V Singapuru se otevře nové letiště s největším vnitřním vodopádem na světě a vlastním lesem
Některá letiště jsou vysoce tranzitní a mnoho cestujících na nich jen přestoupí na jiné lety. Například v Singapuru pouze přestupuje celá třetina cestujících a v zemi dále nezůstanou. Pro mnoho lidí se tedy může letiště stát hlavní vizitkou země, přes kterou letí. I proto se v Singapuru rozhodli, že vybudují takové letiště, které cestovatele zaujme a nejlépe i přesvědčí o tom, že je Singapur země, která si zaslouží návštěvu. Vznikl proto architektonický skvost s názvem Jewel Changi Airport.
Nové letiště Jewel Changi Airport bude otevřeno pro veřejnost již tento týden a cestující, kteří na něj přiletí, čeká opravdu nevídaná podívaná. Zbrusu nový moderní komplex ze skla a oceli totiž přináší řadu architektonických zajímavostí včetně dosud největšího interiérového vodopádu o výšce 40 metrů.
Voda z vodopádu nazvaného Rain Vortex padá skrze 7 podlaží, a to z rezervoáru na střeše, která tvarem ze všeho nejvíce připomíná snídaňové pečivo bagel. Název vodopádu vychází i z toho, že je navržen tak, aby z něj padala dešťová voda, a to v neuvěřitelném tempu 10 000 galonů, tedy téměř 38 000 metrů krychlových, za minutu. Pod střechou, která má v nejširším místě 200 metrů, návštěvníky kromě vodopádu přivítá i vnitřní les s vlastním mikroklimatem.
Relaxace v sítích pod střechou
Na terasách okolo vodopádu je vysazeno na 200 druhů rostlin, kolem kterých vedou stezky pro návštěvníky letiště. V budově je celkem k nalezení přes dva tisíce stromů a 100 tisíc keřů. Pět poschodí táhnoucích se okolo vodopádu bude osazeno různými obchody a restauracemi, jak jsme na letištích zvyklí, a v horním patře je umístěn vnitřní park pro relaxaci při čekání na další let. Ještě v polovině letošního roku navíc do prostoru přibude zrcadlové bludiště a návštěvníci budou mít možnost se rovněž procházet v sítích zavěšených pod střechou budovy.
Vodopád má kromě okrasné funkce také důležitou úlohu v péči o klima uvnitř budovy. Přirozeně totiž ochlazuje vzduch. Voda, která proteče, je v budově následně dále využívána, především k zalévání květin. Za návrhem letiště stojí architekt izraelsko-americko-kanadského původu Moshe Safdie, který svou architektonickou firmu založil už v roce 1964 a již dříve prohlásil, že architekti musí reagovat na klimatickou změnu a své stavby navrhovat tak, aby byly schopny se přizpůsobit extrémnímu počasí.
Letiště Jewel Changi Airport, jehož cena se vyšplhala na 1,2 miliardy amerických dolarů (přes 27 miliard korun), začalo vznikat v roce 2014 a je napojeno na singapurský systém městské hromadné dopravy i na první letištní terminál. Terminály 2 a 3 jsou dostupné přes mosty pro pěší. Zajímavé je, že s letištěm se počítá i jako se samostatným obchodním a zábavním centrem, které bude k dispozici všem návštěvníkům města. Nebude se tedy jednat o destinaci exkluzivní pro cestující letadlem.