V Praze se objevilo prvních 100 hybridních Toyot. Italský carsharing Anytime cílí na desítky tisíc uživatelů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

anytime-carsharing-praha2

Carsharing Anytime do Prahy přiveze hybridní Toyoty

0Zobrazit komentáře

Pro přepravu v Praze je od čtvrtka 25. dubna možné využívat novou službu. Prvních 100 sdílených automobilů do ulic Prahy vypustil italský carsharing Anytime, který už na začátku měsíce spustil svou aplikaci, kterou si stáhlo přes 5 tisíc uživatelů. V České republice jich chce ale nový carsharing, který působí celkem ve čtrnácti městech a čtyřech zemích, získat ještě mnohem víc. První stovka automobilů má být jen začátek jeho tuzemské mise.

Anytime je prvním zahraničním carsharingem, který do Česka vstupuje, a do Prahy prozatím nasadil Toyoty Yaris s automatickou převodovkou, parkovací kamerou a především hybridním motorem. Právě v něm vidí Anytime, za nímž stojí italský finanční holding Mikro Kapital Group, velkou výhodu pro provoz ve městech, jelikož je šetrnější k životnímu prostředí než čistě spalovací motory a navíc by mělo hybridní ústrojí zajistit také úspornější jízdu.

S první stovkou hybridních vozů si chce Anytime osahat, jak bude v Praze vše fungovat, a podle toho přiveze další auta. Do konce roku by jich mělo být v hlavním městě až 500, ale zatím není jasné, zda to budou opět Toyoty Yaris. „Do konce roku chceme mít v Praze 500 vozů, ale zatím nevíme, jaké další vozy nakoupíme. Potřebujeme zjistit, jak se budou auta chovat v reálném provozu, jak bude využíván elektromotor a jaká bude spotřeba a podle toho se rozhodneme, jaké vozy nakoupíme dál,“ uvedl při oficiálním spuštění carsharingové služby Anytime v Praze její tuzemský ředitel Milan Beutl.

anytime-carsharing-praha4

Pokud se hybridní Toyota Yaris osvědčí, nevidí Beutl důvod, proč by neměly přibýt další vozy stejné značky. „Bylo by to ideální, protože bychom měli flotilu se stejnými auty, na které by byli zákazníci zvyklí. Pokud ale bude poptávka například po větších modelech, nevylučujeme ani jiné typy vozů nebo jinou značku,“ dodal Beutl.

Hybridy si ostatně Anytime nevybral jen pro jejich ekologičtější provoz, ale také proto, že je s nimi možné bezplatně parkovat v modrých a fialových zónách, což je v centru Prahy vítaný bonus. Praha však nedávno změnila podmínky a oznámila, že za minimální roční poplatek už budou tyto pozice volně k dispozici prakticky pouze pro elektromobily. Beutl přiznal, že to udělalo dalšímu rozvoji Anytime trochu čáru přes rozpočet a firma teprve vyhodnocuje, co to pro ni a potenciálně její zákazníky bude do budoucna znamenat.

Minutový carsharing bez bariér

Rozhodně se ale prý nedočkáme toho, že by kvůli tomu Anytime do Prahy přivezlo elektromobily. „To pro nás zatím není téma,“ prohlásil rezolutně Beutl, podle něhož mají elektrické vozy stále tři zásadní nedostatky: vysoká pořizovací cena, delší doba dobíjení a stále relativně malý dojezd. „To jsou pro nás a potřeby minutového carsharingu zatím nepřekonatelné nevýhody. Proto sázíme na hybridy,“ dodává šéf českého Anytime, který již vyjednává s vedením Prahy, jak se bude parkování do budoucna řešit.

Důležité téma to pochopitelně není jen pro Anytime. Beutl přiznává, že spolupráce s městem je pro efektivní a pro všechny strany prospěšné fungování carsharingu absolutně kritická. Magistrát údajně přemýšlí, jak carsharingy, jejichž sdílené auto může v ulicích nahradit podle zkušeností z jiných měst až 15 soukromých vozů, dále podporovat. V květnu má prý ostatně Rada hl. m. Prahy právě otázku parkování řešit a podle Beutla se budou nastavovat také důležité parametry do budoucna, které určí dlouhodobý rozvoj Prahy v této oblasti.

Rivian-R1S_3

Přečtěte si takéFord investuje půl miliardy dolarů do startupu Rivian. S konkurentem Tesly bude vyrábět elektromobilyFord investuje půl miliardy dolarů do startupu Rivian. S konkurentem Tesly bude vyrábět elektromobily

Jinak je Milan Beutl přesvědčen, že má Anytime v Praze své místo. Na rozdíl od jiných flotilových carsharingů, jako jsou Auto Napůl, Ajo či Car4Way, funguje minutově – platíte tedy pouze za každou ujetou minutu, za nic víc. Neexistuje žádný vstupní (odemykací) poplatek, ani poplatky za ujeté kilometry. V aplikaci si jen najdete auto, přes mobil ho odemknete a můžete jet. Přes den zaplatíte za 1 minutu 5 korun, v ranních hodinách (od 6 do 10 hodin) pak dokonce jen 2 koruny.

anytime-carsharing-praha1

Právě fakt, že Anytime nemá žádný vstupní poplatek a nasazuje relativně atraktivní sazbu, má pomoci italskému carsharingu k rychlému rozvoji v Praze. „Vstupní poplatek nemáme, protože ho pro uživatele považujeme za příliš vysokou bariéru vstupu. Věříme, že tím, že ho nemáme, přilákáme více uživatelů,“ prozradil pro CzechCrunch Milan Beutl, který vidí v Praze pro sdílené vozy velký potenciál. „Je možné se bavit v jednotkách stovek tisíc uživatelů,“ neskrývá ambice. Cílem prý může být klidně 100 až 200 tisíc uživatelů.

