V roce 2020 se byznys cestovky Invia Jakuba Havrlanta propadl na 15 %. Letos už chce prodat zájezdy alespoň za 4 miliardy
„Vyhlížíme další rok i po takto těžkém roce s optimismem,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch šéf cestovní agentury Invia Michal Tůma, když hodnotí, jaký byl rok 2020 pro jeho byznys. Pandemie koronaviru poslala celý cestovní ruch k zemi a v některých měsících termín dovolená v zahraničí (a kolikrát ani doma) prakticky neexistoval. Přesto v Invii věří, že letošní rok už přinese lepší časy.
V roce 2019 prodala Invia.cz, která působí také na Slovensku, v Polsku a Maďarsku, zájezdy a s nimi související služby za 6,6 miliardy korun. V roce 2020 to bylo jen něco kolem jedné miliardy. To je závratný propad celého byznysu zhruba na 15 procent. „Tento rok pro nás opravdu byl velice těžký a ne jen pro nás,“ konstatuje Tůma, který v největší tuzemské cestovní agentuře působí už přes 16 let a přes dva roky ji vede jako CEO.
Přestože koronavirová pandemie dál sužuje de facto celý svět, Tůma vyhlíží rok 2021 s optimismem. „Soustředíme se momentálně hlavně na prodeje zájezdů na léto 2021. Zájem evidujeme, vítězí Řecko, následuje Turecko, Bulharsko, Egypt. I o exotiku na zimu je teď zájem,“ říká. Češi prý zájem o cestování neztratili a Tůma věří, že jak se zrychluje a zlevňuje testování a přicházejí vakcíny, cestování se zase vrátí.
„Od března jsme začali fungovat ve velice omezeném režimu, vypnuli jsme kampaně, snižovali platy i stavy, zaměstnanci byli na překážkách. Ale vydrželi jsme a stále bojujeme a doufáme, že cestování bude do budoucna zase jen příjemnou záležitostí bez všelijakých komplikací,“ přeje si Tůma a s ohledem na jeho byznys mu ani nic jiného nezbývá.
V Invii, kterou pod hlavičkou European Bridge Travel ovládá investiční skupina Rockaway Jakuba Havrlanta, ale ani v krizových měsících nespali na vavřínech a na nový rok připravili pro své zákazníky několik novinek. Jednou z těch hlavních je rozšíření spolupráce s dalšími cestovními kancelářemi z Česka i zahraničí.
Nabídka Invie se díky tomu rozroste od ledna o dalších 80 tisíc hotelů, u nichž bude kombinovat jak své zájezdy, tak ty od českých, německých, polských, rakouských a slovenských cestovek. Zákazníky by tak nemělo ovlivnit ani ukončení spolupráce s Exim Tours, které trvalo dlouhých patnáct let.
V minulosti byl sice Exim pro Invii největším dodavatelem zájezdů, ale v roce 2020 nastal veliký pokles a koncem roku se už podle Tůmy ani nenacházel mezi třemi největšími. „V zásadě přijdeme jen o desítky hotelů, které má Exim exkluzivně, ale naopak budeme nabídku rozšiřovat o zájezdy stávajících a nových partnerů,“ uvedl pro CzechCrunch šéf Invie s tím, že se obě strany nedohodly na podmínkách prodloužení spolupráce.