Vědomostní hra, která uchvátila svět. Trivia Royale je stahovanější než TikTok a lví podíl na tom mají Češi

Filip HouskaFilip Houska

trivia-royale-mpInsider

Foto: Teatime Games/CzechCrunch

Avataři ve hře Trivia Royale, za nimiž stojí české studio Facemoji

0Zobrazit komentáře

Jestli jste na Facebooku někdy hráli Pop Quiz, víte, jak snadné je propadnout animovaným vědomostním hrám, v nichž soupeříte online proti vašemu kamarádovi. Není totiž třeba závodů ani kompetitivních stříleček, abyste si potvrdili zdravou a hravou soutěživost mezi ostatními lidmi. Stačí znalosti nebo selský rozum. Anebo zkušenosti z křížovek.

Pop Quiz však nyní vypadá spíše jako chudý příbuzný toho, co v posledních dnech válcuje App Store. Řeč je o vědomostní mobilní hře Trivia Royale z dílen islandského studia Teatime Games, která byla na iOS od 17. června stažena více jak dvoumilionkrát a minimálně ve Spojených státech pokořila v žebříčku nejstahovanějších her zdarma aplikaci TikTok.

Co je tedy na jednoduché hře, která odšoupla z prvního místa rychle rostoucí sociální síť s obrovskou základnou uživatelů, tak lákavé? Klíčem je herní princip. Stejně jako jiné vědomostní hry i Trivia Royale funguje na bázi rychlých (a ideálně správných) odpovědí na nejrůznější otázky, zatímco oběma stranám běží časový limit a jsou pod tlakem.

teatime-1

Foto: Teatime Games

Thor Fridriksson (vlevo) a tým Teatime Games

Thor Fridriksson, šéf Teatime Games, totiž moc dobře věděl, co dělá. Už v minulosti tento původem islandský podnikatel spustil kvízový titul QuizUp, který od roku 2013 nasbíral přes 100 milionů stažení a stále patří mezi jedny z nejslavnějších mobilních her.

„Myslel jsem si, že to byl náš šťastný tah, který už nemůže být zopakován. Nyní cítím, že byla laťka znovu zvýšena – dokázali jsme původní úspěch replikovat,“ zmínil jednačtyřicetiletý Fridriksson pro magazín VentureBeat a reagoval na milník, který se svým týmem pokořil právě s QuizUpem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Doba se ale posunula a s Trivia Royale má zcela nové vize. Namísto toho, aby vycházel pouze z představy klasických vědomostních her, přimíchává do něj nové prvky tzv. battle royale konceptu, během kterého proti sobě soutěží stovka jiných hráčů ve formátu 1 na 1 a bojují o to, kdo se stane jediným přeživším, respektive „nejchytřejším“ vítězem.

Vedle toho, že je vaším cílem vyhrát, musíte se soustředit i na sběr bodů, které vás posouvají v žebříčku. Čím více tedy hrajete, tím větší šanci na úspěch máte. Pak si můžete upravovat svůj virtuální sociální status a také vylepšovat vašeho herního avatara. A přesně to je situace, která by nebyla možná bez Čechů, lépe řečeno původem české technologie.

Úspěch díky Facemoji

Možná jste již slyšeli o službě Facemoji. Jde o dílo českého designéra Robina Raszky, který se přestěhoval do New Yorku, aby ještě více pronikl do jednoho z nejzajímavějších trendů dnešní internetové doby. Platforma, kterou vyvíjel společně s Tomem Krchou (bývalým designérem z Adobe, který řady Facemoji začátkem roku opustil), slouží pro vytváření nejrůznějších animovaných avatarů s lidskými rysy, jež lze nadále používat třeba během videohovorů. Ideální pro ty, kteří chtějí být netradiční nebo záměrně skrývat svou pravou tvář.

michal-mensik-boxed

Přečtěte si takéU zásilek máme téměř 100% doručitelnost, můžeme jezdit klidně i pro Českou poštu, říká Michal Menšík z DoDo v podcastuU zásilek máme téměř 100% doručitelnost, můžeme jezdit klidně i pro Českou poštu, říká Michal Menšík z DoDo v podcastu

A zatímco Raszka z nasbíraných investic pohybujících se okolo 1,5 milionu dolarů Facemoji postupně vylepšoval, jak prozradil pro CzechCrunch, zničehonic se mu ke konci loňského roku ozval sám Thor Fridriksson ohledně implementace jeho 3D technologie do chystaného Trivia Royale.

„Hledali ideální řešení a to naše je nejlepší na trhu. Navíc máme dobře zajištěnou bezpečnost uživatelských dat a nabízíme jednoduché rozhraní. Bez rozmyslů po tom tedy sáhli a teď s nimi máme dlouhodobou spolupráci,“ říká Raszka a zároveň zmiňuje Fridrikssonovu náklonnost právě k filtrům fungujícím na bázi rozšířené reality, na které Trivia Royale významně sází.

facemoji3

Foto: Facemoji

Virtuální obličeje od Facemoji

Avataři mají ve hře naprosto klíčové uplatnění. Každý hráč má totiž svého vlastního avatara, kterého si následně může libovolně upravovat. A nejen to – vytvořený avatar reaguje i na skutečné obličejové mimiky. Pokud vám tedy nesednou položené otázky, soupeř ihned bude vědět, že se na ně doslova netváříte. Oplatit vám to může naopak šťastným výrazem nebo vyplazeným jazykem.

