu Innovators20.cz. Nominace se uzavírají k poslednímu dni letošního roku a o tom, koho a proč hledáme, se můžete dočíst v našem článku Hledáme inovátory, kteří mění Česko i celý svět.

Na výběr nejkreativnějších žen a mužů dohlédne odborná porota, v níž zasednou investor Ondřej Fryc, majitel skláren Lasvit Leon Jakimič, návrhářka Liběna Rochová, průmyslník Martin Wichterle, Petra Plemlová z Unuodesign, majitel Livesportu Martin Hájek, zakladatelka startupu Frusack Hana Fořtová, elitní český odborník na umělou inteligenci Tomáš Mikolov a šéfka inovací ČSOB Michaela Lhotková.

A právě našim porotcům jsme položili pětici jednoduchých otázek, v nichž se jich ptáme, co pro ně osobně znamenají inovace, k jakým vzorům ve své kariéře vzhlíží nebo v čem jsou podle nich Češi nejlepší. Ve třetím vydání odpovídají Michaela Lhotková, Tomáš Mikolov a Martin Wichterle. Předchozí dvě vydání najdete zde.

Inovace podporují také partneři Innovators 20. Hlavním partnerem projektu je ČSOB, dalšími podporovateli jsou technologická společnost Trask, logistická společnost Zásilkovna a softwarová společnost SAS.

lhotkova

Foto: ČSOB

Michaela Lhotková, výkonná ředitelka ČSOB pro platební řešení a inovace

Michaela Lhotková

Co pro vás osobně znamená inovace?
Každá principiální změna fungování, která je z podstaty vždy spojena i s rizikem (akceptace nového). Díky internetu a akceleraci celého digi, což přineslo a ještě přinese zcela nový rozměr globalizace, je třeba se diferencovat – inovace je vlastně jediná cesta, jak přežít. Nestačí ale jen izolované inovace, hlavní vítězové jsou a budou poskytovatelé celých inovativních ekosystémů. Důležitá je též otevřenost pro široká „partnerství“.

Jaké jsou silné stránky Čechů a čím jsme schopni konkurovat světu?
Máme výborné ajťáky i ve světovém měřítku a jsme stále schopni rychlé adaptace. V improvizaci jsme mistři.

Která osobnost je pro vás největším inovátorským vzorem?
Nebudu vás nudit vyjmenováváním neskutečně schopných lidí, o kterých se píší knihy a točí filmy. Já tak nějak obecně od mala nejedu na „vzory“, i když řada schopných lidí napříč různými obory mou trvalou pozornost a obdiv má, a mixuji si tak spíše svůj virtuální vzor toho nejlepšího z nich.

Dnes je asi lepší porovnávat inovační strategie celých korporací a samozřejmě především big techů. Z pohledu sféry financí, kde působím, na to jde každý ze čtveřice Google, Apple, Facebook, Amazon po svém (byť průnik tam samozřejmě je). My nejostřeji sledujeme inovace v podání Googlu, právě pro jeho již zmíněnou distribuovanost a jeho chytrou evoluční taktiku expanze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vyjmenujte tři věci/technologie/osobnosti, které podle vás v následujících pěti letech promění globální ekonomiku?
Pět let je poměrně málo, ale jestli mi dáte desetiletý horizont, pak určitě čekejme významnou dominanci umělé inteligence. S fokusem na osobní asistenty a dosahem prakticky všude.

Jmenujte technologii nebo produkt, bez kterých si už neumíte představit svůj běžný den.
Tady vás nepřekvapím. Fenomén číslo jedna je mobilní konektivita, tedy mobilní přístup k informacím a mobilní interakce všeho druhu. Ti, kteří tuto oblast ovládají, určují pravidla hry a ti ostatní mohou soutěžit jen o to, jak tyto mantinely ideálně využít. Našim velkým cílem je samozřejmě nezůstat jen v té druhé skupině. Většina mého života se odehrává v mobilu, včetně veškerého nakupování. Veškerého.

***

mikolov

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Vědec a expert na umělou inteligenci Tomáš Mikolov

Tomáš Mikolov

Co pro vás osobně znamená inovace?
Inovace jsou pro mě to, co posouvá společnost kupředu. Tedy nové nápady, myšlenky, postupy, výrobky.

Jaké jsou silné stránky Čechů a čím jsme schopni konkurovat světu?
Technická zdatnost a kreativita.

Která osobnost je pro vás největším inovátorským vzorem?
Ve výzkumu dříve či později zjistíte, že objevy bývají nezřídka přisuzovány někomu jinému než původnímu autorovi. Také proto k žádným vzorům nevzhlížím.

Vyjmenujte tři věci/technologie/osobnosti, které podle vás v následujících pěti letech promění globální ekonomiku?
To je tak trochu jako věštit z křišťálové koule, nicméně věřím, že oblast zdravotnictví se v blízké budoucnosti výrazně transformuje za pomoci technologie strojového učení.

