Velitel Osvětimi by dnes měl profil na LinkedInu. Film Zóna zájmu ukazuje každodennost toho nejhoršího zla
Nacistický pohlavár Rudolf Höss a jeho rodina žijí ve svém vysněném ráji. Ve vile, která stojí vedle skutečného pekla a nočních můr.
Vyhlazovací tábor Osvětim byl za druhé světové války dějištěm těch nejhorších zvěrstev nacistického Německa. Místo, jež se stalo synonymem pro industrializovanou genocidu, bylo ohniskem holokaustu. Jednu z nejhrůznějších kapitol historie otevírá snímek Zóna zájmu režiséra Jonathana Glazera, který se právě představil v českých kinech. Na pět Oscarů nominovaný film tak činí způsobem, který je o to mrazivější tím, jak zdánlivě všední, lhostejný i každodenně idylický je.
Rudolf Höss je pilný manažer. Navyšuje zisk, optimalizuje provoz a zavádí ve svěřeném podniku technologické inovace. Vzorně plní povely nadřízených. Dokonce se angažuje v maličkostech, jako je stav ozdobných keřů před budovami pracoviště. Své práci dává víc, než je běžné.
Hedwig Hössová je silná žena v domácnosti. Dbá o zdraví svých dětí. Má všechno pod palcem, když manžel odejde do práce. Věnuje se zahradničení jak při pěstování zeleniny, tak při kultivaci okrasných květin v okolí vzorně upraveného rodinného domu. Je to ráj na zemi, jak s manželem říkají.
Kdyby žil dnes, Höss by měl profil na LinkedInu plný prázdných příspěvků a frází zavánějících workoholismem, slepou důvěrou ve svou práci a přílišnou loajalitou k zaměstnavateli. Kdyby ona žila dnes, měla by Hössová instagramový nebo facebookový účet plný fotek načančaného domova, které by ve vás vyvolávaly dojem až příliš strojené dokonalosti.
Skuteční Hössovi ale dnes nežijí. Rudolf byl velitelem koncentračního tábora Auschwitz. Viděno optikou snad každého příčetného člověka byl jednou ze zrůd, které pomáhaly bezprecedentní genocidě Židů i dalších pro nacisty nežádoucích osob. A přece nebyl doslovnou zrůdou jako ze starých hororů. Nebyl krvelačnou karikaturou, která na první pohled dává na odiv svou zavrženíhodnost. Byl to muž od rodiny a schopný – či snad všehoschopný – pracovník a velitel.
Film režiséra Jonathana Glazera Zóna zájmu, jehož zájmem jsou právě Hössovi, vám tuto často skloňovanou banalitu zla konstantně připomíná. To není nová lekce. Že byl holokaust dílem ve velké míře mnoha obyčejných lidí, a nikoliv hrstky monster, je hluboce prozkoumaná skutečnost. Zóna zájmu ale k tomuto faktu přidává i filmařské pojetí, které je hrůznější právě svou absencí hrůzy.
V absenci prvoplánové tragédie je Zóna zájmu velmi znepokojující. Holokaust je ve filmu něco, co se děje kdesi bokem, v pozadí, v náznacích. Ale vždy a všude a bez přestání. Hössovic idylka v rodinném domě, kde si hrají děti, pečou se buchty, pořádají se zahradní slavnosti nebo se řeší běžné manželské neshody, se odehrává jen pár metrů od jedněch z nejhorších zvěrstev v lidských dějinách.