Válka kin a filmových studií končí. AMC a Universal uzavřeli historickou dohodu, filmy půjdou online po 17 dnech v kině

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

rychle-zbesile9-1

Foto: CinemArt

Záběry z filmu Rychle a zběsile 9

0Zobrazit komentáře

Premiéra filmu většinou znamená, že pokud ho chceme vidět, musíme vyrazit do kina. Ti, které novinka zase tak nezajímá, mohou velké plátno oželet a bez problémů si počkají, až se za půl roku objeví na fyzických nosičích nebo streamovacích službách. Tento model, fungující už mnoho desítek let, by se ale kvůli aktuální situaci mohl výrazně změnit. Přesněji – už se změnil a nová dohoda mezi kiny AMC a studiem Universal to formalizuje.

Vše začalo jen chvíli po tom, co Světová zdravotnická organizace šíření nemoci COVID-19 oficiálně označila za pandemii. Zvažovat návštěvu veřejných projekčních sálů se stalo neakceptovatelné, filmová studia ale nemohla jen tak přijít o příjmy a navíc ztratit všechny peníze investované do naplno rozjetých reklamních kampaní. A co teprve snímky, které se na plátnech objevily teprve nedávno.

Universal a několik dalších se proto rozhodli k bezprecedentnímu kroku a některé tituly zpřístupnili online jen pár týdnů po premiéře v kinech. Tituly jako Trollové: Světové turné pak na internetu rovnou debutovaly i přes to, že podobný způsob uvedení si studia klasicky nechávají pro méně lukrativní projekty. První díl Trollů přitom celosvětově vydělal 347 milionů dolarů.

Trollové: Světové turné, jejichž vypůjčení online vyšlo diváky na dvacet dolarů (necelých 450 korun), ale za pouhé tři týdny v příjmech překonali 100 milionů dolarů. Na jednu stranu důvodem pro to byl fakt, že lidé byli uvěznění doma a hledali něco, čím by zabavili svoje děti. Na druhou stranu se jednalo o první náznak potenciálních změn filmového průmyslu.

trollsworldtour

Foto: CinemArt

Trollové: Světové turné za tři týdny na VOD utržili necelých 100 milionů dolarů

Reakce ze strany vedení Universalu na sebe nenechala dlouho čekat. Aniž by dlouze promýšlel všechny strany situace, ředitel NBCUniversal Jeff Shell deníku The Wall Street Journal rovnou řekl: „Výsledky Trollů: Světového turné překonaly naše očekávání a ukázaly funkceschopnost PVOD (prémiové video na vyžádání, pozn. red.). Jakmile se kina znovu otevřou, očekáváme uvádění filmů v obou formátech.“

Kina mají už mnoho desítek let exkluzivní distribuční práva na uváděné filmy, které platí alespoň 90 dnů. Na tomto nepříliš dlouhém časovém úseku je do velké míry založen jejich byznys, nemusí se totiž obávat konkurence a prakticky ani nepovoleného bezplatného šíření obsahu na internetu. Navíc se z návštěvy kina stává výraznější společenská událost než z prostého sledování filmu doma v obýváku, což také přispívá k ochotě diváků zaplatit.

Obecně řečeno, kina a streamovací služby se v ideálním případě doplňují, jelikož obojí má jinou funkci i výhody. Další výrazné rozšíření dostupnosti obsahu by ale promítání na velkých plátnech mohlo ohrozit. Proto společnost AMC Theaters, provozovatel přibližně tisíce kin po celém světě, na Shellova slova rychle reagovala přímým útokem.

Její ředitel Adam Aaron poslal Universalu dopis popisující, že studio prohlášením svého vedení porušuje dohody s distributory a v kinech AMC se tak jeho projekty s okamžitou platností přestávají uvádět. Hlavní problém přitom měl spočívat v absenci jakékoliv dřívější konverzace mezi oběma stranami. Velký hollywoodský tvůrce prý oznámil změnu své distribuční strategie bez toho, aby se o tom nejdříve dohodlo se samotnými distributory.

Ředitel AMC Theaters Adam Aaron

Zároveň ovšem Aaron dodal, že je připraven o celé záležitosti vést civilizovanou diskuzi a přijít s řešením, které uspokojí všechny, od produkčních společností, přes kinaře až po diváky. A tak se o dva a půl měsíce později dozvídáme, že navrhovaná vyjednávání skutečně proběhla a vzešla z nich potenciálně revoluční dohoda: Universal bude v kinech řetězce AMC svoje projekty exkluzivně nabízet po dobu 17 dnů, načež je může nabídnout i online.

To znamená, že naprosto nová situace z letošního března se minimálně po dobu následujících několika let stane u filmů Universal Pictures a Focus Pictures, spadajících pod NBCUniversal, standardem.

karin-fuentes

Přečtěte si takéVe světě čísel. Karin Fuentesová chce digitalizovat účetnictví a nepřepočítala se, investoři již klepou na dveřeVe světě čísel. Karin Fuentesová chce digitalizovat účetnictví a nepřepočítala se, investoři již klepou na dveře

Ředitel AMC, který ještě nedávno nešetřil ostrými obviněními, k dohodě řekl: „AMC s nadšením přijímá tento, pro svůj průmysl nový, model, protože se podílí na celé ekonomické stránce této struktury a protože PVOD vytváří další potenciál pro zvýšenou ziskovost studií, což by mělo naopak vést k větší produkci kinofilmů.“ Dodal, že nové třítýdenní okno už tak typicky obsáhne většinu návštěvnosti projekcí.

Členka představenstva Universalu Donna Langleyová zase vyzdvihla aspekt flexibility nového řešení. Divákům podle ní přinese mnohem širší možnosti, jak snímky zhlédnout, aniž by kteroukoliv z platforem nutně ohrozila. „Zkušenost z kina je i nadále základním kamenem našeho byznysu,“ říká.

tenet-2

Foto: Vertical Ent.

Prvním blockbusterem v kinech bude zřejmě 28. srpna Tenet od Christophera Nolana

Zcela bezprecedentní dohoda bude v následujících letech jistě středem pozornosti celého filmového průmyslu, kdy budou studia i distributoři sledovat její úspěchy a možné problémy. Možná tak stojíme na přelomu nové éry, kdy kina skutečně budou jen pro velké premiéry, zatímco další distribuce se rychle rozšíří i jinam.

Velkou otázkou se také stává pozice Netflixu, který se kinaře už dlouho pokouší přesvědčit k podobnému řešení. Některé z jeho velkých projektů jako Irčan se kvůli neúspěšnosti snah na plátna téměř nedostaly.

Pokud se ale vrátíme k historické dohodě AMC a Universalu, hollywoodské studio na příští rok chystá trháky jako Rychle a zběsile 9, The Boss Baby 2, Jurassic World: Dominion, Minions: The Rise of Gru či The Forever Purge. Alespoň u některých z nich lze očekávat, že stále dodrží dřívější pravidlo 90 dnů pouze v kinech, právě blockbustery totiž ze sálů přinášejí hlavní část výdělků. Rychlejší uvedení online může výrazněji pomoci naopak menším filmům. Proto nová dohoda zdůrazňuje nejen zkrácení exkluzivity pro kina, ale také novou flexibilitu distribuce.