V Praze se uskutečnilo první Tržiště, akce pro spojení startupů a inovativních korporací
Tržiště pro startupy a korporace, Škoda DigiLab, 4. května 2017.
Pod hlavičkou agentury FENEK a ve spolupráci s Úřadem vlády byla začátkem května odstartována série akcí Tržiště pro startupy a korporace, která si dává za cíl vytvořit nové, neformální prostředí pro spojení zájmů startupů a inovativních korporací. První setkání, které se neslo v tématu elektromobility, proběhlo v nových stylových prostorách ŠKODA AUTO DigiLab v pražských Holešovicích.
Jednalo se o vůbec první příležitost, kdy se toto místo otevřelo veřejnosti. Mimo jiné je zde k vidění i rozebraná Škoda Kodiaq, kanceláře, či rozsáhlý sál k pořádání akcí jako je tato. Zasvědcenější mohli v celém spektru vidět jistou paralelu s akcemi, které pořadají karlínští STRV. CzechCrunch se stal mediálním partnerem akce.
Úvodní řeč akce pronesl Jiří Vicherek, zakladatel agentury FENEK, aby představil vizi této nové platformy. Podle něj se nejedná o akci pro inovativní startupy, ale inovativní korporace, které chtějí aplikovat nové byznys modely do svých odvětví, právě za pomocí startupů. Účelem tak je tyto dva segmenty propojit v neformálním prostředí, ostatně za nejdůležitější část programu označil Vicherek závěrečný networking.
Vizi Tržiště přiblížila i ředitelka ŠKODA AUTO DigiLab, Jarmila Plachá, která, příznačně s proutěným košíkem v ruce, vyzvala publikum, aby brali Tržiště jako skutečný sobotní trh, který lidé navštěvují aniž by vlastně věděli, co chtějí, avšak jdou se inspirovat, konverzovat a najít kontakty. Doplnila také čím vlastně DigiLab je:
“Našim cílem je vyvíjet pro naše zákazníky úplně nová řešení mobility. ŠKODA AUTO DigiLab je proto doslova laboratoří, kde testujeme nápady a přetváříme je v nové produkty. Spolupráce s globálními technologickými startupy je přitom důležitou součástí těchto aktivit, proto jsme rádi, že můžeme hostit první Tržiště pro startupy a korporace.”
S krátkým proslovem posléze vystoupil koordinátor digitální agendy Úřadu vlády, Ondřej Malý. Jeho orgán, který před časem vznikl pod vedením bývalého státního tajemníka Tomáše Prouzy, by se podle něj měl starat o agendu, která bude nadrezortní. Zmínil i nedávné schůzky se zástupci startupů a začínající partnerství s agenturou CzechInvest.
Hyperloop pro náklady
Hlavním hostem večera byl však Marek Gutt-Moskowy (na úvodní fotce), zakladatel a CEO polské společnosti EuroLoop, která se stejně jako obdobné projekty v zámoří snaží realizovat open-source myšlenku Elona Muska o vybudování přepravního systému Hyperloop. Oproti svým konkurentům však nemíří na produkci přepravního systému pro lidi, ale pro náklad.
Gutt-Moskowy to odůvodnil tak, že z legislativní podstaty je přeprava lidí kapslemi hyperloop dekádu, možná více vzdálená a míní, že s nákladem by to mohlo být jednodušší. Jeho firma už má za sebou produkci vlastní kapsle, která byla ostatně oceněna již na soutěži Hyperloop Pod Competition, pořádanou samotným Muskem, kde se dostala mezi jediných pět oceněných z celkově dvanácti tisíc účastníků.
Polsko, kde chce EuroLoop začít s přímým propojováním přístavů a překladišť, považuje Gutt-Moskowy za ideální trh kvůli jeho dopravnímu významu a délce tras, která nikde nepřesahuje 1500 kilometrů. Dlouhodobá vize EuroLoopu však zahrnuje i zapojení celého regionu, včetně Česka.
Pitch pěti startupů
Posledním bodem programu před závěrečným networkingem byl pitch pěti různých startupů zaměřených na elektromobilitu. Jako první se představil projekt eParkomat, který si dává za cíl zlepšit možnosti parkování a pomoci tak městům i řidičům. Zajímavé však je, že jediné co k tomu potřebuje jsou mobilní telefony řidičů, protože prostřednictvým operátora T-Mobile dokáže s 96% přesností analyzovat sbíraná big data a zjistit tak, kde je zrovna volné parkovací místo.
Svou myšlenku přišlo představit i Ridelo, jehož produktem je nabíječka určená k připevnění na jízdní kolo. Dovoluje tak nabíjet mobilní zařízení i za jízdy, navíc se jedná o vůbec první zařízení svého druhu, co funguje bez tření a cyklistu tedy nijak nezatěžuje. Třetím v pořadí byl HoppyGo, nedávno spuštěný carsharingový startup, který stejně jako konkurenční SmileCar funguje na principu P2P výpůjčky aut. Jeho zástupce sdělil, že službu využívá již 1500 lidí, kteří se v Praze dělí o 120 aut. Plánem také je expandovat v nejbližší době do Mnichova.
Michal Matúš z projektu Parkio zase příbližil svoji vizi o parkování ve městech. Ta kromě jiného zahrnuje i rychlé zaplacení v mobilní aplikaci a technologie už je dokonce tak daleko, že se simultálně s platbou v aplikaci lze otevřít třeba závoru na parkovišti. Jako zcela poslední byl podrobně představen startup Emuj, který se v Brně specializuje na carsharing elektrických aut.
Současně má ve flotile zejména vozy Nissan Leaf a Peugeot iOn, do budoucna bych však chtěl získat i Teslu Model S a Teslu Model 3 a expandovat do Bratislavy. Další Tržiště pro startupy a korporace se bude konat 22.6. v Brně v Jihomoravském inovačním centru, na podzim se pak chystá i v Ostravě.