V Itálii vyrostl první dům vytvořený 3D tiskem z hlíny. Jmenuje se Gaia a byl postaven za 10 dní

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

gaia-3D-print-house-wasp1
0Zobrazit komentáře

Současná progresivní západní společnost se v těch nejlepších případech vyznačuje proměnami pojetí mnoha tradičních konceptů, z nichž jedním z těch výraznějších je naprostým základem života člověka – přístřeší. V novém projektu italské firmy WASP se propojuje inovátorský přístup ke konstrukci bydlení, jeho vztahu k životnímu prostředí a nepřímo také k představě samotného obyvatelného prostoru.

Firma WASP se od svého vzniku v roce 2012 zabývá vývojem technologií pro aditivní výrobu na úrovni architektonických objektů. Jinými slovy to znamená, že vytváří nástroje pro 3D tisk budov. Jejím vrcholem v tomto ohledu je v roce 2015 představená tiskárna BigDelta WASP 12m, jejíž výška je zřejmá z názvu a byla postavena ve městě Massa Lomarda. Jejím účelem je postavit obyvatelnou strukturu rychle a za co nejnižší náklady. V září minulého roku pak firma představila novou tiskárnu Crane Wasp, která je konstrukčně velice podobná BigDelta, ale je schopna tisknout stavby do výšky tří metrů a průměru šesti metrů a lze ji snadno rozložit a přemístit jinám.

gaia-3D-print-house-wasp2

Obří 3D tiskárna BigDelta WASP 12m pro stavbu domů

O měsíc později byla tiskárna ve městě Massa Lombardo použita k vytvoření prvního domu vytvořeného 3D tiskem z přirozeně se vyskytujících materiálů. Tato stavba je také prvním modelem domu firmy, který navrhla a nese název Gaia, což je jméno bohyně země z řecké mytologie a označuje také Zemi samotnou. Název poukazuje na nejdůležitější aspekt stavby, tedy že je vytvořena ze zcela přírodních a tudíž biodegradovatelných materiálů, které byly při tvorbě prvního exempláře získány přímo z přilehlého okolí.

Zdi obydlí jsou tvořeny směsí vyrobené z přírodní hlíny a obsahují množství dutin, jež jsou vyplněny odpadními materiály z produkce rýže (rýžová sláma a rýžové lusky). Tyto materiály podle slov firmy poskytují velice dobré izolační schopnosti a dům se prý dokonce v zimě obejde bez vytápění (přinejmenším v teplejším italském klimatu). Dutiny u vnějšího pláště zdi jsou ponechány nevyplněné pro přirozenou ventilaci a mohou být také využity pro vedení elektrických rozvodů. Vnitřní prostor má rozlohu 30 metrů čtverečních.

gaia-3D-print-house-wasp6

Zdi vyplňují odpadní materiály z produkce rýže

Stavba Gaii trvá pouze deset dnů a vyžaduje naprosté minimum použité energie. Také náklady na materiál jsou v poměru ke konvenčnímu stavění téměř zanedbatelné – nepřesáhnou v přepočtu 30 tisíc korun. Materiály použité pro stavbu Gaii také znamenají, že pokud není udržována, sama se opět po čase rozloží do svých původních ingrediencí. Navíc není nutné použít ty, z nichž byla vyrobena konkrétní stavba v Massa Lombardo, podle firmy WASP se odpad z agrikultury může obecně stát významným zdrojem materiálů pro stavění budov, stejně jako odpad z demolice jiných budob.

