Velitel Osvětimi by dnes měl profil na LinkedInu. Film Zóna zájmu ukazuje každodennost toho nejhoršího zla

Nacistický pohlavár Rudolf Höss a jeho rodina žijí ve svém vysněném ráji. Ve vile, která stojí vedle skutečného pekla a nočních můr.

Michal MančařMichal Mančař

zona-zajmu-box

Foto: Aerofilms

Hrůzy holokaustu ve snímku Zóna zájmu od Jonathana Glazera zůstávají převážně za zdí – ale prosakují celým filmem

0Zobrazit komentáře

Vyhlazovací tábor Osvětim byl za druhé světové války dějištěm těch nejhorších zvěrstev nacistického Německa. Místo, jež se stalo synonymem pro industrializovanou genocidu, bylo ohniskem holokaustu. Jednu z nejhrůznějších kapitol historie otevírá snímek Zóna zájmu režiséra Jonathana Glazera, který se právě představil v českých kinech. Na pět Oscarů nominovaný film tak činí způsobem, který je o to mrazivější tím, jak zdánlivě všední, lhostejný i každodenně idylický je.

Rudolf Höss je pilný manažer. Navyšuje zisk, optimalizuje provoz a zavádí ve svěřeném podniku technologické inovace. Vzorně plní povely nadřízených. Dokonce se angažuje v maličkostech, jako je stav ozdobných keřů před budovami pracoviště. Své práci dává víc, než je běžné.

Hedwig Hössová je silná žena v domácnosti. Dbá o zdraví svých dětí. Má všechno pod palcem, když manžel odejde do práce. Věnuje se zahradničení jak při pěstování zeleniny, tak při kultivaci okrasných květin v okolí vzorně upraveného rodinného domu. Je to ráj na zemi, jak s manželem říkají.

Kdyby žil dnes, Höss by měl profil na LinkedInu plný prázdných příspěvků a frází zavánějících workoholismem, slepou důvěrou ve svou práci a přílišnou loajalitou k zaměstnavateli. Kdyby ona žila dnes, měla by Hössová instagramový nebo facebookový účet plný fotek načančaného domova, které by ve vás vyvolávaly dojem až příliš strojené dokonalosti.

Skuteční Hössovi ale dnes nežijí. Rudolf byl velitelem koncentračního tábora Auschwitz. Viděno optikou snad každého příčetného člověka byl jednou ze zrůd, které pomáhaly bezprecedentní genocidě Židů i dalších pro nacisty nežádoucích osob. A přece nebyl doslovnou zrůdou jako ze starých hororů. Nebyl krvelačnou karikaturou, která na první pohled dává na odiv svou zavrženíhodnost. Byl to muž od rodiny a schopný – či snad všehoschopný – pracovník a velitel.

Film režiséra Jonathana Glazera Zóna zájmu, jehož zájmem jsou právě Hössovi, vám tuto často skloňovanou banalitu zla konstantně připomíná. To není nová lekce. Že byl holokaust dílem ve velké míře mnoha obyčejných lidí, a nikoliv hrstky monster, je hluboce prozkoumaná skutečnost. Zóna zájmu ale k tomuto faktu přidává i filmařské pojetí, které je hrůznější právě svou absencí hrůzy.

V absenci prvoplánové tragédie je Zóna zájmu velmi znepokojující. Holokaust je ve filmu něco, co se děje kdesi bokem, v pozadí, v náznacích. Ale vždy a všude a bez přestání. Hössovic idylka v rodinném domě, kde si hrají děti, pečou se buchty, pořádají se zahradní slavnosti nebo se řeší běžné manželské neshody, se odehrává jen pár metrů od jedněch z nejhorších zvěrstev v lidských dějinách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Připomíná je jen kouřící komín osvětimských spaloven kdesi za zdí velitelovy vily. Anebo nikdy neutuchající a drásavý, ale současně okrajový zvukový podkres nářků, výstřelů a dalších projevů nacistické mašinérie. Popel v řece, který vyžene koupající se rodinu ven. Či absurdně všední reakce Hössových na pro ně drobná omezení způsobená existencí nedalekého vyhlazovacího tábora. Explicitní ukázku utrpení prakticky nespatříte. A přesto se smrt vpíjí do každého záběru.

