V Paříži začíná sportovní svátek za miliardy. Žraloci v Seině ale ohrožují plavce i diváky Netflixu

Jsou Žraloci v Paříži na Netflixu stupidní béčko, které uráží každého příčetného diváka – anebo rafinované poselství o negativním dopadu olympiády?

Michal MančařMichal Mančař

zraloci-v-parizi-netflix-boxed

Foto: Netflix

Jsou Žraloci v Paříži blbé béčko, nebo rafinovaně natočená obžaloba olympiády?

0Zobrazit komentáře

Francouzské hlavní město žije bojem o zlato. Proměnilo se na jedno velké sportoviště, které rozezní nejen dusot nohou vytrénovaných běžců, ale i rytmické šplouchání profesionálních plavců v řece Seině. Nejen ti jsou však v neobvyklém ohrožení života. Pařížskými vodami se totiž prohánějí desítky krvelačných žraloků.

Můžete namítnout, že je to fikce. Pozornému divákovi ale naprosto jasné souvislosti se skutečným světem nemohou uniknout. Snímek Žraloci v Paříži, jenž měl nedávno premiéru na streamovací službě Netflix, je jen mírně dramatizovaným dokumentem, který má diváky v tento olympijský čas varovat před nebezpečím v podobě znečištění oceánů, mocichtivých veřejných činitelů i zaslepenosti způsobené pořádáním akce za miliardy eur.

Jistě, filmaři – snad z obavy před protáhlými soudními spory či z review bombingu od rozzuřených činitelů a atletů – ve svém díle nepoužívají olympijskou symboliku ani pravá jména. Ale zkušený sledovač filmů, seriálů a pravdu odhalujících youtubových kanálů ihned spatří, že Žraloci v Paříži svou harpunu míří přesně doprostřed každého z pěti olympijských kruhů.

Větší tragédie než žraloci: Montreal

Kanadské město hostilo letní olympiádu v roce 1976. Starosta Jean Drapeau tehdy prohlásil památnou větu: „Olympiáda nemůže prodělat. Stejně jako muž nemůže mít dítě.“ Původní náklady narostly na 720 procent, miliardový dluh (v dolarech, samozřejmě) město splácelo třicet let. O dalších nepovedených olympiádách pojednává tahle oxfordská studie.

Vezměte si takovou starostku Paříže z filmu. Ta je jednoznačným symbolem zkostnatělého a zkorumpovaného establishmentu, který přivírá oči před astronomickými náklady na pořádání triatlonového závodu… Z reálných olympijských her se přitom nejedno hostitelské město nevzpamatovalo dodnes – vzpomeňte na zadlužení Ria de Janeira, Athén nebo Montrealu a chátrající komplexy olympijských sportovišť…

Autoři snímku to s lehkostí vyjadřují ve scénách, kdy starostka ani tváří v tvář důvěryhodným důkazům a hrozícímu masakru nehodlá slevit z pořádání sportovní akce: „Víte, kolik miliard už stála?!“ Anebo když s jemnou filmařskou grácií nechají její postavu okomentovat žraločí vraždění při tom, když si ústa cpe obědem: „Jatka!“

Pragmatickou pointou a důkazem rafinovanosti scénáře je pak starostčino zhodnocení brutálního žraločího řádění mezi desítkami lidí vybavených mobilními telefony schopnými nahrávat video ve vysokém rozlišení: „Zameťte to pod koberec. Jako by se nic nestalo.“ Napadá vás snad lepší způsob, jak poukázat na toxické opojení mocí?

Nicméně kromě boje proti divokému kapitalismu je dalším významným tématem Žraloků v Paříži environmentalismus. Ten je zde reprezentován především mladými aktivisty, kteří se snaží veřejnost vzdělávat například o negativním dopadu rybolovu na ekosystém.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jejich světonázor poznáte jen podle lehkých, snadno přehlédnutelných náznaků – mají barevné vlasy, piercingy, permanentní výraz naštvanosti vůči systému a dokážou nahackovat značkovací bójku připevněnou na žraločí ploutvi. Svou zprávu světu samozřejmě předávají prostřednictvím streamů.

Tato jejich bláhová mladická nerozumnost je podtržena, vlastně lépe řečeno roztržena odvážným kinematografickým kontrastem, kdy asi nanosekundu po sdělení, že pařížské paryby nejsou krutými a krvelačnými lidožrouty, následují detailní trikové záběry zubatých tlam trhajících na kusy mladé lidi v kanálech Paříže. Bravo.

