V Praze začala jezdit sdílená žlutá elektrokola. Český Freebike jich do hlavního města posílá prvních 500
Sdílené elektrické kolo Freebike
Praha je příliš kopcovitá, na kole se v ní jezdit nedá. To jsou častá slova, která padají, když se řeší cyklistika v hlavním městě. Přesto už tu několik let úspěšně působí růžová sdílená kola tuzemského bikesharingu Rekola, kterému od 1. dubna přibývá nový konkurent. Je opět z České republiky, byť ho paradoxně více znají v zahraničí. Karlínský Homeport do Prahy vysílá 500 svých sdílených elektrokol Freebike, jimiž chce ukázat, že kola s elektromotorem mají obzvlášť v Praze smysl.
Saúdská Arábie, Rusko, Polsko, Anglie. Homeport má dnes po světě rozesetých několik tisíc kol a s bikesharingem, tedy systémy pro systémy sdílených kol ve městech, má velké zkušenosti. Ostatně na trhu je už od roku 2004, což je dávno předtím než mnozí dnešní rychle rostoucí hráči a startupy na tomto poli vůbec vznikli. Před patnácti lety ho založil anglický podnikatel Charles Butler, který dlouhodobě žije v České republice a je rovněž spoluzakladatelem Datartu.
„Charles Butler je správný idealista, který chce měnit svět a města. Proto investuje do sdílených systémů. Freebike je dnes už pátá generace kol a systémů, kterou představujeme,“ prozrazuje pro CzechCrunch v karlínském sídle Homeportu Ludvík Jaroš, současný CEO, který do firmy přišel před rokem a nyní má před sebou jeden z největších projektů.
Bezkonkurenční dojezd a recyklovatelnost
Homeport má sice s provozem bikesharingů velké zkušenosti po celém světě, ale až dosud se specializoval takřka výhradně na veřejné zakázky v cizině. Město chtělo sdílená kola, vypsalo zakázku, Homeport se přihlásil a když vyhrál, tak mu celý systém včetně kol odprodal. V Praze ovšem vzniká zcela nová situace, kdy Homeport plánuje svůj vyspělý bezstanicový systém s elektrickými koly provozovat na vlastní pěst. Vzhledem k dlouholetým zkušenostem z celého světa se však Ludvík Jaroš nebojí.
V městských částech od Prahy 1 po Prahu 8 a v Horních Počernicích budou moci obyvatelé narazit na nápadně svítivě žlutá elektrokola, na něž jsou v Homeportu patřičně hrdí. Když procházíme karlínskou laboratoří, jak v Homeportu svému sídlu sami říkají, míjíme několik 3D tiskáren od Josefa Průši i rozpracované prototypy, o nichž ještě tvůrci nemohou mluvit.
Právě tady vzniklo i současné elektrokolo Freebike, které si v Homeportu vyvinuli prakticky úplně celé podle sebe, a proto má spoustu vychytávek, které na jiných kolech nenajdeme. „Naše elektrokolo má dojezd 120 kilometrů, což nemá nikdo na světě. Obvykle je to kolem 40 nebo 50 kilometrů,“ začíná u unikátní, na míru vyvinuté baterie Jaroš, podle něhož je zároveň celé kolo z 98 procent recyklovatelné. Jen pár elektronických součástek zrecyklovat nejde.
Můžete šlapat i bez elektromotůrku
Každé kolo pochopitelně spolupracuje s mobilní aplikací Freebike, ve které si kolo uživatel snadno najde a odemkne ho. Zajímavostí je, že si lze půjčit jak elektrokolo, tak i kolo v klasickém šlapacím módu, ve kterém vám elektromotor nepomáhá. Rozdíl je pak v ceně. První minuta na elektrokole je zdarma a za každou další minutu se platí 2 koruny. Na rozdíl například od sdílených elektrických koloběžek Lime, které v Praze rovněž jezdí, se tak neplatí žádný startovací poplatek.
V případě, že si vypůjčíte kolo ve šlapacím módu, je zdarma prvních deset minut a až poté se platí 1 koruna za každou minutu. V elektrokole Freebike funguje rekuperace energie, takže když šlapete nebo brzdíte, automaticky ho tím dobíjíte. Ostatně i na tom, že jde o provoz bez emisí a je šetrný na životní prostředí, si Homeport zakládá. „Vedle obnovitelných baterií si do našeho centrálního skladu objednáváme zelenou energii na jejich dobíjení a do budoucna plánujeme pořízení solárních panelů, abychom měli celý provoz kompletně zelený,“ říká Jaroš.
Pro zákazníky je klíčový ale především zážitek z jízdy. Homeport si dal proto velmi záležet na vyjednávání s jednotlivými městskými částmi, aby se mu nestalo například to jako Limu, že musel přerušit svůj provoz na exponované Praze 2. Jaroš se svými kolegy v posledním půl roce intenzivně jednal a výsledkem je zhruba 250 virtuálních stanic ve zmíněných částech Prahy, kde půjde kolo zaparkovat bez nutnosti jej poutat řetězem nebo ho fotit. Ve vybraných lokalitách mimo červené zóny je navíc půjde parkovat i mimo stanice.
Parkování ve virtuální stanicích
„Jelikož jsme schopní nastavit na mapě červené zóny, kde sice mohou lidé jezdit, ale nemohou v nich kola vrátit, dostali jsme povolení k provozu i tam, kde není běžné sdílené prostředky provozovat. Kolo se pak musí vrátit buď ve vyznačené virtuální stanici nebo kdekoliv mimo červenou zónu,“ vysvětluje Jaroš. Pokud však zaparkujete kdekoliv mimo virtuální stanici, zaplatíte navíc 25 korun. Freebike tak chce maximálně motivovat k ohleduplnosti a zamezit zaplavování ulic a chodníků svými elektrokoly.
Jakmile je kolo vybité, přispěchá k němu v terénu technik Freebike a baterii během pár okamžiků vymění. Jelikož si Homeport skutečně celé kolo navrhoval sám, má vše promyšlené a maximálně jednoduché na obsluhu, aby byl provoz co nejvíce efektivní. Kola se tak nemusí nikam svážet a budou neustále k dispozici v ulicích.
Výsledkem interního vývoje je tak i třeba to, že po načtení QR kódu v aplikaci jen dvakrát stisknete brzdu, načež na vás kolo „zamrká“ dvěma předními diodami, že je připraveno, a můžete vyrazit. Podobným způsobem si lze kolo během jízdy i tzv. zapauzovat, kdy ho můžete odložit, aniž by vám ho někdo jiný mohl vzít. Poplatek je v takovém případě půl koruny za minutu.
Pokud se Freebike v Praze uchytí, o čemž jeho tvůrci i vzhledem ke zkušenostem s elektrokoly z jiných trhů nemají pochyb, nevylučují další rozšiřování, ať už co se týče počtu kol, geografického záběru nebo třeba v podobě partnerství, kdy by mohl někdo určitou část jízdy sponzorovat. Podobně spolupracují Rekola s Hello bank.
Celková investice do kompletního bezstanicového systému s elektrokoly a jeho spuštění v Praze byla ve výši 25 milionů korun a Ludvík Jaroš nevylučuje, že se Homeport pro svou další expanzi neobrátí také na nové a větší investory. Freebike má představovat postupnou, avšak významnou transformaci Homeportu z tradičních stanicových systémů na elektrokola a jak se povede, ukáže po Praze brzy i Finsko a také Velká Británie, kam Freebike míří.