V Ostravě začne jezdit největší německý bikesharing Nextbike. Rekola zvažují, zda budou pokračovat
Přestože zatím zima a plno sněhu k jízdě na kole neláká, v mnoha městech se již připravují na novou sezonu. Stále více se využívají různé modely sdílených kol, tzv. bikesharingů, a jeden loni začal fungovat také v Ostravě. Svá růžová kola tam v pilotním provozu nasadila Rekola, jenže přes zimu neuspěla ve veřejné zakázce, kterou město vypsalo, a do ostravských ulic se tak od dubna chystá největší německý bikesharing Nextbike.
Německý Nextbike funguje už více než 14 let a je u našich západních sousedů největším poskytovatelem sdílených kol. Vedle více než 60 německých měst navíc funguje i v zahraničí, od Spojených států přes Velkou Británii, Nizozemsko, Polsko až po Kypr nebo Dubaj. Česká republika je tak další zastávkou bikesharingu se sídlem v Lipsku, který se do Ostravy dostal na základě veřejné zakázky.
Třetí největší české město poptávalo systém sdílených kol, protože ho má jako součást svého strategického plánu rozvoje města, a nakonec vybíralo ze dvou nabídek – jednu podala česká Rekola, druhou německý Nextbike. „Vítězem veřejné zakázky se stala společnost nextbike Czech Republic s.r.o., která bude službu v Ostravě provozovat po dobu osmi měsíců. Stanic s bicykly by mělo být až 200,“ uvedlo k rozhodnutí město Ostrava.
První sdílená kola do Ostravy loni v rámci pilotního provozu přivezla Rekola, ale jejich nabídka nakonec byla vyšší než v případě německého konkurenta. Ostrava pro zachování příznivějších cen počítá, že bude platit Nextbiku za každou výpůjčku necelých 10 korun, a předpokládá, že za osm měsíců mu zaplatí zhruba 4,5 milionu korun. Nabídka od Rekol byla zhruba o pětinu vyšší.
„Těší nás, že Ostravané přišli na chuť tomuto modernímu, zdravému a k přírodě šetrnému způsobu dopravy. Ukázal se velký zájem o službu v loňském roce, kdy 16 tisíc uživatelů sdílených kol ujelo přes 130 tisíc kilometrů. Stejně jako v pilotním provozu bude prvních 15 minut výpůjčky zdarma a dalších 45 minut nebude stát více než 25 korun,“ říká náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.
Budoucnost Rekol je nejistá
Očekává se, že by Nextbike mohl začít se svými koly v Ostravě operovat už od 1. dubna a konec sezony je naplánovaný na 30. listopadu, ale vše se ještě může změnit například v závislosti na počasí. Uživatelé budou mít k dispozici kola městského typu s nízkým nástupem a proti Rekolům nově i se třemi rychlostními převody. Kola se budou opět odkládat do cyklostojanů, na což i Rekola v Ostravě při loňském pilotu přistoupila, byť běžně fungují bezstanicově.
Budoucnost Rekol v Ostravě je nicméně po příchodu významného německého konkurenta nejistá. „My z Rekol gratulujeme Nextbike k fair play výhře a Ostravě přejeme úspěšný rok se sdílenými koly. Město napsalo zadání ke koncesi malého rozsahu opravdu dobře a vybralo s ní jiného provozovatele. Ostatně věříme, že každé město si zaslouží bikesharing, a nemusí být nutně růžový,“ komentuje pro CzechCrunch nového hráče tisková mluvčí Rekol Magda Zicháčková.
Na otázku, zda se i přesto Rekola do Ostravy v letošní sezoně vrátí, zatím neumí odpovědět, protože se v holešovickém sídle stále ještě nerozhodli, zda se do přímého souboje s Nextbikem pustí. Z jeho pohledu pak naopak bude zajímavé sledovat, zda bude Ostrava znamenat první zastávku ve významnější expanzi po České republice, kde zatím platila za jediného významného hráče právě Rekola, nebo prozatím zůstane na východě České republiky.