V zimě hřeje, v teple splaskne. Američané navrhli inovativní bundu, která se adaptuje na okolní teplotu

Filip HouskaFilip Houska

skyscrape-1

Foto: Skyscrape

Bunda, která se sama přizpůsobí různým teplotám

0Zobrazit komentáře

Možná to znáte. V chladném počasí je vám venku s bundou maximálně dobře, ovšem pokud ze zimy zavítáte do vytopených prostor, přijde moment, kdy se vzhledem k zateplenému provedení začnete potit. Jedním řešením je bundu sundat a nosit ji v ruce. Vzniká však i další možnost, kdy by se mohla bunda různým teplotám dokonale přizpůsobit.

Právě s tímto principem si již několik let pohrává americký startup Skyscrape. Ten ve svých laboratořích experimentuje s novým typem oblečení, který se dokáže adaptovat na různou teplotní škálu, aniž by musel být protkán bateriemi, kabely, senzory či dalšími technologickými doplňky. Jedná se čistě o úpravu tkaniny, kde veškerá kouzla obstarávají její specificky propletená vlákna.

Ta přirozeně reagují na okolní teplotu a podle toho mění svůj objem. Pokud vlákna poznají, že se nachází v chladném prostředí, automaticky se zvětší a vytvoří jakési vzduchové polštářky, díky nimž lépe izolují a člověku tak zajišťují větší zateplení. V opačném případě splasknou do původní tenké, téměř ploché podoby, aby izolace nebyla tak silná.

skyscrape-3

Foto: Skyscrape

Efekt, při kterém vlákna mění svůj objem

„Zaměřujeme se na zmírnění větších teplotních změn, které všichni prožíváme, když přecházíme z vnitřních prostor do venkovních a naopak. Především pak v případech, kdy se pohybujeme napříč městy a předměstími a přestupujeme z metra ven, kde chodíme pěšky,“ popisuje základní myšlenku Brent Ridley, šéf startupu Skyscrape, který svou činnost nastartoval ve výzkumném inkubátoru Otherlab v San Francisku.

Bunda s vlákennými plástvemi

Prvním exemplářem, kde Skyscrape zkouší sílu těchto vláken, je bunda, která je pro takovou úpravu nejvhodnější. Celý proces pak spočívá v tom, že švadleny v laboratořích vytvoří několik tenkých vlákenných kusů, které jsou precizně zpracovány tak, aby zajistily onen zvětšovací (potažmo zmenšovací) efekt. Následně se všijí do různých vnitřních míst bundy, která je vyrobena z „obyčejné“ tkaniny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po zasazení těchto vláken se bunda začne chovat prakticky jako teploměr, jenž dokáže rozpoznat danou teplotní škálu. Cílem startupu je také zajištění, aby bunda nijak nevybočovala ze zajetých módních linek – na první pohled tak nemá jít poznat, že je prošpikována dalšími vnitřními materiály.

[Photo: Skyscrape]

Foto: Skyscrape

Výroba speciálních vláken

Otázkou však zůstává, jak se dokáže přizpůsobovat ve skutečném světě. Skyscrape zatím nepředstavil finální produkt a spíše koketuje s pokročilými prototypy, na nichž své know-how testuje. Vstup na trh je pro startup podmíněn najitím správných partnerů, díky nimž by mohl zahájit masovou výrobu a první reálný produkt uvést do prodeje ke konci roku.

johnson

Přečtěte si takéJejí výpočty dostaly Američany do vesmíru a na Měsíc. Slavná matematička Katherine Johnsonová se dožila 101 letJejí výpočty dostaly Američany do vesmíru a na Měsíc. Slavná matematička Katherine Johnsonová se dožila 101 let

I když se v momentální fázi řeší hlavně bunda, která by měla stát podobné peníze jako jiné „technické“ modely (což mohou být i desítky tisíc korun), přemýšlí Skyscrape nad dalšími typy oblečení. Pokud by se totiž vlákna skutečně osvědčila, mohl by s nimi doplňovat například mikiny nebo svetry, díky nimž by šetřil i životní prostředí – lidé by si nekupovali více kusů oblečení a raději by používali jedno řešení, které se dokáže přizpůsobit různým teplotám.

Inovativní bundy podle všeho táhnou

Skyscrape není jediným výrobcem bund, který se profiluje do rostoucího segmentu technického a funkčního oblečení. Za zmínku nepochybně stojí britský startup Vollebak, jenž se na inovativní bundy mimo jiné také zaměřuje.

V minulosti například vytvořil takový model, který umí vést energii, uchovávat tělesnou teplotu a zároveň odpuzovat bakterie. Navíc jej vytvořil z grafenu, což je druhý nejpevnější známý materiál na planetě. V prosinci loňského roku pak představil velmi netradiční spánkový kokon, v němž je možné kdekoliv (a patrně i pohodlně) složit hlavu a zdřímnout si.

volleback-cocoon2

Foto: Vollebak

Deep Sleep Cocoon

Tohle auto je moje. Porsche vám na kapotu ikonické 911 natiskne za 190 tisíc korun vlastní otisk prstu

porsche-otisk4

Foto: Porsche

Porsche 911 s otiskem

0Zobrazit komentáře

Pokud si kupujete vůz, jehož cena začíná na částce téměř 3 miliony korun, je tak nějak logické, že v něm budete nejspíše nepřehlédnutelní a všichni ve vašem okolí budou vědět, že onen vůz patří právě vám. Najdou se ale i tací, kteří si potřebují být touto skutečností naprosto jistí, a proto své vozy co nejvíce personalizují.

Zcela jedinečnou možnost, jak toho docílit, nabízí Porsche, které umožní majitelům ikonické 911 umístit na její karoserii vlastní otisk prstu.