Současně je Zóna zájmu sbírkou každodenních, až bizarně banálních scén ze života lidí, kteří lhostejně žili vedle pekla na zemi. Nebýt historického zasazení, místy by snad až aspirovala na dobové dokumentární drama o rodině z vyšší střední třídy. Děti vedou tatínka se zavázanýma očima k narozeninovému dárku. Dámy pichlavě rozebírají vztah nepřítomné přítelkyně. Otec má schůzku s obchodními partnery. Tchyně přijede na návštěvu.

Většinu toho sledujete skrz absolutně rigidní kameru, scény jsou často opticky orámované. Snad aby zpoza tohoto rámce vykukoval onen poloskrytý horor. Toto lehce artové pojetí násobí už tak velkou sílu filmu, v několika okamžicích Jonathan Glazer ale filmařsky zasahuje změnou barevnosti či ohlušující kombinací zvuku a vše zaplavující barvy. Anebo skokem do současnosti. Zdá se to až zbytečné, poselství snímku to nezvýrazňuje, spíš jen vytrhuje z pohlcujícího diváckého znepokojení.

K výjimečnému zážitku přispívají i představitelé ústřední dvojice. Christian Friedel z Hösse dělá výkonného, ale rozvážného úředníka a vedoucího pracovníka, který ale v rodinném životě nevládne až takovou autoritou jako v tom velitelském. Jeho manželku ztvárnila Sandra Hüllerová, jejíž herectví jste mohli obdivovat i v nedávné Anatomii pádu. Záblesk hniloby v nitru jinak starostlivé a pečlivé ženy prozradí okamžiky, kdy jedná se služebnictvem nebo jakoby mimochodem okomentuje Židy a bolševiky.

Zóna zájmu velice volně vychází ze stejnojmenného románu Martina Amise, čtenářům může na mysl přijít ale ještě jiné dílo. Smrt je mým řemeslem od Roberta Merleho, které poskytuje detailnější vhled do lehce pozměněných vzpomínek nacistického pohlavára. Filmová Zóna zájmu, která získala oscarovou nominaci v pěti kategoriích včetně nejlepšího snímku, ale není až takovou sondou do psýché svých protagonistů.

Ukazuje docela spokojenou rodinu, která má plnou důvěru v systém, v němž se nachází. Možná nad něčím lehce přivírá oči, možná je prostě zaslepená. Rodinu, která svědomitě plní své povinnosti. A která si žije všedním životem ve svém ráji na zemi. Vytrženo z kontextu to zní jako zcela běžný sen – a přitom je to ryzí noční můra.

Bude tam i Taylor Swift? Chystaný film Deadpool & Wolverine vzbudil nadšení, Marvel vyhlíží spasitele

Před několika dny vyšla první upoutávka na vysoce očekávaný film Deadpool & Wolverine. Studio i diváci do něj vkládají naděje, že osvěží Marvel.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

DEADPOOL & WOLVERINE

Foto: Falcon

Ryan Reynolds ve filmu Deadpool & Wolverine

0Zobrazit komentáře

V roce 2019 proběhla jedna z největších akvizic v dějinách Hollywoodu, když společnost Disney za více než 71 miliard dolarů (skoro 1,7 bilionu korun) koupila 21st Century Fox. Hlavní motivací bylo získat duševní vlastnictví studia, a to včetně velice populárních značek od Marvelu X-Men a Deadpool. A tak se stalo, že třetí film o superhrdinovi v červené kombinéze, který nejde daleko pro hrubé slovo a nechává za sebou hordy zakrvácených nepřátel, vznikl a letos v červenci vyjde přímo u Disneyho, kde i válku o osud galaxie dosud doprovázelo maximálně pár kapek krve na plátně.

Řeč je samozřejmě o snímku Deadpool & Wolverine, který před pár dny dostal první trailer. Ačkoliv dříve by spojení se značkou Marvel automaticky znamenalo záruku velkého zájmu, novinka se diváky ze všech sil snaží přesvědčit, že přinese něco docela jiného, než na co jsme z domova myšáka Mickeyho zvyklí. A Disney má pro to hned několik důvodů. Deadpool & Wolverine bude především jediným filmem z univerza Marvelu (MCU), který letos zamíří do kin. Očekává se, že pro franšízu otevře novou kapitolu.

Podobné plány nevidíme poprvé. V roce 2021 měli odlišné pojetí MCU předvést Eternals, ale selhali kriticky i komerčně. Loni v únoru přišel snímek Ant-Man a Wasp: Quantumania, který započal pátou fázi univerza a měl představit jejího hlavního zloducha. V té době z toho ale byl největší kasovní propadák MCU a představitel záporáka Kanga Jonathan Majors byl nedávno odsouzen za domácí násilí.

