Vánoční dary vs. konsolidační balíček. Na tichá vína můžete pomalu zapomenout, na daně však nikoliv
Zavedení spotřební daně na tichá vína se vláda sice brání, ale aspoň zdaní jejich nákupy coby firemních darů, píše Roman Burnus z Grant Thornton.
Danění firemních darů čekají od příštího roku změny
Glosa Romana Burnuse: Vánoce jsou skoro za rohem a nákupní horečka v obchodech pomalu vrcholí. Kromě dárků v rodinném kruhu se stalo zvykem také obdarovávání firemních zaměstnanců a obchodních partnerů. Už máte v práci nachystané všechny dárkové balíčky? Pokud ne, pár dní vám ještě zbývá, na jeden balíček byste ale zapomenout neměli – na ten konsolidační. Vláda totiž jeho prostřednictvím do oblasti vánočního nadělování zavádí nejednu novinku.
Ke zpříjemnění předvánočního času svých zaměstnanců začaly firmy kromě finančních odměn hojně využívat také nepeněžní benefity. Jedná se například o poskytnutí účelově vymezeného poukazu nebo konkrétního předmětu či zboží. Jde jednoduše o to, aby zaměstnanec „nepřišel do kontaktu“ s penězi napřímo.
Důvod je prozaický. Nepeněžní benefit je pro zaměstnance daňově výhodnější varianta, neboť dle aktuálně platné daňové legislativy jsou takové dary za splnění určitých podmínek od daně osvobozeny.
Od Nového roku však možná budou zaměstnavatelé na dárky skoupější, neboť se v rámci konsolidačního balíčku plánují omezení osvobození. Kompletně se například ruší osvobození darů poskytnutých z fondu kulturních a sociálních služeb, případně ze zisku společnosti po zdanění, a to až do výše dvou tisíc korun.