Ve škole jim chyběly soudobé dějiny a finanční gramotnost. Teď natáčí videa pro studenty i učitele

Program Based přináší mladým atraktivní formou témata, pro něž ve školách nezbývá prostor. Zpracovává videa a úkoly, na sítích zase tvoří memes.

Je to based

Foto: Archiv Based

Tereza Dejmková je manažerkou programu Based, Oldřich Neumann jeho kreativním ředitelem

0Zobrazit komentáře

Zpátky k základům. I to je myšlenka, která stojí za českým edukačním programem Based. Ten se snaží skrze videoobsah přiblížit mladým lidem témata, jako jsou typy pracovních smluv, komplexnost ženského cyklu nebo původ fake news – zkrátka věci, které jsou ve školních osnovách mnohdy stále opomíjené, přitom ale pro obecnou znalost zásadní. Teď vydává Based nový pořad o životním prostředí, využít ho mohou v hodinách i pedagogové. „Cílem je zaujmout učitele a neznechutit látku studentovi, což se jinak často děje,“ vysvětluje pro CzechCrunch kreativní ředitel projektu Oldřich Neumann.

Projekt, který má na Instagramu zatím něco málo přes tři tisíce sledujících, zpracoval za rok a půl své existence pět tematických oblastí. Řadí se mezi ně informační a mediální gramotnost, sexuální výchova a psychohygiena, finanční gramotnost, soudobé dějiny a právo. Ač se v mnohém liší, jedno mají společné – ve školní výuce na ně často nezbývá prostor, přitom se s nimi v pozdějším životě potýká každý.

V pátek vydal Based okruh nový, zaměřený na klimatickou krizi a vše s ní spojené. Princip je vcelku jednoduchý: ke každému tématu, které program zpracuje, je vydáno několik vysvětlujících videí. Ta mají vždy maximálně 20 minut a vybraní moderátoři z řad členů týmu v nich vysvětlují základní kontext tématu. V některých pak vedou rozhovor s povolanými odborníky – třeba s jadernou inženýrkou Danou Drábovou na téma historie jaderného výzkumu.

K jednotlivým videím jsou zároveň připraveny worksheety, které vysvětlovanou látku opakují a které mohou ve třídách využít samotní učitelé. Mohou tak tematické video svým studentům přehrát a pak pokračovat ve výuce s jejich pomocí.

Vybrané okruhy, které Based zpracovává, mají vždy i svého odborného garanta. Ten ručí za faktickou správnost obsahu. „Mladí mají po informacích hlad, ale často jim nerozumí, protože by museli strávit hodiny hledáním zdrojů,“ říká manažerka projektu Tereza Dejmková s tím, že se jim proto snaží donést informace na stříbrném podnose.

Obsah, který tým projektu vyrábí, je přitom přizpůsoben mladé cílové skupině nejen formou videa, ale i komunikací na sítích. Tam se často objevují memes – jedno třeba vtipným obrázkem popisuje, jak se v rámcových vzdělávacích programech dějepisu sice neustále opakuje pravěk, na válku v Jugoslávii už se ale často zapomíná. Based se zároveň snaží být relevantní i pro pedagogy. „Ve videích máme víc grafik, na sockách jedeme víc punk. Hledáme balanc mezi oběma cílovkami,“ vysvětluje Dejmková.

Za projektem stojí tým 25 mladých lidí, kteří se potkali během různých studentských aktivit. Neumann, jenž studuje žurnalistiku a pracuje v Aktuálně.cz, a Dejmková, studentka marketingové komunikace, se původně angažovali v Zavolíme!, úspěšném konceptu předvolebních debat od studentů pro studenty. Ten zatím přinesl dvě celostátní debaty před prezidentskými a evropskými volbami, a v květnu 2023 se blýskl vůbec prvním rozhovorem s českým prezidentem a první dámou věnovaným právě mladým. To byl impuls pro vznik dalšího projektu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Po Zavolíme! jsme si uvědomili, že bychom rádi v něčem pokračovali i mimo volební sezónu. Měli jsme dobré know-how, byli jsme skupina schopných lidí napojená na kvalitní produkční tým,“ říká Neumann.

Název Based se přitom odvíjí od anglického slova base, tedy základ. Samotné slovo je pak ve slovníku generace Z známo jako výraz pro to, kdy je člověk sám sebou. I to odkazuje na hodnoty, které program zastává a na kterých je založena demokratická společnost – tedy na angažovanosti každého jedince.

Program sice zatím nefunguje dlouho, s ambicemi ale nešetří. Zaměřit se chce na mezinárodní oblasti i na základy technického vzdělání, kterého podle zakladatelů v současné společnosti ubývá. „Taky bych byl rád, kdybychom se do budoucna víc profilovali i v rámci účasti na kulatých stolech,“ říká Neumann a dodává: „Chceme být partnerem pro mezigenerační dialog.“

Výzvou, které platforma zatím čelí, je financování. V minulém roce se sice propojila s projektem Praha školská, letos ale musela čerpat zdroje jinde. „Hledáme teď partnera mezi advokátními kancelářemi kvůli pořadu o právu, pro který máme zatím předtočených několik dílů. To samé se týká i finanční gramotnosti,“ vysvětluje Neumann.

