Ve škole jim chyběly soudobé dějiny a finanční gramotnost. Teď natáčí videa pro studenty i učitele
Program Based přináší mladým atraktivní formou témata, pro něž ve školách nezbývá prostor. Zpracovává videa a úkoly, na sítích zase tvoří memes.
Zpátky k základům. I to je myšlenka, která stojí za českým edukačním programem Based. Ten se snaží skrze videoobsah přiblížit mladým lidem témata, jako jsou typy pracovních smluv, komplexnost ženského cyklu nebo původ fake news – zkrátka věci, které jsou ve školních osnovách mnohdy stále opomíjené, přitom ale pro obecnou znalost zásadní. Teď vydává Based nový pořad o životním prostředí, využít ho mohou v hodinách i pedagogové. „Cílem je zaujmout učitele a neznechutit látku studentovi, což se jinak často děje,“ vysvětluje pro CzechCrunch kreativní ředitel projektu Oldřich Neumann.
Projekt, který má na Instagramu zatím něco málo přes tři tisíce sledujících, zpracoval za rok a půl své existence pět tematických oblastí. Řadí se mezi ně informační a mediální gramotnost, sexuální výchova a psychohygiena, finanční gramotnost, soudobé dějiny a právo. Ač se v mnohém liší, jedno mají společné – ve školní výuce na ně často nezbývá prostor, přitom se s nimi v pozdějším životě potýká každý.
V pátek vydal Based okruh nový, zaměřený na klimatickou krizi a vše s ní spojené. Princip je vcelku jednoduchý: ke každému tématu, které program zpracuje, je vydáno několik vysvětlujících videí. Ta mají vždy maximálně 20 minut a vybraní moderátoři z řad členů týmu v nich vysvětlují základní kontext tématu. V některých pak vedou rozhovor s povolanými odborníky – třeba s jadernou inženýrkou Danou Drábovou na téma historie jaderného výzkumu.
K jednotlivým videím jsou zároveň připraveny worksheety, které vysvětlovanou látku opakují a které mohou ve třídách využít samotní učitelé. Mohou tak tematické video svým studentům přehrát a pak pokračovat ve výuce s jejich pomocí.
Vybrané okruhy, které Based zpracovává, mají vždy i svého odborného garanta. Ten ručí za faktickou správnost obsahu. „Mladí mají po informacích hlad, ale často jim nerozumí, protože by museli strávit hodiny hledáním zdrojů,“ říká manažerka projektu Tereza Dejmková s tím, že se jim proto snaží donést informace na stříbrném podnose.
Obsah, který tým projektu vyrábí, je přitom přizpůsoben mladé cílové skupině nejen formou videa, ale i komunikací na sítích. Tam se často objevují memes – jedno třeba vtipným obrázkem popisuje, jak se v rámcových vzdělávacích programech dějepisu sice neustále opakuje pravěk, na válku v Jugoslávii už se ale často zapomíná. Based se zároveň snaží být relevantní i pro pedagogy. „Ve videích máme víc grafik, na sockách jedeme víc punk. Hledáme balanc mezi oběma cílovkami,“ vysvětluje Dejmková.
Za projektem stojí tým 25 mladých lidí, kteří se potkali během různých studentských aktivit. Neumann, jenž studuje žurnalistiku a pracuje v Aktuálně.cz, a Dejmková, studentka marketingové komunikace, se původně angažovali v Zavolíme!, úspěšném konceptu předvolebních debat od studentů pro studenty. Ten zatím přinesl dvě celostátní debaty před prezidentskými a evropskými volbami, a v květnu 2023 se blýskl vůbec prvním rozhovorem s českým prezidentem a první dámou věnovaným právě mladým. To byl impuls pro vznik dalšího projektu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs