Velká Británie chce dát stopku vozům se spalovacími motory dříve. Zákaz jejich prodejů plánuje už na rok 2035

london-cars-min

Kdy se v Londýně přestanou prodávat auta se spalovacími motory?

0Zobrazit komentáře

Způsobů, jak bojovat proti znečišťování automobilovou dopravou, se státům nabízí hned několik. Některé z nich nabízí speciální pobídky pro nákup elektrických vozů, majitelům spalovacích vozů jsou navyšovány daně a někde platí zákazy vjezdu dieselům do center měst a stále jsou zakreslovány nové bezemisní zóny. Nejradikálněji chce k této problematice přistoupit Velká Británie. V úmyslu má zakázat prodej všech vozů se spalovacími motory, a to již v roce 2035.

Velká Británie si již dříve stanovila velice ambiciózní cíl, kterým je zákaz prodejů vozů, v jejichž útrobách se nachází spalovací pohonná jednotka. Tento záměr se ovšem nevztahoval na hybridní a plug-in hybridní vozy, které v sobě snoubí tradiční technologii spalování i technologii elektromotoru. Cíl měl být navíc původně naplněn až v roce 2040. Jenže nyní to vypadá, že Britové přesedlají na elektřinu o dost dříve a v daleko širším měřítku.

Současná vláda Borise Johnsona totiž prosazuje urychlení platnosti nového zákona o pět let, tedy na rok 2035, a rozšíření zákazu prodeje i na hybridní vozy. Podle vlády je toto jediný způsob, jak do roku 2050 dosáhnout téměř úplné uhlíkové neutrality celé země.

boris-johnson

Foto: Conservatives/Flickr

Boris Johnson

Boris Johnson zároveň podotkl, že plány vlády jsou ještě stále předmětem konzultace, a jedním dechem dodal, že jsou hledány cesty, jak dostat celou záležitost v platnost ještě dříve.

Datum bez plánu

Naopak britské Sdružení automobilových výrobců a obchodníků o celé záležitosti mluví jako o datu bez plánu a upozorňuje na to, že pro jeho realizaci je nutné více než jen investování do průmyslu. Sdružení vyzvalo vládu, aby spotřebitelům nabídla jasné nákupní pobídky a zajistila, aby si elektromobil mohli pořídit lidé ze všech příjmových skupin a ze všech regionů.

Edmund King, prezident automobilové asociace, varoval, že podobné rozšiřování zákonu by bylo spíše kontraproduktivní. Spotřebitelé podle něj budou nyní nakupovat spíše spalovací vozy ve strachu, že by nový hybrid nebyli sto v budoucnu prodat.

Jak uvádí deník The Financial Times, zákaz by se momentálně dotkl až 98 % všech prodávaných vozů na ostrovech. Pro Brity to znamená, že od roku 2035 by si mohli pořídit pouze automobil s klasickými bateriemi, nebo s vodíkovou technologií.

Jsou potřeba změny i masivní investice

Aby byla Británie skutečně schopna do 15 let efektivně přejít na takto čistý plán, musela by výrazně zapracovat na své aktuální infrastruktuře pro nabíjení elektrických vozidel, což představuje náklady v řádech miliard liber. Zároveň by bylo nutné navýšit a obnovit státní pobídky pro nákup elektromobilů, které byly v loňském roce sníženy a zcela z nich byly vyřazeny plug-in hybridy.

Cena elektromobilu ve Velké Británii totiž v současné době dosahuje průměrně dvojnásobku hodnoty klasického vozu. I proto aktuální prodeje elektromobilů ve Velké Británii dosahují jen necelých 2 % z celkového objemu. V loňském roce se zde prodalo necelých 40 tisíc elektromobilů, ovšem objemy prodejů vozů s naftovým či benzínovým agregátem přesáhly 2 miliony prodaných kusů.

electricar

Ano, je pravda, že do budoucna můžeme počítat s nárůstem počtu elektromobilů i na britských silnicích. To ostatně potvrzuje i Ian Plummer, obchodní ředitel portálu Autotrader, který pro FT řekl: „Spotřebitelé se cítí připraveni na změnu. Jejich apetit a zájem jsou vysoké, protože environmentální zájmy hrají při nákupu silnou roli.“

Zároveň však dodává: „Ovšem to, co stále drží mnoho lidí zpátky, je cena.“ Nový plán Británie je proto přinejmenším velice odvážný a jeho dosažení bude skutečnou výzvou.