V Kyjově chystají spuštění místní měny Corrency. Má podpořit lokální obchodníky a nakopnout ekonomiku

Michal MarekMichal Marek

rafaj

Foto: Corrency

Pepe Rafaj, autor projektu Corrency

0Zobrazit komentáře

V jihomoravském Kyjově se chystají na spuštění netradiční inovace, která má pomoci nakopnout tamní ekonomiku. Ta je podobně jako všude jinde těžce zkoušena koronavirovou pandemií a souvisejícími vládními patřeními, které mohou v krajních případech položit řadu menších, lokálních podnikatelů. Vymýšlí se proto projekty, jak se tomu pokusit zabránit, a právě Kyjov přichází s vlastním řešením.

Pro obyvatele zhruba jedenáctitisícové obce na Hodonínsku budou každodenní nákupy zboží a služeb snad již brzy o trochu jiné, než tomu bylo dříve. Ihned po přechodu do třetího stupně PES a rozvolnění protikoronavirových opatření budou místní obyvatelé moci využít zvláštní novou měnu Corrency, která má za cíl „nakopnout“ místní podnikatele a pomoci jim rychle se po krizi vzpamatovat.

Obec ve spolupráci s podnikatelem Pepem Rafajem poskytne až dvěma tisícům obyvatel Kyjova prostředky ve výši 400 correntů, které budou místní moci utratit v zapojených podnicích. Jeden corrent se rovná jedné koruně a místní s ním budou moci zaplatit vždy polovinu nákupu. S každým utraceným correntem tak člověk zaplatí i korunu ze svého, čímž má zrychlit oběh peněz v oběhu. A co jiného je pro oživení ekonomiky lepším impulsem, než když lidé utrácejí.

Pomoc rodáka

Zapojení Pepeho Rafaje do projektu má svou logiku. Jedná se totiž o podnikatele ze Zlína, který se dlouhodobě zaměřuje právě na internetové platby a stojí mimo jiné za platebním systémem ILQ. Rafaj tedy může na pěkném lokálním projektu celorepublikově zviditelnit svůj platební byznys a zároveň pomoci ve svém rodném kraji.

Teď ale zpět do Kyjova. Lidé, kteří se do projektu chtějí zapojit, se mohou hlásit na webu kyjov.corrency.cz, na podatelně radnice nebo v kyjovském Infocentru. To platí nejen pro obyvatele, kteří chtějí získat svých 400 correntů na útratu, ale také pro obchodníky, kteří chtějí, aby se u nich novou měnou dalo zaplatit.

1280px-kyjov_radnice

Foto: Radek Linner/Wikimedia Commons

Radnice města Kyjov

Původní datum spuštění projektu bylo stanoveno na 11. ledna 2021, přičemž do tohoto data data se zapojilo téměř třicet zájemců z řad podnikatelů – od prodejny biopotravin, lékárny, několika kaváren či papírnictví přes obchod s látkami a opravnu aut až po nejrůznější poskytovatele služeb včetně kadeřnictví a masáží.

S ohledem na aktuální epidemiologickou situaci a hlavně fakt, že většina podniků je dál uzavřena, se autoři projektu rozhodli start odložit do té doby, než se skóre Protiepidemického systému České republiky (PES) dostane na úroveň 3. Občané i obchodníci se tak mohou přihlašovat i nadále a vyčkávat, až se correnty dostanou do oběhu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Náš tým se spojil a vyhodnotil, že aktuální epidemiologická situace PES 5 není optimální pro spuštění Corrency. Chceme být v souladu s nařízeními vlády, a proto jsme se rozhodli pro odklad. Jakmile to situace umožní, jsme připraveni během dvou dnů Corrency v Kyjově spustit. Registrace občanů i obchodníků bude nadále probíhat,“ popisuje Rafaj.

Jakmile bude projekt spuštěn, občané budou mít třicet dní na to, aby své correnty utratili. Tato lhůta má samozřejmě za cíl primárně urychlit ono cílené zotavování ekonomiky. Pokud bude chtít člověk své correnty využít, při platbě u obchodníka jen nahlásí platbu correntem.

Rovnou se prokáže jednorázovým kódem v SMS nebo číslem občanského průkazu a obchodníci zašlou textovku do systému Corrency. Následně jim zpět přijde zpráva, kolik má zákazník na místě doplatit v korunách. Polovina platby se strhne z correntového účtu zákazníka a částka v korunách obchodníkovi přijde během dalšího pracovního dne.

