V tunelu metra jsou nainstalovány speciální LED obrazovky. Díky nim cestující uvidí reklamu oknem

V tunelu metra na lince A bylo nainstalováno 386 LED panelů, díky kterým uvidí cestující na okně mezi Dejvickou a Bořislavkou obraz nebo video.

Eliška NováEliška Nová

reklama-v-tunelu-1

Foto: DPP

Při jízdě metrem uvidí nově cestující reklamu skrz okno

0Zobrazit komentáře

V oknech pražského metra mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka se bude v pátek promítat krátká připomínka událostí ze 17. listopadu 1989. Pražský dopravní podnik tak startuje zkušební provoz nového reklamního zařízení, které cestující uvidí skrz okno v momentě, kdy bude vlak projíždět tunelem.

Speciální připomínku ke Dni boje za svobodu a demokracii přichystal dopravní podnik společně s Pamětí národa. Napříště už bude zařízení sloužit především reklamě. Dopravní podnik zároveň počítá, že prostor bude moci využívat také v případech, kdy bude potřeba sdělit nějakou důležitou informaci cestujícím.

„Je to další z projektů, kterými se snažíme zvyšovat výnosy z pronájmu majetku dopravního podniku. V tomto případě inovativně v tunelech metra, které mají technické parametry pro instalaci zobrazovací technologie,“ říká generální ředitel pražského dopravního podniku Petr Witovski.

Reklamně-informační systém funguje na principu LED panelů. Na první pohled se zdá, jako by technologie sdělení promítala přímo na okna projíždějící soupravy. Panely jsou ale sestavené v řadě na stěně tunelu a vše funguje na principu animace. Jednotlivé obrazovky tak zobrazují část obrazu, který se rozpohybuje až díky jízdě vlaku. Ten musí jet určitou rychlostí, teprve pak lidské oko uvidí plynulý obraz nebo video.

 

Dohromady systém tvoří 386 LED panelů, které jsou rozprostřené v řadě dlouhé dvě stě metrů. K tomu, aby člověk viděl kýžený efekt, je potřeba rychlosti minimálně šedesáti kilometrů v hodině. Pokud by metro jelo pomaleji, zařízení to vyhodnotí a reklama se nespustí.

Systém má za sebou měsíc testování, při kterém se pražský dopravní podnik snažil především zjistit, zda nový reklamní nosič nemá negativní vliv na strojvedoucího. Systém by ale měl být nastavený tak, že řidič video neuvidí, spustí se až u prvního okna v prostoru pro cestující.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zelenou tento projekt dostal za předpokladu splnění mnoha podmínek. Za žádných okolností nesmí negativně ovlivňovat provoz metra, interferovat se stávajícími technologickými zařízeními a komunikačními systémy, musí splňovat všechny bezpečnostní a protipožární normy požadované pro instalaci v metru, což nájemce splnil během přípravy a testování. Speciální důraz jsme dávali na to, aby systém neovlivňoval strojvedoucí,“ vysvětluje Witowski.

Nový reklamní systém bude zatím nainstalován mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka. Reklamní kampaně se tady pravidelně začnou objevovat od 1. prosince. Dohromady je ale vytipováno 36 tunelů. Ty se vybíraly na základě zakřivení, stoupání nebo klesání. Nosič je každopádně speciálně upravený pro pražské metro.

reklama-v-tunelu

Foto: DPP

Video v okně se zobrazí díky 386 nainstalovaným LED panelům

Systém bude v pražském metru provozovat společnost European Digital Industries, kterou dopravní podnik vybral v otevřené soutěži na pronájem ploch ve vybraných tunelech metra. Společnost hradí náklady na instalaci a stará se i o samotný provoz systému. Pokud by se nakonec nový druh dopravy rozšířil na zmiňovaných 36 ploch, pak by za to mohl dopravní podnik inkasovat dvacet milionů korun ročně. To, jestli budou využity všechny vhodné tunely, je ale na samotném nájemci.

„Důležitou podmínkou bylo, že výroba, instalace ani samotný provoz zobrazovacího zařízení nebude stát dopravní podnik ani korunu. Naopak nájemce je povinen DPP hradit poplatek za pronájem každé plochy podle uzavřené smlouvy,“ líčí generální ředitel městské společnosti. Smlouva platí do roku 2030 s možností prodloužit ji o pět let.

Nový systém by se mohl v průběhu příštího roku objevit v úseku od Náměstí Míru po Můstek na lince A, od Smíchovského nádraží po Národní třídu a od Náměstí Republiky po Invalidovnu na lince B. Praha je podle dopravního podniku první město ve střední a východní Evropě, které bude technologii využívat. Běžná je naopak v Barceloně, Madridu, Římě, Curychu nebo Rotterdamu.

Stála u zrodu Tinderu, pak založila seznamku vyladěnou pro ženy. Teď se stahuje, byznys drhne

Společnost Bumble zažívá akciový pád podobně jako některé další startupové hvězdy. Změny čekají i zakladatelku Whitney Wolfe Herdovou.

