Val Kilmer v novém Top Gunu promluvil díky umělé inteligenci. Její autory teď kupuje Spotify

Herec před několika lety prodělal rakovinu hrdla a nedokáže mluvit. Jeho hlas proto musela vytvořit technologie.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

top-gun-maverick-val-kilmer-2

Reprofoto: Paramount Pictures/YouTube

Val Kilmer ve filmu Top Gun: Maverick

0Zobrazit komentáře

Vedle opojných akčních scén, o nichž se mluvilo už dlouho před premiérou, nový Top Gun: Maverick diváky překvapil silným emočním jádrem, jehož částí byl i návrat postavy Icemana s tváří Vala Kilmera. Podobně jako jeho postava i známý herec ve skutečnosti prodělal rakovinu hrdla. Prakticky není schopen mluvit, hlas mu ale vrátila umělá inteligence napodobující jeho záznamy. A to údajně i ve filmové novince. Startup Sonantic, který tuto technologii vyvinul, teď kupuje streamovací společnost Spotify.

Kilmerův elitní pilot byl v prvním Top Gunu z roku 1986 hlavním rivalem Mavericka Toma Cruise, kterého považoval za nezodpovědného a neschopného spolupracovat s ostatními. Oba hrdinové k sobě ale nakonec najdou cestu při náročné letecké misi. Když je diváci viděli naposledy, byli přáteli.

Jelikož byl Iceman zásadní postavou původního snímku, vypustit ho z velkolepého pokračování plného nostalgie prakticky nepřicházelo v úvahu. Jenže jeho představitel Val Kilmer mezi lety 2015 a 2017 prošel tvrdým bojem s rakovinou hrdla. A byť od té doby neměl větší komplikace, není schopen se klasicky ani najíst a jeho hlas je téměř zcela pryč.

Tvůrci Mavericka se proto rozhodli herci i jedné z jeho nejslavnějších rolí vzdát hold začleněním do filmu tak, jak to skutečnost umožnila. Někdejší elitní pilot se stal admirálem a Cruisova hrdinu jako důležitá, ale nepřítomná postava převelí ze skomírajícího oddílu zpět do elitního Top Gunu jako školitele. Oba se ale přece jen potkají, aby mohli uzavřít svůj dějový oblouk.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Iceman se vyjadřuje textem na počítači, na konci scény ovšem chraplavým hlasem pronese pár vět. Podle serveru Fortune ve skutečnosti slyšíme výsledek práce umělé inteligence britského startupu Sonantic, který se zaměřuje na vytváření zcela syntetických i napodobování skutečných hlasů.

Kilmer firmu se záměrem alespoň v počítači znovu uslyšet, jak mluví, loni sám kontaktoval. I když vývojářům poskytl mnoho zvukových záznamů, jejich algoritmům se specifickými požadavky na vstupní zdroj to ze začátku nestačilo. Museli proto vytvořit nové.

„Měli jsme asi desetkrát méně vstupních dat než u běžného projektu. Nakonec jsme vygenerovali více než čtyřicet různých hlasových modelů a vybrali ten nejlepší, který byl nejkvalitnější a co nejvíce expresivní,“ cituje Fortune spoluzakladatele Sonanticu Johna Flynna.

Zdroje serveru Variety nicméně tvrdí, že hlasová technologie s v novém Top Gunu nakonec neobjevuje. Oficiálně to nicméně nebylo vyvráceno ani potvrzeno. Zcela syntetické promluvy, které jsou prakticky nerozeznatelné od skutečného hlasu, se nicméně už použily v Kilmerově dokumentu Val o jeho vlastním životě a boji s rakovinou.

Pár vět z úst Icemana každopádně ve filmu pro mnohé diváky vytváří široce oceňovaný, emočně silný moment, který hraje také důležitou roli v zápletce. I proto je zajímavou shodou okolností, že Sonantic, možná stojící za přivedením dané scény k životu, Spotify kupuje právě nyní. Jak uvádí server TechCrunch, streamovací gigant aktivity startupu sledoval už delší dobu. Není jasné, za jaký obnos ho nyní získá.