Na jaře se tvůrci Based chystají spustit newsletter pro učitele a regionální školské odbory. Slibují si od něj, že jim lépe pomůže distribuovat obsah do škol a zároveň evidovat jeho využití – to zatím pokulhává, jelikož tým neví, zda je za jedním zhlédnutím jeden člověk nebo celá třída studentů. Autoři se ale každopádně chtějí dostat i do širšího povědomí a zapojit se do veřejné debaty jako hlas mladých lidí. „Neříkáme, že máme na vše správnou odpověď, ale nabízíme aktivní řešení tam, kde něco chybí,“ shrnuje Dejmková.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Tipy na dárky pro děti, co neskončí v koutě: Zkuste domácí laboratoř, chytrý časopis nebo cukrářský kurz

Děti nemusí najít pod stromečkem jen hračky. Radost může udělat i dětská kosmetika nebo historické pexeso. A když na to přijde – LEGO to jistí vždycky.

vanocni-special-pro-deti-1

Foto: CzechCrunch

Vánoční tipy pro děti

0Zobrazit komentáře

Nejvíc se na dárky pod stromečkem většinou těší děti. Co jim ale pořídit, aby to mělo smysl a ideálně nešlo jen o hračku jako takovou, ale zároveň i o něco, co bude rozvíjet dětskou mysl? Pokusili jsme se v redakci sepsat pár tipů na dárky, které umí rozvíjet děti od školky po pubertu.

Netradiční dřevěné hračky

Ty nejmenší by mohly pod stromečkem potěšit hračky z dílny severočeské značky Trihorse. Například jejich řemeslně vyráběná autíčka Finger car rozvíjí jemnou motoriku obou rukou a všech prstů, mají pozitivní dopad na zrakovou paměť, posilují vytrvalost a zlepšují pravolevou orientaci. Aktivity boardy nebo třeba teepee stany pak vyrábí čeští Elis design.

Raketa pro školáky

„Časopis pro děti chytrých rodičů“, jak zní podtitul periodika pro děti na prvním stupni základní školy, letos slaví už deset let na trhu. Vychází čtyřikrát do roka a každé číslo má své tématické zaměření. Na dvaapadesáti stránkách malí čtenáři najdou příběhy, komiksy, zábavné hry, úkoly, tvoření, recepty na vaření, doporučenou četbu a tipy na výlety.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Laboratoř pro teenagery

Větší děti, které už si nehrají s hračkami, by mohla zaujmout AlbiLAB. Jde o variabilní stavebnici vědecké stanice. Tvoří ji magneticky pospojované kostky s různými účely a programovatelnou elektronikou. Ve stavebnici lze pěstovat rostliny a jejich růst přitom sledovat webkamerou. A to vše ovládat na dálku přes wifi.

albilab-04

Foto: Albi

Variabilní vědecká sta(veb)nice AlbiLAB

Kniha, na které se děti vyřádí

Hledáte knížku pro menší děti, se kterou si budou moct hrát, klidně ji dokreslit nebo upatlat? Pak sáhněte po rozverném dobrodružství krokodýla Franka a jeho malé okrunýřené kamarádky. Její autor Lukáš Bohata pracuje v Sony, tuhle knihu napsal za covidu pro svého malého syna a schválně ji vyladil tak, aby se na ní mohl vyřádit. A vaše děti budou moct taky.

Frank a želvička

Foto: Frank a želvička

Kniha Frank a želvička

Kostičky, co nikdy neomrzí

Jedna z aktuálních reklamních kampaní dánského kostičkářského kolosu se ptá: „Kolik světů se skrývá ve stavebnicích LEGO?“ A rovnou si i odpovídá: „Kolik si jen dokážete představit.“ A to je velká pravda, i když LEGO není ten nejoriginálnější dárek pod sluncem, potěší malé, velké i dospělé. Neustále navíc přibývají nové stavebnice, vybírat můžete z nepřeberného množství. Třeba variace na Fortnite nebo o něco dostupnější kousky z edice Star Wars – Millenium Falcon pořídíte za dva tisíce.

P.S. Adventní kalendář už máte?

1920×1280-21

Foto: LEGO

Stavebnice Millenium Falcon

Něco s nádechem Česka

Česká značka, která svými produkty připomíná to nejzajímavější, co přinesly naše moderní dějiny, nemíří jen na dospělé – v její nabídce najdete i dárky pro nejmenší. Třeba pastelky s motivem Pejska a kočičky nebo pexeso, u jehož hraní si budete moci povídat o Věře Čáslavské nebo historii korunovačních klenotů. A kupou krásných sešitů, triček nebo tašek potěšíte možná i puberťáky.

pexeso bohéma

Foto: Bohéma

Pexeso od české firmy Bohéma

Kosmetika, kterou nikdo nepohrdne

Že jsou děti na kosmetiku malé? Kdo má doma malé slečny, tak ví, že to je velká lež. Pokud byste ty své rádi odbarovali něčím netradičním a přírodním, podívejte se na e-shop Byssine s luxusními a ekologickými kosmetickými produkty. Rozmazlovat se totiž můžeme všichni. Pro nejmenší děti tu pak mají značky Minois a Kenko.

Foto: Byssine

Kosmetika Kenko

Vychovejte si malého kuchaře

Vařit může každý – a to nejen myšák Remy v disneyovském animáku Ratatouille, ale klidně i vaše děti. Stačí, když je pustíte do kuchyně nebo ještě lépe pošlete na kuchařský kurz, kde autorita tamních šéfů a šéfek funguje, co si budeme povídat, přeci jen o něco lépe, a navíc nebudete doma muset uklízet. Na výsledek pak budou hrdé nejen děti, ale i vy. Kurzů existuje víc, pokud ale máte doma rodícího se cukráře, vyzkoušet můžete třeba nabídku pražského Ippa Café nebo komornějšího projektu Peciváleček.