V Ostravě nově jezdí elektrobusy s rychlým dobíjením. Pět minut na nabíječce zajistí hodinu provozu

ostrava-elektrobus
0Zobrazit komentáře

Dopravní podnik Ostrava (DPO) si dává záležet na tom, aby dostál svého slibu a v roce 2020 měl celý svůj vozový park pro městskou hromadnou dopravu zcela bez dieselových motorů. Jednou ze snah je mimo alternativního pohonu v podobě CNG samozřejmě také elektřina, se kterou nyní dopravní podnik začíná experimentovat nasazením dvou elektrických autobusů.

Ostrava využívá dva autobusy Ekova Electron, které disponují rychlonabíjením. Díky tomu jim stačí jen 5 minut na nabíječce, aby zvládly hodinu provozu. Celý proces probíhá na vybudované dobíjecí stanici o kapacitě 450 kilowattů, kde chce ostravské město dobíjet tento typ autobusů až patnáctkrát denně, což by značilo dojezd bezmála 350 kilometrů. Nabíjení funguje za pomocí speciálního pohyblivého ramene, které se připojí na střešní ližiny autobusu a začne dobíjet.

ostrava-elektrobus2

Nabíjení ostravského elektrobusu

Samotná nabíjecí stanice přišla město na 12 milionů korun, elektrické autobusy pak na 14 milionů korun za kus, informoval již dříve server ČT24. Autobusy Ekova Electron jsou plně klimatizovány, pojmou až 86 cestujících a jejich aktuální trasa vede z Ostravy-Svinov do Klimkovic.

nfibrecare-futurenow

Přečtěte si takéČeský startup [n]fibrecare vyhrál FutureNow Startup Awards a odnáší si přes půl milionu korunČeský startup [n]fibrecare vyhrál FutureNow Startup Awards a odnáší si přes půl milionu korun

Považuji to za další velký úspěch celého DPO. Naším cestujícím jsme slíbili nejmodernější veřejnou dopravu v zemi. A zároveň vozový park bez dieselových motorů do konce roku 2020. Tímto krokem jsme ke splnění obou slibů zase o něco blíž,“ říká k novince předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

rameno

Rameno nabíjecí stanice pro elektrické autobusy

Elektrobusy vyjedou i v dalších městech

Ostrava nicméně není prvním ani posledním městem, kde se bude technologie elektrických autobusů testovat. Od dnešního dne jsou elektrické autobusy dostupné také v Olomouci, kde dosud neexistovala žádná podobná alternativa. Dále by se dle objednávek elektrobusů od ostravské společnosti Ekova Electric měly rozšířit do Hradce Králové, Karviné, Frýdku-Místku či Karviné.

ekovae

Jeden z prvních prototypů Ekova Electron

Foto: Dopravní podnik Ostrava, Ekova Electric

Největší softwarová akvizice v historii. IBM posiluje svůj cloud a kupuje za 34 miliard dolarů Red Hat

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Inside+IBM+Cloud+Dallas
0Zobrazit komentáře

Technologický gigant IBM se rozhodl pro jeden z největších obchodů v technologické historii. Za celkem 34 miliard dolarů, což je 770 miliard korun, kupuje softwarovou firmu Red Hat, která se specializuje na linuxovou distribuci a cloud computing. Více než zmíněných 34 miliard dolarů nikdo nikdy za čistě softwarovou akvizici nevyplatil. Pro IBM se jedná o zásadní počin v cloudové oblasti.

IBM oznámilo, že za největší nákup ve své historii zaplatí v hotovosti 190 dolarů za každou akcii Red Hatu, jejichž cena se v pátek po uzavření akciového trhu zastavila na necelých 117 dolarech. Tržní hodnota Red Hatu byla zhruba 20,5 miliardy dolarů a IBM si tak za softwarového specialistu, který je na trhu už pětadvacet let, významně připlatilo.

Akvizici již schválila představenstva IBM i Red Hatu, ale musí ještě dostat zelenou od akcionářů Red Hatu a regulátorů. Pokud ale vše dopadne podle plánů, bude celý obchod definitivně uzavřen v průběhu příští roku. Red Hat by pak přešel do IBM pod divizi Hybrid Cloud, pro kterou to bude znamenat zásadní posílení. Celkově značí akvizice Red Hatu z pohledu IBM významný důraz na cloudový computing, v němž více než stoletý gigant z New Yorku v posledních letech poněkud ztratil.

IBM Red Hat Acquisition

Foto: IBM

James Whitehurst, CEO Red Hatu, a Ginni Rometty, předsedkyně, prezidentka a CEO IBM

„Akvizice Red Hatu je game-changer. Změní to celý cloudový trh,“ prohlásila k velkému nákupu šéfka IBM Ginny Rometty. „IBM se stane v rámci hybridního cloudu světovým poskytovatelem číslo jedna a bude nabízet firmám jediné open cloudové řešení, které odemkne plnou hodnotu cloudu pro jejich byznys,“ dodala Rometty. Právě open source software a další řešení je to, co do IBM přinese Red Hat a v čem je jeho hlavní síla.

bytedance-office

Přečtěte si takéNový nejhodnotnější startup světa je z Číny. ByteDance s valuací 75 miliard dolarů přeskočil UberNový nejhodnotnější startup světa je z Číny. ByteDance s valuací 75 miliard dolarů přeskočil Uber

„Open source je výchozí volba moderních IT řešení a já jsem neuvěřitelně pyšný na roli Red Hatu, který k tomu ve firmách přispěl,“ sdělil šéf Red Hatu Jim Whitehurst, jenž by se měl připojil k nejvyššímu managementu IBM a zpovídat se přímo Ginny Romettyové. „Spojení sil s IBM nám poskytne ještě vyšší úroveň škálovatelnosti, zdrojů a schopností akcelerovat dopad open source jako základu pro digitální transformaci,“ dodal Whitehurst.

IBM bude ve spolupráci s Red Hatem nadále rozvíjet vlastní IBM Cloud, ale i nadále hodlá spolupracovat a budovat partnerství s dalšími cloudovými poskytovateli, jako jsou Amazon Web Services, Azure od Microsoftu, Google Cloud či Alibaba. Přestože i právě s těmito hráči IBM na cloudovém trhu bojuje, chce nadále zůstat multicloudovým providerem a open source technologii Red Hatu využívat napříč různými cloudy.

red_hat_tower_2

Red Hat Tower, sídlo Red Hatu v Severní Karolíně