A když je řeč o francouzské metropoli, věděli jste, že Benátky jsou oproti ní tak trochu vyprahlým maloměstem? Těžko se žralokům divit, že zmutovali a za svůj nový domov si vybrali právě Paříž, jejíž Seinu doplňují desítky metrů hluboké nádrže, rozsáhlé zaplavené katakomby a současně asi metr úzké chodby, do nichž se stěží nacpe prchající dav, ale ve kterých zároveň zůstává přesně tolik místa, aby z onoho davu mohli žraloci ochutnávat. Mistrná, ačkoliv morbidní architektura.

Další téměř ani neskrývanou narážkou na skutečnou olympiádu v Paříži je pak samotný počet žraloků ve snímku. Ve Francii očekávají, že do hlavního města zamíří kolem patnácti milionů sportovních fanoušků. A ve filmu budete mít často pocit, že právě tolik žraloků se v Paříži zrovna nachází! Náhoda? Nemyslíme si.

Vyčištěná Seina. Ne od žraloků, ale špíny a bakterií

Pařížský tok nikdy neměl valnou plaveckou reputaci. Ale město před olympiádou investovalo 1,4 miliardy eur, postavilo nový kanalizační systém, nádrž na zadržování dešťové vody (která měla tendenci obsah kanalizace vracet do řeky…) a rozjelo kampaň, jež omezila vypouštění nečistot v obcích proti proudu. Výsledek? Kromě olympioniků by si měli v Seině zaplavat i Pařížané. Více si přečtěte na Bloombergu.

Žraloci v Paříži však nejsou jen důmyslnou obžalobou nabobtnalé olympijské okázalosti či lidského ničení planety. Do monstrózních rozměrů narůstající žraločí problém totiž nevyřeší úřady, koordinovaný postup záchranných a bezpečnostních složek nebo armáda. Naopak, právě armáda ve své nerozvážnosti zničí půlku Paříže – jednoznačný odkaz na protiválečné, mírové poselství olympijských her už z dob antického Řecka.

Kdepak, vše nakonec vyřeší hrstka zpočátku nesourodých hrdinů. A je zcela snadné pochopit, že tím filmaři vzdávají hold dobrovolníkům a pořadatelům, kteří těm největším sportovním svátkům světa zajišťují plynulý chod. Současně si ale i v tomto pozitivním pohledu na problematiku tvůrci zachovávají zdravou dávku cynismu a otevřená vrátka pro pokračování. Inu, opět jako v případě skutečné olympiády, jež se se čtyřletou pravidelností opakuje.

Kdybychom měli Žraloky v Paříži na Netflixu číselně ohodnotit, dostanou od nás pět olympijských kruhů. Nula je totiž taky kruh.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Hvězda Twisters a Vraha naoko je všude, málem ale hrála mrtvoly v televizi. Kde se vzal Glen Powell?

Top Gun: Maverick, S tebou nikdy, Vrah naoko, Twisters. Z Glena Powella se rodí velká hvězda, začátky měl přitom těžké a není jen hezkou tváří.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Screenshot

Reprofoto: Universal Pictures/YouTube

Glen Powell v katastrofickém snímku Twisters

0Zobrazit komentáře

Koncem minulého týdne do kin po 28 letech vstoupilo pokračování katastrofického hitu Twister o lovcích tornád. Film Twisters překonal veškerá očekávání, premiéra byla třetí nejvýdělečnější za letošní rok a kritici i diváci jsou spokojení. Zafungovalo navázání na známé jméno i napínavý a zábavný příběh, nemalý podíl na úspěchu ale patří také Glenu Powellovi, jednomu z aktuálně nejdiskutovanějších herců v Hollywoodu.

Není to tak dávno, co jeho jméno ani tvář nebyly příliš známé. Pětatřicetiletý Powell ale o status filmové hvězdy usiloval prakticky od dětství. Teď se mu, zdá se, sen splnil – za poslední ani ne rok se objevil v hlavních rolích tří široce probíraných filmů, pracuje na několika dalších, jeho jména je plný X (bývalý Twitter). Není přitom úspěšný jen díky atraktivním rysům tváře a vypracovanému tělu, kromě hereckého talentu má také byznysové uvažování a dobře rozumí tomu, jak se dělají filmy. Ostatně k Vrahovi na oko, kde ztvárnil falešného nájemného vraha, pomohl napsat vychvalovaný scénář.

