Vedle Řípu vznikne terminál vysokorychlostní trati do Drážďan. Má splynout s přírodou a neplýtvat energií
Cesta z Roudnice nad Labem do Prahy dnes trvá vlakem kolem čtyřiceti minut. Že by se to dalo zvládnout za půlku času, zní jako sci-fi. Přesně za tak dlouho, tedy asi 19 minut, by ale měly vzdálenost mezi oběma městy překonat vlaky na vysokorychlostní železnici. Na cestě mezi hlavním městem, Ústím nad Labem a německými Drážďany má právě v Roudnici vzniknout nový terminál. Jak bude vypadat, už je jasné. V architektonické soutěži uspěli Rusina Frei architekti.
Terminál má fungovat jako brána do Podřipska, ostatně nachází se jen kousek od Řípu. Kromě samotného nástupiště architekti řešili i parkoviště, parkovací dům, servisní základnu a silniční napojení. „Vzhledem k bezprostřední blízkosti národní kulturní památky Říp jsou všechny nadzemní stavby terminálu redukovány na nezbytné minimum,“ líčí architekti. Z dálky bude terminál působit v podstatě jako most nebo pavilon v krajině.
Stavba je z ocelové konstrukce s vnitřní prosklenou odbavovací halou. Přístupná bude z obou stran trati. Na jedné straně na ni naváže prostor pro kryté stanoviště městské hromadné dopravy, taxi a K+R. Na straně druhé budou moci cestující nasednout rovnou na kolo, povedou odtud cyklotrasy do Roudnice, Terezína i na Říp. Před terminálem proto budou i stání pro kola. Venku má být piazzetta, tedy vydlážděný prostor s lavičkami, koši a osvětlením.
Uvnitř cestující najdou čekárnu s výhledem na Říp a České středohoří, ale i další služby. „V hale jsou volně rozmístěny zaoblené a částečně prosklené vestavby s infocentrem a prodejem lístků, prodejními stánky, toaletami a zázemím pro zaměstnance,“ pokračují v popisu architekti.
Parkoviště navrhli architekti také po obou stranách trati tak, aby docházková vzdálenost k terminálu nebyla delší než 200 metrů. Jedno by mělo poskytnout 781 míst, druhé 751 míst. Na to by mělo navázat ještě jedno záchytné parkoviště s kapacitou dalších 720 míst. K dispozici bude ale i kryté zázemí pro auta, a to v podzemí – tam se vejde 750 aut. Dohromady budou moci v Roudnici zaparkovat tři tisíce aut.
Architekti dbali ale také na začlenění nového terminálu do krajiny. Místnosti určené provozu a údržbě mají být od krajiny odděleny zeleným valem. To znamená, že při pohledu z Řípu budou prakticky neviditelné. Parkoviště nemá být jen z betonu, auta budou stát na povrchu, který umožní vsakování i zadržování dešťové vody.