Ve Státech standard, u nás rarita. Dává pick-up smysl i jako rodinný vůz? Toyota Hilux nás překvapila
Vyzkoušeli jsme nejvyšší čtyřdveřovou verzi Hiluxu. Svezla se i babička.
Nejnovější generace Toyoty Hilux
Zatímco Evropa preferuje spíše kompaktní vozy, ve Spojených státech vévodí žebříčkům nejprodávanějších modelů velké pick-upy od Fordu, Chevroletu či značky Ram. Obsese masivními vozy s prostornou korbou pramení z americké záliby v megalomanství, ale má své kořeny i v historii země silně spjaté s agrikulturou. Častěji než k převážení tuřínů, kukuřice či ilegálně páleného alkoholu dnes ovšem Američané využívají pick-upy spíše k rozvážkám dětí po kroužcích či k cestám do nákupních středisek.
Spojené Státy vždy fungovaly jako relativně spolehlivý trendsetter pro celý svět, Evropu nevyjímaje. V případě pick-upů toto pravidlo ovšem neplatí. Podle některých není evropská infrastruktura na tak velké vozy vůbec stavěná. Zda je to skutečně pravda, jsme se rozhodli zjistit zapůjčením Toyoty Hilux, se kterou jsme namísto do lesa zavítali do džungle českých sídlišť, zajeli za babičkou na vesnici a dojížděli do práce. Zkrátka jsme otestovali, zda může takový pick-up posloužit coby osobní automobil i v našich podmínkách.
Ti z vás, kteří sledovali motoristický pořad Top Gear, znají Hilux jako pick-up, který se šílený štáb pořadu snažil sprovodit ze světa utopením v přílivu či odstřelením výškové budovy pod ním. Ale byť se Britové snažili sebevíc, motor Hiluxu vždy naskočil. Kdo Top Gear nezná, může znát Hilux s kulometem připevněným na korbě ze záběrů nejrůznějších ozbrojených složek působících na Blízkém východě. O tom ale někdy příště. V každém případě je jasné, že tenhle vůz byl vždy stavěn pro pohyb v těch nejextrémnějších podmínkách.
Této filozofie se drží i nejnovější generace japonského pick-upu, v pořadí již osmá. Ta byla v loňském roce dokonce oceněna soutěží International Pick-up Award jako nejlepší pick-up roku. Nám se do rukou dostala nejvyšší čtyřdveřová verze Invincible Sport – Double Cab vybavená novou pohonnou jednotkou o objemu 2,8 litru s výkonem 204 koňských sil.
Doporučuje 9 z 10 babiček
Hilux je auto se zcela nevyvratitelnou svébytností, vedle kterého jsem se já, coby člověk s necelými 180 centimetry, cítil až téměř nedůstojně. Zcela opačné pocity však přišly po nastoupení. Můj biceps se sice zdál najednou o dost menší než v jiných vozech, ale na silnici jsem se cítil nepřemožitelný. Těžko říct, zda si to o mně mysleli i lidé, kteří mě viděli při prvním nastupování do kabiny. Díky její výšce si je nutné při vystupování a nastupování osvojit určitou strategii, aby člověk nepůsobil jako nováček na horolezecké stěně.
Jako by to bylo včera, co jsem s Hiluxem vyzvedával babičku, která chuděra po několikaminutovém sápání se do sedadla spolujezdce zadýchaně prohlásila: „To je strašné auto, to si nekupuj.“ Když jsme ovšem proces nasedávání a vystupování absolvovali potřetí, přišla si na svůj způsob. Jezdit ve voze ještě o něco déle, určitě by uháčkovala i hezkou dečku na palubní desku, aby mu to víc slušelo.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs