V mládí pro bráchu vyrobil hru. Teď z ní sourozenci z Brna udělali poctu hitům jako Doom a Prince of Persia

František a Zdeněk Záhorovi jsou tvůrčí bratrské duo podepsané pod novou českou hrou Pushmania – retro hlavolamem s nečekanou hloubkou.

Michal MančařMichal Mančař

zahora-pushmania

Foto: Kind of Games

Zdeněk a František Záhorovi, herní vývojáři a tvůrčí bratři

0Zobrazit komentáře

Když se na jejich hru prvně podíváte, možná se vám nad ní bude chtít mávnout rukou jako nad další pixelovou retrověcí. Jenže to by byla chyba. Pod kostičkovou grafikou a logickou hratelností vás totiž čeká ponor do vzpomínek tvůrčí dvojice i do popkultury – když totiž Pushmanii hrajete, narážíte na historii kultovních her, odkazy na herní časopisy… nebo třeba na Dark Souls. Jak by také ne, když je tahle hra o dvou bratrech sama dílem dvou bratrů, kteří jsou s hrami dlouho spojení.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Videoherní vzpomínky Zdeňka a Františka Záhorových sahají pořádně daleko. „Na počítač 286, konzoli Sega Megadrive, zvuk diskety v mechanice, procházení souborů v Norton Commanderu nebo psaní povídek v editoru T602 máme výhradně pozitivní vzpomínky,“ říká Zdeněk Záhora, herní vývojář i herní pedagog na brněnské Masarykově univerzitě. „A když jsme něco hráli, tak prakticky vždycky spolu. Hry mě neopustily a intenzivně se v nich hrabu dodnes,“ dodává.

Podobně to měl bratr František. „Zajímaly ho hry, už v dobách jazyka QBasic programoval prototypy a vyráběl pro nás něco na zahnání nudy. O pár desítek let později ho požádal jeden můj kolega, jestli by studentům neukázal, jak se pracuje s jednou herní technologií,“ popisuje Zdeněk. Jenže té zrovna vyšla nová verze, František si ji potřeboval vyzkoušet – a tak sáhl po pradávném rozpracovaném projektu.

„Po přednášce mi to jen tak z legrace poslal. A já do hry rovnou začal vytvářet nové úrovně, protože tak jsme to vždycky dělali,“ popisuje nenápadný zrod hry Záhora. „Pak jsme ji ukazovali na vývojářských srazech tady v Brně, potom na velké konferenci Game Access… a nakonec jsme si uvědomili, že opravdu děláme hru a že je jen otázka času, než ji vydáme,“ dodává. Nyní Pushmania vyšla na Steamu.

Podle slov svých brněnských autorů je Pushmania pro lidi, kterým chybí náročná logická videohra a kteří mají zálibu ve starších titulech a mediální kultuře. Navíc je to hra, která se dá hrát u jednoho stroje i ve dvou. „Fakticky to vychází z toho dvacet let starého prototypu v QBasicu. Jeden brácha vyrobil hru pro dva bráchy, nic víc v tom není. Akorát jsme se k tomu vrátili po desítkách let zkušeností,“ přidává Zdeněk s úsměvem.

Pushmania je takovým otiskem naší osobní historie i docela intimní výpovědí o nelehkých životních situacích.

Ale nemyslete si, že úkoly spočívající v posunutí krabice na určené místo (pamatujete Sokoban?) zvládnete během pár chvil. V průběhu více než 256 (!!!) úrovní se vám místy začne kouřit z hlavy a tlačítko „Restartovat“ bude vaším věrným přítelem. Jednotlivé mapy navíc odkazují na tituly jako Doom, Prince of Persia, Commandos, Dungeon Master, Bomberman či Tetris. Ale nejen to – potkáte i Pána prstenů či Terminátora.

Všechny tyhle kultovní značky jsou odrazem Záhorovic mládí. „Vychází z našeho sdíleného dětství. Není v tom žádná věda, ty herní série, filmy a knihy jsme jako děti měli rádi a toho času, co jsme u nich strávili, jsou stovky společných hodin,“ říká bratrský vývojář. „Pushmania je vlastně jen takový otisk naší osobní historie a v příběhu i docela intimní výpovědí o nelehkých životních situacích,“ dodává.