Žádný alkohol s výjimkou tamních vín

Pokud jde o přehled o utracených correntech, zákazníkovi do telefonu po každé platbě přijde SMS s informací o novém zůstatku. Výhodou systému tedy je, že není potřeba chytrý telefon ani připojení k internetu, díky čemuž se stává dostupnější jak širšímu množství občanů, tak i obchodníkům.

„Naším záměrem bylo vytvořit systém co nejjednodušší, aby k němu měli přístup všichni. Obchodníkům bude stačit SMS zpráva nebo vyplnění jednoduchého webového formuláře. Aktuálně jednáme s pokladním systémem Dotykačka o integraci platby correnty. Tím se proces zautomatizuje a zrychlí. Uvítáme další možnosti propojení,“ dovysvětluje Pepe Rafaj.

 

Za correnty nebude z logických důvodů možné nakupovat sázkové tikety, cigarety ani alkohol. Výjimku ale dostali lokální vinaři, kteří jsou nedílnou součástí tamního hospodářství, a systém Corrency chce pomáhat i jim. Autor projektu Pepe Rafaj to zdůvodňuje tím, že jsou vinaři nositelé zdejšího koloritu i kultury a nedávalo by tedy smysl je ze systému vyloučit.

A kde se vůbec projekt vzal? Na „vině“ je hackathon vyhlášený agenturou CzechInvest a Ministerstvem průmyslu a obchodu, který si dával za cíl zareagovat již na loňský jarní lockdown. Corrency je příkladem toho, že na takovýchto akcích skutečně mohou vznikat projekty, které se následně v reálném světě uplatní.

mctrebesin_5

Přečtěte si takéŽáci z třebešínské průmyslovky postavili svou školu v Minecraftu. Budovali jsme ji rok ze 7 milionů bloků, říkajíŽáci z třebešínské průmyslovky postavili svou školu v Minecraftu. Budovali jsme ji rok ze 7 milionů bloků, říkají

Realizace pilotního projektu je umožněna díky prostředkům získaným v rámci dotačního řízení Ministerstva průmyslu a obchodu. Rafaj a spol. dostali na vývoj prostředky ve výši čtyř milionů korun. Tyto peníze ale nesmí být využity na krytí correntů, takže 800tisícový vklad na vyvážení hodnoty correntů pro dva tisíce obyvatel poskytuje Rafajova společnost I, Foundation.

Tvůrcům se podařilo získat také řadu záštit, například od Asociace malých a středních podniků a živnostníků, Hospodářské komory či Ministerstva vnitra, a tak nelze vyloučit, že se postupně alternativní měna rozšíří i do dalších měst a obcí. Ostatně, velkou výhodou correntů je, že se jedná o cílenou podporu, jejíž objem zatím v porovnání s plošnými záchrannými balíčky značně pokulhává. Tuto vlastnost correntů chválí i právě šéf projektu.

„Těší nás, že se lidé chtějí do Corrency zapojit a vyzkoušet, jak funguje cílená podpora obyvatel a obchodníků, kterou nazýváme ‚dron money‘. Na rozdíl od plošné podpory známé jako ‚helicopter money‘ má corrent unikátní vlastnosti, díky kterým se peníze v ekonomice násobí a potenciál obnovy místní ekonomiky je mnohonásobně vyšší a rychlejší,“ uzavírá Rafaj.

ČSOB si pochvaluje vývoj Mall Pay. Jeho odložené platby vyrostly dvojnásobně, aktivně je využívá 60 tisíc lidí

Peter BrejčákPeter Brejčák

adam-kolesa-mallpay

Foto: Mall Pay

Adam Kolesa, CEO platební služby Mall Pay

0Zobrazit komentáře

Odložené platby fungující na principu „nakup teď, zaplať později“ se u českých zákazníků těší stále větší oblibě. Průkopníkem na tuzemském trhu je startup Twisto, který minulý týden oznámil získání investice ve stovkách milionů korun, ale na paty se mu snaží šlapat Mall Pay z dílny internetové skupiny Mall Group a ČSOB, která se nyní pochlubila čísly za loňský – a nepřekvapivě rekordní – rok.

I díky získání licence na poskytovaní platebních služeb a vydání vlastních karet se podařilo mladé službě zprostředkovat v roce 2020 platby v řádu nižších stovek milionů korun. Celkově šlo o 130 tisíc plateb, meziročně tak jde o dvojnásobek. Počet všech uživatelů Mall Pay se přiblížil čtvrt milionu, z nichž je aktivně nakupujících 60 tisíc a průměrná výše nákupu se pohybovala okolo 1 200 korun.