První výraznější role mu připadla v roce 2018, kdy se spolu se Zoey Deutch objevil v romantické komedii Netflixu To zařídíme. Přestože nešlo o žádný velký hit, Powellovi díky ní začal více zvonit telefon a dostal roli v pokračování Top Gunu. V roce 2022, kdy blockbuster s přídomkem Maverick vyšel, přitom vojenského letce ztvárnil ještě ve filmu Oddanost. Tou dobou už šly věci jako po másle, Vrah na oko dostal skvělé recenze, S tebou nikdy uspělo díky chytrému marketingu a Twisters teď dominují kinům.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Glen Powell (@glenpowell)

Ačkoliv se při prvním pohledu na Powella, a zvlášť jeho přirozené charisma na plátně, zdá, že je přesně tam, kam patří, cesta do centra pozornosti Hollywoodu pro něj byla poměrně náročná. Jak zaznívá v profilu od The New York Times, vycházející hvězda měla jasný zájem o showbyznys už v dětství. V páté třídě se Powell učil stepovat a hrál ve školních muzikálech, ve čtrnácti získal svoji první malou roli u filmu v dětské komedii Spy Kids 3-D: Game Over.

V roce 2006 se mu podařilo získat angažmá u Denzela Washingtona v životopisném dramatu Síla slova, díky čemuž ho vzal pod svoje křídla Washingtonův agent Ed Limato. Ten se Powellovi stal důležitým mentorem a poradil mu opustit univerzitu a přestěhovat se do Los Angeles. Pak ale zemřel, což pro ambiciózního mladíka znamenalo osobní, avšak také zásadní profesní ztrátu.

Nadějný herec jako by se stal průsvitným. Zajímavé příležitosti zmizely a talentová agentura ho vyřadila z portfolia – prý se slovy, že by mohl být rád, pokud by ho někdo obsadil jako mrtvolu v televizní kriminálce. Nějakou dobu si tak vydělával si reklamami a epizodními rolemi v seriálech na kabelovce nebo jako sportovní kouč. Ne všem je přáno stát se hvězdami, někteří prostě stráví většinu kariéry v pozadí. Ovšem Powell mezi ně nepatří.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Postupně se mu s vedlejšími postavami podařilo dostat do seriálu Scream Queens a filmů Skrytá čísla nebo Everybody Wants Some!! od Richarda Linklatera, režiséra a scenáristy Vraha naoko. Díky bývalému agentovi se také propojil s úspěšnou producentkou Lyndou Obst, která ho zaměstnala jako stážistu s úkolem pročítat a poznámkovat scénáře. Díky tomu se naučil, jak psát.

„Byl roztomilý a neskutečně šarmantní,“ řekla o Powellovi Obst. „To ale není to, čím na mě zapůsobil, a není to důvod, proč je úspěšný. Herci mohou nabýt šarm, ale nemohou nabýt inteligenci. Glen je chytrý a naučil se hodně o vývoji scénářů a filmové struktuře. Díky tomu je nezávislý a umí v tom chodit,“ dodala producentka.

Sám herec o své kariéře přemýšlí dost byznysovým způsobem. Například přestože chce točit malé filmy s výraznými režiséry, myslí teď spíš na ty, které mají potenciál vydělávat – romantická komedie S tebou nikdy zpočátku propadala, hra s herečkou Sydney Sweeney na to, že spolu něco mají i ve skutečném životě, ale skvěle zafungovala a snímek vydělal přes 220 milionů dolarů při rozpočtu 25 milionů. Powell přitom ví, že pokud se chce stát výraznou hvězdou, měl by se nějakou dobu držet dál od velkých franšíz, aby jeho jméno dostatečně vyniklo.

V dohledné době ho uvidíme například v thrilleru vychvalovaného nezávislého studia A24 Huntington nebo v právnickém dramatu Monsanto, které produkuje režisér K zemi hleď! Objevit se má také v předělávce osmdesátkového sci-fi Běžící muž s Arnoldem Schwarzeneggerem a počítá s Top Gunem 3, na kterém pracuje studio Paramount. V televizi ho pak uvidíme v předělávce westernu Butch Cassidy a Sundance Kid od Amazonu nebo komedii Chad Powers od Hulu.

„Vím, že toho je hodně,“ řekl Powell. „ale pouštím se do toho naplno z určitého důvodu. V Hollywoodu můžete mít na chvíli politický kapitál a musíte ho utratit, než ho ztratíte,“ dodal. Jeho kapitál podle všeho ale zatím stabilně roste.