Hra totiž kromě řešení jednotlivých map s krabicovým hlavolamem (v editoru si navíc vyrobíte další) nabízí ještě jednu nadřazenou úroveň. Řekněme příběhovou. V Pushmanii totiž hrajete za dva bratry, které doslova vcucne digitální svět a kteří se snaží se dostat zpět. V podivném domě, kde se ocitnete, postupně otevíráte nepřístupné části a objevujete různé postavy a předměty.

„Odemykáte další mapy, nacházíte staré herní časopisy nebo poznámky o fenoménech, jako byly LAN párty. Odhalujete, co se vlastně stalo, i cíl hry. Přece jen se badatelsky hrabu v herní kultuře a herní historii, takže Pushmania je k tomu ideální ventil,“ říká Zdeněk Záhora, který s Františkem hru vyrobil a vydal pod značkou bratrského studia Kind of Games.

Studentům tenhle postup nedoporučuju. Vyžaduje obrovské množství disciplíny a neskutečné nároky na tělo a vůli.

„Rád také designuju příběhy, které se dají ignorovat a nic to ze hry nesebere, ale zároveň jsou pro ty, kteří to chtějí, dost hluboké a otevřené interpretaci. Což je vlastní třeba hrám od studia FromSoftware, které s bráchou máme oba velmi rádi,“ dodává se zmínkou tvůrců populární série Dark Souls – i na tu Pushmania odkazuje.

A jak se vlastně pracuje v bratrské dvojici? Záhorovým dobře – tedy tak aspoň odpovídá Zdeněk, nicméně František prý se vším souhlasí. „Čím jsem starší, tím víc si cením společného času,“ říká Zdeněk Záhora. Tento čas navíc bratři netráví jen nad videohrami: „Už přes dvě dekády spolu hrajeme v různých kapelách. Pamatuju si, že jsme byli schopni se tepat jako malí, klidně se pokočkovat při řešení muziky, ale jsme si obrovskou životní oporou.“

„Zároveň máme vnitřní puzení něco vyrábět, tvořit, navrhovat a realizovat zážitek. Ať už je to muzika, koncerty, herní retropárty, knihy, hry… kultura nás prostě táhne,“ popisuje. Jak se to Františku a Zdeňku Záhorovi povedlo, to můžete vyzkoušet už teď. Pushmania na Steamu stojí ani ne 20 eur neboli 500 korun. To nejsou ani dvě koruny za level.

„Věřím, že kvalitní, férová a upřímně zpracovaná hra se zaměřením na šťavnatost zážitku, množství a rozmanitost obsahu a bez monetizace si své publikum najde,“ popisuje Záhora. Ale i kdyby ne, svět se Záhorovým rozhodně nezboří. „Nejsem žádný prvotvůrce a vnímám přesycenost trhu, takže má očekávání jsou dost nízko. Zároveň jsme skutečně nezávislý celek – finančně, vydavatelsky i kreativně. Hra nemusí vydělat nic a my se nesesypeme ani nezbankrotujeme,“ říká.

Nicméně coby učitel přidává i varování pro případné následovníky. „Studentům tenhle postup nedoporučuju. Vyžaduje obrovské množství disciplíny, neskutečné nároky na tělo a vůli, schopnost korigovat stres a laťku kvality a nepobývat v nerealizovatelných snech. Jinými slovy – je naprosto v pořádku shánět pro vývoj investice a pro hru vydavatele a být nezávislý ‚jen‘ ve věci kreativy,“ uzavírá Zdeněk Záhora.

Dabing Kingdom Come mě překvapil humorem i náročností, říká Matouš Ruml. Chtěl by natočit české fantasy

Pohádkový princ, seriálový veterán, ale taky fanoušek fantasy Matouš Ruml zavítal na Comic-Con Prague a povídal si s námi o tom, co ho baví.

matous-ruml-andor-comic-con-kingdom-come

Foto: Warhorse Studios / Disney / CzechCrunch

Jan z Lichtenštejna v Kingdom Come 2, ale taky hlas seriálového Andora. To je Matouš Ruml