„Minulý rok jsme zakončili v řádech nižších stovek milionů. Je třeba si uvědomit, že tato suma vychází z nákupů realizovaných takřka výhradně s pomocí odložené platby coby zákazníkem vybrané platební metody a e-shopu, nikoli pomocí skipovacích karet,“ popisuje pro CzechCrunch Adam Kolesa, ředitel Mall Pay.

Zároveň dodává, že karty si od října aktivovala více než tisícovka klientů. „Nákupy pomocí skipovacích karet, které budou asi pětkrát častější a výrazně větší, jsou v celkové částce nákupů zastoupeny minimálně s ohledem na start našich nových účtů s kartami až v posledním kvartálu minulého roku,“ doplňuje.

mall_pay_skipovaci_platebni_karta_platba_apple_pay-min

Foto: Mall Pay

Platební karty Mall Pay je možné využít i při placení přes Apple Pay a Google Pay

V současné chvíli je Mall Pay, který napůl vlastní Mall Group a ČSOB, ve ztrátě. Do černých čísel by se mělo podle plánu překlopit za dva roky. Klíčové pro dosažení tohoto milníku je vybudovat bázi klientů, kteří prošli ověřovacím procesem a využívají některý z pokročilých účtů s vysokým limitem. Takových měl tuzemský fintech ke konci roku dva tisíce – pro profitabilitu by však potřeboval řádově více.

„S ohledem na to, že jsme produkt pro tyto klienty představili až v polovině října, to však můžeme považovat za úspěch. Jedná se o plnění spíše optimistického scénáře,“ pochvaluje si Kolesa a přiznává, že má jeho služba pořád co vylepšovat, například v průchodnosti ověřovacího procesu či mixu služeb.

Pozitivním vlivem pro profitabilitu Mall Pay mají být nové B2B produkty, jako například v prosinci představené pojištění prodávaných produktů. Celkově s ním spolupracuje 160 e-shopů a dalších online služeb, které mají řešení na odložené platby integrované přímo do platební brány a lze ho tak využít i bez karty. V meziročním srovnání to představuje pětinásobný nárůst partnerů a letos by se měla překonat hranice tří stovek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zatím nemáme loňský rok uzavřený, ale už nyní můžeme říci, že se v tržbách budeme pohybovat na úrovni vyšších jednotek milionů, maximálně jedné desítky. Opět je třeba si uvědomit, že tržby jsou tvořeny zcela majoritně pomocí transakčních poplatků za platby na e-shopech pomocí skipovacích tlačítek,“ komentuje Kolesa očištěné výsledky firmy, z nichž se pak počítá i zisk.

„Implementace odložené platby na e-shopu je z pohledu zisků spíše akviziční záležitost, klíčové jsou ověřené účty se skipovacími kartami a samozřejmě zisky z dalších plánovaných B2C i B2B produktů,“ doplňuje ředitel Mall Pay. Mezi letošní plánované novinky patří například zjednodušení onboardingu při zřizování účtů, k fyzickým kartám přibydou i virtuální, novým produktem pak mají být investice propojené s kartou.

ČSOB chce posílit v e-commerce

V ČSOB jsou zatím jako poloviční vlastník s vývojem Mall Pay spokojeni. „Využíváme vzájemnou synergii na maximum, což byl od počátku pochopitelně záměr celého společného projektu. Aktuální nastavení funguje skvěle, daří se nám držet byznys plán a posouvat se kupředu. Takže v rozdělení našich vzájemných rolí z našeho pohledu funguje shoda,“ komentuje pro CzechCrunch Michaela Lhotková, výkonná ředitelka ČSOB za oblast Inovace a Digital.

lhotkova

Foto: ČSOB

Michaela Lhotková, výkonná ředitelka ČSOB pro platební řešení a inovace

Mall Group a ČSOB jsou dle jejího vyjádření v projektu rovnocennými partnery, kteří dokáží důležité výzvy řešit společně, přičemž pro samotnou banku je Mall Pay a celá spolupráce o poznávání startupové řeči a zrychlování tempa. Do řízení startupu se tak ČSOB zapojuje hlavně na úrovni dlouhodobého strategického plánování a podpory v oblasti finančního řízení, risk managementu, regulatoriky nebo licenčních řízení.

Druhá největší tuzemská banka co do počtu klientů navíc do budoucna nevylučuje ani další spolupráce s fintechy. „Jedním z cílů pro nás je další posilování naší kompetence v e-commerce. Právě pro tuzemské e-shopy a online služby chceme být silným partnerem, takže rozhodně pečlivě sledujeme středoevropskou scénu v této oblasti,“ doplňuje Lhotková. Impulsem pro spolupráci s fintechy by se prý mohla stát i nově spouštěná bankovní identita.