Věda je fascinující a film ji umí podat srozumitelně, říká šéfka festivalu Academia Film Olomouc
Akce návštěvností šlape na paty i karlovarskému filmovému festivalu. Se studenty v týmu nemůže nikdy zestárnout, míní Eva Navrátilová.
Ředitelka Academia Film Olomouc Eva Navrátilová
Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech je jednou z největších kulturních událostí u nás. Většinu čtenářů ale asi překvapí, že se v hanácké metropoli koná přehlídka, která mu z hlediska návštěvnosti není příliš vzdálená. Jde o Academia Film Olomouc, festival populárně-vědeckých dokumentů organizovaný Univerzitou Palackého. Většinu programu nabízí zdarma a jeho cílem je ukázat, že věda a poznání jsou vzrušující disciplíny. Kromě filmů přináší i špičkové hosty. V minulosti zde přednášeli a diskutovali třeba slavný evoluční biolog Richard Dawkins, vizionář robotiky Hiroši Išiguro nebo filozofka zabývající se umělou inteligencí Susan Schneiderová.
Festival známý pod zkratkou AFO se koná už od roku 1966, což z něj činí jeden z nejstarších aktivních v Česku. Hlavním motivem letošní 58. edice, která v Olomouci proběhne mezi 25. a 30. dubnem, je Echo. Symbolizuje jak opakované navracení problémů, jimž lidstvo čelí, tak ozvěny diskuzí o nich napříč společností. V dílčích tématech se program zaměří například na adaptaci na klimatické změny, ekonomiku a koncept nerůstu. Dále na psychické zdraví, identitu a to, jak je společnost formuje. Jedna z nejzajímavějších sekcí ponese název Sound Is Science a vedle dokumentů představí také workshopy, které budou fyzikální fenomén zvuku zkoumat v praxi.
CzechCrunch si o festivalu povídal s Evou Navrátilovou, která od počátku roku 2022 působí jako jeho ředitelka. Řeč přišla například na společenský význam vědy i AFO konkrétně, její zkušenosti z vedení takové akce nebo neobvyklý fakt, že festival z většiny pořádají studenti.
Jakou roli hraje věda a její popularizace ve společnosti? Respektive jakou by měla hrát? Přijde vám, že její význam bývá, zejména v masmédiích či na sociálních sítích, snižován na zajímavosti nebo prvoplánové titulky?
Určitě. Pokud si vzpomenete na předloňský film Don’t Look Up – měla to být komedie, pro mě to ale bylo dost smutné. Ten film totiž velmi pravdivě ukazoval, že o vědě se často mluví jen ve chvíli, kdy jde o něco kontroverzního. Nebo se média snaží danou problematiku ve jménu srozumitelnosti natolik zjednodušit, až zcela ztratí význam. Věda má pořád kolem sebe předsudky jako něco, co je pro čtenáře nudné a nezajímavé. A do toku „hlavních“ zpráv se dostává výjimečně.
Za mě je to ale určitá vývojová fáze, která se – možná budu naivní – zlepšuje. Vědecký svět za poslední roky přestal být uzavřený do sebe. I samotné výzkumné týmy se snaží o tématech, která řeší, mluvit. A to hlavně bez ztráty důležité informační hodnoty a zároveň tak, aby to pro širokou veřejnost bylo srozumitelné. Samozřejmě ten problém jen tak nevymizí a sami jsme se potýkali se statusem nudné akce. Ale daří se to měnit. Ostatně zvlášť filmové médium je ideální formát, v němž lze i velmi těžko pochopitelná témata podat srozumitelným a přínosným způsobem.
Hlavně kolem pandemie se ukázalo, jak komplikovanou roli věda má, když se vyrojily hory dezinformací, špatně interpretovaných studií nebo odborníků hovořících zcela mimo svoji expertízu.
To je součástí celospolečenské diskuze – zajistit, aby nejen mladé generace dokázaly kriticky myslet a správně vyhodnocovat informace, s nimiž se setkají. V souvislosti s pandemií jsme na festivalu například uvedli dokument Jak se dělá vakcína?, který zmapoval proces zužitkování know-how z dvousetleté očkovací praxe a rychlý vývoj účinné a zároveň spolehlivé vakcíny.
Mezi diváky rezonoval právě z důvodu, že umožnil dopodrobna nahlédnout do celého toho procesu. Zajímavostí tohoto filmu zároveň je, že bez přispění našeho festivalu by pravděpodobně nikdy nevznikl. Právě na posledním živém AFO v roce 2019 se totiž britský producent Archie Baron potkal s producentkou Janet Tobias, se kterou se jim povedlo produkčně velice náročný film, natočený uprostřed globální pandemie, dotáhnout do zdárného konce. Přesně o takových momentech, od vzniku po divácké přijetí, má AFO být.
Proč je vědu důležité popularizovat?
Je důležité, aby lidé měli co nejpohodlnější přístup k vědecky podloženým informacím, které jsou relevantní. Rolí AFO má být lidem nabídnout různé perspektivy a důvěryhodné zdroje, podle nichž mohou později formovat svůj pohled na svět. Na jedné straně je pro nás důležité srozumitelnou formou poskytovat informace lidem se zájmem o poznání a také těm, co se pak podílejí na fungování společnosti. Na druhé jsou pro nás zásadní i mladé generace, jimž chceme nabízet cestu k vědě, která nemusí trpět stigmatem nudných hodin fyziky či chemie ve škole. Věda má spoustu různých podob, které jsou fascinující a hodné pozornosti.
Takže cílem festivalu není jen poskytovat přehled, ale také motivovat mladé lidi k tomu, aby se o vědu aktivně zajímali a participovali na ní?
Určitě. Festival je z velké části financován ministerstvem školství a i tím, že organizátorem AFO je Univerzita Palackého, má k vědeckým oborům přitahovat mladou generaci.