0Zobrazit komentáře

Znáte ho ze spousty pohádek, filmů a seriálů. Ale v poslední době se fanouškům připomněl hlavně jako tvář a hlas Jana Lichtenštejna v herním hitu Kingdom Come: Deliverance 2. A už zakrátko ho uslyšíte ve druhé řadě seriálového Andora ze světa Star Wars. S hercem Matoušem Rumlem jsme si povídali jak o KCD, tak o Star Wars, ale třeba i Zaklínačovi. Nebo o tom, co podobného by chtěl natočit.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Matouš Ruml o víkendu zavítal na Comic-Con Prague. Byla to jeho premiéra na téhle akci, ale jinak má k její náplni dost blízko. „Mám rád hlavně fantasy. Meče, kouzla a koně. Ale jsem také fanoušek Star Wars, i když třeba Obi-Wan Kenobi byl slabší,“ prozradil na sebe oblíbený herec.

Stojíme u stánku Disney+ věnovanému Andorovi – a kousek od nás má expozici Kingdom Come: Deliverance 2, které jste daboval. Jak se tyhle dva světy, seriálový a herní, pracovně liší?
Ten výkon je dost jiný hlavně tím, že ve hře se toho dělá daleko víc. Nedabujete jen své repliky pro dialogy, ale také hlášky pro herní svět mimo rozhovory. Těch slov musíte říct víc, několikrát a pokaždé jinak… práce je opravdu hodně.

Jak moc?
Počítali jsme to, bylo to něco kolem třiceti hodin. Strávíte ve studiu před mikrofonem daleko víc času. Navíc v situacích, které jsou extrémně náročné na hlas. Třeba nahrávání pro souboj probíhá tak, že děláte šest verzí smrtelného výkřiku, deset verzí zásahu, jednou s heknutím, podruhé s výkřikem a tak dále.

Nějaké povědomí o Kingdom Come jsem měl. Ale vůbec by mě nenapadlo, že by mohlo být takhle úspěšné.

Což muselo být pro tradičního herce celkem překvapení.
To jo, ale jinak platí, že stále čerpám ze svého rejstříku emocí. Takže překvapivá pro mě byla spíš ta kvantita a také důkladnost práce, která byla opravdu výjimečná. Anebo míra improvizace, která při nahrávání byla dovolená. Vždycky byl prostor pro humor, což je skvělé. Tedy samozřejmě mimo části dané scénářem hlavního příběhu.

Kromě dabingu jste KCD2 navíc propůjčil i tvář…
Ale klasický motion capture jsem nedělal, rozpohyboval mě už někdo jiný. Na začátku mě naskenovali snad čtyřiadvaceti nebo kolika foťáky v různých emočních polohách, takže z toho vycházeli. Zato takový Marek Vašut si dělal i vlastní motion capture.

A co vlastně říkáte na úspěch Kingdom Come? Je to hit se skoro třemi miliony prodejů, dostává se do mainstreamu… Čekal jste to? A už jste si vlastně hru zahrál?
Bohužel jsem KCD ještě nehrál, nemám platformu. Mám projektor, ale chybí mi zařízení. Ale těším se na to, chci dát i jedničku. Než mě kontaktovali pro dabing, tak jsem nějaké povědomí o tom, že Kingdom Come existuje, měl. Ale vůbec by mě nenapadlo, že spolupracuju na něčem, co by se mohlo stát takhle úspěšné.

Teď jste dokončil spolupráci na další velké věci, daboval jste druhou řadu Andora. Jste fanoušek seriálu?
Jsem. Jsou to prakticky filmy, je to víc emoční a herecké než ostatní Star Wars. Ty rozhodně nechci shazovat, ale Andor je méně pohádka. A díky tomu, že je seriál perfektně zahraný, se i snadno dabuje. Sám ještě nevím, jak přesně druhá řada dopadne, protože při dabingu jsem víceméně viděl jen své scény, tedy ty s Diegem Lunou neboli Cassianem Andorem. I proto mě baví Andora sledovat. Protože víme, že seriál míří k filmu Rogue One, kde je Cassian zase o trochu jiný.

Moje oblíbené fantasy je Jméno větru od Patricka Rothfusse. A hodně mě teď oslovila česká historická série Mistr platnéř od Františka Niedla.