Jmenujte technologii nebo produkt, bez kterých si už neumíte představit svůj běžný den.
Pro mne jsou to počítače a internet.

***

wichterle

Martin Wichterle

Martin Wichterle

Co pro vás osobně znamená inovace?
Změna, posun kupředu.

Jaké jsou silné stránky Čechů a čím jsme schopni konkurovat světu?
Čímkoliv, když budeme chtít a budeme odvážní.

Která osobnost je pro vás největším inovátorským vzorem?
Asi ten chlapík, který vymyslel kolo.

Vyjmenujte tři věci/technologie/osobnosti, které podle vás v následujících pěti letech promění globální ekonomiku?
Z hlediska geopolitiky to je Čína. Z hlediska technologie to je elektromobilita a z hlediska sociálního covid.

Jmenujte technologii nebo produkt, bez kterých si už neumíte představit svůj běžný den.
Káva.

Pád Nikoly pokračuje. Ruší se i zakázka na 2,5 tisíce popelářských vozů a ve hře zůstává už jen elektrický tahač

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nikola-refuse0

Foto: Nikola

Nikola nakonec elektrické popelářské vozy nevyrobí

0Zobrazit komentáře

Začátkem června se dala pořídit jedna akcie automobilky Nikola téměř za 80 dolarů. Od té doby však zažívá americká společnost strmý pád a je vlastně otázka, zda ji lze vůbec nazývat automobilkou. Ukázalo se totiž, že Nikola, jež slibovala vodíkovou revoluci na silnicích, zřejmě minimálně zatím není tím, čím se navenek prezentovala. A její pád pokračuje.

V prosinci spadla cena jedné akcie s označením NKLA na americké burze Nasdaq pod hranici dvaceti dolarů a těsně před Štědrým dnem přišla další špatná zpráva. V srpnu Nikola velkolepě oznamovala, že získala objednávku na 2,5 tisíce elektrických popelářských vozů, jenže 23. prosince se ukázalo, že ani tento plán se neuskuteční.

Akcie Nikoly poklesly ke zhruba 14 dolarům a od červnových výšin se propadly už o více než 80 procent. Zrušení kontraktu se společností Republic Services, která patří k největším hráčům ve sběru odpadu v USA, na 2,5 tisíce popelářských vozů oznámila sama Nikola. Ta přitom původně vyhlásila, že speciální tahače s popelářskou nástavbou postaví do roku 2023 a o rok později je začne testovat na silnicích.

Přestože Nikola ve svém prohlášení uvádí, že rozhodnutí o zrušení objednávky přišlo na základě oboustranného jednání a zkoumání proveditelnosti, je třeba zmínit i širší kontext celé věci. Od letní jízdy na burze totiž Nikola sbírá jeden problém za druhým a vlastně není jasné, jestli například vodíkové technologie, o nichž tolikrát mluvil její zakladatel Trevor Milton, vůbec někde má.

nikola_tre_10

Foto: Nikola

Elektrický tahač Nikola Tre

Ostatně sám Milton byl donucen z čela firmy odejít, když Nikola přiznala, že její tahač nejel na palivo budoucnosti, jak původně tvrdila, ale jen z kopce. Jen pár dní předtím přitom přišla velká dohoda s americkou automobilkou General Motors, která měla do Nikoly poslat dvě miliardy dolarů a pomáhat například s výrobou elektrického pick-upu.

General Motors však nakonec s ohledem na veškeré dění kolem Nikoly z dohody vycouval a nově oznámený konec dalšího velkého kontraktu na popelářské vozy situaci v arizonském Phoenixu, kde Nikola sídlí, nepomáhá. „Bylo to správné rozhodnutí pro obě firmy s ohledem na zdroje a investice, jež by byly potřeba udělat,“ uvedl Mark Russell, současný CEO Nikoly, s tím, že původně se tak vysoké investice a délka vývoje neočekávaly.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po zrušení očekávaného vodíkového pick-upu Badger tedy nedorazí ani elektrické popelářské vozy. Inženýři v Nikole by se nyní měli plně soustředit na vývoj elektrického tahače. Automobilka, která zatím nevyprodukovala jediný vůz, nyní opět potvrdila, že svůj elektrický tahač s bateriemi pojmenovaný Tre plánuje na americké silnice vypustit už v příštím roce.

V roce 2021 chce taktéž začít stavět svou první vodíkovou stanici, protože právě vodík a palivové články nahrazující těžké baterie v automobilech, a především těch nákladních, měly být hlavní zbraní Nikoly a ukazovat budoucnost celé dopravy. Tahač s palivovými články a pohonem na vodík plánuje Nikola začít produkovat v roce 2023.

Zrušení vývoje elektrického pick-upu či popelářských vozů sice vyvolává pochyby, na druhou stranu ale díky tomu Nikola ušetří obrovské množství peněz, jež původně měly na jejich vývoj i výrobu padnout. Veškeré zdroje by tak nyní měly jít směrem elektrického tahače Tre, které má pro Nikolu vyrábět Volvo.