Whitney Wolfe Herdová

Foto: Bumble

Whitney Wolfe Herdová, CEO a zakladatelka seznamky Bumble

0Zobrazit komentáře

Mohl to být příběh s až filmovým happy endem. Spoluzakladatelka seznamovací aplikace Tinder Whitney Wolfe Herdová před téměř deseti lety odešla ze společnosti a podala na ni žalobu kvůli sexuálnímu obtěžování. S mimosoudním vyrovnáním v kapse ve výši jeden milion dolarů (bezmála 23 milionů korun) založila vlastní randící aplikaci Bumble, ušitou na míru ženám. Jenže po dvou letech od vstupu Bumble na burzu je cena akcií o 80 procent níže a hollywoodská story o úspěšné businesswoman začíná drhnout.

Dva roky zpět plnila nyní čtyřiatřicetiletá podnikatelka titulní strany novin a psalo se o ní jako o nejmladší self-made miliardářce světa. Letos je plní také, ale před „miliardářka“ novináři doplňují slovo „bývalá“. A nejen to – před pár dny Whitney Wolfe Herdová ohlásila, že odchází i z postu výkonné ředitelky firmy Bumble.

„Přesun do představenstva firmy mi umožní posunout se vpřed do nové a vzrušující role, vrátit se ke svým zakladatelským kořenům a soustředit se s velkou vášní na další kapitolu našeho růstu,“ řekla Wolfe Herdová deníku New York Times. V Bumble je to letos už druhý odchod z čelných pozic, prezident společnosti Tariq Shaukat skončil v srpnu po třech letech svého působení. Jde o součást širšího vystřízlivění, které firmu potkalo.

Whitney Wolfe Herdová založila Bumble v roce 2014 poté, co opustila společnost Match.com, kde se podílela na vývoji populární seznamovací aplikace Tinder. Bumble ale není jen zkopírovaný nápad v novém designu, novináři službě přezdívají „feministický Tinder“. Jde o aplikaci od žen a pro ženy, které mají v dohazování naprostou kontrolu nad tím, s kým si budou psát. Takže pokud vznikne tzv. match, kdy oba z potenciálního páru označí u toho druhého, že se mu líbí, musí žena napsat jako první (v případě dvou žen jsou obě rovnocenné). Když to do určité doby uživatelka neudělá, match zmizí. Muži tak nemohou bombardovat ženy nevyžádanými zprávami jako v jiných randících aplikacích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V lednu 2021 Bumble vstoupila na burzu a hodnota celé firmy vyletěla nejprve k sedmi miliardám dolarů, a později dokonce k jedenácti miliardám (v přepočtu 160, respektive 253 miliard korun). Do startupu investovaly i herečka a modelka Priyanka Chopraová nebo tenistka Serena Williamsová. A z Wolfe Herdové se tehdy stala podle Forbesu i podle Bloombergu nejmladší self-made miliardářka světa.

To už ale neplatí, aktuální hodnota firmy na trzích je dvě a půl miliardy dolarů, což je asi 57 miliard korun. Hlavním důvodem má být, že v současnosti lidé šetří na výdajích a nejsou ochotni tolik platit za hledání partnerů – takže ani za prémiovou verzi Bumble. Alespoň to vyplývá z analýz oblasti dating byznysu. Problémy má i Tinder, který letos přišel o 826 tisíc platících zákazníků a cena akcií skupiny Match.com, pod níž spadá, klesla ve třetím kvartálu o 16 procent.

Ostatně velký propad zaznamenává i velká část technologické a startupové scény jako takové. Ceny firem během pandemie covidu (a někdy i před ní) vyrostly do nebes, mimo jiné v důsledku nízkých úrokových sazeb a přebytku levných peněz, jenže loni přišlo ochlazení. Na trhu je peněz méně a investoři bedlivěji sledují, jestli jsou firmy ziskové, zda rostou efektivně a jak životaschopný je jejich ekonomický model.

office

Přečtěte si takéČeské startupy zažívají kocovinu, která se nelepšíČeské startupy zažívají kocovinu, která se nelepší. Investice spadly o 80 procent a peníze docházejí

To, čím si Bumble prochází, není nic, co by nezažívaly jiné firmy. Příkladem může být i české Twisto, které se prodalo za dvě miliardy korun a teď je jeho hodnota zlomková. Propadem prošla i řada akciových titulů jako americká automobilka Rivian, vesmírná cestovka Virgin Galactic nebo analytická společnost Palantir, které byly populární právě během covidové pandemie.

Tohle všechno se propsalo do kondice Bumble a společnost nyní doufá v záchranu od nové šéfové. Od ledna převezme vedení firmy Lidiane Jonesová, rodačka z Brazílie, která má za sebou vysoké manažerské pozice v americké softwarové společnosti Salesforce či v IT gigantu Microsoft.

Do Bumble přichází z pozice CEO Slack Technologies, což je americká firma, která vyvinula stejnojmenný komunikační nástroj a spadá pod Salesforce. Slack ke startupové komunitě neodmyslitelně patří. Mimochodem, Slack samotný vznikl vlastně náhodou při vývoji počítačové hry, když přes něj komunikovali její vývojáři.

Whitney Wolfe Herdová nicméně ze společnosti Bumble neodchází úplně, jak už zmínila, zůstane v představenstvu. Na Jonesovou pak čeká kromě vyřešení finančních otázek také výzva, jak využít u online seznamek umělou inteligenci. O tom, že to má Bumble v plánu a že to může výrazně změnit způsob digitálního randění, opakovaně mluvila už Wolfe Herdová a je to obecněji jedno z klíčových témat IT světa.