Vědci z IBM vytvořili čip, který po připevnění k nehtu dokáže rozpoznat příznaky Parkinsona

Michal PtáčekMichal Ptáček

IBM Fingernail Sensor

Fingernail sensor that can monitor your activities/health. IBM Lab, Yorktown Heights, NY Monday December 3, 2018. (Feature Photo Service)

0Zobrazit komentáře

Parkinsonova choroba je bezesporu jednou z nejkrutějších nemocí, která postihuje lidský organismus. Toto onemocnění centrální nervové soustavy, kterým celosvětově trpí sedm až deset milionů lidí, totiž u pacientů kvůli úbytku nervových buněk způsobuje problémy s ovládáním těla, kontrolou pohybu nebo řeči, zejména pak v pozdějších fázích nemoci, kdy se postižený stává v podstatě závislý na pomoci svého okolí.

Na nemoc navíc zatím neexistuje žádný lék, pouze prostředky, které projevy a samotný průběh dokáží zmírnit a předvídat. Ty se díky stále rozvinutějším technologiím neustále zlepšují, což ostatně potvrzuje i připravované nositelné zařízení od americké technologické společnosti IBM. Vědci společnosti totiž momentálně pracují na speciálním čipu, který by měl být po přichycení k lidskému nehtu nositele schopen monitorovat právě příznaky Parkinsona.

Lidské nehty totiž o zdraví člověka vypovídají více, než se na první pohled může zdát. V tomto konkrétním případě pak IBM monitoruje, jak se nehet při pohybu ruky a manipulaci s objekty (například utahování zátky, odemykání dveří nebo použití šroubováku) hýbe a prohýbá.

Právě tyto drobné pohyby je čip vybavený speciálními senzometry schopen zachytit a následně díky umělé inteligenci vyhodnotit. Zařízení je například schopno rozpoznat třes, svalovou ztuhlost a bradykinézu, tedy typické příznaky právě Parkinsonovy nemoci.

Podobné příznaky lze delší dobu monitorovat například přes speciální senzory přichycené na lidskou kůži. Podle zástupců IBM však tato varianta není zejména u starších pacientů nejvhodnější volbou. Starší pacienti, kterých je v případě Parkinsonova většina (nejčastěji se první příznaky nemoci projeví mezi 55 až 62 rokem života), mají totiž krehčí drobivou kůži a v tomto případě tak u nich hrozí například infekce. Právě umístění čipu na nehet a ne na kůži tento problém řeší.

Zařízení je prozatím ve fázi prototypu a během výzkumu, který IBM provádí, zvládá komunikaci s chytrými hodinkami Apple Watch a iPhonem. Právě toto propojení by v budoucnu, v případě uvedení na trh, dalo běžným lidem možnost tuto zákeřnou nemoc spolehlivě rozpoznat a monitorovat i v domácích podmínkách.

foto: IBM

Čínští farmáři mají nový zdroj obživy. Vydělávají peníze tím, že přes internet streamují pěstování plodin

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

china-farmer
0Zobrazit komentáře

Prosadit se svými plodinami jako farmář na obřím čínském trhu není vůbec jednoduché. Zemědělci se navíc často nacházejí v chudých oblastech a mají tak náročný život. Mnoho z nich však začalo objevovat nový fenomén, který přináší do jejich byznysu zcela nové možnosti. Jde o živé vysílání toho, jak na svých farmách a polích pracují a během toho například popisují, co a jakým způsobem vlastně pěstují.

Živé streamování poprvé představilo před dvěma lety obří čínské internetové tržiště Taobao, které patří pod miliardovou Alibabu, a své produkty díky tomu prostřednictvím živého vysílání začalo představovat mnoho prodejců od módních značek po potraviny a postupně se ho chytili i farmáři z chudšího čínského venkova. Na Taobao už vysílá zhruba 100 tisíc pěstitelů, kteří díky tomu oslovují nové zákazníky.

Popularita streamujících farmářů dokonce roste tak závratným tempem, že se čínský internetový gigant Alibaba rozhodl, že otevře speciální program, který by chudým farmářům na venkově pomohl. Alibaba chce například přímo inkubovat kolem tisíce streamujících farmářů, kteří už nyní díky této příležitosti přichází na úplně nový zdroj příjmů.

farmer-cn

Pěstitelka Chen Jiubei ukazuje, jak farmaří

Podle serveru Abacus dokázal jeden farmář díky streamování své práce prodat během pouhých 13 dní milion kilogramů svých pomerančů. Pěstitelka Chen Jiubei například na Taobao streamuje o tom, jak zpracovává a ošetřuje maso či vajíčka, a také vaří, čímž zároveň oslovuje nové zákazníky. Zatímco v Evropě nebo Spojených státech zatím nejsou světy live streamingu a e-commerce příliš propojené, v Číně jde o stále významnější oblast, na kterou naskakují vedle Alibaby také další firmy.

Švýcarská banka Credit Suisse letos vypočítala, že celý tento byznys má hodnotu 3 miliard dolarů, a pro šestadvacetiletého farmáře Liu Jin Yina to znamená, že s sebou do bambusových hájů a na rýžová pole nosí také svůj iPhone, se kterým vše, co dělá, přenáší stovkám milionů na internetu aktivních spoluobčanů. Podle magazínu NPR se letos Liu dostal na 200 tisíc odběratelů, kteří mu formou virtuálních dárků vyplácejí kolem 1 500 dolarů měsíčně, což je přes 33 tisíc korun. Na takový plat si nikdo z Liuových kolegů v jeho vesnici nepřijde.

brianarmstrong

Přečtěte si takéZakladatel kryptoměnové směnárny Coinbase se stal během pár let miliardářem. Nyní většinu peněz rozdáZakladatel kryptoměnové směnárny Coinbase se stal během pár let miliardářem. Nyní většinu peněz rozdá

Někteří lidé si chtějí prostřednictvím detailního pohledu na aktivitu jednotlivých farmářů ověřit, zda jsou jejich produkty například skutečně tak pěstované a ošetřované, jak se tvrdí, a nebo se zkrátka chtějí z ruchu velkoměst podívat na to, jak to vlastně vypadá na venkově, se kterým nemají žádný kontakt. V obou případech to nicméně vede u mnoha farmářů k významnému nárůstu objemu objednávek nebo odměn prostřednictvím jednotlivých platforem. Někteří z nich se dokonce stali internetovými celebritami.

farmer-cn2

Jde například o bratrskou dvojici, která chová hlodouny čínské, což jsou hlodavci žijící v bambusových porostech především v jižní Číně, a na každém videu vždy vymýšlí zábavné důvody, proč mají vybraného hlodouna sníst. Své vlogy vysílají na platformě Watermelon Video, kde se staly virálními a dokonce byla na základě jejich humorných scén vytvořena i mobilní hra. Navíc se díky tomu významně zvýšil prodej všech hlodavců, což inspiruje další pěstitele, aby úspěch čínských bratrů napodobovali a snažili se dát jejich byznysu nový rozměr.