Možná ještě více ale jedna z nejúspěšnějších značek v Hollywoodu pohořela loni v listopadu, když byly příjmy blockbusteru Marvels natočeného za čtvrt miliardy dolarů tak špatné, že je studio po několika týdnech přestalo zveřejňovat. Slova o rostoucí únavě diváků ze superhrdinů nebyla nikdy hlasitější a od Disneyho se očekává výrazná změna strategie.

Právě tu by mohl představovat chystaný akční film Deadpool & Wolverine a jeho tvůrci si to velice dobře uvědomují. V první upoutávce, vydané v době konání Super Bowlu, hrdina známý bouráním čtvrté zdi explicitně říká: „Váš malý filmový vesmír se navždy změní. Já jsem spasitel. Já jsem Ježíš Marvelu.“ 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hrdina, který se kvůli experimentálnímu zákroku stal nezranitelným, ale také zohyzděným se na velké plátno vrátí po šesti letech. Jelikož naposledy se vyhnul smrti díky návratu v čase, v časoprostoru vznikla anomálie a přijde si pro něj komando z Úřadu časových odchylek (TVA), organizace spravující pořádek v multiverzu, představená v první řadě seriálu Loki.

O co přesně v chystaném filmu půjde, zatím není jasné, vedení TVA nicméně Deadpoolovi nabídne práci, která má změnit historii MCU. Sebeuvědomělý hrdina se znovu setká se svojí milovanou Vanessou, kterou ztratil, s Peterem z jednotky X-Force a několika mutanty, včetně slavného Wolverina. Toho jsme naposledy viděli v roce 2017 v oceňovaném snímku Logan: Wolverine, který byl několik let považován za konec Hugha Jackmana v roli mutanta s adamantiovými drápy. 

UNTITLED DEADPOOL MOVIE

Foto: Falcon

Ryan Reynolds a Hugh Jackman ve filmu Deadpool & Wolverine

První dva filmy s Deadpoolem vyšly jako samostatné příběhy, prakticky nijak nespojené s univerzem X-Menů nebo jiných hrdinů Marvelu – hlavně kvůli autorským právům. Když ale studio Disney koupilo 21st Century Fox, rázem se rozšířily možnosti propojení všech franšíz. S tím ale přišla otázka, jak pokračování snímků s hrubým humorem, bezpočtem sexuálních narážek a explicitním násilím zapadne do MCU, známého širokou přístupností.

Jakmile ji v rozhovoru pro magazín Wired dostal také režisér filmové novinky Shawn Levy, tedy zda Deadpool & Wolverine dostanou přístupnost až od 18 let (neboli označení R ve Spojených státech), odpověděl jednoduše: „To si do p*dele piš.“ A dodal, že o tom se ve studiu ani nedebatovalo: „Nejen, že Kevin Feige, Marvel a Disney podporují tenhle extrémně deadpoolovský, odvážný, eRkový tón, podporují i jeho meta sebeuvědomělost. Některé vtipy jsou nemravné, některé jsou kulturní narážky, ale to je to, co na Deadpoolovi milujeme – to, že ví, že je ve filmu, i když čelí skutečným výzvám,“ dodal Levy.

První reakce na vydaný trailer jsou zpravidla nadšené – diváci očekávají přesně takový film, jaký si po předchozích dílech Deadpoola představovali. A na internetu se zběsile řeší, koho v novince uvidíme. Prakticky se totiž počítá s řadou malých hostujících rolí, dokonce včetně Taylor Swift, jejíž přítomnost Levy nepotvrdil, ale ani nevyvrátil.

První upoutávka filmu Deadpool & Wolverine si díky nadšení, které nový projekt Marvelu po delší době opět provází, získala status nejsledovanějšího traileru za prvních 24 hodin v historii. S 365 miliony zhlédnutí překonala předchozího rekordmana, jiný superhrdinský hit Spider-Man: Bez domova. Ten před pár lety vydělal přes 1,9 miliardy dolarů (v přepočtu 45 miliard korun) a stal se sedmým nejvýdělečnějším filmem vůbec. To se u chystané novinky kvůli omezení nejmladších diváků očekávat nedá, dosažení příjmů prvních dvou Deadpoolů blížících se 800 milionům dolarů za každý z nich by nicméně nemusel být problém. Deadpool & Wolverine do českých kin vstoupí 25. července.