Snahy firmy a to, co Gaia představuje, dobře shrnuje citace, kterou WASP poskytla magazínu Dezeen: „Gaia je výsledkem omezeného a optimalizovaného využití agrikulturálních zdrojů, které byly prostřednictvím technologie převedeny do komplexní budovy s minimálním environmentálním dopadem.“

gaia-3D-print-house-wasp3
gaia-3D-print-house-wasp4
gaia-3D-print-house-wasp5
gaia-3D-print-house-wasp7
gaia-3D-print-house-wasp8
gaia-3D-print-house-wasp9

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Tesla spouští novou generaci rychlonabíječek. Za 5 minut dobijí na 120 kilometrů dojezdu

tesla-supercharger-model-s

Foto: Tesla

Tesla Supercharger

0Zobrazit komentáře

Základní technologie kolem elektromobilů je po mnoho let relativně jasná a automobilky se mezi sebou předhánějí především v tom, jak budou jejich elektrické modely vypadat či jakým budou disponovat dojezdem. V poslední době se ovšem začalo naplno řešit také to, za jak dlouho se vlastně taková baterie dobije, což bývá jedním z nejčastějších problémů, který potenciální kupující odrazuje.

Kalifornská automobilka Tesla proto včera v americkém Fremontu odhalila novou, v pořadí již třetí verzi svých rychlonabíjecích stanic Supercharger. Disponovat mají výkonem 250 kW, což by mělo umožnit nejnovější Model 3 dobít na dalších 120 kilometrů dojezdu za pouhých 5 minut.

První z nových Superchargerů je právě v prostředí fremontské továrny, kde se vyrábí většina automobilů Tesly, a je k dispozici pouze pro členy speciálního programu s přednostním přístupem pro vybrané zákazníky, kteří mají pravidelně možnost testovat různé novinky. Další stanice se budou otevírat v průběhu dubna letošního roku, stále ovšem pouze ve Spojených státech. Asie a především Evropa se připojí až v posledním letošním kvartálu, tedy po plném vstupu a zaběhnutí Modelu 3 na tamním trhu, který má proběhnout v horizontu několika měsíců.

tesla-superchargers

Foto: Tesla

Elektromobily Tesla u nabíjecích stanic

Všichni zákazníci budou mít k novým Superchargerům přístup po dokončení chystané aktualizace v průběhu dubna, která rychlejší nabíjení umožní. Předchozí verze nabíjecích stanic disponovala výkonem 150 kW, kvůli bezpečnosti byla navíc omezena pouze na 120 kW. V několika příštích týdnech chce Tesla navíc umožnit nabíjení na předchozí generaci při výkonu 145 kW.

Další snížení času nabíjení až o 25 procent

Nutno dodat, že se výhody nových Superchargerů týkají především Modelu 3, jelikož ostatní modely, přesněji Model S a Model X, budou prozatím omezeny kvůli odlišné architektuře baterií pouze na 120kW nabíjení, v průběhu následujících týdnů Tesla jejich kapacitu zvedne, ale prozatím není jasné o kolik. Naopak pozitivní zprávou je představení funkce zvané On-Route Battery Warmup, která v praxi znamená, že se baterie automobilu ještě před dojezdem k Superchargeru zahřeje na takovou teplotu, která je pro nabíjení vhodnější.

Tím se dokáže snížit čas potřebný k plnému dobití až o 25 procent. Další novinkou je i speciální chladící systém pro třetí generaci Superchargerů, který má zabránit možnému přehřátí a tedy snížení výkonu nebo například požáru. Tesla má dnes již téměř 13 tisíc Superchargerů na více než 1 440 stanicích po celém světě (tři jsou aktuálně také v Česku), ale samotný nabíjecí výkon je na konkurenci pořád krátký.

tesla-supercharger-model-s-x

Foto: Tesla

Elektromobily Tesla, Model X a Model S, u nabíječky Supercharger

Například nabíjecí stanice Electrify, které jsou převážně ve Spojených státech, disponují kapacitou 350 kW. Na americkém trhu bude nabíječky Electrify využívat například koncern Volkswagen, potažmo jeho elektrické modely značek jako Porsche, BMW nebo Audi. Například Porsche dokonce slibuje, že se jeho na letošek chystaný Taycan dobije na 100 kilometrů dojezdu za 4 minuty.

Foto: Tesla