Vánoce jako čas k přehodnocení investic aneb 5 kroků, jak zkontrolovat, že vyděláváte podle plánu

Šéf oddělení investic v Air Bank Petr Žabža popisuje, proč se hodí na konci roku věnovat čas i vašemu investičnímu portfoliu.

Petr ŽabžaPetr Žabža

zabza-13Komentář

Foto: Supreme / CzechCrunch

Čas na přehodnocení investic

0Zobrazit komentáře

Glosa Petra Žabži Možná si myslíte, že vaše portfolio je zcela bezúdržbové, ale existuje pár věcí, kterým byste se minimálně jednou za rok věnovat měli. A období druhé poloviny prosince je pro to naprosto ideální čas.

Tou první je celková revize složení vašeho portfolia. Vaše potřeby a investiční cíle se mohly během roku změnit a složení portfolia musí tuto změnu do budoucna reflektovat. To samé platí pro portfolio samotné. I kdyby se vaše cíle nezměnily, jednotlivé třídy aktiv mohly v předcházejících měsících výrazně vzrůst nebo klesnout a je potřeba se ujistit, že portfolio i nadále plní svůj účel.

Při hlubším pohledu do portfolia byste se měli dále ujistit, že nějak výrazně neklesla míra jeho diverzifikace a rozložení mezi uvažované třídy aktiv, jako jsou akcie, dluhopisy, komodity či nemovitosti – protože pokud ano, mohli byste na sebe brát potenciálně větší rizika, než by se vám líbilo.

Z pohledu efektivity portfolia se také zaměřte na možné překryvy, zejména mezi drženými ETF a podílovými fondy. Může se totiž snadno stát, že máte ve svém držení tituly, které investují do stejných nebo velmi podobných sektorů či regionů a vy se tak zbytečně vystavujete koncentračnímu riziku.

Zatřetí se podívejte, zda nemůžete realizovat nějaké „daňové prodeje“ a optimalizovat tak svoji daňovou povinnost.

Za čtvrté podumejte, zda některé části svého portfolia nezlikvidovat úplně. Smiřte se s tím, že některé investice proste nevyjdou a než se je snažit donekonečna „vysedět“, zbavte se jich a zaměstnejte uvolněný kapitál někde jinde.

To úplně poslední, co letos uděláte, by však měla být kontrola, že jste z pohledu investora využili všech státem podporovaných investičních možností. Ať je to klasické DPS nebo letošní novinka DIP, ujistěte se, že někde zbytečně nepřicházíte o peníze, které, nadneseně řečeno, leží na ulici.

Jedná se o osobní názory Petra Žabži, které neodráží postoj Air Bank a.s. Nejedná se o investiční radu ani o jiné doporučení konkrétní investice.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb

Babišova skupina kupuje další e-shop se spodním prádlem. A tentokrát se vydala za hranice

E-shopová skupina Enterstore už má ve svém portfoliu prodejce spodního prádla Astratex. S Miss Mary of Sweden se prý budou zajímavě doplňovat.

missmary2

Foto: Miss Marry of Sweden

Společnost Miss Marry of Sweden vyrábí a prodává kvalitní a dobře padnoucí spodní prádlo

0Zobrazit komentáře

České firmy Ovečkárna, Astratex, Sportega a Unuo už nestačí. E-shopová skupina Enterstore, která je součástí holdingu Hartenberg ze svěřenských fondů expremiéra Andreje Babiše, nabírá směr západ, prohlásil loni pro Forbes Jozef Kováč. Muž, který řídí investice Hartenbergu, počítal v letošním roce minimálně se dvěma až třemi akvizicemi. To se nakonec nejspíš nepodaří uskutečnit, přesto se teď skupině povedl zajímavý investiční zářez.

Enterstore se tentokrát skutečně vydala za hranice – a získala většinový podíl ve švédském výrobci a prodejci spodního prádla pro ženy Miss Mary of Sweden, který letos očekává tržby 50 milionů eur (téměř 1,3 miliardy korun). Cena transakce mohla přesáhnout dvě miliardy korun, píší Hospodářské noviny, které na deal upozornily.

Podle Jozefa Janova, který fond Hartenberg Capital řídí, jde o strategický krok, který zapadá do plánu na vytvoření předního hráče v oblasti spodního prádla na evropském internetu. „Úspěch a růst Miss Mary na nás udělaly velký dojem. Jako silná a tradiční značka se zaměřením na online prodej dokonale zapadá do našeho portfolia a vize. Společně s Astratexem tvoří komplementární e-shopy, a ačkoli budou i nadále řízeny samostatně, dohromady se stanou předním evropským online prodejcem spodního prádla,“ řekl Janov HN.

Miss Mary vznikla v roce 1957 ve švédském městě Borås. Právě tehdy rozjeli Ingemar a Marwel Rydströmovi oděvní firmu s vlastní výrobou. Marwel nejprve navrhovala a kreslila vzory oděvů, později se ale manželé rozhodli zaměřit se na spodní prádlo. Dnes ho firma vyrábí v šicích dílnách nejen ve Švédsku, ale i v Estonsku a na Srí Lance. Miss Mary se nejvíce daří ve Skandinávii, Beneluxu a USA – zajímavě se tak doplňuje s Astratexem, který je nejsilnější ve střední a východní Evropě.

„Spojení s Enterstorem otevírá klíčovou kapitolu v historii Miss Mary. Jejich znalosti a zkušenosti v oblasti e-commerce, spojené se společnou vizí pro další mezinárodní růst, nám umožní nabídnout naše vysoce kvalitní spodní prádlo ještě více zákazníkům na celém světě,“ uvedla pro HN generální ředitelka Miss Mary of Sweden Elisabet Sandströmová. Ta v čele společnosti zůstane, zároveň si v ní nechá několikaprocentní podíl. Enterstore získala ve švédské firmě podíl víc než 90 procent, který koupila od fondu Scope.