Po pár týdnech, kdy byla k dispozici pouze aplikace a auta ještě v ulicích nejezdila, hlásí Anytime už přes 5 tisíc uživatelů. Nyní bude kritické, aby začali službu skutečně aktivně využívat. Bude tedy rozhodně zajímavé sledovat, jak se v Praze nová přepravní služba prosadí. Když se jí bude dařit, můžeme mimo jiné očekávat rozšiřování flotily na zmíněných několik stovek vozů. Ostatně Anytime má v plánu v Česku v příštích letech proinvestovat až 30 milionů eur. V přepočtu necelých 800 milionů korun má padnout také právě na nové vozy a dále na rozvoj týmu a technologií, na nichž služba stojí.

Není farmářská potravina jako farmářská potravina. Košík.cz ukazuje, jak se pěstují produkty, které prodává

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kosik-1
0Zobrazit komentáře

V internetovém supermarketu Košík.cz si mohou zákazníci v Praze a středních Čechách, na Plzeňsku, Liberecku, Ústecku, v Hradci Králové a na Pardubicku a také v okolí Teplic, Mostu a Chomutova vybírat z více než 15 tisíc položek od pečiva přes mléčné výrobky a maso až po ovoce a zeleninu. Stále větší důraz pak mnoho lidí klade na původ a kvalitu jednotlivých potravin a pomoci v orientaci jim chce i samotný Košík.

Mnoho produktů je dnes označováno jako „farmářské potraviny“, pod kterými si mnozí představí kvalitní zboží, o něhož se pečuje na menších farmách, nejde o velkovýrobu a splňuje vyšší standardy. Jenže samotné označení nemusí splňovat žádné konkrétní normy, na rozdíl například od bio nebo IPZ produktů, a tak často zmíněné předpoklady neplatí.

„Velice si zakládáme na otevřenosti vůči našim zákazníkům. Proto jim chceme sérií reportáží předat nezkreslené informace o tom, jak potraviny, které mohou na Košíku koupit, vznikají a kdo za nimi stojí,“ uvádí Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz. Jeho tým se tak vydává ke svým dodavatelům a na blogu přináší reportáže například o tom, odkud je a jak se pěstuje chřest z farmy Český chřest nebo jak řezníci z Maso Klouda nakládají s masem na své farmě v Lysicích.

tomas-jerabek-kosik3

Foto: Košík.cz

Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz

Na Košíku plánují postupně odkrývat další potraviny, které standard, jaký bychom očekávali od tzv. farmářských či řemeslných produktů, splňují. Zájem o ně totiž nejen na tuzemském potravinovém e-shopu neustále roste a podle jeho šéfa Tomáše Jeřábka se je Košík snaží nabídnout všude, kde je to možné. Zároveň ale chce předejít nadužívání tohoto pojmu, a proto si dodavatele pečlivě vybírá.

Nejvíc se prodává farmářské ovoce a zelenina

„Farmářské produkty se pro spotřebitele staly synonymem pro kvalitní potraviny a za ně je ochotno připlatit si stále více lidí. A rozhodně už se nejedná takřka výhradně o vysokopříjmové domácnosti, jak to bylo v minulosti. Opačnou stranou mince pak je skutečnost, že ne každá potravina s nálepkou ‚farmářské‘ je kvalitnější než běžná velkoprodukce. Což je jedna z věcí, proti které na trhu chceme hodně bojovat a zamezovat matení spotřebitelů,“ prozrazuje pro CzechCrunch Jeřábek.

mapy.cz-android2

Přečtěte si takéMapy.cz spojují síly s Windy.com miliardáře Lukačoviče. Nově nabídnou lokální předpověď počasíMapy.cz spojují síly s Windy.com miliardáře Lukačoviče. Nově nabídnou lokální předpověď počasí

Na Košíku si proto stanovili standard, co farmářská potravina znamená, a posuzovací proces nyní chtějí představit i zákazníkům. Aktuálně podle Jeřábka představují všechny BIO výrobky, řemeslné výrobky a produkty od maloproducentů zhruba osminu celého portfolia, což je necelých dva tisíce položek. Košík navíc plánuje tento sortiment dále rozšiřovat.

chrest-kosik

Pěstování chřestu na farmě Český chřest

enhanced-games-mvp-x

Přečtěte si takéEnhanced Games: Něco jako olympiáda, jen s povoleným dopingemDostanou miliony korun, když pokoří rekord nadopovaní. Kontroverzní obdoba olympiády se blíží

„Nejvíc na odbyt jde ovoce a zelenina, tady se hodně mění přístup i samotných dodavatelů, kteří dokáží chytrým přístupem obhájit často opodstatněnou vyšší cenu. Dále maso a tradičně připravované uzeniny a samozřejmě mléčné výrobky často podle znovuobjevených starých receptů a procedur,“ doplňuje Jeřábek, podle kterého je při výběru klíčové především to, že za vznikem potraviny stojí buď jednotlivec nebo malá výroba, která ctí řemeslný a zodpovědný přístup k potravinám.

Vedle farmářských potravin mohou zákazníci na Košíku, který na českém online supermarketovém trhu bojuje spolu s Tescem o pozici dvojky za vedoucím Rohlik.cz Tomáše Čupra, od března nakupovat také potraviny z britského řetězce Iceland a úspěch slaví rovněž bezobalové řešení, které v Košíku představili začátkem roku. Za šest týdnů si lidé na váhu do sáčků, které nahrazují plastové obaly, nakoupili už tři tuny potravin.