V Praze se otevřela dobíjecí stanice pro 12 elektromobilů. Energii ukládá i do baterií ze Škody Enyaq
Sekundární využití baterií z elektromobilů patří mezi nejúčinnější formy recyklace. Dobíjecí stanice v Praze 11 díky nim vznikla rychleji.
Budování dobíjecích stanic pro elektromobily je i v Česku v plném proudu. Na některých místech je ovšem obtížnější vzhledem k chybějící infrastruktuře velké nabíječky postavit. Možné řešení teď ukázala Pražská energetika (PRE), která ve spolupráci s inovační laboratoří Škoda Auto otevřela v Praze 11 unikátní dobíjecí hub. Ten dokáže obsloužit až dvanáct elektrických vozidel zároveň, ale hlavně je jeho součástí energetické úložiště sestavené z použitých baterií ve vozech Škoda Enyaq. Díky tomu má nižší nároky na elektrickou distribuční soustavu.
Nová dobíjecí stanice zvaná PREpoint se otevřela u plaveckého bazénu v Praze 11 – Chodově. Nabídne jednu ultrarychlou dobíjecí stanici s výkonem 150 kW a pět dalších AC dobíjecích stanic s výkonem 22 kW. Celkově tak dokáže dobíjet až dvanáct elektromobilů najednou. To už dnes není ani v Česku neobvyklé, nicméně novinkou tentokrát je připojené bateriové úložiště s kapacitou 300 kWh, díky kterému bylo možné náročnou instalaci realizovat v krátkém čase.
„Pražská energetika si díky tomuto projektu v Praze 11 otestuje použití bateriového úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě, kdy nemusí řešit nutné navýšení výkonu pomocí zdlouhavé výstavby úplně nové kabelové sítě,“ říká Vojtěch Fried z oddělení Rozvoj elektromobility v PRE. Energetické úložiště je sestaveno z bateriových modulů, které předtím sloužily ve vozech Škoda Enyaq iV. Oproti autům jsou v tomto řešení baterie méně namáhány, a tak mohou podle vyjádření PRE sloužit dalších deset a více let.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTaková energetická úložiště přitom mají umožnit rozvoj nabíjecí infrastruktury i v místech, kde by jinak nebylo technicky možné velké množství dobíjecích stanic postavit. Pro jejich účely se hodí opotřebené baterie, jejichž kondice klesne i pod 70 procent. Inovační laboratoř Škoda Auto DigiLab, která na projektu s PRE spolupracovala, baterie před nasazením podrobí kapacitnímu testu. Podle Jana Špatného ze Škodovky se přitom baterie z testovacích či vývojových vozů zatím ani pod 70 procent originální kapacity nedostávají.
Pražská energetika má ve své síti PREpoint přes 440 veřejných dobíjecích stanic, u kterých lze najednou dobíjet více než 900 elektromobilů. Do všech dobíječek má dodávat stoprocentně zelenou energii pocházející z obnovitelných zdrojů. Veřejnou síť dobíjecích stanic buduje PRE už od roku 2010. Nejvíce jich má v Praze, ale k vidění jsou také v desítkách dalších měst po celé České republice nebo na hlavních tazích.