A co vy a Star Wars obecně?
Nejsem takový ten obrovský fanda, že bych si dělal převleky a pamatoval si všechny postavy. Ale fanoušek jsem. Některé seriály mě bavily míň, jiné zase víc… Třeba Obi-Wan Kenobi, tam se skoro nic neděje. Ale je to paradox, i tak se jako fanoušek podíváte, protože máte rádi ten svět a nějak si seriál užijete. Každý záběr je jako komiks, úplně vidíte ty storyboardy, třeba vizuálně to je radost. A naopak oblíbený… upřímně, je to Andor. Ale kromě něj i první sezona Mandaloriana.

Máte i oblíbenou postavu? Tedy kromě samotného Andora.
Mám, droida K-2SO z Rogue One. Je to nositel humoru a jeho glosy mě baví.

comic-con-prague

Přečtěte si takéGalerie: Comic-Con Prague 2025 a to nejlepší z nějFotogalerie z Comic-Conu v Praze. Uvidíte Odpadlíka, Armádu České republiky, Saurona i Zdeňka Hřiba

Každopádně se potkáváme na Comic-Conu, akci věnované všemu popkulturnímu od fantasy přes sci-fi až po videohry. Star Wars sledujete, co ale další značky a žánry a díla?
Mám rád hlavně fantasy. Spíš meče, kouzla a koně než blastery a X-Wingy. Moje možná nejoblíbenější je Jméno větru od Patricka Rothfusse. Taky mám rád Andrzeje Sapkowského a jeho Zaklínače. A opravdu hodně mě teď oslovila spíš historická česká série Mistr platnéř od Františka Niedla. Vysvětluje tam dobové reálie, původ názvů ulic, stavbu hradů a další historická fakta, je to boží a hrozně mě to fascinuje. Vlastně se s tím pojí i takové moje přání.

Povídejte.
Dlouhodobě mám sen zahrát si v něčem, kde budu mít u pasu meč a budu jezdit na koni… Jasně, to dělám v pohádkách, ale myslím něco vážnějšího. Takže kdyby se zfilmoval například Mistr platnéř, mohlo by to mít obrovský úspěch, mohlo by z toho být několik filmů nebo řad seriálu. Byla by to skvělá předloha pro české fantasy s místními reáliemi. Máme to kde točit, máme krásné kulisy, nemuseli bychom platit bambiliony jako Amíci. To by bylo skvělé. To bych si chtěl zahrát.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Top novinky ze světa her

⚔️ Konečně se oddělí rytíři od plebsu! Do Kingdom Come 2 přibyl hardcore mód pro nejotrlejší, kde třeba přijdete o kompas i rychlocestování. O hře se taky nedávno rozpovídal na pražském Comic-Conu výkonný producent Warhorse Studios Martin Klíma – věděli jste třeba, že Jindra mohl snít?

🤝 Česká hra Matcho nakonec vyjde později, protože zatím „není ve stavu, který odpovídá vizi“ autorů – prý to ale bude letos. Co ovšem v pátek můžete vyhlížet na Steamu, je logická hra Pushmania o dvou bratrech od dvou bratrů. Na CzechCrunchi brzy vyjde i povídání s tvůrci.

🔪 Nová Mafia je skoro za rohem. Na Sicílii se podíváme už letos 8. srpna. A taky bychom 8. května ve 20:00 měli dostat nálož novinek a trailer.

🏆 Slovenskou hrou roku se na vyhlášení cen BiT Awards stala budovatelská strategie Workers & Resources: Soviet Republic, ve které si vyzkoušíte pravidla ekonomiky… ale v době studené války. Gratulujeme!

📺 Druhá řada seriálového The Last of Us slaví úspěch. Podle HBO zaznamenal první díl ve srovnání s předchozí řadou o 10 procent vyšší sledovanost. Zároveň bylo potvrzeno, že vznikne i třetí řada. O celém seriálu se rozepsala naše kolegyně Lucka.

🔍 Výzkumníci z agentury Revealing Reality provedli experiment, který měl ověřit, na jaký obsah mohou narazit děti při hraní Robloxu. Byly to třeba postavičky v sexuálních pózách nebo podivné krajkové oblečky.

📈 Sony zvýšilo doporučenou cenu konzole PlayStation 5 kvůli „náročnému ekonomickému prostředí“. Cena nejvýkonnějšího PS5 Pro se nemění, zato základní digitální model zdražil v Evropě o 50 eur. V některých velkých českých obchodech se tak pohybuje i nad 12 tisíci korunami (ale kdo hledá, najde lepší nabídky).