V Praze odstartovala Středoevropská rallye. V Chuchli kvůli ní dočasně vyasfaltovali ovál

Pořadatelé rallye ujišťují, že asfalt se poté znovu použije. Velkou Chuchli si vybrali proto, aby k motorsportu přilákali nové příznivce.

Rallye

Foto: Maxime Agnelli

V Praze odstartovala Středoevropská rallye

0Zobrazit komentáře

Rallyeové mistrovství světa zavítalo poprvé do Česka. Ve čtvrtek krátce po obědě v Praze odstartoval předposlední závod seriálu, tedy Středoevropská rallye. Šlo o velkolepou událost, která slavnostně začala na Hradčanském náměstí. Součástí závodu byla i divácká rychlostní zkouška na upraveném terénu v dostihovém závodišti ve Velké Chuchli. Právě tady organizátoři na poslední chvíli položili asfalt, který po akci plánují odstranit. Podle půdního mikrobiologa z Akademie věd ČR Miroslava Šimka je to bláznovství.

Mistrovství světa se v Česku jede vůbec poprvé, zároveň se netradičně koná na území tří států, jelikož se dohodly tři národní autokluby. Kromě Česka se tak závodníci utkávají také v Rakousku a Německu.

„Chceme zprostředkovat rallye co nejširšímu okruhu fanoušků a přitáhnout k motorsportu nové příznivce. Hledali jsme atraktivní a netradiční prostředí a zároveň lokalitu, která bude skvěle dostupná hromadnou dopravou. Rallye zde bude jako na dlani a diváci uvidí celý průběh superspeciálky,“ řekl už dopředu k výběru Velké Chuchle pro server iDnes.cz Tomáš Kunc, jednatel Středoevropské rallye a generální sekretář Autoklubu ČR, který se na akci podílí.

Jenže ovál v Chuchli je zvyklý na koně živé, nikoliv na ty ukryté pod kapotami aut. Proto bylo potřeba část trati dlouhou 2,37 kilometru pro potřeby závodu upravit. Na řadu tak přišel asfalt, který organizátoři po skončení závodu zase odstraní. Ve středu odpoledne Milan Tejchman z Autoklubu ČR pro České noviny hlásil, že je asfaltová část vybudovaná, mantinely postavené, ochranné ploty hotové a stačí už jen počkat na příjezd posádek.

„Chceme být dobrými a ohleduplnými sousedy. Asfalt se po závodě znovu využije ke stavbě jiných silnic a bude ještě dlouho sloužit. Cena se díky vstřícnosti našich dodavatelů pohybuje okolo 1,5 milionu korun a je hrazena z komerčních příjmů,“ informoval iDnes.cz Kunc.

V Česku jsou přitom i další tratě, byť možná nejsou tak dobře přístupné nebo tak blízko metropole. V době, kdy se stále častěji apeluje na snižování uhlíkové stopy a z oceánů se loví plasty, působí investování peněz do jen dočasné silnice nezvykle.

„Člověk nemusí být půdní mikrobiolog, aby věděl, že lít na takové místo asfalt není zrovna nejlepší nápad. Kdyby pod něj nepoužili ochrannou izolační vrstvu, mohli by ohrozit porost a půdu pod ním,“ říká například Miroslav Šimek z Ústavu půdní biologie a biogeochemie Biologického centra AV ČR. Podle Jana Koudelky, tiskového mluvčího Autoklubu České republiky, byla před položením asfaltu skutečně použita izolační geotextilie. Půda by tak utrpět neměla, nicméně z hlediska hospodárnosti a udržitelnosti stále nejde o příliš ideální krok.

„I za předpokladu, že to mají takovým způsobem ošetřené, je bláznovství a plýtvání dělat někde na pár dnů krátkou silnici,“ dodává Šimek, podle kterého lze ale aspoň poté asfalt snadno odstranit.

Ve čtvrtek vpodvečer měl závod na programu také okruhový úsek v Klatovech. V pátek bude závod pokračovat šesticí testů na Šumavě, v sobotu proběhne stejný počet v Rakousku a v neděli čtyři v Německu. Centrum rallye je po celou dobu v Pasově. Přesunů za zvuku rachotících motorů je tak spousta. V kontextu jejich ekologické stopy, která je nakonec nižší než v minulosti, se tak pořadatelům možná zdá kus dočasné asfaltové silnice zanedbatelný.