Ještě není konec

Přes dva miliony stažení za pouhých deset dní od vydání hry na App Storu je nepochybně skvělý výsledek, ale Trivia Royale na této hranici pochopitelně nekončí. Funguje i na zařízeních s Androidech, což taktéž přidává minimálně stovky tisíc stažení k dobru, a vzhledem k velkému mediálnímu zájmu lze očekávat, že čísla ještě porostou.

„Nevím, proč je to tak populární. Možná za to může COVID-19, díky němuž se náctiletí cítili osamocení a hledali nový způsob, jak se zabavit a pokecat s novými lidmi. Je to jako jízda na horské dráze,“ dodává Fridriksson.

Trivia Royale je ke stažení na App Storu a Google Play.

trivia-royale-1x

Foto: CzechCrunch

Trivia Royale

Český herní trh hlásí další exit. Božena Řežáb a spol. prodávají Gamee za více než 130 milionů korun

Filip HouskaFilip Houska

rezabov

Foto: Gamee

Božena Řežáb

0Zobrazit komentáře

Na tuzemském herním trhu došlo k dalšímu exitu. Poté, co byl v listopadu minulého roku prodán veleúspěšný VR titul Beat Saber Facebooku, nyní do zahraničí míří webová a mobilní herní platforma Gamee, za kterou stojí Božena Řežáb. Ujímá se jí hongkongská videoherní firma Animoca Brands.

Oficiálně o tom informovala samotná Božena Řežáb na svém LinkedInu, kde mimo jiné zmínila své nadšení z cesty, kterou si Gamee za pět let existence na trhu prošlo. Na platformě je k dispozici přes 80 různých herních titulů, k nimž má přístup dohromady více než 13 milionů registrovaných uživatelů.

„Měli jsme možnost na našich hrách spolupracovat se světově nejzářivějšími značkami a stále nemůžu uvěřit tomu, že jsme vytvořili tituly s NASA, anglickým fotbalovým klubem Manchester City nebo Guinnessovou knihou rekordů,“ zmiňuje Řežáb, která studio spoluzaložila.

gamee2

Foto: Gamee

Platforma Gamee

Společnost Animoca Brands vyvíjí hry pro velké franšízy jako Mattel, MasterChef, Snoopy, Power Rangers, Garfield nebo F1, a přestože Božena Řežáb neprozradila výši celé transakce, podle tiskové zprávy Animoca Brands (aktualizováno) se mělo jednat o akvizici okolo 5 milionů eur, tedy zhruba 133 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nejde ovšem o klasickou transakci v hotovosti – 4 miliony eur má být v akciích kupujícího a 1 milion bude ve formě tzv. earn-outu v hotovosti nebo akciích, které jsou vypláceny za splněné obchodní výsledky. Co se další budoucnosti Gamee týče, nový majitel bude chtít službu použít coby platformu pro vydávání her v prohlížečích a na sociálních sítích.

Právě browserové hry zažívají postupné znovuzrození, a to především díky kvalitně nabízených titulů, které jsou na násobně vyšší úrovni než před 10 až 15 lety. Odhaduje se, že trh s prohlížečovými hrami má do konce tohoto roku vyrůst na hodnotu přesahující 38 miliard dolarů.

gamee

Foto: Gamee

Tým Gamee

A protože Gamee za uplynulých pět let zaznamenalo přes 4 miliardy odehraných her a generuje přes 1,3 milionu měsíčně aktivních hráčů, může pod novým vedením tomuto trendu výrazně pomoci. I z toho důvodu, že by se na platformě měla objevit další nová značka – legendární Atari.

Gamee za více než 5 let své existence nabralo na investicích přes 100 milionů korun. První investice přišla na startu v roce 2015, kdy do Gamee vložil úvodních 500 tisíc dolarů Jan Řežáb, který stál u zrodu startupu Socialbakers a nyní vede Time is Ltd. V seed kole poté Gamee dostalo další 2 miliony eur od Credo Ventures nebo Initial Capital, dalších 50 tisíc dolarů v rámci akcelerátoru Google Launchpad a 1,5 milionu eur předloni jako konvertibilní půjčku.

České hry lákají svět

Gamee a ani zmíněná akvizice Beat Saberu Facebookem nejsou jedinými případy úspěšných exitů v českém herním rybníčku. V únoru loňského roku například THQ Nordic vzalo pod svá křídlo studio Warhorse Studios stojící za fenoménem Kingdom Come: Deliverance a do zahraničních rukou se dostala také Geewa, kterou koupil americký obr AppLovin. O tomto obchodu promluvil přímo zakladatel Geewy Miloš Endrle v našem podcastu.