K rozhodnutí koupit si automobil za částku, za kterou jsou někteří schopni postavit dům, může vést celá řada důvodů. Může se jednat o investici, splnění celoživotního snu, kdy se vůz z plakátu v dětském pokoji ocitne po letech v garáži, nebo je dotyčný zkrátka movitý a jeho vozový park tuto skutečnost zkrátka reflektuje.

Vzhled drahých, především sportovních vozů, si navíc jejich majitelé často personalizují, aby navýšili atraktivitu vozu. Individuální úpravy navíc dodávají automobilu jedinečnost, díky které se z vozu stává unikát, jakému není na světě rovno, což mnohdy majitele svým způsobem uspokojuje.

porsche-otisk5

Foto: Porsche

Kapiláry jasně prozrazují, komu vůz patří

Personalizace vozů se ale rozhodně netýká jen těch nejbohatších. I na českých silnicích lze narazit na letité vozy, které jejich majitelé změnili k obrazu svému, často dost nevybíravým způsobem.

Zadní spoiler, masivní koncovka výfuku, samolepky imitující díry po kulkách v karoserii, to je jen krátký výčet komponentů, které jsou pro některé tunery povinným „starter packem“. K tomu ještě připočítejme tzv. chip tunning a máme záruku toho, že dotyčného poznáme ještě před tím, než se svým vozem vůbec vyjede zpoza zatáčky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Personalizace vozu lze ale provádět i decentním, a hlavně profesionálním způsobem. O to se starají specializované společnosti a v některých případech i samotné automobilky. Specialistou v oboru je Porsche, jehož konfigurátor vozů nabízí tak široké možnosti individualizace detailů vybraného modelu, že se vybírání těch správných kombinací může protáhnout na dlouhé hodiny.

porsche-otisk3

Foto: Porsche

Otisk na kapotě se stává jedinečným podpisem každého majitele 911

A přesto to některým zákazníkům nestačí a chtějí do svého vozu vložit více ze svého já než jen oblíbenou kombinaci barev. A přesně to jim nyní umožní Porsche, tedy těm zákazníkům, kteří se rozhodnou pro nákup legendárního modelu Porsche 911.

Tiskárna otisků

Díky nové technologii vyvinuté v laboratořích Porsche je možné na karoserii vozu nanášet vysoce detailní, a tedy i opticky kvalitní designy. Jako první chce Porsche umožnit zákazníkům tisknout touto technologií na přední kapotu grafiku jejich papilárních linií, které tvoří charakteristický vzhled otisku prstu.

Změť různě se svíjejících čar tak nebude zdobit jen dotykovou obrazovku a lakované plochy interiéru, ale ve velkém bude k vidění i na vnější části vozu.

porsche-otisk6

Foto: Porsche

Nanášení grafiky pomocí tisku

Proces tvorby unikátního podpisu majitele vozu probíhá v německém Zuffenhausenu, kde se 911 vyrábějí. Porsche by časem chtělo zájemcům umožnit touto metodou nanášet na své vozy i další grafiky, nejdříve však chce novou službu omezit pouze na otisky prstů, které, jak je známo, má každý jednotlivec zcela jedinečné.

ondrejbartos

Přečtěte si takéSázka na umělou inteligenci ve zdravotnictví se Credu vyplácí. Britská Cera s českými kořeny získala 1,6 miliardySázka na umělou inteligenci ve zdravotnictví se Credu vyplácí. Britská Cera s českými kořeny získala 1,6 miliardy

„Individualita je pro zákazníky Porsche velmi důležitá. A žádný design nemůže být osobnější než váš vlastní otisk prstu,“ uvedl  Alexander Fabig, viceprezident oddělení Individualization and Classic, které má za úkol plnit přání nejnáročnějších zákazníků.

Daktyloskopie na způsob Porsche

V momentě, kdy se zákazník rozhodne, že otisk prstu bude jeho nové 911 slušet jako nic jiného, kapota nově vyrobené 911 se demontuje a je předána oddělení, které má na starosti nanesení potřebného vzoru. Ještě předtím je samozřejmě nutné sejmout zákazníkovi otisk prstu s tím, že tyto citlivé osobní informace Porsche pečlivě střeží před zneužitím.

porsche-otisk1

Foto: Porsche

Tým stojící za vývojem této technologie

Grafika se na karoserii nanáší přímo pomocí tisku, který je v mnohém podobný jako u inkoustové tiskárny, kdy je barva nanášena pomocí tiskové hlavy rovnou na nerovný povrch a dále se již nelakuje. Ve finále se jen nanese ochranný vosk, který se rozleští do vysokého lesku a je hotovo. Celkem se při nanášení grafiky spojují dohromady činnosti robotické technologie, aplikační technologie a technologie lakování.

kopie-navrhu-navrh-bez-nazvu

Přečtěte si takéStranger Things, Wednesday a další. Netflix ukazuje velké novinkyStranger Things, Wednesday, Na nože a další. Netflix ukázal, co chystá, tohle jsou hlavní novinky

Kapotu s novým designem poté již jen stačí namontovat zpět a vůz je připraven k dodání. Těšit se na něj může šťastný majitel, jehož konto sice utrpělo na své hodnotě, na druhou stranu ale dotyčný získává zcela jedinečný automobil, který bez jeho svolení nemůže mít nikdo jiný na světě.

Cena nové 911 ve verzi Carrera začíná u českých dealerů na částce od 2 825 000 korun včetně DPH. K tomu je navíc nutné připočíst částku za speciální otiskovou úpravu. Tu Porsche nabízí za 7 500 eur (zhruba 190 tisíc korun) včetně DPH. Vybrat si ji pro svůj vůz bude možné od března tohoto roku.