V Krušných horách se pod viaduktem zrodilo nevšední přátelství a smělý developerský plán. Začalo to insolvencí
Budova bývalé textilky v Perninku, kterou koupil Vladimír Brůna
Železniční stanice v Perninku je s nadmořskou výškou 902 metrů druhým nejvýše položeným nádražím v Česku. Od Karlových Varů koleje přivádí staletý šestiobloukový viadukt, nad nímž se už dnes ztrácí lesní průsek v místech, kde stával skokanský můstek. Vladimír Brůna se odtud raději než nahoru ale dívá dolů na čtyřsetmetrovou sjezdovku s vlekem, kde se prohánějí méně zkušení lyžaři a dětské zájezdy. „Pro školní výpravy to je ideální. Odspodu mají učitelé skvělý výhled, je to přehledný svah, mají tu všechno, co potřebují. A je to kouzelné místo. Celý Pernink je kouzelný,” usmívá se do límce péřové bundy.
Že se třiačtyřicetiletému podnikateli, který pochází z Jizerských hor, v srdci hor Krušných skutečně zalíbilo, dokládá nejen spokojený výraz ve tváři, ale i pohled do katastru nemovitostí – v posledních dvou letech v obci, která dosud stála stranou realitního boomu na nedalekém Klínovci nebo v Božím Daru, koupil řadu objektů od továrny přes pozemky a penzion až po bývalou školu. S městečkem, které své jméno získalo podle medvědů, má smělé plány: „Mám určitou vizi, je to na patnáct, možná na dvacet let. Nepospíchám, jsem trpělivý.“
Vladimír Brůna mluví rozvážně, je klidný, uměřený. To, co je pro něj nyní srdeční záležitostí a kam s dětmi prchá každou volnou chvíli, začalo jako rutinní byznys. V roce 2020 vydražil v insolvenci zdejší průmyslový areál, kde stojí rozsáhlá budova někdejší textilky. Koupil ho za osm milionů, aniž ho předtím viděl. Že se díky němu sám stane průmyslníkem a že za pár měsíců začne spřádat ambiciózní krušnohorské plány, opravdu netušil: „Popravdě, když jsem fabriku poprvé uviděl, pomyslel jsem si: Proboha!“
Jasně, věděl, do čeho jde, měl všechno předem spočítané. Navíc u insolvencí je běžné, že se do nich dražitel nejede předem podívat, aby ho nepotkal nájemce a nezačal třeba vydírat: „Tušil jsem, co kupuju. Skelet fabriky o ploše 3 500 metrů by v dnešních cenách stál 70 milionů. Koupil jsem to za osm milionů a už v době koupě nesl 115 tisíc z nájmu měsíčně. Zkuste v Praze koupit byt za osm milionů s takovou výnosností.“ Ovšem: „Stejně mě to na místě překvapilo.“
Muž, který za Brůnovu perninskou otočku může, se jmenuje Bohumil Říha – s autorem knížek Honzíkova cesta či O letadélku Káněti nemá nic společného, narodil se v nedalekých Nových Hamrech a v areálu, který Brůnova investiční společnost koupila, byl se svou firmou Isos Automation hlavním nájemcem. Firma se věnuje automatizaci výroby a pro klienty jako Nestlé nebo Hollandia vyvíjí robotické balicí linky. „Já jsem budovu chtěl původně také koupit, netušil jsem, že je i další zájemce. První reakce, že ji koupil někdo jiný, byla blízká panice,“ vzpomíná energický dvaačtyřicátník Říha.
První setkání s Brůnou, kterého získaná továrna zpočátku moc nenadchla, tak bylo odměřené, ale nečekaně produktivní. Podnikatelé se dohodli, že Říha v areálu zůstane a že si jej od pražského investora postupně odkoupí. Jeho srdce – na rozdíl od Brůnova – už totiž v Isosu tlouklo, podnik získal sice teprve zkraje roku 2020, ale plnil si v něm svůj dávný sen mít vlastní firmu: „Živil jsem se předtím jako krizový manažer, navíc docela úspěšný. Dost firmám jsem pomohl postavit se na nohy. Tak jsem si řekl, proč bych jednou nemohl zachránit fabriku pro sebe, ne pro někoho jiného.“
Že v pětipatrové historické budově vznikají precizní mašiny, které pomáhají balit třeba hermelíny nebo usazovat jogurty do plat, je tak trochu zázrak. Funkcionalistická stavba na sobě má ještě dávnou reklamu na textilní výrobu, leží nad zástavbou horských chalup, z jejích oken je krásný výhled na krušnohorské kopce a vede k ní úzká, v zimě složitě průjezdná silnička lemovaná domky. „Když jsem tu byl poprvé, byl jsem v rozpacích. Ale při dalších návštěvách, jak jsem místo víc poznával a jak jsem blíž poznával i Boba, jsem to začal cítit jinak,“ říká Vladimír Brůna.
Mezi oběma muži se postupně vybudovalo přátelství a nakonec i byznysové partnerství – Říha koupil Isos jen pár dní před prvním lockdownem. Pandemie se na výkonnosti podepsala, do toho nemoc těžce zasáhla i jeho osobně, měla u něj poměrně dramatický průběh, zároveň se objevilo několik kostlivců ve skříni po minulém majiteli… „Celé se to semlelo tak, že jsem se dostal na pokraj svých sil. A požádal Vláďu o pomoc. Dnes má v podniku menšinový podíl, mně se mnohem lépe dýchá a máme velké plány,“ vysvětluje Říha, který kvůli svému podnikání musel prodat i rodinný dům.
Jejich velké plány mají dva směry. Co se Isosu týče, z tržeb na úrovni středních desítek milionů korun by se rádi do konce dekády dostali na půl miliardy a vybírají pro něj pozemek níž v údolí, blíž Karlovým Varům, kde postaví novou halu. „Když v zimě nasněží, což je skoro pořád, nevyjedou sem kamiony a my pak nemůžeme zákazníkům jejich stroje včas dodat,“ kroutí hlavou Říha a Brůna jej doplňuje: „Automatizace je velké téma, Isos dělá skvělé věci, když bude mít lepší podmínky, Bob se svými lidmi mají šanci udělat z toho firmu s hodnotou ve stovkách milionů.“
Lofty a wellness
I druhý velký plán úzce souvisí se stěhováním Isosu z Perninku. Prázdná tovární budova by se měla přeměnit na rekreační objekt, který bude mít v horních patrech loftové apartmány, dole bude wellness centrum a také zázemí pro provozovatele půjčovny elektrokol, který jimi bude zásobovat penziony a hotely široko daleko.
„Tohle samozřejmě nějaký čas zabere, je to určitá vize. Musíme jít krůček po krůčku,“ naznačuje Říha, když stojíme v nejvyšším patře fabriky a širokými okny koukáme na horu Plešivec s několika lanovkami a sjezdovkami. „Tady u nás to bude menší, naše propozice je jiná než na Plešivci nebo na Klínovci,“ připomíná Brůna.