Vánoce přišly o něco dřív. Joby s předstihem dodalo americkému letectvu letouny budoucnosti

Joby Aviation potvrzuje svou dominanci na poli vzdušných taxíků. Velkou zakázkou pro armádu startuje malou revoluci v letectví.

joby-aviation1

Foto: Joby Aviation

Joby Aviation a jeho elektrický letoun S4

0Zobrazit komentáře

Společnost Joby Aviation, která je považována za jeden z nejživotaschopnějších projektů vzdušných taxíků vůbec, podepsala s americkým letectvem kontrakt v hodnotě 131 milionů dolarů na dodávku elektrických letounů schopných kolmého vzletu a přistání. A k úvodní předávce navíc už skutečně došlo, čímž se Joby stává první společností, která ve Státech začala podobný typ letounu dodávat zákazníkům. A navíc tak učinila s výrazným předstihem.

Joby Aviation, jejímiž investory se v minulosti staly firmy jako Intel, JetBlue či Toyota, má aktuálně nejblíže k tomu, aby se stala prvotní americkou společností nabízející letouny s potřebnou certifikací. Výrazně by k tomu měla dopomoci i spolupráce s ministerstvem obrany Spojených států, se kterým v dubnu tohoto roku uzavřela kontrakt v hodnotě 131 milionů dolarů, tedy přibližně tří miliard korun.

Součástí dohody by měla být dodávka nejméně devíti letounů schopných kolmého vzletu i přistání, přičemž dva z nich by měly sloužit na základně Edwards Air Force Base v Kalifornii. První stroje měly dorazit začátkem příštího roku, ovšem Joby překvapilo a minimálně jeden letoun předalo vojsku již nyní.

Vzdušný taxík bude na základně sloužit především pro demonstrační a logistické účely. Stroje od Joby by však měla armáda prezentovat také během předváděcích letů napříč Kalifornií. Pro průzkum národního vzdušného prostoru by jej měla využívat i NASA, a to v rámci partnerství s letectvem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Že budou letouny od Joby poprvé využívány právě na Edwards Air Force Base je tak trochu symbolické. Právě na tomto místě se totiž v minulosti představila první americká proudová stíhačka, první nadzvukový letoun a řada dalších technologických novinek, které znamenaly milník v leteckém průmyslu.

Vzdušné taxíky od Joby by mohly rozepsat další kapitolu, byť v tomto případě by měly sloužit především v sektoru civilního letectví, v rámci městské mobility. Samotná armáda by však mohla v budoucnu tento typ strojů využívat i v terénu, a to pro logistické účely a potřeby armádních lékařů.

Joby Aviation v současné době testuje fungování letecké taxislužby ve městě Marina v Kalifornii. Zároveň však buduje svou novou domovskou základnu v Ohiu, kde mimochodem začal se svými leteckými experimenty i slavný konstruktér a průkopník letectví Orville Wright.

Ze Souralovy Trigemy se stává horská skupina. Portfolio rozšířila o skiareál v Rokytnici nad Jizerou

K lyžařskému areálu Monínec a malému středisku Samoty na Šumavě přidala developerská společnost nově i zářez v Krkonoších.

b-3

Foto: Trigema

Marcel Soural, majitel developerské skupiny Trigema

0Zobrazit komentáře

Developerská společnost Trigema podnikatele Marcela Sourala není v oblasti horských volnočasových aktivit žádný nováček. Už několik let má v portfoliu lyžařské středisko Monínec ve středních Čechách, vlastní také jedno na Šumavě a od nynějška je rovněž vlastníkem skiareálu v krkonošské Rokytnici nad Jizerou. Plánuje zde investovat 1,3 miliardy korun. Informovaly o tom Hospodářské noviny.

Trigema odkoupila od Tělovýchovné jednoty Spartak Rokytnice stoprocentní podíl v akciové společnosti, která areál v Rokytnici nad Jizerou dosud vlastnila a provozovala. V minulosti už ČTK sdělila, že hledá partnera schopného investovat do skiareálu. Cenu obchodu však zúčastněné strany podle informací Hospodářských novin nekomentovaly.

„Koupě skiareálu Rokytnice nad Jizerou je příležitostí, která perfektně zapadá do naší vize dále rozvíjet jeden z našich investičních pilířů. Budováním míst pro zážitky a trávení volného času se věnujeme více než patnáct let a být součástí jednoho z největších lyžařských center v Krkonoších bylo naší obrovskou motivací,“ vysvětluje Marcel Soural, předseda představenstva investiční skupiny Trigema.

Společnost Marcela Sourala obchodem získala pátý největší skiareál v zemi. Má dvě čtyřsedačkové lanové dráhy, šest lyžařských vleků v areálu Horní Domky a čtyři vleky ve středisku Studenov. Společně s dalšími areály tak nyní Trigema provozuje přes dvacet kilometrů sjezdových tratí, celkem tři lanovky a bezmála dvě desítky vleků. K hospodářským výsledkům Rokytnice za minulé období se však developer nechtěl vyjádřit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

cedok-mvp

Přečtěte si takéSingles na cestách přibývá, Čedok má pro ně chytrý automatJednu letenku a jednu postel prosím. Singles na cestách přibývá, Čedok má pro ně chytrý automat

Trigema chce v příštích letech investovat do rozvoje lyžařského areálu a celé lokality. Investice, které se vyšplhají k 1,3 miliardy korun, by měly vést ke zlepšení kvality lyžování a zvýšení komfortu služeb. Pro Hospodářské noviny Soural uvedl, že se v rámci investované sumy zaměří na tři základní oblasti: rezervoár pro vodu potřebnou pro zasněžování, modernizace přepravních zařízení a vybudování nového – například propojení Horních Domků se Studenovem novou lanovkou.

Při zvelebování nově nabytého skiareálu bude moci developer Trigema těžit ze zkušeností, které má ze svých předchozích horských projektů. V roce 2008 vybudoval skiareál Monínec, který v průběhu let doplnil o hotel, restauraci a zábavní park. A před čtyřmi lety začal rozvíjet středisko Samoty na Šumavě, kde chce z malého areálu vybudovat plnohodnotné středisko.