Stejně tak není zřejmé, k čemu popsaná technologie streamovací službě bude. Z její strany prozatím padlo jen oficiální vyjádření šéfa personalizace Ziada Sultana: „Jsme nadšení, že můžeme hlasovou technologii s umělou inteligencí od Sonanticu přivést na platformu Spotify a nabídnout našim uživatelům nové zkušenosti. Tato integrace nám umožní uživatele zapojit novým a ještě více personalizovaným způsobem.“

Ačkoliv Spotify stále poměrně rychle roste, hledá způsoby, jak přitáhnout více uživatelů a lépe je monetizovat. Například proto už několik let ve velkém investuje do exkluzivních podcastů v čele s kontroverzním pořadem Joea Rogana. Nově se chce více pustit také do audioknih. Možná právě u nich by syntetické hlasy mohly mít významnou roli.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Co uděláte pro peníze? Netflix to zjistí ve skutečné Hře na oliheň, soutěžit o obří sumu můžou i Češi

Ve Hře na oliheň naživo se 456 hráčů utká o více než 100 milionů korun. Na rozdíl od seriálu hráče vyřazené v reality show nečeká smrt.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

squid-game-2

Foto: Youngkyu Park/Netflix

Maskovaní bachaři ve Hře na oliheň

0Zobrazit komentáře

Jen před dvěma dny Netflix konečně oficiálně potvrdil, že se pracuje na pokračování masivně úspěšné Hry na oliheň. Teď přichází s dalším oznámením týkajícím se jihokorejského hitu, které ale spíše než očekávání zvedá obočí. Streamovací služba se totiž hru ze seriálu rozhodla převést do skutečnosti.

Hra na oliheň představila soutěž, v níž se stovky lidí v zoufalé finanční situaci utkají v sérii dětských her. Vítěz si domů odnese v přepočtu asi 900 milionů korun, má to ovšem jeden háček – všichni ostatní soutěžící ať už při samotných hrách, nebo mimo ně zemřou brutálním způsobem. Režisér a scenárista Hwang Tong-hjŏk pomocí této premisy kriticky nahlížel na pozdní kapitalismus, chudobu a ptal se, co jsou lidé schopní udělat, aby z ní unikli.

Původně plánoval natočit film, poté se počítalo s jednorázovou minisérií zaměřenou hlavně na korejské publikum. Když se však ze Hry na oliheň stal s obřím náskokem nejsledovanější titul v historii Netflixu, nevyhnutelně se začalo mluvit o franšíze. Letos v lednu spoluředitel firmy Ted Sarandos s nadšením prohlásil, že „univerzum Hry na oliheň teprve začalo“. Snad nikdo rozumný si pod tím nepředstavil soutěžní reality show.

Vedení Netflixu je ale podle všeho v přesvědčení, že je za hranicí rozumnosti. Jelikož služba ztrácí předplatitele, chce se více zaměřit na vytváření vlastních značek, které budou schopné spolehlivě přitahovat diváky. To má zahrnovat jak vznik více drahých blockbusterů ve spojení se snížením objemu produkovaného obsahu, tak budování franšíz.

Proto se streamovací služba nyní pouští do soutěžní reality show pojmenované Squid Game: The Challenge (Hra na oliheň: Výzva). Má jít o největší pořad svého druhu. Stejně jako v seriálu se v něm utká 456 hráčů. Hlavní výhra bude výrazně menší než v předloze, podle Netflixu však půjde o největší obnos, jaký kdy jakákoliv televizní reality show nabídla – 4,56 milionu dolarů, v přepočtu přes 108 milionů korun.

Šanci zúčastnit se dostane kdokoliv z celého světa, kdo mluví anglicky a zaregistruje se na speciálním webu, tedy i čeští zájemci. Podle oficiálních informací se bude soutěžit jak ve hrách ze seriálu, tak v některých dalších. Zásadním rozdílem bude fakt, že ty, co prohrají, nečeká smrt, ale jen odchod domů s prázdnou. Celkem desetidílný pořad se má natáčet ve Spojeném království.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Netflix novinku oznámil prostřednictvím krátkého videa na YouTube, kde na sebe dlouho nenechaly čekat kritické a sarkastické komentáře. „Řekni mi, že jsi nepochopil hlavní motiv Hry na oliheň, aniž bys mi řekl, že jsi nepochopil hlavní motiv Hry na oliheň,“ poznamenává jeden z nich. Podle jiného toto oznámení po pandemii, v nastupující ekonomické recesi a v době vysoké inflace ideálně demonstruje, že skutečně žijeme v antiutopickém světě.

Stejných poznámek se už loni dočkal známý youtuber s přezdívkou Mr. Beast, který také zorganizoval vlastní hru na oliheň, byť v menším měřítku. S variacemi soutěže z korejského seriálu samozřejmě přišlo také mnoho dalších. V žádné z nich se přitom neobjevuje sociální tematika, která je pro jeho tvůrce stěžejní.

Hwang Tong-hjŏk nedávno prozradil, že zatímco první řada dramatu se zabývala problémy vyvěrajícími z rostoucí sociální nerovnosti, druhá si položí hlubší otázku: „Je možná skutečná solidarita mezi lidmi?“ Oficiální datum premiéry pokračování zatím nemá, předpokládá se ale konec příštího roku nebo začátek roku 2024. Termín natáčení a uvedení reality show Netflixu je neznámý.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání